2024-11-07 07:57

Iš už „Toyotos“ šešėlio suspindusi „Škoda“ ir komercinių automobilių išnykimas

„Škoda“ spalį išsiveržė į pirmą vietą. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
„Škoda“ spalį išsiveržė į pirmą vietą. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
„Toyota“ laukia tiekimo stabilizavimo ir skaičiuoja rekordinius pardavimus, elektromobilių pardavimų statistikos neišlaiko net valstybiniai konkursai, o 42,6% kritęs lengvųjų komercinių automobilių rezultatas – blogiausias per pusantrų metų.

Preliminariais „AutoTyrimų“ duomenimis, 2024 m. spalį, palyginti su 2023 m. spaliu, Lietuvos naujų lengvųjų automobilių (M1 ir N1 kategorijų) registravimas šovė 28,1%, iki 3.045 vnt. Šis rezultatas yra antras geriausias ne tik šiemet, bet ir per visus pastaruosius 12 mėnesių. Per šį laikotarpį daugiau automobilių (3.055 vienetai) buvo įregistruota tik praėjusią gegužę.

Metinis augimas taip pat pasiekė nuo 2022-ųjų sausio nematytas aukštumas. Ir dėl to negalima kaltinti tik lyginamosios bazės, nes 2023 m. spalį šalyje, patikslintais duomenimis, buvo įregistruoti 2.377 automobiliai ir pasiektas taip pat solidus 22% metinis augimas. Taigi, lyginamasis laikotarpis buvo gana geras.

„AutoTyrimai“ pateikia versiją, kad tai rodo vidinio vartojimo pakilimą, nes reeksporto dydis nėra reikšmingas: trumpalaikio registravimo mastai spalį sudarė 18 įregistruotų naujų automobilių (iš jų – 13 komercinių „Iveco“) buvo išregistruoti iki mėnesio pabaigos, o dar 12 bus išregistruoti artimiausiu metu.

„AutoTyrimų“ pateikiama informacija leidžia matyti, kad trys prekybos lyderiai spalį nepasiekė jokių ypatingų aukštumų, todėl galima daryti prielaidą, kad antrą rudens mėnesį gerus rezultatus palaikė didesnės dalies likusių gamintojų atstovų pasisekimas.

Daug metų tvirtai lyderio poziciją laikanti, tačiau dabar ją „Škodai“ užleidusi „Toyota“ toliau tęsė neįprastai pasyvios registracijos mėnesių seriją. Matyti, kad Čekijos gamintojo pakilimą lėmė ne tiek sėkmingas mėnuo ir dideli užsakymai, kiek pardavimo apimtį mažinantis Japonijos koncernas. Įprastai maždaug 600 naujų automobilių per mėnesį apimtį Lietuvoje palaikantis gamintojas jau ketvirtą mėnesį iš eilės neperkopia 500 vienetų ribos. To pakako, kad spalį jį aplenktų „Škoda“, kurios registracijų skaičius, palyginti su rugsėju, padidėjo vos 9 vienetais.

Arvydas Šinkūnas, „Toyota Baltic“ pardavimų vadovas, pripažįsta, kad pastaraisiais mėnesiais šio gamintojo tiekimas dėl įvairių priežasčių nepasiekė įprastų aukštumų, tačiau jau artimiausiu metu tai turėtų grįžti į įprastas vėžes.

„Yra gamybos ir sertifikavimo svyravimų, poveikį darė ir vasaros sezono specifika, kai gamyklos veikė ne visu pajėgumu, buvo modelių pasikeitimų. Bet dabar naujai sudaromomis sutartimis mes gerokai lenkiame praėjusius metus. Lapkritį vien Lietuvoje turime sutarčių dėl daugiau nei 2.000 mašinų. Tai rekordinis skaičius per visą istoriją“, – VŽ sako „Toyotos“ atstovas. Jis pasakoja, kad dabar dėl užtrukusio sertifikavimo atidėliojamas atiduoti užsakytų „Hilux“ pikapų perdavimas klientams, nors, pasak A. Šinkūno, trijose Baltijos šalyse esama beveik 1.000 užsakymų.

Tačiau artimiausiu metu tikimasi, kad trukdžiai bus pašalinti ir paskutiniais metų mėnesiais „Toyota“ susigrąžins lyderės poziciją.

„Per pusantro mėnesio į Baltijos šalis bus atvežta 400 naujų, jau užsakytų naujųjų „Toyota Land Cruiser“ – jie jau taip pat vėluoja“, – pasakoja A. Šinkūnas.

Marius Sasnauskas, „Škoda Auto“ importuotojo „Auto 100 AS“ Lietuvos filialo vadovas, VŽ sako, kad pirmaujančius spalio rezultatus tik iš dalies lėmė konkursai.

„Buvo ir didelių užsakymų, bet iš esmės visi pardavimai yra įvairių užsakymų mišinys. Tokie modeliai kaip „Octavia“ didele dalimi yra perkami įmonių, bet mes stengiamės atliepti ir privačių klientų norus. Dabar labai gerai parduodami nauji „Kodiaq“, gerai sekasi ir su kitais miesto visureigiais“, – aiškina jis.

Marius Sasnauskas, „Auto 100 AS“ Lietuvos filialo vadovas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Marius Sasnauskas, „Škoda Auto“ importuotojo atstovas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

M. Sasnauskas sakosi besitikintis, kad lapkritį ir gruodį pavyks palaikyti tempą, nors gruodį įprastai susiduriama su klientų noru perkelti automobilių registraciją į kitus metus.

„Mane džiugina tai, kad rinka pagaliau pradėjo pastebimai augti, o kol kas mums sekasi aplenkti jos augimą“, – sako „Škodos“ atstovas.

Modelių registracijos reitinge spalį regimas seniai matytas lyderis – kompaktinis „Peugeot 308“. Vitalijus Eidimtas, koncerno „Stellantis“ importuotojo atstovas, VŽ paaiškino, kad tokią sėkmę lėmė nenumatytai užtrukusi gamyba: šiuos automobilius gerokai anksčiau turėjo gauti nuomos bendrovės. VŽ rašė, kad panaši padėtis liepą buvo su „VW Golf“, kai pirkėjus vienu metu pasiekė per ilgą laiką pateikti užsakymai.

Paskui jį rikiavosi du tradiciškai paklausos nestokojantys miesto visureigiai: „Volkswagen“ naujiena „Tiguan“ ir platų klientų ratą sudominęs mažas hibridinis krosoveris „Toyota Yaris Cross“.

Spalį baigėsi neeilinės sėkmės sulaukę „Audi Q5“ pasiūlymai, tačiau lieka kiti. Lino Butkaus (VŽ) nuotr.
Spalį baigėsi neeilinės sėkmės sulaukę „Audi Q5“ pasiūlymai, tačiau lieka kiti. Lino Butkaus (VŽ) nuotr.

„Premium“ segmente toliau dominavo išskirtiniais pasiūlymais klientus į salonus siurbianti „Audi“ (207 vnt.). Šio gamintojo interneto svetainėje nurodoma, kad pasiūlymai vos už 36.800 Eur įsigyti praėjusį rugsėjį populiariausią Lietuvoje naują automobilį „Audi Q5“ jau baigėsi, tačiau iki metų pabaigos lieka pasiūlymai kompaktiniam krosoveriui Q3 ir didesniam kompaktiniam elektromobiliui „Q4 e-tron“. Tai – ne tokio populiaraus formato modeliai kaip Q5, tačiau galima tikėtis, kad jie leis „Audi“ ir toliau laikytis „premium“ segmento lyderių gretose.

Elektromobilių registracijos toliau čiuožia žemyn: praeitą mėnesį įregistruoti 228 elektromobiliai ir pasiektas 17,4% metinis nuopuolis. Populiariausias modelis – Valstybinių miškų urėdijos užsakyti „Škoda Enyaq“ (32 vnt.). Dalis jų buvo įregistruota rugsėjį, o dalis – spalį.

Šiemet įregistruoti 1.593 elektromobiliai, t. y. 16,2% mažiau negu pernai tuo pat laikotarpiu (1.902), o jų rinkos dalis po spalio rezultatų pakilo 0,1 proc. punktu, iki 5,8%. Tačiau tai gerokai nusileidžia 2023 m. pirmųjų dešimties mėnesių rezultatams, kai elektromobiliai sudarė 7,2%.

VŽ kalbinami prekybininkai iki šiol neranda įtikinamo paaiškinimo, kas stabdo elektromobilių pardavimo progresą tuo metu, kai jų kainodara, nauji modeliai ir valstybės subsidijos leidžia pasirinkti tikrai patrauklių pasiūlymų.

Nors įprastai lengvųjų komercinių transporto priemonių (N1) paklausa rudenį kyla, dabartinė segmento padėtis panėšėja į išnykimą. Jų registracijos apimtis krinta dvigubai sparčiau nei elektromobilių ir 42,6% metinis nuopuolis atvedė į naują blogiausią rezultatą nuo 2023-iųjų vasario. Įvertinus tai, kad 13 „Iveco Daily“ automobilių buvo reeksportuota, šis skaičius atrodo dar liūdniau. Nuolatinis favoritas „Renault Master“, nepaisant modelio pasikeitimo laikotarpio, ir toliau sulaukia nedidelio, bet palyginti stabilaus pirkėjų skaičiaus. Šiuo metu Lietuvoje jau pradėti registruoti naujieji „Master“.

V. Eidimtas sako, kad komercinių furgonų tiekimas nuo kitų metų gali tapti didelė problema, nes įsigaliosiantys nauji taršos standartai gamintojus vers labai sumažinti dyzelinių versijų kvotas, dėl to pirkėjams, tikėtina, bus siūlomi elektra varomi modeliai.

„Dyzelinius „Peugeot Traveller“ mes jau išėmėme iš kainoraščio, nes kitiems metams jau nebeturime kvotų“, – sako „Stellantis“ atstovas.

Per pirmuosius 10 šių metų mėnesių Lietuvoje iš viso įregistruota 27.419 naujų lengvųjų automobilių – šis skaičius 4,1% viršija atitinkamo praėjusių metų laikotarpio rezultatus, kai buvo įregistruotas 26.331 naujas lengvasis automobilis.

 

52795
130817
52791