Kas tai? Eksperto įžvalgos

Pelningai įgyvendintas projektas – teisingo veiksmų plano dėka

Publikuota: 2018-11-09
Ervinas Škikūnas, „Civitta“ asocijuotas partneris.
Ervinas Škikūnas, „Civitta“ asocijuotas partneris.

Kiekvienam apgalvotai veikti siekiančiam verslininkui svarbu turėti ne tik idėją, bet ir veiksmų planą, angliškai vadinamą business case. Šis planas reikalingas norint įtikinti idėjos genialumu potencialius investuotojus bei suskaičiuoti, ar įgyvendintas projektas atneš finansinės naudos. Romėnų filosofas Ciceronas yra pasakęs, kad svarbiau apgalvotai veikti nei protingai mąstyti.

Kaip prognozuoti inovatyvios idėjos įgyvendinimui reikalingus finansus, rinkos dydį, galimą uždirbti pelną ir parašyti aiškų pirminį verslo planą ketvirtojo SEB banko spartaus verslo augimo programos renginio metu pasakojo Ervinas Škikūnas, „Civitta“ asocijuotas partneris.

Kad idėja taptų realybe

„Business case arba pirminis verslo planas – tai informacijos rinkinys, kurio reikia norint vykdyti logiškai apibrėžtą ir realiai įgyvendinamą projektą. Jis įrodo, kodėl įmonei yra naudinga investuoti į projekto įgyvendinimą, – sako E. Škikūnas. – Pirminis verslo planas turi atsakyti į klausimą, kokiai rinkai skirtas produktas, iškelti prielaidas ir numatyti, kas nutiktų, jei jos pasitvirtintų arba nepasitvirtintų, be to, planas padeda suprasti, kaip iškeltų prielaidų pasitvirtinimas atsilieptų finansams.“

Kaip tipiškai plėtojamas pirminis verslo planas? Anot E. Škikūno, sugalvojus idėją, prieš pradedant ją įgyvendinti, svarbu daugiau ar mažiau apibrėžti, ar tai atsipirks finansiškai: „Tačiau tai dar nėra pilnas business case. Sugeneravę idėją tik teoriškai numatome rinką, pagaminimo kaštus ir prekės kainą. Idėja su preliminariais skaičiavimais yra pristatoma vadovams. Jei prognozuojami rezultatai atrodo gerai, tuomet rašomas pirminis verslo planas.“

Parašius detalų business case ir gavus vadovybės pritarimą, jau galima pradėti įgyvendinti projektą. E. Škikūnas perspėja, kad po kiekvieno reikšmingo projekto etapo derėtų pasitikrinti, ar tai, kas buvo spėjama pirminiame verslo plane, – pasitvirtina ir ar verta projektą tęsti toliau. „Vis dėlto nebūtina aklai vadovautis plane aprašytomis žaidimo taisyklėmis, jį kiekviename etape galima tobulinti, o pasikeitus situacijai – daryti kažką kitaip, geriau“, – teigia specialistas.

Pirminio verslo plano 6 dalys

Pirminį verslo planą sudaro šešios dalys. Pirmoji – santrauka (angl. executive summary), kurioje identifikuojami pagrindiniai aspektai, aprašomi dokumente. Kita dalis – problema (angl. problem statement) nurodo rinkoje esančią problemą, kuri bus sprendžiama kuriamu produktu ar paslauga.

Kaip svarbiausią pirminio verslo plano dalį E. Škikūnas nurodo keliamas prielaidas (angl. assumptions). Jomis remiamasi tvirtinant, kad idėja yra patraukli ir bus sėkminga. Ketvirtoji plano sudedamoji – idėjos įgyvendinimo galimybės (angl. options). Specialistas pataria neapsiriboti viena geriausia galimybe, svarbu iš anksto pagalvoti, ko derėtų imtis, jei šis idėjos įgyvendinimo būdas nebūtų sėkmingas. Galiausiai, plane atliekama analizė (angl. analysis) ir pateikiamos rekomendacijos (angl. recommendations).

E. Škikūnas, grįždamas prie prielaidų dalies, priduria, jog būtent čia reikia apsibrėžti dominančią rinkos dalį, kiek ta rinka išleidžia pinigų, ir ar produktas, pasiūlytas šiai rinkai, atsipirks.

„Pavyzdžiui, norime įsteigti naują degalinę Vilniuje. Kad sužinotume, ar idėja pelninga ir ar jai yra rinka, pirmiausia reikia apskaičiuoti, kiek Vilniuje parduodama degalų per tam tikrą laiko tarpą, sakykime, per dieną. Darome prielaidas ir tikriname jas statistiškai. Sužinome Vilniuje esantį automobilių skaičių, vidutinį jų degalų sunaudojimo kiekį ir vienam litrui degalų vidutiniškai išleidžiamų pinigų sumą. Kad gautume reikiamą sužinoti skaičių, užtenka viską sudauginti – ne aukštoji matematika, ar ne?“, – iliustruoja E. Škikūnas.

Kaip sekti rinką?

Pasak E. Škikūno, rinkos dydį dažniausiai užtenka nusistatyti metams, nes vėliau rinka keičiasi, o pokyčius sunku nuspėti. Žinoma, galima stebėti demografines tendencijas, tačiau, norint turėti aiškesnį supratimą apie būsimą rinką, reikia sekti konkurentus, analizuoti jų daromus ėjimus. Be to, specialistas priduria, kad negalima ignoruoti ir nuolat kintančių vartotojų poreikių.

„Būtina nuolat galvoti apie tai, ką naujo ar aktualaus galima pasiūlyti rinkai, kuo kuriamas produktas gali būti dar išskirtinesnis, – sako E. Škikūnas. – Pabrėžiant įmonės ir jos kuriamos produkcijos išskirtinumus bei sekant vartotojų poreikius produkto rinka kasmet tik augs.“

Jis taip pat pataria projekto nepradėti neišsiaiškinus pačios įmonės galimybių, nešokti aukščiau bambos. „Prieš įeidami į rinką su nauju produktu išanalizuokite savo stipriąsias puses ir trūkumus. Galbūt jums reikia įsidiegti naujas gamybos linijas, pagilinti žinias, gal trūksta lėšų ar darbuotojų. Naujo projekto įgyvendinimas gali ant pečių numesti neplanuotus iššūkius, tad prieš juos atremiant derėtų visapusiškai apsidrausti“, – rekomenduoja specialistas.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Pelningai įgyvendintas projektas – teisingo veiksmų plano dėka Rėmėjo turinys

Kiekvienam apgalvotai veikti siekiančiam verslininkui svarbu turėti ne tik idėją, bet ir veiksmų planą,...

Inovacijų ekspertas Dan Toma: eksperimentuodami suprasite vartotoją Rėmėjo turinys

Kuriant inovaciją vien sugeneruoti idėją ir iškart tikėtis pelno – nepakanka. Inovacijų ekspertas ir...

Nauja strateginė iniciatyva: sujungti korporacijų ir startuolių vertybes Rėmėjo turinys

Niekam ne paslaptis, kad, norint išlikti itin konkurencingoje šiandienos rinkoje, taikyti tradicinių verslo...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau