Kas žlugdo Jamie Oliverio maisto imperiją?

Publikuota: 2018-03-20
Britų virtuvės šefas Jamie‘is Oliveris. Davido Wimsetto (UPPA / „Scanpix“) nuotr.
Britų virtuvės šefas Jamie‘is Oliveris. Davido Wimsetto (UPPA / „Scanpix“) nuotr.

Apie nacionalinio britų turto, charizmatiškojo Jamie Oliverio imperijos smukimą garsiai imta kalbėti pernai, kai buvo uždaryti dešimtys jo vardo restoranų. Ekspertai čia įžiūri kelias priežastis: globalų kasdienio pietavimo (casual-dining) smukimą, „Brexit“ pasekmes ir, neabejotinai, paties virtuvės šefo klaidas.

Įsiveržęs į maitinimo rinką (tiksliau reikėtų sakyti – sceną) prieš du dešimtmečius, Jamie Oliveris (g.1975) užkariavo maisto mylėtojų širdis savo paprastu, berniukišku stiliumi, paprastais pagaminti receptais ir veržlia kampanija dėl saldžių gėrimų apmokestinimo bei maistingesnių mokyklinių pietų.

Tačiau britų garsenybės restoranai pastaraisiais metais praranda lankytojų simpatijas. Naujienų agentūra „Bloomberg“ skaičiuoja, jog nuo 2017 m. sausio p. Oliveris Jungtinėje Karalystėje uždarė 20 iš buvusių 49 maitinimo įstaigų. Skelbiama, jog jo itališko maisto restoranų tinklą „Jamie’s Italian“ smaugia 47 mln. GBP skola, dar 14 mln. GBP jis skolingas tiekėjams.

Be „Jamie’s Italian“, pernai p. Oliveris uždarė visus keturis „Union Jacks“ barus, atidarytus 2011-aisiais ir tiekusius tradicinį britišką patiekalą – menkę su bulvytėmis. Pernai uždarytas ir dešimtį metų leistas žurnalas „Jamie“.

BBC pranešimu, 2018 m. sausį du p. Oliverio londonietiški flagmanai – kepsnių restoranai „Barbecoa“ Pikadilio aikštėje ir prie šv. Pauliaus katedros perėjo administratoriaus žinion, tiesa, antrąjį p. Oliveriui pavyko išsaugoti, per antrinę įmonę sumokėjus neatskleidžiamą sumą. „Bloomberg“ tai vadina „žeminančiu posūkiu virtuvės šefui, kurį 1999-aisiais pradėtas TV šou „Naked Chef“ tiesiog katapultavo į šlovę“.

Galas kasdieniams pietums?

165 mln. GBP per metus generuojantis Jameso Oliverio prekių ženklas šalia tiesioginės restoranų veiklos apima daugybę su virtuve susijusių dalykų – nuo kulinarijos kursų, maisto tiekimo iki įvairiausių virtuvės reikmenų ir knygų. (BBC skelbia, jog p. Oliverio holdingas, kontroliuojantis jo leidybos verslą, 2016 m. pasiekė 5,4 mln. GBP pelną.)

Antai paskutinė jo knyga „5 ingredientai. Greitas ir paprastas maistas“ („5 Ingredients: Quick and Easy Food“) Didžiojoje Britanijoje visus 2017-uosius išsilaikė perkamiausios negrožinės literatūros sąrašo viršūnėje.

„Bloomberg“ p. Oliverį vadina sukrėtimo, ištikusio Didžiosios Britanijos kasdienio maitinimo verslą, auka.

Ekspertai įžiūri kelias šio sukrėtimo priežastis. Pirmoji būtų globali. Tai iš už Atlanto atsiritusi banga, smogusi tokiems Amerikos „casual-dining“ maitinimo tinklams, kaip „Applebee’s“ (tinklas pranešė šiemet uždarysiąs 100 restoranų), „TGI Friday’s“ ar „Ruby Tuesday“.

Didžiojoje Britanijoje vyksta panašūs dalykai, tik masteliai mažesni: šių metų sausį tinklas „Byron Hamburgers“ paskelbė savo gelbėjimosi planą – uždaryti 20 vietų iš 67 turimų. Apie restruktūrizaciją paskelbė ir itališko maisto restoranų tinklai „Prezzo“ ir „Strada“. Pasak Londono apskaitos įmonės „UHY Hacker Young“, dėl silpnų vartojimo išlaidų ir prisotintos rinkos nuostolių patiria daugiau nei trečdalis 100 geriausių maitinimo verslo grupių.

Grįžta į namus

Antroji smukimo priežastis – vietinės kilmės. Didėjantis minimalus darbo užmokestis augina darbo kaštus, o „Brexit“ 2016-aisiais nusmukdė svarą ir sukėlė infliaciją, dėl to sumažėjo vartojimo išlaidos, teigia „Bloomberg“.

Maisto tyrimų grupės „MCA Insight“ duomenimis, dabar ne namuose valgo 1 iš 10-ies britų, prieš penkerius metus – 1 iš 8.

Kad ir kaip būtų, maitinimo įstaigų Didžiojoje Britanijoje daugėja. Statistika rodo, jog 2010-aisiais jų buvo 61.400, 2016-aisiais – 83.000. Kaip jų skaičių paveikė „Brexit“, neskelbiama. Pasak Davido Chubbo, Londono „PricewaterhouseCoopers LLP“ kuruojančio „nelaimės ištiktas įmones“, maitinimo įstaigų augimą labiausiai lėmė stambių prekių ženklų restoranų plėtra, dažnai finansuojamų privačių investuotojų, kurie siekia sparčios plėtros ir greitos grąžos.

„Tačiau problema yra ta, jog gerų vietų pavalgyti yra daug, o daugybė tinklinių maitinimo įstaigų siūlo tą patį“, – sako p. Chubbas. Anot jo, tokiomis konkurencijos sąlygomis „restoranai negali sau leisti elgtis taip, kad reikalai eitų blogyn, o p. Oliveris padarė būtent taip“.

Oliverio klaidos

Pirmasis p. Oliverio tinklo „Jamie’s Italian“ restoranas, atidarytas Oksforde 2008 m., sulaukė teigiamų vertinimų, tačiau netrukus pasigirdo pietautojų ir kritikų priekaištai dėl pusėtino maisto ir aptarnavimo.

„Jamie, mesk šį reikalą, tu gali daryti kur kas geriau, nei šis klaikus, išties klaikus itališkas tinklas“, – komentuojama 2017 m. leidimo gide „Harden’s Best U.K“, kuriame „Jamie’s Italian“ gavo mažiausią įmanomą reitingą.

„Dauguma garsių šefų pirmiausia sukuria sėkmingą restoraną, vėliau ateina pinigai, – sako Peteris Hardenas, vienas iš gido redaktorių. – Oliveris, priešingai, pirmiausia kaip meteoras sužibo televizijos pagalba, tuomet atidarė savo restoranus, o jų valdymą atidavė samdomiems vadovams.“

Ekspertai vertina, jog pagrindinė „Jamie’s Italian“ klaida buvo 2015 m. priimtas sprendimas atleisti per dešimtį viduriniosios grandies vadovų, atsakingų už kokybės kontrolę. Būtent kokybės nebuvimas akcentuojamas, vardijant smukimo priežastis.

Praradęs 9,4 mln. GBP, 2016 m. tinklas pristatė naują vadovų komandą ir pasamdė restruktūrizavimo specialistus „AlixPartners LLP“, turėjusius parengti gelbėjimosi planą. Gelbėtojai atsisakė leisti „Jamie‘s Italian“ vadovams dalyvauti pasitarimuose, tačiau pareiškė, kad išlaidų sumažinimas padės p. Oliveriui grįžti prie augimo ir pelningumo. Ar tai padėjo – kitas klausimas.

Beje, 2015 m. pats p. Oliveris pripažino, kad 40% jo verslo sumanymų eina šuniui ant uodegos ir kainuoja baisius pinigus, tačiau šios klaidos jam „davė galingų pamokų“. Kita jo verslo imperijos dalis kur kas sėkmingesnė. Antai BBC skaičiuoja, jog iš licenzijų už „Jamie Oliver“ vardo naudojimą gauta 7,3 mln. GBP.

Plėtra užsienyje

Nepaisant nesklandumų Didžiojoje Britanijoje, užsienyje p. Oliveris plečiasi – čia jo grupė turi 52 taškus, įskaitant kavines „Jamie Deli“ Europos oro uostuose, picerijas Vengrijoje ir Indijoje ir per dešimtį „Jamie’s Italian“ įvairiose šalyse, nuo Portugalijos iki Kataro. Šiomis dienomis pranešta, jog nepaisant finansinių bėdų, „Jamie’s Italian“ šiemet planuojama atidaryti Ciuriche, Šveicarijoje.

Visos šios įstaigos veikia frančizės pagrindais, o tai komplikuoja kokybės kontrolę. Kad kokybė nėra tokia, kokios tikėtumeisi iš Oliverio vardo, rodo atsiliepimai „Trip Advisor“ tinklalapyje.

„Eik šalin“, – įrašas šių metų kovo pradžioje apie Oslo oro uoste veikiančią „Jamie’s Italian“. Iš 90-ies paskelbtų atsiliepimų apie šią įstaigą, 49 autoriai ją įvertino kaip „baisią“ arba „prastą“.

Tinklai, kurie nesitraukia iš žaidimo, turės keistis“, – sako Simonas Stenningas, „MCA Insight“ vykdomasis direktorius. Pavyzdžiu jis nurodo „Casual Dining Group Ltd.“, valdančią prekių ženklus „Bella Italia“, „Café Rouge“, ir „Azzurri Group“, valdančią maitinimo tinklus „ASK Italian“ ir „Zizzi“ : „Jie nuolat tobulina savo pasiūlymus. Siekdami išlikti aktualūs, jie nuolat ką nors pakeičia – tai apšvietimą, tai indus, tai taures. Oliverio restoranų atmosfera, priešingai, tampa šiek tiek pavargusi.“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Mėsėdis pasidavė: šefas Ramsay gamins veganišką picą

Radikaliais pareiškimais apie vegetarišką ir veganišką maistą ne kartą pagarsėjęs britų virtuvės šefas...

Laisvalaikis
2018.04.21
Gėrėte alkoholio? Jūsų gydytojui apie tai jau pranešta 3

Jungtinių Valstijų mokslininkai sukūrė mikroschemą, kuri implantuota į žmogaus organizmą, matuoja alkoholio...

Laisvalaikis
2018.04.17
Kasdienė taurė vyno gyvenimą gali sutrumpinti pusmečiu 5

Kasdien po taurę vyno ar bokalą alaus išgeriantys žmonės vidutiniškai gyvena puse metų trumpiau. Dar...

Laisvalaikis
2018.04.15
Ne iki galo iškeptas kepsnys? Restoranas tam turi priežastį

Jei kaskart užsisakę vidutiniškai iškeptą kepsnį, gaunate jį beveik žalią, žinokite, kad taip yra ne tik...

Laisvalaikis
2018.04.15
Smaližių teismui „KitKat“ pristato rožinį šokoladą

Didžiosios Britanijos smaližiai pirmieji pasaulyje galės paragauti rožinės spalvos šokolado.

Vadyba
2018.04.14
„Gastronomikos“ šefas Čeprackas: mes neužsidarome, mes keliamės į žiauriai fantastišką vietą

„Ne, „Gastronomika“ nebankrutuoja. Mes keliamės į kitą, žiauriai fantastišką vietą“, – sako virtuvės meistras...

Laisvalaikis
2018.04.04

Verslo žinių pasiūlymai

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau