Kas žlugdo Jamie Oliverio maisto imperiją?

Apie nacionalinio britų turto, charizmatiškojo Jamie Oliverio imperijos smukimą garsiai imta kalbėti pernai, kai buvo uždaryti dešimtys jo vardo restoranų. Ekspertai čia įžiūri kelias priežastis: globalų kasdienio pietavimo (casual-dining) smukimą, Brexit pasekmes ir, neabejotinai, paties virtuvės šefo klaidas.
Įsiveržęs į maitinimo rinką (tiksliau reikėtų sakyti sceną) prieš du dešimtmečius, Jamie Oliveris (g.1975) užkariavo maisto mylėtojų širdis savo paprastu, berniukišku stiliumi, paprastais pagaminti receptais ir veržlia kampanija dėl saldžių gėrimų apmokestinimo bei maistingesnių mokyklinių pietų.
Tačiau britų garsenybės restoranai pastaraisiais metais praranda lankytojų simpatijas. Naujienų agentūra Bloomberg skaičiuoja, jog nuo 2017 m. sausio p. Oliveris Jungtinėje Karalystėje uždarė 20 iš buvusių 49 maitinimo įstaigų. Skelbiama, jog jo itališko maisto restoranų tinklą Jamies Italian smaugia 47 mln. GBP skola, dar 14 mln. GBP jis skolingas tiekėjams.
Be Jamies Italian, pernai p. Oliveris uždarė visus keturis Union Jacks barus, atidarytus 2011-aisiais ir tiekusius tradicinį britišką patiekalą menkę su bulvytėmis. Pernai uždarytas ir dešimtį metų leistas žurnalas Jamie.
BBC pranešimu, 2018 m. sausį du p. Oliverio londonietiški flagmanai kepsnių restoranai Barbecoa Pikadilio aikštėje ir prie šv. Pauliaus katedros perėjo administratoriaus žinion, tiesa, antrąjį p. Oliveriui pavyko išsaugoti, per antrinę įmonę sumokėjus neatskleidžiamą sumą. Bloomberg tai vadina žeminančiu posūkiu virtuvės šefui, kurį 1999-aisiais pradėtas TV šou Naked Chef tiesiog katapultavo į šlovę.
Galas kasdieniams pietums?
165 mln. GBP per metus generuojantis Jameso Oliverio prekių ženklas šalia tiesioginės restoranų veiklos apima daugybę su virtuve susijusių dalykų nuo kulinarijos kursų, maisto tiekimo iki įvairiausių virtuvės reikmenų ir knygų. (BBC skelbia, jog p. Oliverio holdingas, kontroliuojantis jo leidybos verslą, 2016 m. pasiekė 5,4 mln. GBP pelną.)
Antai paskutinė jo knyga 5 ingredientai. Greitas ir paprastas maistas (5 Ingredients: Quick and Easy Food) Didžiojoje Britanijoje visus 2017-uosius išsilaikė perkamiausios negrožinės literatūros sąrašo viršūnėje.
Bloomberg p. Oliverį vadina sukrėtimo, ištikusio Didžiosios Britanijos kasdienio maitinimo verslą, auka.
Ekspertai įžiūri kelias šio sukrėtimo priežastis. Pirmoji būtų globali. Tai iš už Atlanto atsiritusi banga, smogusi tokiems Amerikos casual-dining maitinimo tinklams, kaip Applebees (tinklas pranešė šiemet uždarysiąs 100 restoranų), TGI Fridays ar Ruby Tuesday.
Didžiojoje Britanijoje vyksta panašūs dalykai, tik masteliai mažesni: šių metų sausį tinklas Byron Hamburgers paskelbė savo gelbėjimosi planą uždaryti 20 vietų iš 67 turimų. Apie restruktūrizaciją paskelbė ir itališko maisto restoranų tinklai Prezzo ir Strada. Pasak Londono apskaitos įmonės UHY Hacker Young, dėl silpnų vartojimo išlaidų ir prisotintos rinkos nuostolių patiria daugiau nei trečdalis 100 geriausių maitinimo verslo grupių.
Grįžta į namus
Antroji smukimo priežastis vietinės kilmės. Didėjantis minimalus darbo užmokestis augina darbo kaštus, o Brexit 2016-aisiais nusmukdė svarą ir sukėlė infliaciją, dėl to sumažėjo vartojimo išlaidos, teigia Bloomberg.
Maisto tyrimų grupės MCA Insight duomenimis, dabar ne namuose valgo 1 iš 10-ies britų, prieš penkerius metus 1 iš 8.
Kad ir kaip būtų, maitinimo įstaigų Didžiojoje Britanijoje daugėja. Statistika rodo, jog 2010-aisiais jų buvo 61.400, 2016-aisiais 83.000. Kaip jų skaičių paveikė Brexit, neskelbiama. Pasak Davido Chubbo, Londono PricewaterhouseCoopers LLP kuruojančio nelaimės ištiktas įmones, maitinimo įstaigų augimą labiausiai lėmė stambių prekių ženklų restoranų plėtra, dažnai finansuojamų privačių investuotojų, kurie siekia sparčios plėtros ir greitos grąžos.
Tačiau problema yra ta, jog gerų vietų pavalgyti yra daug, o daugybė tinklinių maitinimo įstaigų siūlo tą patį, sako p. Chubbas. Anot jo, tokiomis konkurencijos sąlygomis restoranai negali sau leisti elgtis taip, kad reikalai eitų blogyn, o p. Oliveris padarė būtent taip.
Oliverio klaidos
Pirmasis p. Oliverio tinklo Jamies Italian restoranas, atidarytas Oksforde 2008 m., sulaukė teigiamų vertinimų, tačiau netrukus pasigirdo pietautojų ir kritikų priekaištai dėl pusėtino maisto ir aptarnavimo.
Jamie, mesk šį reikalą, tu gali daryti kur kas geriau, nei šis klaikus, išties klaikus itališkas tinklas, komentuojama 2017 m. leidimo gide Hardens Best U.K, kuriame Jamies Italian gavo mažiausią įmanomą reitingą.
Dauguma garsių šefų pirmiausia sukuria sėkmingą restoraną, vėliau ateina pinigai, sako Peteris Hardenas, vienas iš gido redaktorių. Oliveris, priešingai, pirmiausia kaip meteoras sužibo televizijos pagalba, tuomet atidarė savo restoranus, o jų valdymą atidavė samdomiems vadovams.
Ekspertai vertina, jog pagrindinė Jamies Italian klaida buvo 2015 m. priimtas sprendimas atleisti per dešimtį viduriniosios grandies vadovų, atsakingų už kokybės kontrolę. Būtent kokybės nebuvimas akcentuojamas, vardijant smukimo priežastis.
Praradęs 9,4 mln. GBP, 2016 m. tinklas pristatė naują vadovų komandą ir pasamdė restruktūrizavimo specialistus AlixPartners LLP, turėjusius parengti gelbėjimosi planą. Gelbėtojai atsisakė leisti Jamies Italian vadovams dalyvauti pasitarimuose, tačiau pareiškė, kad išlaidų sumažinimas padės p. Oliveriui grįžti prie augimo ir pelningumo. Ar tai padėjo kitas klausimas.
Beje, 2015 m. pats p. Oliveris pripažino, kad 40% jo verslo sumanymų eina šuniui ant uodegos ir kainuoja baisius pinigus, tačiau šios klaidos jam davė galingų pamokų. Kita jo verslo imperijos dalis kur kas sėkmingesnė. Antai BBC skaičiuoja, jog iš licenzijų už Jamie Oliver vardo naudojimą gauta 7,3 mln. GBP.
Plėtra užsienyje
Nepaisant nesklandumų Didžiojoje Britanijoje, užsienyje p. Oliveris plečiasi čia jo grupė turi 52 taškus, įskaitant kavines Jamie Deli Europos oro uostuose, picerijas Vengrijoje ir Indijoje ir per dešimtį Jamies Italian įvairiose šalyse, nuo Portugalijos iki Kataro. Šiomis dienomis pranešta, jog nepaisant finansinių bėdų, Jamies Italian šiemet planuojama atidaryti Ciuriche, Šveicarijoje.
Visos šios įstaigos veikia frančizės pagrindais, o tai komplikuoja kokybės kontrolę. Kad kokybė nėra tokia, kokios tikėtumeisi iš Oliverio vardo, rodo atsiliepimai Trip Advisor tinklalapyje.
Eik šalin, įrašas šių metų kovo pradžioje apie Oslo oro uoste veikiančią Jamies Italian. Iš 90-ies paskelbtų atsiliepimų apie šią įstaigą, 49 autoriai ją įvertino kaip baisią arba prastą.
Tinklai, kurie nesitraukia iš žaidimo, turės keistis, sako Simonas Stenningas, MCA Insight vykdomasis direktorius. Pavyzdžiu jis nurodo Casual Dining Group Ltd., valdančią prekių ženklus Bella Italia, Café Rouge, ir Azzurri Group, valdančią maitinimo tinklus ASK Italian ir Zizzi : Jie nuolat tobulina savo pasiūlymus. Siekdami išlikti aktualūs, jie nuolat ką nors pakeičia tai apšvietimą, tai indus, tai taures. Oliverio restoranų atmosfera, priešingai, tampa šiek tiek pavargusi.
Rašyti komentarą
Rašyti komentarą