M. Skuodis. Kaip keisime valstybės valdomų įmonių valdybų atrankas

Publikuota: 2021-04-12 11:26
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
svg svg
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Susisiekimo ministras

Susisiekimo ministerija yra atsakinga už dvylika valstybės valdomų įmonių (VVĮ), iš jų net aštuonios – didelės šalies įmonės. Šios įmonės vidutiniškai sumoka daugiau nei pusę visų VVĮ mokamų dividendų bei pelno įmokų, jose dirba daugiau kaip 18.000 darbuotojų – kiek daugiau nei pusė visų VVĮ dirbančiųjų. Ir nors bendrai Susisiekimo ministerijos įmonių valdymas vertinamas gana aukštu gerosios valdysenos indekso balu, o nuo 2010 m. prasidėjusi Lietuvos VVĮ sektoriaus pertvarka tarptautinių institucijų pristatoma kaip sektinas pavyzdys kitoms šalims, erdvės įmonių valdysenos tobulinimui dar daug.

(Reakcija į „Verslo žinių“ publikacijas apie VVĮ valdymą ir įstrigusią reformą).

Nuo ko pradedame? Kaip vieną iš svarbių darbų įsivardijome VVĮ valdybų formavimo proceso ir atrankų praktikų tobulinimą. Dėl to inicijavome viešąsias konsultacijas, į kurias pakvietėme kitas institucijas, valstybinių įmonių vadovus ir nepriklausomus valdybų narius, darbuotojus, personalo atrankos agentūras, ekspertus.

Įvertinus dar gana naują Lietuvos VVĮ valdybų formavimo patirtį, mūsų tikslas paprastas – siekiame, kad valdybų sudarymo procesas būtų aiškus, skaidrus, profesionalus ir rezultatyvus. Susisiekimo ministerijos VVĮ valdybose norime matyti reikalingas kompetencijas, tarptautinę patirtį, tinkamas asmenines ir dalykines savybes turinčius ekspertus. Visiškas prioritetas – aukšta ekspertų kompetencija, nepriekaištinga reputacija. Jau ne kartą esame minėję, kad valdybose ne tik negali kilti privačių interesų konflikto, bet ir turime išvengti jo regimybės.

Nors kolegialių organų narių atrankos procesas teisiškai yra detaliai reglamentuotas, šioje srityje iš patirties matome nemažai tobulintinų sričių. Dažnai visam procesui trūksta aiškaus šeimininko, personalo atrankos agentūrų paslaugų įsigijimą lemia mažiausia kaina, bet ne tinkamumas, agentūrų vaidmuo atrankos procese minimalus, profesionalų balsas nepakankamai girdimas, kandidatų vertinimui trūksta aiškumo, o visam procesui skaidrumo. Atrankos skelbimai dažnai labai formalūs, nustatyti reikalavimai kandidatams šabloniški, neatsižvelgiama į įmonės specifiką. Nors vis dažniau siekiama į VVĮ pritraukti tarptautinę patirtį turinčių ekspertų, atrankos procesas nėra pritaikytas užsienio valstybių piliečiams.

Tad, įvertinę viešųjų konsultacijų metu gautus pasiūlymus ir pastabas, siekdami tobulinti valdybų atrankų procesą, Susisiekimo ministerijos srityje nedelsdami imamės šių veiksmų:

• Valdybų veiklos tęstinumas. VVĮ valdybos įprastai formuojamos 4 metų kadencijai, kuriai pasibaigus atšaukiami visi jos nariai. Taip valstybė tarsi pasako, kad visi buvę valdybos nariai dirbo blogai. Norime keisti šią praktiką. Vykdydami naujų valdybų atrankas, vertinsime narių keitimo poreikį. Idealiu atveju valdybos sudėtis turėtų būti atnaujinama palaipsniui, kad būtų išlaikytas valdybos ir įmonės veiklos tęstinumas bei stabilumas.

• Personalo atrankos agentūros. Kiek keista praktika, kai pasitelktos personalo atrankos agentūros atrankos komisijai tik pateikia kandidatų sąrašus, o į pačią atranką nėra kviečiamos. Tad nuo šiol ministerijoje personalo atrankos agentūros dalyvaus visuose atrankos etapuose, taip pat ir atrankos komisijos posėdžiuose stebėtojo teisėmis. Po konsultacijų su personalo atrankos profesionalais taip pat sutarėme, kad atrankos agentūros visais atvejais padės ministerijai nustatant reikalavimus kandidatams, kompetencijų matricas, identifikuojant galimus interesų konfliktus ir visais atvejais rengs individualius pokalbius su kandidatais.

• Reikalavimai kandidatams. Kandidatų atrankai planuojame naudoti ne šabloninius reikalavimus, o juos nustatyti atsižvelgdami į įmonės strateginius tikslus, veiklos kryptis, akcininko lūkesčius. Visais atvejais naudosime valdybos narių kompetencijų matricas ir sieksime atlikti aiškų, skaidrų ir apibrėžtą kiekvieno kandidato vertinimą bei palyginimą. Šioje srityje negalime pamiršti ir ministerijos atstovavimo stiprinimo – vertinsime ministerijos atstovų kompetenciją, nustatysime jų atrankos į VVĮ valdybas tvarką, įgyvendinsime atstovų kvalifikacijos kėlimo programą.

• Atrankos procesas. Kiekvienu atveju įsivertinsime poreikį į atrankos komisijos posėdžius stebėtojų teisėmis įtraukti nepriklausomus ekspertus. Taip tikimės padidinti posėdžių skaidrumą ir sustiprinti atrankos komisijų darbą. Negalime pamiršti užtikrinti atrankoms būtinos plačios informacijos sklaidos. Taip pat atėjo metas tarptautinių atrankų informaciją rengti ir lietuvių, ir anglų kalbomis, o užsienio šalių piliečiams suteikti visokeriopą pagalbą teikiant dokumentus. Be to, kasmet viešai skelbsime atrankų į Susisiekimo ministerijos VVĮ valdybas tvarkaraštį.

Viešųjų konsultacijų metu gavome ir daugiau vertingų pasiūlymų, tačiau daliai jų įgyvendinti reikalingi teisės aktų pokyčiai. Šiuos keitimus aptarsime ir įgyvendinime kartu su Ekonomikos ir inovacijų ministerija. Keli pavyzdžiai – poreikis peržiūrėti kolegialių narių atlygio reglamentavimą, antrinių bendrovių valdybų formavimą, atrankos komisijų sudėtį, į jas įtraukiant balso teisę turinčius nepriklausomus narius, atrankos agentūrų paslaugų pirkimo ir nacionalinio saugumo klausimai, valdybos veiklos tęstinumo užtikrinimas pasibaigus kadencijai ir kt.

Ar tuo mūsų darbai baigsis? Tikrai ne. Vienas iš prioritetinių šios Vyriausybės darbų – valstybės įmonių teisinės formos keitimas į akcines bendroves, siekiant užtikrinti pažangesnę valdyseną ir jos maksimalią depolitizaciją. Natūralus tikslas – siekis, kad Susisiekimo ministerijos VVĮ būtų patikimos, skaidrios, finansiškai tvarios ir generuojančios viešuosius interesus atitinkančią grąžą. Taip pat peržiūrėdami VVĮ lūkesčių laiškus visoms susisiekimo sektoriaus valstybinėms įmonėms kelsime horizontalų tikslą vidinėmis investicijomis rinkoje kurti paklausą inovacijoms, būti darnios ir į ES žaliąjį kursą orientuotos veiklos pavyzdžiu, diegti antikorupcines praktikas ir užtikrinti dėmesį specialiųjų poreikių turintiems darbuotojams bei klientams.

Gal ir ne viskas pavyks, bet dėsime pastangas ir tikimės, kad visos suinteresuotos pusės, turėdamos šią informaciją, mus viešai „prižiūrės“ ir patars.

Daugiau apie viešųjų konsultacijų rezultatus ir šiais metais planuojamas mūsų įmonių valdybų atrankas rasite čia: https://sumin.lrv.lt/lt/teisine-informacija/viesosios-konsultacijos/konsultaciju-atmintines

Komentaro autorius — Marius Skuodis, susisiekimo ministras

Agnė Amelija Mikalonė, Susisiekimo ministerijos vyresnioji patarėja

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Kai protingumo kriterijus – anapus slenksčio

Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, nustebinusi rinką biurokratinėmis žabangomis, į kurias įtraukė...

M. Stankevičius. Sutelktinio finansavimo platformos: tik skelbimų lentos ar investavimo partneriai? 1

Viešojoje erdvėje pastaruoju metu išryškėjo diskusija dėl sutelktinio finansavimo platformų (SFP) operatorių...

Verslo aplinka
2021.05.08
D. Palavenis. Pokyčio technologijos ir gynybos pramonė. Ar Lietuva turi ką pasiūlyti?

Balandžio 20 d. Europos gynybos agentūra (EGA) organizavo aukšto lygio nuotolinę konferenciją, kurioje ES...

Verslo aplinka
2021.05.07
D. Misiūnas. Medžiotojai ir bėgikai 13

Prieš savaitę didžiausi Lietuvos technologijų startuoliai susivienijo į asociaciją „Vienaragiai.lt“,...

Verslo aplinka
2021.05.07
Baimė ar šuolis atgal, į bebrų užtvankas? 20

„Ignitis grupės“ darbuotojų skatinimo opcionais programa, sukėlusi abejonių Seimo Biudžeto ir finansų...

Verslo aplinka
2021.05.07
V. Degutis. Verslo procesų automatizavimas: ateitis jau čia – ar mes pasiruošę?

Dabartiniai rinkos pokyčiai – tiek susiję su pandemija, tiek su apskritai globaliomis verslo valdymo...

Verslo aplinka
2021.05.06
J. Rojaka. Skatindami verslą galėtume spurtuoti kaip „Ferrari“, tačiau judame vėžlio greičiu 2

Analizuojant lėšų panaudojimą ir dabartines tendencijas šalies ekonomikoje, peršasi akivaizdi išvada –...

Verslo aplinka
2021.05.06
Kad bėgdami nuo vilkų, neužlėktume ant meškų  4

Per 2008-2009 m. finansų krizę ne viena kompanija nukentėjo nuo vadinamųjų „feniksų“, kai bankrotą inicijavus...

Verslo aplinka
2021.05.06
Idėjos, ardančios vienybę? 8

Pastaruoju metu vis labiau įsiplieskianti diskusija dėl galimybių paso jau įtraukė ir svarbiausių šalies...

Verslo aplinka
2021.05.05
V. Gružauskas. Dirbtinis intelektas: ar tikrai žinote, ką perkate 4

Šiuo metu dirbtinis intelektas (DI) yra naudojamas praktiškai visur, o domėtis bei skleisti informaciją apie...

Verslo aplinka
2021.05.04
Ant desperacijos ribos 7

Lietuvos turizmo ir viešbučių verslas, suspaustas pandemijos sukeltų karantinų varžtais, priverstas kentėti...

Verslo aplinka
2021.05.04
R. Verkauskaitė-Kazanskienė. Smulkusis verslas siunčia optimizmo signalą

Smulkiajam verslui pandemija sudavė rimtą smūgį – neigiamą įtaką ji padarė daugiau nei pusei šalies smulkiųjų...

Verslo aplinka
2021.05.03
(Ne)tiesioginiai merų rinkimai: trukt už vadžių – vėl iš pradžių 1

Tai kažkur jau matyta ir girdėta – visi politikai dievagojasi esantys už tiesioginius merų rinkimus, bet tuo...

Verslo aplinka
2021.05.03
Sistema be sistemos

Sudėtinga, dažnai stringanti ar iš dalies neveikianti GPAIS sistema, kelianti galvos skausmą įmonių...

Verslo aplinka
2021.04.30
Paryžiaus susitarimas grąžinamas į dienotvarkę

Dėl pandemijos ir smarkiai išaugusios didžiųjų pasaulio galių politinės įtampos nepelnytai kukliai buvo...

Verslo aplinka
2021.04.29
Kiek valstybės turi būti VVĮ? 12

Šiandien ministrų kabinetas planuoja svarstyti Ekonomikos ir inovacijų ministerijos (EIM) teikiamą atnaujintą...

Verslo aplinka
2021.04.28
D. Vitkauskas. Kodėl verslas „tingi“ įsitraukti į vakcinavimo politiką? 10

Liko vos 2 mėnesiai iki prezidento Gitano Nausėdos paskelbto ambicingo tikslo paskiepyti nuo COVID-19 bent du...

Verslo aplinka
2021.04.27
V. Šostak. Technologijų įmonės vis dar nepakankamai brangios 3

Po pernykštės krizės atsistačius finansinio ir NT turto kainoms, vis daugiau pasigirsta pokalbių, „ar mes...

Verslo aplinka
2021.04.27
V. Nakrošis. „Naujos kartos Lietuvos“ planas – ar užteks drąsos naujos kartos viešajam valdymui sukurti?

Finansų ministerijos organizuotoje apskritojo stalo diskusijoje dėl daugiau nei 2 mlrd. Eur vertės „Naujos...

Verslo aplinka
2021.04.27
Metas keisti jauką 42

Tai, kad mūsų šalis nebėra pigios darbo jėgos šalis, dar kartą patvirtino ir Japonijos įmonė „Yazaki“: ši...

Verslo aplinka
2021.04.27

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku