Lietuvoje įteisinami savivaldžiai automobiliai

Publikuota: 2017-12-08
„Lexus“ pagamintas savivaldis „Google“ automobilis. Alexandria Sage („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
„Lexus“ pagamintas savivaldis „Google“ automobilis. Alexandria Sage („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.

Nuo 2018 m. sausio 1 d. Lietuvoje įsigalioja įstatymas, įteisinantis ir apibrėžiantis savivaldes transporto priemones. Ekspertų teigimu, naujasis įstatymas reglamentuoja tokių technologijų panaudojimą kol kas tik bandymų tikslais, todėl esą reikėtų išsamius su šia sritimi susijusius teisės aktus priimti visos Europos mastu.

Priėmė be diskusijų

Seimas ketvirtadienio vakarą priėmė daugiau kaip prieš pusmetį valstiečio-žaliojo Virginijaus Sinkevičiaus pateiktas Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisas, kuriomis, „atsižvelgiant į šiuo metu tobulėjančias technologijas automobilių valdymo srityje“, numatoma reglamentuojami savivaldžiai automobiliai.

Prieš kelis mėnesius šiam įstatymui pritarė Vyriausybė, taip pat ir Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas, kuris surengė specialius klausymus, skirtus autonominių automobilių problematikai išsiaiškinti.

Diskusijų dėl siūlomo Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisų nekilo. Už jo priėmimą balsavo 82 Seimo nariai, prieš nebuvo nei vieno, susilaikė 2.

Nuo kitų metų įsigaliosiančios pataisos apibrėš savivaldžio automobilio sąvoką, taip pat pakeis pačią vairavimo sąvoką, nustatys pagrindinius principus, kuriais vadovaujantis savivaldis automobilis gali dalyvauti viešajame eisme. Įstatymu paskiriamos institucijos, atsakingos už savivaldžių automobilių bandymus keliuose“.

Tikisi išmaniųjų technologijų plėtros

Savivaldis automobilis įstatyme oficialiai įvardijamas kaip save valdantis automobilis, kuris dalyvauja eisme be asmens įsikišimo. Pagal naująjį reglamentavimą, savivaldžio automobilio įranga privalės valdyti transporto priemonę taip, kad užtikrintų saugų eismą ir važiuotų nekeldama pavojaus kitiems eismo dalyviams – sulėtintų greitį ar saugiai sustotų, jei to prireiktų dėl susiklosčiusių aplinkybių.

Savivaldžio automobilio įranga taip pat turės būti pritaikyta galimam policijos pareigūnų patikrinimui.

Pataisas inicijavęs ūkio ministru neseniai paskirtas politikas pastebi, kad „dabar Lietuvos teisės aktuose nėra apibrėžta savivaldžio automobilio sąvoka, neįvardinta atsakomybė už savivaldžio automobilio padarytus kelių eismo pažeidimus ar žalą, nenustatytos sąlygos, kuriomis savivaldis automobilis gali dalyvauti viešajame eisme, nereglamentuotos savivaldžių automobilių bandymų viešajame eisme sąlygos“.

Naujasis įstatymas sudaro galimybes savivaldžių automobilių bandymams ir eksploatavimui valstybinės ir vietinės reikšmės keliuose.

Teigiama, kad savivaldžių automobilių atsiradimas viešajame eisme yra siejamas su avaringumo, spūsčių ir taršos mažėjimu.

Ponas Sinkevičius tikisi, kad naujasis įstatymas „sukurs galimybes išmaniųjų technologijų įmonėms plėsti veiklą Lietuvoje, pritraukti vietos ir užsienio kapitalo įmones, norinčias atlikti išmaniųjų technologijų bandymus Lietuvos teritorijoje“.

Reikia visos ES įstatymo

VŽ perduotame Dovilės Greblikienės, „Ellex Valiunas“ partnerės, komentare atkreipiamas dėmesys, kad šis įstatymas yra tik „pirmasis žingsnis reguliuoti šių technologijų panaudojimą Lietuvos keliuose, tiesa, kol kas tik jų bandymo tikslais“. „Iš įstatymo pakeitimo matome, kad šis keitimas labiau orientuotas į siekį užtikrinti tokių automobilių bandymų galimybę. Iki pilno reglamentavimo dar lieka eilė neišspręstų teisinių klausimų“, – teigia teisininkė.

Pirmiausia, anot jos, būtinas esamo reglamentavimo sutvarkymas: „Būtinas išsamus šios srities reglamentavimas ir akivaizdu, kad jis turėtų būti pirmiausia Europos Sąjungos lygmens. Tik taip bus garantuoti atitinkami bendri pricipai ir standartai, užtikrinsiantys ir patiems automobilių gamintojams aiškumą šios rinkos atžvilgiu, taip pat ir sudarysiantis ateičiai galimybes šiems automobiliams laisvai judėti tarp valstybių narių.“

Be to, pasak p. Greblikienės, išlieka klausimas dėl atsakomybės už tokio automobilio sukeltą žalą. „Kada yra atsakingas automobilio gamintojas, kada jo valdytojas (pvz. turėjęs perimti valdymą), kada vairuotojas, jei jis vairuoja tokią transporto priemonę, kokia atsakomybė kyla net ir tais atvejais, jei įvykus kibernetinio saugumo pažeidimui, automobilio valdymą perima tretieji asmenys“, – nurodoma komentare.

Taip pat egzistuoja asmens duomenų saugumo bei kibernetinės saugos problemos. „Būtina užtikrinti, kad reglamentavimas judėtų tokia linkme, kad skatintų autonominių automobilių vystymą ir plėtrą, o ne ją stabdytų“, – tikina p. Greblikienė.

FOTOGALERIJA Vilniuje pristatytas savivaldis automobilis. (20 nuotr.)

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Didieji vežėjai vilkikus keičia kaip kojines, mažieji – kaip pavyksta Premium

Didieji vežėjai vilkikus keičia kas kelerius metus, vos tik pasibaigia jų garantinės priežiūros laikotarpis.

D. Trumpą nervina degalus taupyti norintys automobilių gamintojai 14

Švelninti degalų efektyvumo taisykles siekiantis JAV prezidentas Donaldas Trumpas užsipuolė automobilių...

Automobiliai – šiapus ir anapus taršos mokesčio ribos  19

Naujo mokesčio objektas – automobilio anglies dvideginio tarša priklauso nuo variklio ir transporto priemonės...

Automobiliai
2019.08.24
Stojant traktorių pardavimams „East West Agro“ ieškos investuotojo 16

Lietuvos žemės ūkio technikos prekybos bendrovė „East West Agro“ (EWA), kritimui purtant šalies žemės ūkio...

Rinkos
2019.08.23
Teismas sustabdė vidutinio greičio matuoklių konkursą 5

Teismas sustabdė Kelių direkcijos skelbtą 2,6 mln. Eur (su PVM) vertės 100 vienetų vidutinio greičio...

„PKN Orlen“ netrukus spręs dėl investicijų Mažeikiuose 2

„PKN Orlen“ netrukus turėtų priimti sprendimą dėl investicijos į hidrokrekingo įrenginius Mažeikiuose.

Pramonė
2019.08.23
„Ryanair“ iš Vilniaus skraidins į Londono Sautendo oro uostą 12

Oro bendrovė „Ryanair“ nuo lapkričio pradės skraidinti iš Vilniaus į Londono Sautendo oro uostą. Skrydžiai...

Paslaugos
2019.08.22
Teismas: Vyriausybės sprendimai dėl „Skinest“ yra teisėti  1

Teismas galutinai atmetė Estijos geležinkelių paslaugų grupės „Skinest Rail“ skundą dėl strateginius įmonių...

„Rimi“ irgi platins sostinės viešojo transporto bilietus 1

Iki šiol tarp prekybininkų sutartį su Vilniaus savivaldybės įmone „Susisiekimo paslaugos“ sutartį dėl bilietų...

Prekyba
2019.08.21
Siuntų pristatymo robotu bendrovė pritraukė 40 mln. USD 4

Estų kompanija „Starship Technologies“, kurios įkūrėjai siejami ir su „Skype“ vardu, pritraukė dar 40 mln.

Prekyba
2019.08.21
„Skype“ įkūrėjai investuoja į elektromobilių krovimo infrastruktūrą 2

Pokalbių programėlės „Skype“ kūrėjai investavo į elektromobilių įkrovimo infrastruktūrą ir elektrinių...

Rinkos
2019.08.21
„Bolt Food“ startavo Taline, plėtra į Lietuvą – šiemet

Pavežėjimo paslaugų platforma „Bolt“ Taline pristatė naują maisto atvežimo į namus programėlę „Bolt Food“.

„Yandex“ planuose – tūkstantis savavaldžių automobilių  7

Dabar 90 tokių automobilių bandanti Rusijos bendrovė skelbia apie dešimtį kartų siekiančią eksperimentinio...

Vilnius svarsto pasiūlymą radikaliai pabranginti automobilų parkavimą 36

Vilniaus savivaldybėje svarstomi planai euru branginti automobilių stovėjimą miesto centrinėje dalyje, taip...

Rothschildų įmonė investuoja į Kišiniovo oro uostą 1

Garsios britų investuotojų dinastijos bendrovė įsigijo 95% „Avia Invest“ įmonės, koncesijos pagrindais...

K. Mažeika: automobilių taršos mokestis biudžetą papildytų iki 100 mln. Eur 43

Nuo kitų metų planuojamas įvesti automobilių taršos mokestis šalies biudžetą pirmaisiais metais papildytų...

„Manvestos“ pajamos augo penktadaliu iki 62 mln. Eur 

Transporto ir logistikos UAB „Manvesta“ pernai gavo 62,012 mln. Eur pajamų – 22,2% daugiau nei 2017...

Didelių darbų nelaukia 4

Kone kaskart, kai į ministerijos, daugiau ar mažiau lemiančios verslo aplinką, vadovo kėdę sėdasi naujas...

Verslas tikisi, kad naujasis susisiekimo ministras daugiau kalbėsis Premium 15

Susisiekimo sektoriaus verslininkai tikisi, kad ministro poste Roką Masiulį keičiantis Jaroslavas Narkevičius...

„Boeing 737 MAX“ krizė: prarasti milijardai, nutraukti skrydžiai, skelbiami streikai Premium 4

JAV aviacijos pramonės lyderio krizės pabaigai galo dar nematyti, o sukeltų padarinių laviną pildo vis nauji...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau