2014-07-18 03:01

Valstybinis turizmo departamentas – efektyvi institucija ar neįgali klipata?

Udrius Armalis. Kelionių agentūros „Superkeliones.lt“ direktorius.
Udrius Armalis. Kelionių agentūros „Superkeliones.lt“ direktorius.
Neseniai įvykęs „Go Planet Travel“ bankrotas dar kartą turizmo versle iškėlė klausimą,  ar iš tiesų reikalingas toks Turizmo departamentas. Štai departamento atstovai teigia, kad jie nežinojo apie „Go Planet Travel“ problemas. O  sužinojus – turistams realiai padėta ir visos problemos išspręstos. O kaip yra iš tiesų? Ar mūsų institucijos, tarp jų teisinės institucijos ir vartotojų teisių gynimo organizacijos, turizmo sferoje veikia puikiai?


Na, o dabar viskas iš pradžių.

2009 metai. „FlyLAL“ bankrotas. 2005 metais privatizuojamos Lietuvos  oro linijos. Tais pačiais metais įmonė iš karto susmulkinama ir kiekviena įmonė perka paslaugas viena iš kitos. Galiausiai palikusi tūkstančius keleivių ant ledo, bankrutuoja „FlyLAL-Lithuanian Airlines“. Bankrutavus šiai įmonei išaiškėja, kad ji beveik neturi turto ir lėšų. Prokuratūra iškėlė bylą, tačiau teismo ji vis dar nepasiekia.

Tie patys 2009 metai. Staigmenos nesibaigia. Atsiranda stebuklingoji „Amber Promotion“, vėliau persivadinusi į „Atostogų sandėlį“. Ši įmonė sėkmingai veikia kelerius metus, vis siūlydama išsinuomoti apartamentus tai Kanarų salose, tai Maltoje. Pinigai renkami, o kai reikia važiuoti – nei pinigų, nei apartamentų. Mūsų turizmo departamento reakcija – tai ne mūsų problemos, tai Vartotojų teisių tarnybos problema, teisėsaugos pareigūnų veiksmai – tai ne sukčiavimas. Tūkstančiai nukentėjusių žmonių ir jokios reakcijos.

Ir vėl 2009 metai. Įsteigiama kontroliuojančioji bendrovė „Star team group“, kuri apima „Star 1 holidays“, „Star 1 airlines“ ir kitas įmones. Visos šios įmonės vėlgi, kaip ir „FlyLAL“ atveju, perka paslaugas viena iš kitos. 2010 metai ir lemtingas ugnikalnio išsiveržimas. Keli mėnesiai ir areštuojamas lėktuvas. Pasirodo skolos. Dugnan eina visa kontroliuojančioji bendrovė. Dar įdomiau yra tai, kad „Star 1 Airlines“ neturėjo jokio turto. Kokia valdininkų pozicija? Turizmo departamentas – nieko nematėme, nieko nežinau, Civilinės aviacijos administracija – viskas puiku, viskas super, tai siurprizas. Tūkstančiai nukentėjusių ir vėl jokios tvarkingos reakcijos.

2011 metai. Priimamas naujos redakcijos Turizmo įstatymas, kuris teoriškai turėtų pagelbėti keliautojams, tačiau realiai už šio įstatymo kyšo korupcinės kai kurių kelionių organizatorių ausys. O ką mūsų Turizmo departamentas ? Ne mes rengėme, kreipkitės aukščiau.  Finalas – neįgalus įstatymas.

2012 metai. Grupinio pardavimo portalai pradeda pardavinėti keliones. Per juos keliones pardavinėja ir užsienio kelionių organizatoriai. Tačiau mūsų Turizmo departamento pozicija – tai ne agentūrų veikla,  užsienio turizmo organizatoriai neprivalo šiuo atveju atitikti Turizmo įstatymo reikalavimų. Na kas belieka, nuo šiol kelionių agentūros teiks tik reklamos paslaugas, o ne pardavinės keliones. Tik lieka atviras klausimas – kas šiuo atveju kaltas: neįgalus Turizmo įstatymas ar Turizmo departamento valdininkai, nemokantys skaityti to paties įstatymo?

2014 metai. Jau metai kaip apie agentūrą „Happy Fly“ sklando gandai – neužsakyti bilietai, neišvykę keleiviai, reikalavimai primokėti už bilietus. Kokia Turizmo departamento reakcija? Tai ne mūsų bėdos, kreipkitės į Vartotojų teisių tarnybą. Vartotojų teisių tarnybos atsakymas – kreipkitės į policiją, galbūt tai sukčiavimas. Pagaliau stebuklingu būdu pavagiamas domenas, o pati bendrovė pasiskelbia nemokia. Valstybinio turizmo departamento pozicija – nieko nematėme, nieko neįtarėme. O teisėsaugos reakcija?

Ir pagaliau 2014 metai. Su dideliu užsidegimu veikia naujasis organizatorius „Go Planet Travel“. Ir nesvarbu, kad jo kapitalo kilmė neaiški – kažkokios Kipro bendrovės, ir nesvarbu, kad už nugaros stovi „Star1“ grupės vadas, tačiau šiai bendrovei, Valstybinio turizmo departamento nuomone, nereikia skirti ypatingo dėmesio. Na aišku, kol įvyko didysis BUM liepos 4 d. Ir vėl niekas nematė negirdėjo...  O gal nenorėjo matyti ir girdėti?

Štai įvykių chronologija.

Gegužės 27 d. „Grand Cru Airlines“ pakeičia akcininkus, gegužės 30 d. nustojama maitinti keleivius lėktuve, birželio 3 d. keičia skrydžių grafikus, atšaukdami kai kuriuos skrydžius, birželio 20 d. žmonės nepriimami į kai kuriuos viešbučius, o vežimai vėluoja. Laikraščiai trimituoja – bus BUM. O mūsų valdininkai labai labai saldžiai miega.

Taigi , kokia vis dėlto ta Valstybinio turizmo departamento funkcija? Saldžiai miegoti ant laurų? Padalinti draudimo pinigus neaišku kam? Pasigirti, kaip gerai dirbama? O Jūs, skaitytojai, ar manote, kad Valstybinis turizmo departamentas gerai dirba? Asmeniškai man toks darbas primena neįgalią klipatą – nieko nematau, nieko negaliu ir niekur nespėju.

Beje, ar „Go Planet Travel“ schema su akcininkais ir skolomis neprimena 2009 metų „Flylal“ bankroto? O „Star1“ bankroto? Ai tiesa, viskas legalu, nes lig šiol niekas nenubausta ir nesulaikyta. Oi, užmiršau, turizmo versle buvo viena istorija, kai sulaikyti turizmo įmonių vadovai. Tai 2010 metais „Novus Orbis“ vadovai. Tiesa, čia ne keli milijonai litų, o ir kaltinimai juokingi – girdi, nenorėjo tyčia skraidinti keleivių. Matyt, labai nepatyrę vadovai buvo… Nieko, užtat dabar žinos, kaip reikia dirbti.

52795
130817
52791