LNDM praturtėjo nauju muziejumi
Radvilų rūmų pietinio korpuso projektą rengė Paminklų restauravimo institutas, šios rūmų dalies renovacija kainavo apie 4,5 mln. Eur.
Pasak dr. Arūno Gelūno, LNMD generalinio direktoriaus, renovuotas pietinis korpusas, kuris „praktiškai yra naujas muziejus“, „yra tik ledkalnio viršūnė, jis visas iškils po 4–6 metų, įgyvendinus visą valstybės finansuojamą VIP projektą“.
embedgallery::https://foto.vz.lt/embed/1890?placement=
Renovuotame komplekso korpuse atidarytos dvi parodos – iš LNDM turimos XVI–XIX a. Vakarų Europos tapybos senųjų meistrų darbų kolekcijos aukso fondo ir Lvivo Boryso Voznyckio nacionalinės dailės galerijos kolekcijos.
Iš Lietuvos
LNDM saugomą XVI–XIX a. Vakarų Europos tapybos rinkinį sudaro per 300 kūrinių iš Italijos, Ispanijos, Nyderlandų, Prancūzijos, Vokietijos, kitų šalių. Pasak muziejininkų, jis vertingas ir dėl pavienių darbų, ir kaip visuma, XX a. susiformavusi iš skirtingų lietuviškų kolekcijų fragmentų. Pavyzdžiui, į ją patenka Lentvario dvarininko Vladislovo Tiškevičiaus kolekcijos dalis.
Iš šio rinkinio šimtą darbų parodai „Gyvastingieji senojo pasaulio profiliai“ atrinko dr. Tojana Račiūnaitė, VDA Dailėtyros instituto vyriausioji mokslo darbuotoja, ir menotyrininkė Joana Vitkutė.
Pasak dr. T. Račiūnaitės, išeities taškas formuojant parodos ekspoziciją buvo „atsisakyti meno istorijoje vyraujančio didžiojo pasakojimo, kuris lig šiol galioja eksponuojant kūrinius pagal jų sukūrimo laikmetį, stilius, mokyklas“. Šiuosyk buvo pasirinkta kita koncepcija – eksponuoti kūrinius pagal temas. Taip radosi „Gamtos stichijų“ „Darbų ir puotų“, „Geismų ir gundymų“, „Kelionių ir atradimų“, „Miego, budėjimo, mirties“ ir kitos „sekcijos“.
Rengdamos parodą kuratorės peržiūrėjo beveik visų kūrinių ankstesnius aprašymus, duomenis, restauruojant atliktus tyrimus; kai kuriuos jų patikslino, sukūrė ar perrašė buvusias interpretacijas, redagavo pavadinimus, atrado kelis provaizdžius ar analogus. Gal todėl dr. A. Gelūnas pristatydamas parodas primygtinai prašė „skaityti tekstus prie paveikslų“.
Perskaityti paveikslus lydinčius meno istorikių komentarus galima ir į QR kodus nukreipus telefoną. Be to, neseniai išleistas išsamus, gausiai iliustruotas parodos katalogas „Gyvastingieji senojo pasaulio profiliai“.
Nauji ne vien rūmai ir ekspozicijos koncepcija. Besilankantys dailės muziejuose (pasaulio ir Lietuvos) neabejotinai atkreips dėmesį į modernią parodos architektūrą. Pasak Aurimo Syruso, ją kūrusio architektų biuro „IMPLMNT architects“ vadovo, ji buvo kuriama „lengvai atsižvelgiant į saloninės dailės eksponavimą per šiuolaikinę prizmę“. Verta pamatyti.
Iš Ukrainos
Antrąją parodą – „Nuostabieji karo pabėgėliai“ – sudaro XVI–XVIII a. Vakarų Europos tapybos šedevrai iš Lvivo Boryso Voznyckio nacionalinės dailės galerijos rinkinių. Ją pristatydamas Tarasas Vozniakas, šios institucijos generalinis direktorius, prisiminęs sero Winstono Churchillio per Antrąjį pasaulinį karą pasakytus žodžius, jog britai su priešu kovos visur: danguje, žemėje, jūroje, taip pat – ir kultūros srityje, sakė, jog ši paroda yra ukrainiečių „europietiško identiteto bei kultūros saugojimo ir įtvirtinimo forma“.
VŽ primena, kad vasario pradžioje Valdovų rūmų muziejuje buvo atidaryta paroda „Lvivas sveikina Vilnių. Europos tapybos šedevrai iš Lvivo nacionalinės Boryso Voznyckio dailės galerijos“, kurioje, nesunku atspėti iš pavadinimo, eksponuojami 33 darbai iš tos pačios Lvivo nacionalinės dailės galerijos.
Valdovų rūmų muziejus su Ukrainos institucija bendradarbiauja ne vienus metus. LNMD draugystė su Lvivo dailės galerija prasidėjo slopstant koronaviruso pandemijai, tuomet „optimistiškai buvo numatyta daugybė bendrų veiklų: parodų, paskaitų ir kūrinių restauravimo projektų“.
Deja. Po 2022 m. vasario 24 d. planai radikaliai pasikeitė ir Lietuvos muziejininkams teko ieškoti būdų tiesiog padėti savo kolegoms. Vienas jų – saugiai atgabenti vertingiausius Ukrainos muziejų meno kūrinius į Lietuvą. Taip, pasak muziejininkų, praėjusią žiemą LNDM saugyklas pasiekė 66 „ypatingos vertės eksponatai iš Kyjivo, Odesos ir Lvivo muziejų“.
Dabar nedidelėje, bet itin vertingoje ekspozicijoje rodoma atgabentų kūrinių dalis iš Italijos, Ispanijos, Prancūzijos, Olandijos, Flandrijos, Vokietijos ir Austrijos.
Pasak dr. Arūno Gelūno, LNDM generalinio direktoriaus ir šio projekto vadovo, „yra ir sensacijų: pirmą kartą Lietuvos publika išvys ispanų genijaus Francisco Goya tapybos kūrinį, kad ir nedidelę, bet šiam autoriui labai būdingo siužeto ir stilistikos drobę „Macha balkone“.
%2C%20Macha%20balkone.jpg)
Pasak muziejininkų, „Nuostabieji karo pabėgėliai“ tarsi pratęsia ir papildo antrajame aukšte eksponuojamą senosios Vakarų Europos tapybos iš LNDM rinkinio parodą, skatindama gretinti ir svarstyti, kas lėmė skirtingą kolekcijų formavimąsi ir kas šių šimtmečių senumo kūrinių laukia toliau.
VERSLO TRIBŪNA
Parodų kuratoriai – T. Račiūnaitė, J. Vitkutė, Skaistis Mikulionis, architektai – „IMPLMNT architects“, grafikos dizaineris – Vytautas Volbekas.