Konkuravimas viešųjų pirkimų konkursuose Norvegijoje: kaip laimėti ir pasirašyti sutartį?
Norvegija didelį procentą sutarčių sudaro su viešųjų pirkimų konkursų laimėtojais iš kitų Europos Sąjungos šalių. Norvegijos viešasis sektorius išleidžia daugiau nei 167 mlrd. Lt prekėms ir paslaugoms kiekvienais metais. Tai sudaro 15% Norvegijos bendrojo nacionalinio produkto (BNP). Pirkimai už ES ribų sudaro apie 34 milijardus litų. Lietuvos kompanijos Norvegijai jau įrodė, kad yra ypač konkurencingos privačių statybų rinkoje, ir, tikėtina, kad galėtų konkuruoti ir viešojo sektoriaus statybų bei kitose rinkose. Tad ką reikėtų žinoti, kaip konkuruoti viešuosiuose pirkimuose Norvegijoje?
Dėmesys socialiniams aspektams
Aplinkosaugos, socialinės rūpybos klausimai – patys svarbiausi viešųjų pirkimų procedūrose Norvegijoje. Pagal Vyriausybės nutarimą, pirkimai viešajame sektoriuje turėtų vykti darant minimalų poveikį aplinkai ir atsižvelgiant į pagrindines darbuotojų bei žmogaus teises.
Pareiga atsižvelgti į socialinius aspektus yra išdėstyta keliuose įstatymuose. Pavyzdžiui, Pirkimų įstatyme teigiama, kad užsakovas, planuodamas kiekvieną pirkimą, atsižvelgs į gyvavimo ciklo sąnaudas ir pirkimo poveikį aplinkai.
Svarbu atkreipti dėmesį į socialinius aspektus visuose pirkimo procedūrų etapuose: techninėse sąlygose (medžiaga, metodai, kt.), atrankos kriterijuose (valdymo sistemos), laimėtojo atrinkimo procedūroje (kokybė, perdirbimo išlaidos, kt.), kriterijuose, kurie yra sutarties sąlygose (sąžiningos prekybos sąlygos, kt.).
Be abejo, nuo pačio užsakovo priklauso, kaip jis laikysis šių taisyklių, tačiau tam tikroms sritims Pirkimų įstatymuose yra nustatyti atitinkami minimalūs reikalavimai.
Aplinkosauga ir sveikatos apsauga
Norvegijoje visų sutarčių, kurios viršija 100.000 kronų (apie 42.000 Lt), užsakovai privalo pateikti aplinkosaugos, sveikatos apsaugos ir darbų saugos įvertinimo deklaraciją. Užsienio rangovai privalo patvirtinti, kad ruošiant dokumentus konkursui, buvo atsižvelgta į sveikatos, aplinkos apsaugos ir darbo saugos reikalavimų įstatymus.
Užsienio rangovai taip pat turi patvirtinti, kad užsakovai turės teisę peržiūrėti ir įvertinti įmonės įrenginius, siekiant įsitinkinti, ar jie gali vykdyti veiklą pagal aplinkos, sveikatos ir saugumo reikalavimus. Šią deklaraciją turi pasirašyti generalinis direktorius ir įmonės atstovas.
Nuostatai dėl mokėjimų ir darbo sąlygų
Svarbu atkreipti dėmesį, kad užsakovų sutartyse yra įtraukiamas privalomas reikalavimas įpareigojantis, jog darbuotojai, kuriuos samdo rangovai ir potencialūs subrangovai, tiesiogiai prisidedantys prie sutarties įvykdymo ir dirbantys Norvegijoje, gautų „norvegišką“ užmokestį ir jiems būtų sudarytos „norvegiškos“ darbo sąlygos.
Reikalavimas dėl „norvegiškų“ darbo sąlygų, tarp jų darbo užmokesčio mokėjimo, Lietuvos tiekėjams gali pasirodyti labai nepatrauklus ekonomine prasme, tačiau taip yra ne visais atvejais. Šis reikalavimas taikomas tik tada, kai paslaugų ar darbų procesai yra realiai atliekami Norvegijoje teritorijoje, t.y. tada, kai tiekėjo darbuotojai fiziškai dirba Norvegijos teritorijoje. Taip nutinka, pavyzdžiui, statybos rangos atveju. Tačiau jeigu Lietuvos tiekėjas paslaugas ar darbus Norvegijos perkančiajai organizacijai teikia iš užsienio (iš Lietuvos) ir tiekėjo darbuotojai realiai yra Lietuvoje, tuomet pastarasis „norvegiško“ darbo užmokesčio reikalavimas tiekėjui nėra taikomas. Dėl šios priežasties Lietuvoje realiai dirbantys tiekėjai, pavyzdžiui, informacinių technologijų, programavimo įmonės, Norvegijoje galėtų turėti didelį ekonominį pranašumą prieš vietinius tiekėjus.
Praktiniai patarimai:
• Atidžiai perskaitykite pirkimo dokumentus. Įsitikinkite, ar tikrai atitinkate visus kvalifikacinius kriterijus ir, kad galite tai įrodyti. Įsitikinkite ar visi turimi dokumentai tvarkingi (mokesčių, sveikatos apsaugos, darbų saugos ir aplinkosaugos deklaracijos) ir yra pasirašyti tinkamų asmenų. Paprastai šių dokumentų neleidžiama pateikti vėliau. • Rašydami techninę pasiūlymo dalį, ypatingai atkreipkite dėmesį į tai, ar jūsų konkurso pasiūlymas atitinka minimalius reikalavimus. Apibūdinkite pasiūlymo paslaugas/produktus pagal konkurso sąlygų reikalavimus, išdėstytus konkurso dokumentuose. Techninė pasiūlymo dalis turi parodyti, kad suprantate konkurso ypatumus, ir ji turėtų būti paruošta pagal tuos kriterijus, kuriais vadovaujantis ir bus vertinama.
Nenutolkite nuo techninių ar kitų sąlygų viešojo pirkimo nuostatose, nebent jūs privalote tai padaryti:
• Jei neatitikimas/išlyga yra susijusi su esminiu konkurso aspektu, užsakovas privalo atmesti konkurso dalyvio pasiūlymą.
• Esminis elementas yra aplinkybės, kurios gali daryti didelį poveikį konkurencinei situacijai (pavyzdžiui, kaina, pristatymo grafikas, kiekiai, svarbios sutarties sąlygos, minimalūs reikalavimai ir kiti elementai, kurių neįmanoma įvertinti kaina).
• Nukrypimai nuo nuostatų beveik visais atvejais be išimties suteiks užsakovui teisę atmesti pasiūlymą.
• Jei užsakovas nusprendžia svarstyti konkursinį pasiūlymą, kuris neatitinka sąlygų, tas neatitikimas/sąlyga turi būti išreikšta kaina. Išraiška kaina turi būti nurodyta taip, kad tas viešųjų pirkimų konkurso dalyvis, kuris pateikė tokį pasiūlymą su nukrypimais nuo nuostatų, neatsidurtų dėl šio pateikimo palankesnėje pozicijoje nei tas konkurso dalyvis, kuris tokios išlygos/nukrypimo nuo sąlygų nepateikė (taip išauga kaina).
Prieš pateikdami dokumentus:
• Įsitikinkite, kad viešųjų pirkimų konkurso pasiūlymas yra aiškus ir nuoseklus. Pirkime dalyvaujančiojo tiekėjo pareiga yra tinkamai suprasti pirkimo dokumentus ir savo pasiūlymą suformuluoti tiksliai, nes sąlygų neatitinkantys pasiūlymai yra griežtai ir be kompromisų atmetami. Todėl labai patartina – ypač neturint Norvegijos viešųjų pirkimų patirties – pasitelkti į pagalbą norvegų kalbą (tiek teisinę, tiek atitinkamos industrijos srities) mokančius vietinius specialistus.
Įžvalgos bendraautoriai - Marius Endzinas, advokatų kontoros „Magnusson ir partneriai“ partneris, advokatas, ir Isabell Fjetland, advokatų kontoros „Magnusson Norway“ advokatė.