2025-10-29 11:52

Ministras: kitąmet trūks pinigų paprastam kelių remontui

Juras Taminskas, susisiekimo ministras. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juras Taminskas, susisiekimo ministras. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Vyriausybei kitų metų biudžete numačius apie 10 mln. Eur didinti finansavimą keliams, tačiau sumažinti Kelių priežiūros ir plėtros programą (KPPP), Juras Taminskas, susisiekimo ministras, sako, kad kitąmet nebus pakankamai lėšų pagerinti kelių būklę „iki norimo lygio“.

Ministrui nerimą kelia beveik 127 mln. Eur mažėjantis KPPP finansavimas, todėl, anot jo, trūks pinigų paprastam kelių remontui.

„Neturime galimybių (kelių – BNS) būklės iki norimo lygio stabilizuoti“, – trečiadienį Seimo Ekonomikos komitete sakė J. Taminskas.

Komitetas trečiadienį pirmąkart svarstė 2026 m. biudžeto projektą, kuriame keliams numatyta 815,5 mln. Eur – apie 10 mln. Eur daugiau nei suplanuota šiemet.

Seimui priėmus biudžetą KPPP 2026-ųjų biudžetas siektų 436,6 mln. Eur, arba 126,8 mln. Eur mažiau nei šiemet (563,4 mln. Eur), iš kurių 206 mln. Eur numatyta savivaldybėms. KPPP mažės kitąmet pradedant veikti Valstybiniam kelių fondui, į kurį siūloma nukreipti 178,8 mln. Eur.

Pasak J. Taminsko, mažėjant KPPP mažiau lėšų bus skirta ir paprastam kelių remontui. Jo teigimu, iš Kelių fondo bus galima finansuoti tik kapitalinį remontą.

„Valstybinės reikšmės keliams (KPPP biudžete – BNS) liks tik 229 mln. Eur, iš jų atėmus einamąją kelių priežiūrą, kitas reikalingas mokėtinas sumas iš esmės paprastajam remontui liks iki 100 mln. Eur. Čia matome didžiausią iššūkį. Lūkestis, kad KPPP mažų mažiausiai būtų toks, kaip 2025 m. – 540 mln. Eur“, – posėdyje kalbėjo J. Taminskas.

Ministras teigė, kad valstybei trūksta lėšų sutvarkyti visus kelius, todėl pagrindiniams projektams bus pasitelktas viešosios ir privačios partnerystės modelis (PPP).

„Bet daug projektų į PPP sudėti negalime, nes ilgoje perspektyvoje šis instrumentas yra brangus“, – pabrėžė J. Taminskas.

„Keliai neprotestuoja“

J. Taminsko teigimu, valstybinių kelių valdytojai „Via Lietuva“ kitąmet neleista skolintis kelių būklei gerinti – tai leidžia šią vasarą priimtas Valstybinio kelių fondo įstatymas: „Nes ta skola įsiskaitytų į bendrą biudžeto skolą.“

Jis pabrėžė, jog bendrovė galėtų pasiskolinti apie 100 mln. Eur.

Kristupas Vaitiekūnas, finansų ministras, vėliau trečiadienį sakė, kad „Via Lietuvai“ leidžiant skolintis turėtų būti mažinamos kitos biudžeto išlaidos.

„Via Lietuva“ besiskolindama lygiai taip pat naudoja fiskalinę erdvę, kurią gali naudoti ir tiesiog valstybė skolindamasi. Čia tas pats švarkas, tik kita kišenė. Pinigų kiekis nuo to nepadidės, jeigu „Via Lietuva“ pasiskolins“, – atsakydamas į BNS klausimą žurnalistams prieš Vyriausybės posėdį sakė K. Vaitiekūnas.

Socialdemokratas Eugenijus Sabutis, komiteto narys, buvęs susisiekimo ministras, aiškino, kad „kol radikaliai negalvosime apie kelių finansavimo didinimą“, kelių būklė negerės.

„Jei akcizo renkame vis daugiau, o keliams skiriame vis mažiau, tai atrodo keista. Kuro akcizas ir suvokiamas, ir mokamas, kad grįžtų atgal į kelius. Visas negali grįžti, bet (kelių finansavimas – BNS) negali mažėti, kai (kuro akcizų – BNS) surinkimas didėja“, – kalbėjo E. Sabutis.

Tuo metu Šarūnas Frolenko, asociacijos „Lietuvos keliai“ vadovas, pakartojo verslo nuogąstavimus, jog sumažinus 2026 m. KPPP biudžetą, dalį jo perskirstant į Kelių fondą, realiai kelių ir tiltų finansavimas kitąmet gali būti mažesnis nei šiemet.

Savo ruožtu J. Taminskas svarstė, jog kelių būkle ir finansavimu galbūt nebus susirūpinta, kol neįvyks skaudžios nelaimės.

„Supraskime vieną dalyką – keliai neprotestuoja ir keliai nesiskundžia. Kai neprotestuoja, nelipa per langus, nepiketuoja, nešaukia, natūralu, neskauda tada politikams galvos. Galvą pradeda skaudėti, kada tiltas nugriūna, o dar labiau pradės galvą tada, kai, neduok, Dieve, tiltas įgrius į upę su geltonuoju autobusiuku“, – kalbėjo J. Taminskas.

Ministras interviu BNS yra sakęs, kad metinis finansavimas keliams maždaug 2028 m. galėtų pasiekti apie 1 mlrd. Eur – po to, kai pradės veikti sunkiojo transporto kelių rinkliavos informacinė sistema (e. tollingas), iš kurios kasmet tikimasi surinkti apie 200 mln. Eur. Viliamasi, kad sistema vėliausiai pradės veikti nuo 2027 m.

VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS

Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB BNS sutikimo draudžiama.

52795
130817
52791