2023-07-12 18:51

Vyriausybė pritarė planui didinti kelių mokesčius

Nuo kitų metų taršūs automobiliai mokės daugiausiai. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Nuo kitų metų taršūs automobiliai mokės daugiausiai. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Nuo 2015-ųjų nekeisti kelių mokesčiai didės nuo pirmosios 2024-ųjų dienos, didžiausi pokyčiai laukia taršių transporto priemonių.

Trečiadienį Vyriausybė pritarė nutarimo „Dėl Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo įgyvendinimo“ pakeitimams, kuriais nustatomi nauji, nuo 2015 metų nekeisti kelių naudotojo mokesčio dydžiai (vinjetės) sunkiasvorėms transporto priemonėms. Nuo kitų metų mokestis už naudojimąsi Lietuvos keliais labiausiai didės taršiam, tranzitu per Lietuvos teritoriją vykstančiam transportui – komercinėms krovininėms transporto priemonėms ir autobusams.

„Įvertinant lėšų poreikį ir infliaciją, akivaizdu, kad vien Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšų šalies kelių infrastruktūrai gerinti nepakanka – dėl to, pritarus Seimui, buvo peržiūrėta taršaus ir pirmiausia per Lietuvą tranzitu vykstančio sunkiasvorio transporto apmokestinimo sistema. Tai bus postūmis, siekiant atnaujinti transporto parką Lietuvoje, paskatinti kitų šalių vežėjus atvykti į Lietuvą ar keliauti tranzitu mažiau taršiomis transporto priemonėmis“, – sako Susisiekimo ministerijos pranešime cituojamas viceministras Julius Skačkauskas.  

Autobusams ir krovininiams automobiliams taikomų mokesčių dydžiai priklausys nuo transporto priemonės  kategorijos, ašių skaičiaus ir išmetamų teršalų kiekio. Maksimalius kelių naudotojo mokesčio dydžius šiemet patvirtino Seimas, priėmęs Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo pakeitimus, o Vyriausybė nutarimu nustatė mokesčio, kuriuos kitąmet mokės kelių naudotojai, dydžius.

Didžiausias krūvis – taršioms

Kelių naudotojo mokestis minimaliai didės naujausioms „Euro 6“ taršos reikalavimus atitinkančioms transporto priemonėms, o taršioms jis gerokai išaugs. 

Iki šiol kelių naudotojo mokestis krovininėms transporto priemonėms (N1 kategorija), kurių masė siekia iki 3,5 tonos, buvo 6 Eur dienai, 14 Eur savaitei, 28 Eur mėnesiui ir 304 Eur metams. Šis skirstymas nebuvo diferencijuotas pagal emisiją bei ašių skaičių. Nuo 2024 m. sausio 1 d. tokiai transporto priemonei „Euro 6“ emisijos dienos vinjetė didės vidutiniškai 19% ir kainuos 7 Eur, savaitės – 17 Eur, mėnesio – 34 Eur, metų – 365 Eur. 

Taršiausiai „Euro 0“ emisijos klasei vinjetės kaina didėja vidutiniškai apie 167%, iki 16 Eur už dieną, savaitės vinjetė kainuos 38 Eur, mėnesio – 75 Eur, metų – 810 Eur.

Sunkesni nei 12 tonų vilkikai (N3 kategorija) dienai bus apmokestinami 13 Eur, savaitei – 31 Eur, mėnesiui – 62 Eur, metams – 660 Eur.

Taršiausiai „Euro 0“ emisijos klasei dienos vinjetė kainuos 29 Eur, savaitės – 67 Eur, mėnesio – 137 Eur, metų – 1.382 Eur.

N3 kategorijos „Euro 6“ emisijos vinjetės kaina didės vidutiniškai apie 10%, o „Euro 0“ – apie 93%.

Viduje – senesnis transportas

Didžioji dalis – apie 80% – Lietuvos krovininių transporto priemonių, vykdančių tarptautinius vežimus, parko yra sudaryta iš šiuo metu naujausios „Euro 6“ emisijos transporto priemonių. Vykdant vidaus vežimus dominuoja taršios „Euro 0–3“ emisijos transporto priemonės (apie 84%). Apie 70% autobusų, vykstančių tolimojo susisiekimo maršrutais, parko taip pat sudaryta iš „Euro 6“ emisijos transporto priemonių.

Šiuo metu Lietuvos automobilių kelių tinkle apmokestinta 19 magistralinių kelių, kurių bendras ilgis – apie 1.700 km. Per metus Lietuvą kerta tranzitu, atgabena ir (arba) išgabena krovinius daugiau kaip 500.000 krovininių  transporto priemonių, dauguma jų yra taršios, „Euro 0–3“ standarto transporto priemonės. Apie 61% dienos kelių naudotojo mokesčio Lietuvoje sumoka būtent užsienio šalių vežėjai.

Skaičiuojama, kad dėl didėjančio transporto srauto ir intensyvaus magistralinių kelių naudojimo magistraliniai keliai smarkiai dėvisi: nuo 2016 m. iki 2022 m. jų nusidėvėjimo vertė per metus vidutiniškai sudarė apie 54,8 mln. Eur.

Dabar per metus surenkama apie 53 mln. Eur kelių naudotojo mokesčio.

VŽ rašė, kad dabar numatoma jau 2024 m. liepą Lietuvos keliuose įvesti vadinamojo e. tollingo mokėjimo sistemą, kuri mokesčius rinks, naudodama automobiliuose naudojamų siųstuvų duomenis. Tokiu atveju naujosios vinječių kainos galios tik pusmetį, o vėliau turėtų būti pakeistos visiškai nauja sistema.

52795
130817
52791