„Meridianas“ vėl išskleidė bures

Tradicija tapusi Klaipėdos simboliu vadinamos barkentinos „Meridianas“ burių išskleidimo ceremonija gegužės 16 d. sukvietė gausų būrį uostamiesčio gyventojų ir svečių. Nedaug trūko, kad prieš keletą metų šis nuostabus laivas būtų amžiams išnykęs – jį norėta paskandinti jūroje. Du uostamiesčio verslininkai ryžosi investuoti apie 7,5 mln. Lt savo lėšų į jo atkūrimą. Po rekonstrukcijos, 2014 liepos 19 d. jis vėl išdidžiai suplazdeno baltomis kaip sniegas burėmis.
Klaipėdos jūrinio miesto akcentu tapusio burlaivio „Meridianas“ paramos fondo vadovai Aidas Kaveckis ir Aloyzas Kuzmarskis tikina, jog prieš metus pradėta tradicija bus puoselėjama ir „Meridiano“ burių pakėlimas kasmet ženklins vasaros, laivybos, pramogų ir švenčių sezono pradžią.
Barkentinos bures kėlė Lietuvos aukštosios jūreivystės mokyklos studentai ir aukštalipių komandos. „Bures iškėlėme, tačiau išduosiu paslaptį – jos yra specialiai siūdintos Vokietijoje ir lengvai praleidžia orą. Išskleisti tikras bures stovint laivui būtų netgi pavojinga“, – dalijosi šventės pasirengimo detalėmis A.Kaveckis.
Ką galima pamatyti ir paragauti?
Ištaigingu restoranu ir vienu iš gausiai lankomų uostamiesčio objektų tapusi legendinė barkentina yra laivas-ekspozicija. Čia galima išvysti ne tik atkurtą įrangą, bet ir senuosius konstrukcinius laivo elementus. Su laivo kapitonu lankytojai gali apžiūrėti burlaivį bei jame veikiančią ekspoziciją, už simbolinį mokestį įsigiję Svečio pasą. Ekspozicija tęsiasi krantinėje apžiūrint autentiškas burlaivio dalis: balasto akmenis, medinio stiebo ir kitų konstrukcijų fragmentus, sraigtą.
Kuriant šią ypatingą vietą prie Danės upės krantinės, restorano operatoriaus teisės patikėtos Klaipėdos vardą garsinančiam „Friedricho pasažui“. Virėjų komanda – ilgamečiai pasažo darbuotojai, kryptingai ruošėsi restorano atidarymui. Jiems vadovauja patyręs virtuvės šefas Simas Kažiniauskas, tobulinęs savo įgūdžius su geriausiais Prancūzijos ir Anglijos virtuvės meistrais.
Ypatingas meniu
Jis „Meridiano“ restoranui sukūrė išskirtinį, nedidelės apimties valgiaraštį: 70 proc. patiekalų – žuvų ir jūrų gėrybių, kiti – mėsiški ir vegetariški. Virtuvėje gimstantys šedevrai kuriami tik iš šviežių produktų, kurie kelis kartus per savaitę gabenami iš įvairių Europos šalių. Keliasdešimt gurmaniškų jūrų skanėstų, išskirtiniai delikatesai ir virtuvės šefo sukurti valgiaraščiai atnaujinami kas keletą mėnesių. Norintiems per vieną vakarą skanauti įvairių patiekalų, virtuvės šefas paruošė degustacinį meniu su someljė atrinktais vynais.
„Meridianą“ pamėgo Klaipėdos uosto bendrovės, verslininkai iš Kaliningrado ir Latvijos. Restorane sulaukta garbingų svečių iš Baltarusijos ir Kazachstano, tolimosios Japonijos. Per kelis mėnesius čia apsilankė apie 4500 svečių, o jaunavedžiai pamėgo santuokų registravimą ant denio.
Kelis kartus rekonstruotas laivas išliko, nors kiti jo broliai išnyko istorijos verpetuose. 1944 m. rugsėjo 9 d. – Suomija pasirašė taikos sutartį su TSRS ir įsipareigojo padengti karo nuostolius – 300 mln. auksinių dolerių, iš kurių už 66,2 mln. auksinių dolerių įsipareigojo pastatyti laivus ir juos perduoti TSRS. Iš viso 1945–1952 m. Suomija pastatė ir perdavė 91 medinį tristiebį burlaivį: 17 barkentinų, 73 krovinines škunas, 1 mokslinių tyrimų škuną. „Meridianas“ buvo perduotas Klaipėdos jūreivystės mokyklai, kursantams atlikinėti plaukiojimo praktiką Baltijos jūroje. Po to jis atiteko Baltijos mokymo laivų būriui Rygoje. 1968 m. nelaimingo atsitikimo metu, žuvus 6 kursantams, barkentina buvo išbraukta iš plaukiojančių mokomųjų laivų sąrašo ir grįžo atgal į Klaipėdą.
Prisikėlė naujam gyvenimui
2001 m. laivą už simbolinį 1 lito mokestį iš vienos Klaipėdos bendrovės nupirko juristas Artūras Žičkus. Jis įkūrė burlaivio „Meridianas“ paramos fondą. Tačiau 2012 m. jūrinio miesto entuziastus sukrėtė žinia, kad fondo vadovas kreipėsi į Vyriausybę prašydamas leidimo paskandinti „Meridianą“.
Perskaitę šią žinutę laikraštyje verslininkai Aidas Kaveckis ir Aloyzas Kuzmarskis nedvejojo nė mintutės – skubiai nupirko „Meridianą“ ir tapo burlaivio paramos fondo vadovais. Per keletą metų bendrovės „Klaipėdos laivų remontas“ dokuose buvo rekonstruotas barkentinos korpusas ir visa įranga. „Man šis laivas, kaip ir daugeliui Klaipėdos gyventojų yra tapęs neatsiejama uostamiesčio istorijos dalimi. Tikiuosi, kad jis dar ilgai džiugins mus visus“, – sako A. Kaveckis.