Logistika ir transportas
Logistika ir transportas
Logistika ir transportas
Logistika ir transportas
Logistika ir transportas
2024-10-10 21:29

FT tyrimas: iš kur Rusijos šešėlinis laivynas gauna tanklaivių

Rusijos tanklaivis „Pegas“ Graikijoje 2022 m. („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
Rusijos tanklaivis „Pegas“ Graikijoje 2022 m. („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
Rusai tanklaivius savo šešėliniam laivynui įsigyja padedami buhalterio iš Londono ir Dubajuje (Jungtiniuose Arabų Emyratuose) veikiančių įmonių, rodo „Financial Times“ (FT) atliktas tyrimas. Sudėtingos įsigijimo schemos užmaskuoja, jog supirktais senais tanklaiviais ir toliau naudojasi naftos kompanija „Lukoil“.

Praėjusių metų gegužę vienas Rusijos tanklaivių „Canis Power“ turėjo dreifuoti netoli Danijos krantų, nes jo variklis tiesiog užgeso. VŽ jau rašė, jog Danijos uostų darbuotojai kasdien stebi ir per sąsiaurį palydi prastos būklės krovininius laivus. 

Skaičiuojama, jog tokių niekur neregistruotų ir su kitų mažų šalių vėliavomis plaukiojančių Rusijos laivų yra apie 400. Dažniausiai jie plukdo naftą, apeidami Europos sankcijas ir toliau generuodami pelną rusų karui prieš Ukrainą.

25 tanklaiviai – 25 bendrovės

FT žurnalistai peržvelgė daugybę dokumentų, kad užčiuoptų siūlo galą, kam vis dėlto priklauso tokie laivai ir kokiu būdu jie įsigyjami. Minėtą tanklaivį „Canis Power“ ir dar mažiausiai 24 senus laivus per laikotarpį nuo 2022 m. iki 2023 m. įsigijo 74-erių britų buhalteris Johnas Ormerodas. Iki tol jis daug metų dirbo įvairiose su laivyba susijusiose įmonėse ir Londone siaurame laivybos pramonės rate yra žinomas asmuo. 1990 m. jis įkūrė savo konsultacinę įmonę „Ormerod Allen & Co“.

Kiekvieną laivą nupirko vis kita bendrovė, 100% priklausanti ir valdoma J. Ormerodo (pavyzdžiui, „Eudora“, „Freyana Shipping Ltd“ ir kitos) bei įregistruota Maršalo salose. Verslo sėkmę buvo galima nujausti iš anksto, nes Dubajuje įsikūrusi „Eiger Shipping DMCC“ skyrė lygiai tokią pat sumą, iškart sumokėdama už šių laivų nuomą. Pavyzdžiui, tanklaivis „Cudos Star“ įsigytas už 35 mln. USD ir „Eiger Shipping DMCC“ iškart frachtavo jį už lygiai tiek pat.

„Eiger Shipping DMCC“ priklauso taip pat Jungtiniuose Arabų Emyratuose (JAE) įsikūrusiai „Litasco Middle East DMCC“, o ši – Rusijos naftos bendrovei „Lukoil“.

Laivus valdyti buvo paskirtos Dubajuje įsikūrusios bendrovės, susijusios su Karačyje, Pakistane, gimusiu laivybos magnatu Muhammadu Tahiru Lakhani.

Per tokią sudėtingą schemą „Lukoil“ sugebėjo įsigyti laivų, išvengdama visuomenės ir žiniasklaidos dėmesio. J. Omerodas juos supirko iš įvairių Vakarų šalių bendrovių už, ekspertų teigimu, kelis kartus didesnę nei rinkos vertę. Jis taip pat skyrė daug pastangų, kad visi įsigijimai nepažeistų jokių egzistuojančių apribojimų ar sankcijų. FT žurnalistams teko bendrauti su J. Ormerodo advokatais, kurie viską teisiškai paaiškino, taip pat pabrėžė, kad britas iš verslo jau pasitraukė.

Verslas – pelningas, bet savininkai dažnai keičiasi

J. Ormerodui minėtus laivus įsigyti padėjo minėto M. T. Lakhani šeima, nuo 1990-ųjų valdanti laivų perdirbimo ir demontavimo įmonę „Dubai Trading Agency“. M. T. Lakhani yra gyvenęs Londone, tačiau teismo pripažintas kaltu dėl sukčiavimo, todėl sugrįžo į JAE.

Per laikotarpį nuo įsigijimo 25 tanklaiviai jau sugebėjo pergabent apie 120 mln. barelių naftos, kurių vertė siektų apie 7,2 mlrd. USD (6,6 mlrd. Eur).

Kadangi JAE bendrovės „Eiger Shipping DMCC“ arba „Litasco Middle East DMCC“ nėra JAV ar Europos šalių sankcionuojamos – rusiška nafta sėkmingai keliauja po pasaulį.

Po 2023 J. Ormerodas po vieną išpardavė Maršalo salose veikiančias bendroves, tačiau didesnį kiekį – 14 tanklaivių valdančių įmonių – pardavė naujam savininkui Zafarui Tahirui Rizvi. 

Tanklaivių savininkų tinklas yra painus ir nuolat kintantis. Vis dėlto besipelnantiems iš prekybos senais tanklaiviais gali ateiti niūresni laikai – liepos mėnesį Jungtinės Karalystės premjeras Keiras Stameris, kartu su dar 44 šalių lyderiais, paragino pagaliau išsiaiškinti Rusijos šešėlinio laivyno „laivus ir jų valdytojus“. Kreipimasis buvo skirtas laivų draudimo kompanijoms, laivų brokeriams ir apskritai visiems, susiduriantiems su jūrų transporto valdymu.

52795
130817
52791