2019-10-17 16:40

Padidintas komandiruojamų darbuotojų dienpinigių apmokestinimas

Komandiruojamų Lietuvos tolimųjų reisų vairuotojų atlyginimų apmokestinimas bus padidintas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Komandiruojamų Lietuvos tolimųjų reisų vairuotojų atlyginimų apmokestinimas bus padidintas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Vyriausybė trečiadienį pritarė siūlymui didinti komandiruojamų darbuotojų dienpinigių apmokestinimą, minimalaus mėnesio atlyginimo (MMA) koeficientą padidinant nuo 1,3 iki 1,65. Nutarimas įsigalios 2020 m. sausio 1 d.

Šiuo nutarimu siekiama, kad darbo užmokestis nebūtų keičiamas neapmokestinamais dienpinigiais. VŽ rašė, kad tai labiausiai atsilieps vežėjams – jų atstovai tikina, jog įmonės gali masiškai bankrutuoti arba iškelti verslą į užsienį.

Šis sprendimas lemia, kad vairuotojo darbo užmokestis turės siekti bent 1,65 MMA, o likusią atlyginimo dalį leidžiama išmokėti neapmokestinamais dienpinigiais. Dabar taikomas koeficientas siekia 1,3 MMA.

„Siekiama, kad už darbą būtų atlyginama ne gyventojų pajamų mokesčiu neapmokestinamos komandiruočių kompensacijomis, nuo kurių neskaičiuojamos ir valstybinio socialinio draudimo įmokos, kas neužtikrina tinkamo pagal darbuotojo gautas pajamas socialinio aprūpinimo, – o rinkos sąlygas atitinkančiu darbo užmokesčiu“, – aiškino Vilius Šapoka, finansų ministras.

Pasak jo, tokiu atveju pajamų mokesčio įplaukos padidėtų apie 34,6 mln. Eur per metus, tačiau pajamų iš pelno mokesčio sumažėtų apie 16 mln. Eur.

Be to, „Sodros“, Privalomojo sveikatos draudimo, Garantinio ir Ilgalaikio darbo išmokų fondų pajamos turėtų padidėti apie 31,7 mln. Eur.

Vertina kaip akibrokštą

Tiek VŽ kalbinti „Linavos“ atstovai, tiek vežėjai tvirtina, kad toks komandiruojamo vairuotojo pajamų apmokestinimo lygis taikomas visose kaimyninėse Europos Sąjungos šalyse, tame tarpe ir stipriausiai tarptautinių pervežimų sektoriuje konkuruojančioje Lenkijoje, Rumunijoje ar Vengrijoje. Nedidelę pridėtinę vertę sukuriančiame sektoriuje (Statistikos departamento duomenimis, Lietuvos vežėjų pelno marža siekia 3%) veiklos kaštų augimas gali labai apsunkinti pelningos veiklos galimybes.

„Daugiau nei 6% šalies BVP ir daugiau nei 80.000 darbo vietų bei rizika, priėmus vienašališkus sprendimus, šiuos skaičius eliminuoti iš šalies ekonomikos jau kitais metais“,- taip savo pranešime vakar Vyriausybės posėdyje priimtą siūlymą didinti komandiruojamų darbuotojų darbo užmokesčio koeficientą iki 1,65 vertina Lietuvos nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija „Linava“.

„Visas šalies transporto sektorius varomas į kampą vienašališkai priimamų sprendimų. Vos išgirdome finansų ministerijos siūlymą didinti koeficientą iki 1,5, kreipėmės į premjerą ir Seimo narius, norėdami diskutuoti, ar didinama finansinė našta nepakenks Lietuvoje registruotiems vežėjams. Vietoje diskusijos sulaukėme dar radikalesnių finansinių įpareigojimų – koeficientą nutarta didinti iki 1,65“ – pranešime cituojamas Romas Austinskas, „Linavos“ prezidentas.

Jo teigimu, stebina ne tik Vyriausybės nenoras diskutuoti, bet ir tai, kaip pateikiama informacija apie siūlomus pakeitimus. „Mokestinė našta primetama transporto sektoriui, gudriai pateikta tarp visų siūlymų, galimai siekiant nukreipti dėmesį, nes šiuo atveju politinė valia greičiausiai ima viršų prieš ekonominį racionalumą“ – cituojamas R. Austinskas.

Vežėjų atstovai skaičiuoja, kad dėl pakeitimų vienai transporto priemonei tenkančios sąnaudos išaugs 288,5 Eur per mėnesį. Šiuo metu Lietuvoje įregistruota apie 48.000 tarptautiniais maršrutais krovinius vežančių sunkvežimių, todėl papildomos išlaidos esą sieks apie 166 mln. Eur per metus.

R.Austinskas pažymi, kad tai, skaičiuojant viso sektoriaus mastu, yra daugiau nei 2018 m. vežėjų uždirbtas pelnas.

„Neadekvatus pasiūlymas“

Sigitas Žilius, Lietuvos vežėjų sąjungos generalinis sekretorius ir UAB „Krautoma“ vadovas, Finansų ministerijai skirtame rašte skaičiavo, kad priėmus pakeitimus vairuotojo darbo vieta įmonei pabrangtų daugiau kaip ketvirtadaliu.

Anot jo, Lietuvos vežėjų sąjungos narių apklausos rezultatai parodė, kad dėl tokio atlyginimų augimo daugumos mažų ir vidutinių vežėjų rezultatai taptų neigiami.

„Situaciją dar pablogins išaugusios degalų kainos dėl pateikto siūlymo didinti akcizo tarifą. Krovinių vežimo įkainiai rinkoje šiuo metu netgi šiek tiek mažėja dėl nuolat augančios konkurencijos. Siūlymas pakelti algas vairuotojams iš karto 26% yra visiškai neadekvatus“, – teigia S. Žilius.

Jo teigimu, padidinus MMA koeficientą vežėjai bus priversti mažinti komandiruojamiems darbuotojams skiriamus dienpinigius, o tai menkintų jų patrauklumą darbo rinkoje, nes bendra vairuotojams išmokama suma sumažėtų.

Lietuvos verslo konfederacijos (LVK) prezidentas Valdas Sutkus antradienį tikino, kad bus „suvalgytas“ visas įmonių pelnas ir sektorius liks nepelningas.

„Galima svarstyti, kas atsitiks su šituo sektoriumi. Jis trauksis, iškels savo įmonių registracijos vietas kažkur kitur. Labai toli keltis nereikia, yra šone Latvija, Lenkija“, – spaudos konferencijoje antradienį sakė V. Sutkus. 

Finansų ministerija teigia, kad padidinus koeficientą, nemažas pajamas gaunantys darbuotojai įmokas „Sodrai“ mokėtų nuo didesnės atlyginimo dalies ir taip užsitikrintų sau didesnes garantijas ligos, nedarbo atveju bei senatvei.

52795
130817
52791