VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS
2025-09-25 06:00

Rinką keičianti tolimųjų reisų elektrifikacija pasiekė Lietuvą – ką tai reiškia verslui?

„Mercedes-Benz eActros 600“.
„Mercedes-Benz eActros 600“.
Lietuvos keliuose pasirodė istorinis naujokas – visiškai elektrinis tolimųjų reisų vilkikas „Mercedes-Benz eActros 600“, vienu įkrovimu galintis įveikti 500 km, o suderinus įkrovimą su privalomomis vairuotojų poilsio pertraukomis – daugiau nei 1000 km per dieną. Šis debiutas Lietuvai reiškia kur kas daugiau nei tik naujo modelio pasirodymą. Jis simbolizuoja sektoriaus posūkį link realios elektrifikacijos, kur ekonominė nauda, griežtėjantys ES reikalavimai ir klientų lūkesčiai pradeda formuoti naują logistikos konkurencingumo standartą.

„eActros 600“ skirtas ne parodoms ar bandymams, o kasdieniam darbui logistikos įmonėse. Nes jo žvaigždė įsižiebė ne teoriniuose projektuose, o testuojant realiose ilgose kelionėse. „Mercedes-Benz Trucks“ pernai jį siuntė tikrais maršrutais su 40 t bendros masės junginiu per 22 Europos šalis – nuo Stokholmo iki Barselonos, buvo įveikta 15 tūkst., o šiemet dar 6,5 tūkst. km įveikta Šiaurės Europoje. 

Ne be reikalo šis pirmasis gamintojo serijinės gamybos visiškai elektrinis modelis užsitarnavo sunkiojo transporto industrijos žurnalistų iš 24 šalių simpatijas ir pelnė pagrindinį konkurso „International Truck of the Year 2025” apdovanojimą. 

„Mercedes-Benz eActros 600“.

Europos rinkos kontekstas: nuo Olandijos ir Norvegijos iki Lietuvos 

„Mercedes-Benz eActros 600“ šiemet sparčiai skinasi kelią Europoje. Per pastaruosius 2025 metų mėnesius jis pristatytas daugiau nei 15-koje šalių – nuo Olandijos, Belgijos ir Norvegijos iki Italijos, Prancūzijos ir Lietuvos. Modelis pritaikomas įvairioms logistikos sritims: tiek klasikiniam tolimojo transporto segmentui, tiek specializuotoms užduotims, kur reikalinga ypatinga įranga. Be to, jei reikia, gamintojas klientui gali labai tiksliai sumodeliuoti visą jo maršrutą priklausomai nuo oro sąlygų, krovinio tipo, konkretaus reljefo, atsižvelgiant ir į tarpinės įkrovos galios poreikį. 

Rezultatai kalba patys už save – 2025 m. antrąjį ketvirtį „Mercedes-Benz Trucks“ užėmė pirmąją vietą nulinės emisijos sunkiųjų transporto priemonių segmente Europoje, aiškiai signalizuojant apie lyderystę šiame sparčiai augančiame sektoriuje.

Panašu, kad šie vilkikai sėkmingai žengia ir į muzikos industriją. Keturi „Mercedes-Benz eActros 600“ vilkikai tapo svarbiais populiarus britų atlikėjo Samo Fenderio koncertinio šios vasaros turo „People Watching“ akcentais. Elektriniai vilkikai pervežė įrangą ir scenos dekoracijas 1600 km per Angliją, Škotiją, Airiją ir Šiaurės Airiją. Pasak atstovų, transporto priemonės buvo įkraunamos kelyje naudojant esamą infrastruktūrą, prireikdavo daugiausiai 90 minučių sustojimo įkrovimui, o tai puikiai tilpo į tvarkaraštį. 

Iki šiol elektriniai sunkvežimiai nebuvo laikomi tinkamais dideliems turams, bet „eActros 600“ parodė, kad jie gali užtikrinti reikiamą našumą, nuvažiuojamą atstumą ir patikimumą. 

„Mercedes-Benz eActros 600“.

Kai inžinerija nulemia atotrūkį nuo konkurentų 

„eActros 600“ išsiskiria ne tik baterijos dydžiu – daugiau kaip 600 kWh, bet ir visos sistemos efektyvumu. Vilkikas aprūpintas trimis baterijų blokais po 207 kWh, iš viso – 621 kWh. Tokia talpa leidžia vienu įkrovimu nuvažiuoti iki 500 km, o maršrutus planuojant kartu su privalomomis vairuotojų pertraukomis – pasiekti daugiau nei 1000 km per dieną. 

Gamintojas dar 2018 m. pristatė elektrinę sunkvežimių architektūrą, kurtą „balto lapo“ principu – be vidaus degimo varikliams būdingų komponentų, tokių kaip greičių dėžė ar kardaninis velenas. Tai leido optimaliai išdėstyti baterijas, sumažinti transmisijos elementų skaičių ir padidinti efektyvumą. Ši iš anksto apgalvota koncepcija išskiria „eActros 600“ iš konkurentų, kurie dažniausiai rinkai siūlo tik tradicinių modelių elektrifikuotas versijas. 

Kita vertus, gamintojas projektavo „eActros“ taip pat, kaip ir įprastą dyzelinį „Actros“ – intensyviai ir ilgalaikei eksploatacijai. Todėl per 10 metų jis gali nuvažiuoti iki 1,2 mln. km, o ličio geležies fosfato (LFP) technologija užtikrina, kad net po milijono kilometrų baterijos efektyvumas išliktų apie 80 proc. Tai skaičiai, kurie logistikos įmonėms leidžia kalbėti ne apie eksperimentus, o apie stabilų planavimą. 

embedgallery::https://foto.vz.lt/embed/3185?placement=

Kaip juda kitos šalys ir ką daro Lietuva 

Europos žaliasis kursas nustato aiškų terminą: iki 2050 m. Europa turi būti klimatui neutrali. O sunkiasvorės transporto priemonės šiame plane yra vienas iš pagrindinių pokyčio elementų. Tam ES jau kurį laiką intensyviai skiria dėmesį subsidijų programomis, tyrimų ir inovacijų finansavimu mainais už viešojo ir privataus sektoriaus įsipareigojimus neatsilikti ir modernizuoti savo transporto priemonių parkus. 

2025 m. liepą Lenkijos vyriausybė paskelbė teikianti finansines paskatas įmonėms, siekiančioms įsigyti elektrinių sunkvežimių ir plėtoti EV įkrovimo infrastruktūrą. Maksimali parama – Iki 176 tūkst. eurų vienai transporto priemonei, visas paramos biudžetas siekia 469 mln. Eur. Taip pat apie didžiausią iki šiol finansavimą šią vasarą paskelbė Danija, skirianti 56 mln. eurų ir įtraukusi naują taisyklę, kuri leidžia paramą gauti ir nuomojamų transporto priemonių naudotojams. 

Norvegija jau seniai yra elektrifikacijos lyderė – paskatų sistema kuriama nuo 1990-ųjų, todėl šalis šiandien rodo, kaip gali atrodyti pavyzdingai elektrifikuota sunkiojo transporto rinka. Mums dar tikrai tolokai, bet Lietuva irgi nestovi nuošalyje. Per APVA programą įmonės gali gauti iki 11,6 mln. eurų paramos netaršių sunkvežimių įsigijimui bei dar 9 mln. eurų – įkrovimo infrastruktūrai. Vienai transporto priemonei skiriama iki 50 tūkst. eurų, o vienai įmonei – iki 1 mln. eurų. 

„Mercedes-Benz eActros 600“.

Pirmieji vilkikai papildė bendrovės Finėjas įmonių grupės parką 

Šia parama jau pasinaudojo viena didžiausių Baltijos šalių logistikos bendrovių – Finėjas įmonių grupė. Jos atstovai šiandien ir džiaugiasi pirmaisiais dviem „eActros 600“, kurie papildė bendrovės valdomą 1700 „Mercedes-Benz“ sunkvežimių parką. 

„Įtraukdami eActros 600 į savo parką, žengiame dar vieną žingsnį link tvaresnės logistikos. Tolimųjų reisų transporto elektrifikacija yra viena iš sektoriaus raidos krypčių, todėl norime ją išbandyti ir kaupti patirtį, kad galėtume būti sėkmingi ir pasiūlyti klientams jų poreikius atitinkančius sprendimus,“ – sako Vaidotas Lenktys, Finėjas įmonių grupės, vadovas. 

„Elektrifikacija pasiekė tolimųjų reisų transportą – tai akimirka, kai prasideda nauja šio sektoriaus era. Pirmieji eActros 600 Lietuvoje rodo, kad rinkai atsiveria realios galimybės mažinti emisijas ir kartu išlaikyti didelį efektyvumą,“ – teigia Paulius Kraučiūnas, „Veho Lietuva“ Krovininių automobilių pardavimų skyriaus vadovas. 

VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS

Ekonomika kalba garsiau už įvaizdį 

Vis dar populiarus mitas, kad elektriniai vilkikai – tik įvaizdžio projektas. Skaičiai rodo priešingai: elektrinio vilkiko sąnaudos 80–120 kWh/100 km kainuoja apie16 eurų (kraunant naktiniu tarifu), o dyzelinio vilkiko sąnaudos 28 l/100 km kainuoja 42 eurus (kai dyzelio kaina 1,5 €/l). Rezultatatą nesunku suskaičiuoti – nuvažiavus kiekvieną 100 km elektriniu vilkiku yra sutaupoma 26 eurai, kitaip – kelionė yra beveik 2,5 karto pigesnė. Jau paminėti technologiniai privalumai taip pat akivaizdūs, be to, akumuliatoriams suteikiama iki 720 000 km garantija. 

Šiandien „eActros 600“ Lietuvoje dar gali atrodyti kaip naujovė, bet faktai rodo, kad tai – ne tik „žalias” įvaizdis, o aiškiai pamatuota ekonominė logika. Tie, kurie žengs pirmieji, sukaups patirtį ir konkurencinį pranašumą rinkoje, kuri neišvengiamai juda link elektrifikacijos.

52795
130817
52791