Lietuvoje įteisinami savivaldžiai automobiliai

Nuo 2018 m. sausio 1 d. Lietuvoje įsigalioja įstatymas, įteisinantis ir apibrėžiantis savivaldes transporto priemones. Ekspertų teigimu, naujasis įstatymas reglamentuoja tokių technologijų panaudojimą kol kas tik bandymų tikslais, todėl esą reikėtų išsamius su šia sritimi susijusius teisės aktus priimti visos Europos mastu.
Priėmė be diskusijų
Seimas ketvirtadienio vakarą priėmė daugiau kaip prieš pusmetį valstiečio-žaliojo Virginijaus Sinkevičiaus pateiktas Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisas, kuriomis, atsižvelgiant į šiuo metu tobulėjančias technologijas automobilių valdymo srityje, numatoma reglamentuojami savivaldžiai automobiliai.
Prieš kelis mėnesius šiam įstatymui pritarė Vyriausybė, taip pat ir Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas, kuris surengė specialius klausymus, skirtus autonominių automobilių problematikai išsiaiškinti.
Diskusijų dėl siūlomo Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisų nekilo. Už jo priėmimą balsavo 82 Seimo nariai, prieš nebuvo nei vieno, susilaikė 2.
Nuo kitų metų įsigaliosiančios pataisos apibrėš savivaldžio automobilio sąvoką, taip pat pakeis pačią vairavimo sąvoką, nustatys pagrindinius principus, kuriais vadovaujantis savivaldis automobilis gali dalyvauti viešajame eisme. Įstatymu paskiriamos institucijos, atsakingos už savivaldžių automobilių bandymus keliuose.
Tikisi išmaniųjų technologijų plėtros
Savivaldis automobilis įstatyme oficialiai įvardijamas kaip save valdantis automobilis, kuris dalyvauja eisme be asmens įsikišimo. Pagal naująjį reglamentavimą, savivaldžio automobilio įranga privalės valdyti transporto priemonę taip, kad užtikrintų saugų eismą ir važiuotų nekeldama pavojaus kitiems eismo dalyviams sulėtintų greitį ar saugiai sustotų, jei to prireiktų dėl susiklosčiusių aplinkybių.
Savivaldžio automobilio įranga taip pat turės būti pritaikyta galimam policijos pareigūnų patikrinimui.
Pataisas inicijavęs ūkio ministru neseniai paskirtas politikas pastebi, kad dabar Lietuvos teisės aktuose nėra apibrėžta savivaldžio automobilio sąvoka, neįvardinta atsakomybė už savivaldžio automobilio padarytus kelių eismo pažeidimus ar žalą, nenustatytos sąlygos, kuriomis savivaldis automobilis gali dalyvauti viešajame eisme, nereglamentuotos savivaldžių automobilių bandymų viešajame eisme sąlygos.
Naujasis įstatymas sudaro galimybes savivaldžių automobilių bandymams ir eksploatavimui valstybinės ir vietinės reikšmės keliuose.
Teigiama, kad savivaldžių automobilių atsiradimas viešajame eisme yra siejamas su avaringumo, spūsčių ir taršos mažėjimu.
Ponas Sinkevičius tikisi, kad naujasis įstatymas sukurs galimybes išmaniųjų technologijų įmonėms plėsti veiklą Lietuvoje, pritraukti vietos ir užsienio kapitalo įmones, norinčias atlikti išmaniųjų technologijų bandymus Lietuvos teritorijoje.
Reikia visos ES įstatymo
VŽ perduotame Dovilės Greblikienės, Ellex Valiunas partnerės, komentare atkreipiamas dėmesys, kad šis įstatymas yra tik pirmasis žingsnis reguliuoti šių technologijų panaudojimą Lietuvos keliuose, tiesa, kol kas tik jų bandymo tikslais. Iš įstatymo pakeitimo matome, kad šis keitimas labiau orientuotas į siekį užtikrinti tokių automobilių bandymų galimybę. Iki pilno reglamentavimo dar lieka eilė neišspręstų teisinių klausimų, teigia teisininkė.
Pirmiausia, anot jos, būtinas esamo reglamentavimo sutvarkymas: Būtinas išsamus šios srities reglamentavimas ir akivaizdu, kad jis turėtų būti pirmiausia Europos Sąjungos lygmens. Tik taip bus garantuoti atitinkami bendri pricipai ir standartai, užtikrinsiantys ir patiems automobilių gamintojams aiškumą šios rinkos atžvilgiu, taip pat ir sudarysiantis ateičiai galimybes šiems automobiliams laisvai judėti tarp valstybių narių.
Be to, pasak p. Greblikienės, išlieka klausimas dėl atsakomybės už tokio automobilio sukeltą žalą. Kada yra atsakingas automobilio gamintojas, kada jo valdytojas (pvz. turėjęs perimti valdymą), kada vairuotojas, jei jis vairuoja tokią transporto priemonę, kokia atsakomybė kyla net ir tais atvejais, jei įvykus kibernetinio saugumo pažeidimui, automobilio valdymą perima tretieji asmenys, nurodoma komentare.
Taip pat egzistuoja asmens duomenų saugumo bei kibernetinės saugos problemos. Būtina užtikrinti, kad reglamentavimas judėtų tokia linkme, kad skatintų autonominių automobilių vystymą ir plėtrą, o ne ją stabdytų, tikina p. Greblikienė.
FOTOGALERIJA Vilniuje pristatytas savivaldis automobilis. (20 nuotr.)
Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos Verslo žiniose, Sodros, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.
Tema Logistika
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti