2024-10-13 18:54

Artėja „Vilnius Jazz“ – puota improvizacinės muzikos mylėtojams

Kadras iš kino ciklo „Vilnius Jazz Screen Beats“ filmo. Festivalio „Vilnius Jazz“ archyvas.
Kadras iš kino ciklo „Vilnius Jazz Screen Beats“ filmo. Festivalio „Vilnius Jazz“ archyvas.
Spalio 16–20 d. Vilniaus senajame teatre vyks šiuolaikinio džiazo ir improvizacinės muzikos festivalis „Vilnius Jazz“. 37 metus savo krypties atkakliai besilaikantis renginys šiemet pristato atlikėjus iš Japonijos, JAV, Jungtinės Karalystės, Australijos, Prancūzijos, Švedijos, Norvegijos, Nyderlandų, kitų šalių. Be to, festivalio publikos laukia ypatingi kino seansai ir paskaitos.

Skiriamasis šių metų festivalio programos bruožas – visas žvaigždynas atlikėjų. Antanas Gustys, „Vilnius Jazz“ rengėjas ir prodiuseris, tarp ryškiausių festivalio svečių vardija vieną novatoriškiausių Niujorko alternatyviosios muzikos grupių „Elder Ones“, suburtą indų kilmės vokalistės Amirthos Kidambi. 

Spalio 17 d. 19 val. Vilniaus publikai prisistatysiančio ansamblio savitą koloritą kuria A. Kidambi fisharmonija ir teatrališkas vokalas, įsiliejantys į hipnotizuojančias džiazo melodijas. 

Grupės lyderė užaugo dainuodama „bhajan“ muziką su fisharmonijos pritarimu, gilinosi į „Bharatanatyam“ šokį pagal tradicinę indų muziką. Ši patirtis ryški A. Kidambi kūryboje, bet indų kultūros apraiškos anaiptol neišsemia jos tapatybės – ji dalyvavo projektuose su Niujorko improvizacijos žvaigždėmis Hamidu Drake‘u, Shahzadu Ismaily, Trevoru Dunnu, Matana Roberts, Ingrid Laubrock, Tyshawnu Sorey, Nicku Dunstonu, Maria Grand, Ava Mendoza ir daugeliu kitų. 

Amirtha Kidambi’s Elder Ones  (JAV). „Vilnius Jazz" archyvo nuotr.
„Amirtha Kidambi’s Elder Ones“  (JAV). „Vilnius Jazz" archyvo nuotr.

Visi grupės nariai yra ryškios Niujorko eksperimentinės muzikos figūros. „Elder Ones“ puikiai įvertino „The New York Times“, „Wire Magazine“, „Pitchfork“, NPR, „The Quietus“, kiti leidiniai, o A. Kidambi kritikų apklausose buvo pripažinta kylančia žvaigžde vokalo ir kompozicijos kategorijose, „Elder Ones“ – džiazo grupės kategorijoje.

Toliau žvaigždžių sąrašėlyje – pasaulinė avangardo ir „noise“ scenos legenda, japonų multiinstrumentininkas, gitaristas, kompozitorius, įrašų prodiuseris Otomo Yoshihide, po 31-erių metų grįžtantis į festivalio sceną. Spalio 18 d. Vilniaus senajame teatre jis pristatys svarbiausią savo gyvenimo projektą – „Otomo Yoshihide Special Big Band“. 

„Otomo Yoshihide Special Big Band“ (Japonija). „Vilnius Jazz“ archyvo nuotr.
„Otomo Yoshihide Special Big Band“ (Japonija). „Vilnius Jazz“ archyvo nuotr.

Pasak festivalio rengėjų, Otomo vadovauja tradiciniams ir avangardinio džiazo ansambliams, kuria meinstryminius garso takelius kinui ir televizijai, prodiusuoja minimalistinę elektroakustinę muziką, dekonstruoja džiazą ir popmuzikos klasiką, naudoja patefonus ir etninius instrumentus. Multiinstrumentininkas kaip žuvis vandenyje jaučiasi laisvojoje improvizacijoje, „noise“ ir popmuzikoje. Vienu iš elektroakustinės improvizacijos pradininkų vadinamas Otomo daug metų tyrinėja elektronines technologijas. Negana to, jis sukūrė daugiau kaip šimtą kompozicijų kinui, televizijai, kitiems vizualiniams projektams. 

Kita festivalio žvaigždė – vienas unikaliausių šių dienų britų saksofonininkų Johnas Butcheris, programos „Vilnius Fixations“ įkvepėjas, savo programą pristatys spalio 19-osios vakarą. 

Pasak A. Gusčio, tai bus bendras „Vilnius Jazz“, improvizacinės muzikos platformos „Improdimensija“ ir Hadersfildo šiuolaikinės muzikos festivalio (Anglija) projektas. Jo ištakos siekia 2021-uosius, kai J. Butcheris Hadersfildo festivalio užsakymu sukūrė kompoziciją „Fluid Fixations“, skirtą 13-kai atlikėjų. 

„Vilnius Fixations“ – pirmoji „Fluid Fixations“ programos reinkarnacija. Joje dalyvauja pats J. Butcheris, dalis originalios grupės ir dalis „Improdimensijos orkestro“ narių. Koncerte bus pasitelkti specialiais mikrofonais įrašyti saksofono garsai, perkelti į vinilines plokšteles, kurias suks Dieteris Kovačičius, eksperimentinės muzikos gerbėjams žinomas pseudonimu dieb13. 

Sykiu gros norvegų perkusijos ir būgnų meistras Stale'as Liavikas Solbergas, Prancūzijos džiazo ir improvizacinės muzikos atstovė, vokalistė bei klarnetininkė Isabelle Duthois, velsietė smuikininkė Angharada Davies bei solidus „Improdimensijos orkestro“ muzikantų būrys: fleitininkė Salomėja Kalvelytė, saksofonistas Liudas Mockūnas, gitaristai Dominykas Norkūnas ir Klaudija Indriliūnaitė, tūbininkas Mikas Kurtinaitis, kontrabosininkas Gediminas Stepanavičius ir būgnininkas, perkusininkas Arnas Mikalkėnas.

J. Butcheris savo kūrybinį metodą vadina „psichologine orkestruote“ dėl muzikantams suteikiamos laisvės perteikti savo požiūrį į kompozitoriaus intencijas. Įdomu, kad vienas ryškiausių Jungtinės Karalystės improvizuotojų studijavo fiziką ir apsigynė daktaro disertaciją kvantinės chromodinamikos srityje, bet mokslininko karjerą iškeitė į muziką. 

Iš mokslo elito žengęs į muziką, J. Butcheris tapo elitiniu ir muzikos pasaulyje. Apie tai kalba kritikų puikiai vertinami jo darbai bei scenos partnerių vardai: jis bendradarbiavo su šimtais artistų, tarp jų – scenos mohikanais Dereku Bailey, Eddie Prévost‘u, Steve‘u Beresfordu, Okkyungu Lee, Andy Mooru, Christianu Marclay, Philu Mintonu, Rhodri Daviesu, Tony Bucku, Magda Mayas, Matthew Shippu.

Šio menininko biografijoje esama sąsajų su Lietuva. 2022 m. šiuolaikinio meno fondo „Lafayette Anticipations“ galerijoje Paryžiuje buvo pristatytas Linos Lapelytės kūrinys „The Mutes“ („Nutilę“), jį įrašant dalyvavo ir J. Butcheris, o pernai jis pasirodė Vilniuje „Improdimensijos“ koncerte su ilgamečiu „Improdimensijos” bičiuliu S. L. Solbergu.

Kinas, paskaitos, japonai

Festivalio dvelksmą publika pajus anksčiau, nei prasidės koncertai Vilniaus senajame teatre. Spalio 14 d. sostinės „Skalvijos“ kino centre pradedamas rodyti festivalio kino ciklas „Vilnius Jazz Screen Beats“ – penki žymaus dokumentininko Dicko Fontaine‘o (1938 – 2023) filmai džiazo tema.

Spalio 18, 19 d. „Vilnius Jazz“ pirmą kartą įžengs į MO muziejų, kur trys lektoriai – džiazo ekspertas iš Prancūzijos Terry Quenum‘as, britų fotožurnalistas Philipas Arneillas ir mūsiškis filosofas Kasparas Pocius – skaitys paskaitas džiazo tema. 

T. Quenum‘as paskaitoje „The Art of the Arragers“ („Aranžuotojų menas“) supažindins su aranžavimo meno istorine raida, europietiškomis ir amerikietiškomis tradicijomis, K. Pociaus pranešimo tema – „Tai – mūsų muzika. Laisvasis džiazas ir juodaodžių politika XX a. 7 dešimtmetyje“. 

Japonų „Jazz kissa“. „Vilnius Jazz“ archyvo nuotr.
Japonų „Jazz kissa“. „Vilnius Jazz“ archyvo nuotr.

Dokumentinės fotografijos meistras Ph. Arneillas paskaitoje „Tokyo Jazz Joints“ pristatys lietuviams mažai žinomą Japonijos džiazo kultūros reiškinį – įrašų klausymui skirtas kavines, vadinamas „jazz kissa“. Lektorius yra šį Japonijos subkultūros fenomeną tyrinėjančio projekto, pradėto 2015 m., vienas kūrėjų, užfiksavusių nuotraukose apie pusantro šimto tokių taškų Tokijuje. 

„Jazz kissa“ kultūra Japonijoje atsirado po Antrojo pasaulinio karo, kai klausytis JAV ir Europoje išleistų naujų muzikos plokštelių buvo prabanga, todėl žmonės tai darė kavinėse. Dabar jos kartu su savininkais baigia savo gyvenimą 

VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS

Ph. Arneillo paskaita nuties gijas į šių metų festivalio sceną: spalio 18 d. Vilniaus senajame teatre skambės trys japonų džiazo projektai: be minėtojo Otomo Yoshihide‘s suburto „Special Big Band“, japoniško džiazo vakare pasirodys multiinstrumentininko Kondo Tatsuo grupė „K3“, kurioje groja trys O. Yoshihide‘s bigbendo virtuozai. Japonijos džiazui skirtą vakarą pradės trio, į kurį tarp japonų įsiterps lietuvių pianistė Gintė Preisaitė. 

Festivalio programa – ČIA

52795
130817
52791