Vežėjai baiminasi, kad „Brexit“ sujauks jų verslą 

Publikuota: 2019-02-11
Doverio perkėla, jungianti JK su žemynine Europa. Peterio Nichollso  („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
Doverio perkėla, jungianti JK su žemynine Europa. Peterio Nichollso („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.

Augant nerimui dėl galimo kietojo „Brexit'o“ – galimo Jungtinės Karalystės pasitraukimo iš Europos Sąjungos (ES) be sutarties – Lietuvos vežėjai nuogąstauja, kad tai gali neigiamai atsiliepti jų verslui.

BNS kalbinti ekspertai pabrėžia, kad Jungtinės Karalystės (JK) muitinė yra visiškai nepasiruošusi kietajam „Brexit'ui“. 

Kaip didžiausią pavojų Lietuvos ekonomikai „Brexit'ą“ šią savaitę įvardijo ir Tadas Povilauskas, banko SEB ekonomistas. Pasak jo, labiausiai jis paveiktų transporto sektorių.

„Manome, kad pagrindinė problema bus ta, kad kovo 29 dieną prasidės eilės Didžiosios Britanijos ir Prancūzijos pasienyje. Tai yra problemos transporto sektoriui, kai susiformuoja eilės. Muitinės pačios pripažįsta, kad jos nėra pasiruošusios tokiam deklaracijų antplūdžiui. Tai lemia, kad pirmą mėnesį bus daug chaoso, būtent, kaip tas prekes įvežti ir išvežti“, – teigė p. Povilauskas.

Erlandas Mikėnas, Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ vadovas sutinka, kad  būtent transporto sektorius dėl kietojo „Brexit'o“ nukentėtų labiausiai.

„Visi pripažįstam, kad transportas nukentės labiausiai. Vien tai, kad laukia prastovos pasieniuose, papildomi muitinės įforminimai transportui visada smogia labiausiai“, – BNS sakė p. Mikėnas.

„Klausiau viceministro (užsienio reikalų viceministro Albino Zananavičiaus – BNS) – kiek gi kainuos  Lietuvai tai, kad sulėtės prekių judėjimas. Mane nustebino tai, kad viceministras paminėjo 0,3% BVP. Aš manyčiau, kad tai tikrai yra nemažai“, – teigė jis.

Nežinomybė dėl pasienio

Ričardo Degučio, susisiekimo viceministro teigimu, dabar negalima nuspėti, kas vyks JK ir Prancūzijos pasienyje po kovo pabaigos. 

„Be abejo, jaučiamas nerimas, nes net jei per Europos Sąjungos reglamentą mes sąlygas susitvarkysim taip, kad jos būtų panašios į dabartines, bet kuriuo atveju, kas dėsis pasienyje, nuspėti negalime. Tai yra pagrindinė problema – ne tik ta, kad vežėjas galės paimti krovinį ir vežti į JK, bet kaip jis pravažiuos sieną, nes įsijungtų visi muitinės nerimavimai“, – BNS sakė p. Degutis.

Arūnas Bertašius, UAB „Rhenus Logistics“ vadovas ir Lietuvos nacionalinės ekspeditorių ir logistų asociacijos prezidentas teigia, kad pagrindinė problema vežėjams – iki šiol nėra aišku, kokiam scenarijui ruoštis.

„Yra viena didelė bėda – nežinome, kam ruoštis. Visi variantai sudėlioti ir nežinom kuris tikrasis. Iš esmės žinant kaip, bet kam gali prisitaikyti vienokia ar kitokia forma. O dabar laukiam, kas bus padaryta“, – teigė p. Bertašius.

Britai nepasiruošę

Darius Šerkšnas, logistikos bendrovės „Axis Transport“ Marketingo ir plėtros vadovas teigia, kad JK kietajam „Brexit'ui“ logistikos sektoriuje iš esmės nėra pasiruošusi.

„Jie nėra iš esmės pasiruošę – jie neturi apmokytų žmonių, nėra agentūrų, kurios galėtų daryti importo-eksporto deklaracijas. Jei Didžioji Britanija taps trečiąja šalimi, modelis bus toks, kad kiekvienas krovinys turi būti apmuitintas, jis su muitų deklaracijomis pasiekia gamintoją. Kaip tai vyks – to niekas nežino, dokumentacijos nėra“, – sakė p. Šerkšnas.

„Kas atsitiks – atsiras eilės, bus visiškai kitas tranzito laikas, dideli kaštai, nes iš Anglijos grįšime ne per 3, o per 5 paras, vairuotojas bus ilgiau kelyje, bus sudeginta daugiau kuro, daugiau reikės mokėti už stovėjimo aikšteles ir taip toliau“, – vardijo jis.

Pašnekovas sako pats neseniai buvęs JK uostamiestyje Doveryje ir matęs, kad ten nėra jokios būtinos infrastruktūros: „Ten niekas nevyksta, ten net nėra tų aikštelių“.

„Nieko neturi, visiškai. Mano kolegos pravažiavo pro kelias vietas, pro Doverį pasitikrinti, ten nėra nieko, tuščia“, – pridūrė ir p. Bertašius.

Chaosu situaciją įvardija ir p. Mikėnas. Pasak jo, netvarka yra ne tik JK, be ir visoje ES.

„Mano supratimu, šiai dienai yra didžiulis chaosas ne tik JK, bet ir likusiose ES valstybėse. Suprantant, kokio dydžio mūsų valstybių ir kiek valstybių norės derėtis atskirai su JK, tai, matyt, Lietuvai ateis eilė vienai iš paskutiniųjų, nors mes spėjam, kad mums bus labai sunku vieniems tai išgyventi“, – teigė p. Mikėnas.

Niru stumti rytiečius

Ponas Šerkšnas pastebi, kad dėl artėjančio „Brexit'o“ problemų atsiranda jau dabar, pavyzdžiui, britai iš pervežimų rinkos nori išstumti Lietuvos ir visos Centrinės bei Rytų Europos vežėjus. 

„Jau dabar atsiranda ribojimų, nenori duoti kabotažinių pervežimų. Jau yra signalas, kad jie nori atimti galimybes Lietuvos vežėjams dirbti Anglijos viduje. Jie nori vidinius pervežimus Lietuvos ar Europos vežėjams sumažinti arba duoti kvotą. (...) Bet kol kas jie pajėgumų neturi, nes šiuo metu Anglijos keliais važiuoja mažiausiai pusė Europos vežėjų – važiuoji ir matai tiesiog pilną slovakų, vengrų, rumunų, lenkų, lietuvių“, – BNS teigė pašnekovas.

Pono Bertašiaus teigimu, išstumti Rytų Europos vežėjus britai iš savo rinkos norėjo visą laiką. 

„Noras visada buvo, galimybių tik nelabai buvo, ir dabar nėra. Britanijoje jūs dabar nerasit jokio sandėlio, jokios laisvos kvadratinės pėdos. Kainos pakilo drastiškai, visi, kas prekiauja, prisivežė ir prisikrovė prekių, kur gali kur negali, kad turėtų kuo prekiauti kurį laiką“, – kalbėjo p. Bertašius.

Chaosas gali užsitęsti

Ponas Povilauskas teigė, kad chaosas prie JK ir Prancūzijos sienos kietojo „Brexit'o“ atveju gali trukti apie mėnesį, tačiau p. Mikėno teigimu, kebli situacija prie sienos gali užsitęsti ir ilgiau.

„Aš įsivaizduoju, kad chaosas turėtų užtrukti ilgiau, bet, kaip visada sakau, kad sveikas protas turėtų nugalėti. Manau, jog JK supranta situacijos tragiškumą ir manau, kad jie dės visas pastangas, jog tai būtų kaip įmanoma mažiau skausminga jai pačiai ir kitoms ES valstybėms“, – sakė p. Mikėnas.

Tuo metu p. Šerkšnas iš „Axis Transport“ mano, kad chaosas gali trukti net ir dvejus metus.

„Chaosas gali užtrukti kad ir dvejus metus – tikriausiai taip ir bus, kad dvejus metus nežinos niekas, kaip dirbsim, ir kiekvieną dieną bus iššūkiai“, – sakė įmonės atstovas.

Tikisi susitarimo 

BNS kalbinti pašnekovai sutaria – kietasis „Brexit'as“ būtų nenaudingas visoms šalims – jie viliasi, kad derybose laimės pragmatiškumas ir bus pasiektas susitarimas.

Ponas Degutis mano, kad susitarimas tarp šalių yra reali įvykių baigtis.

„Aš manau, kad tai yra realu. Vis dėlto mes puikiai suprantame, kad tas racionalus pradas čia turėtų nugalėti ir mes neturėtume griauti prekybos grandinių, kurios egzistuoja, ir daryti kažkokių neigiamų sprendimų, kurie darytų įtaką situacijai“, – BNS teigė susisiekimo viceministras. 

Pono Mikėno teigimu, pagrindinis tikslas šiuo metu yra rasti sprendimą, kuris leistų krovinius vežti taip, kaip iki šiol.

Lietuvos eksportas į JK sudaro apie 4% viso eksporto, o daugiausiai išvežama maisto, naftos, chemijos produktų, baldų ir medienos.

Tarptautinio valiutos fondo (TVF) skaičiavimais, blogiausio scenarijaus – „Brexit“ be susitarimo – atveju  neigiamas poveikis ES ekonomikai sudarytų 1,5% bendrojo vidaus produkto (BVP).

Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo draudžiama.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Kritikos sulaukęs M. Grigelis traukiasi iš „Kauno autobusų“ 20

Kauno miesto valdžios raginimų trauktis dėl autobusų įsigijimo iš jo sūnaus vadovaujamos įmonės sulaukęs...

Logistika
2019.02.19
Dėl gaisro oro uoste atšaukti „Ryanair“ skrydžiai iš Romos 

Dėl maždaug 8 valandą ryte kilusio gaisro antradienį buvo uždarytas Romos Čampino oro uostas, visi keleiviai...

Logistika
2019.02.19
Pokyčiai muitinės procedūrose: neatlikusieji namų darbų stos į eilės galą   Premium

Nuo gegužės įsigalios naujos Sąjungos muitų kodekso (SMK) nuostatos, kurios apribos muitinės formalumų...

Logistika
2019.02.19
„Regitra“ paaiškina apie JK išduotų vairuotojo pažymėjimų keitimą

Kovo 29 d. numatytas Jungtinės Karalystės (JK) išstojimas iš Europos Sąjungos (ES), tačiau dėl konkrečių...

Automobiliai
2019.02.19
„Trafi“ transporto platformos programėlė startuoja Berlyne 2

Berlyne pirmadienį buvo pristatyta programėlė, leisianti žmonėms Vokietijos sostinėje naudotis viešuoju...

Technologijos
2019.02.18
Kelių direkcija iš VGTU perka asfalto inovaciją ir jos patentą Premium 19

Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) už 245.500 Eur iš mokslininkų perka naujo asfalto mišinio...

Technologijos
2019.02.18
Į Lietuvą įžengusi „Mail Boxes Etc.“ koncentruosis į nišas  Premium 2

Amerikietiškos kilmės Italijos logistikos tinklas Lietuvoje tvirtina neturintis tiesioginių konkurentų ir...

Logistika
2019.02.18
Kelyje Rusnė– Šilutė pakilo vandens lygis, nutrauktas transporto kėlimas 2

Sekmadienį kelyje Rusnė – Šilutė vanduo pakilo iki 85 centimetrų. Esant tokiai situacijai, specialioji...

Logistika
2019.02.17
R. Masiulis: estai ir latviai teisę vežti „Rail Baltica“ Lietuvoje gautų per biržą 4

Lietuvos susisiekimo ministras dar kartą pareiškė, kad nutiesus tris Baltijos šalis ir Lenkiją sujungsiantį...

Logistika
2019.02.15
Naftos perdirbėjų investicijos netruks atsipirkti Premium

Dėl 2020 m. Pasaulio laivy­bos organizacijos (IMO) įvedamų laivų kuro tar­šos apribojimų naftos per­dir­bimo...

Pramonė
2019.02.15
Valstybinės susisiekimo įmonės inovacijų ieškos kartu 2

Lietuvoje įsteigta nauja viešoji įstaiga Transporto inovacijų centras, kuri skatins inovacijas susisiekimo...

Logistika
2019.02.15
Greitieji traukiniai M. Vestager atsilieps politiškai Premium

EK konkurencijos prievaizdų užkardytas „Siemens“ ir „Alstom“ traukinių gamybos padalinių susijungimo sandoris...

Verslo aplinka
2019.02.15
Į aviacijos dangų atslenka „Brexit“ debesis 4

Praėjusius 2018-uosius civilinė aviacija palydėjo rekordais. Ne išimtis ir Lietuva – skaičiuojame rekordinius...

Logistika
2019.02.14
Klaipėda už 5 mln. Eur perka 18 ekologiškų autobusų 3

Klaipėda už 5 mln. Eur perka dar 18 ekologiškų – suslėgtomis gamtinėmis dujomis varomų – autobusų. Naujų...

Logistika
2019.02.14
Teismas: „Fimai“ pagrįstai neleista dalyvauti greičio matuoklių konkurse 4

Lietuvos apeliacinis teismas nusprendė, kad Policijos departamentas pagrįstai neleido dalyvauti konkurse...

Logistika
2019.02.14
Klaipėda kaupiasi Mėlynajam šuoliui: kaip keitėsi uostamiestis per 4 metus Premium 11

Pastaraisiais metais Klaipėdos savivaldybė didino pajamas ir mažino skolas, miestas pritraukė nemažų...

Verslo aplinka
2019.02.14
Lūžis aviacijoje: „Airbus“ atsisako didžiausių pasaulyje keleivinių lėktuvų gamybos 5

„Airbus“ nusprendė stabdyti orlaivių A380 gamybą. Šie dviaukščiai, didžiausi pasaulyje keleiviniai lėktuvai,...

Pramonė
2019.02.14
Aviacijos įmonė išleido obligacijas – mokės 8% 4

Estijos aviacijos bendrovė „Magnetic MRO” įgyvendino neviešą obligacijų siūlymą ir pritraukė 8 mln. Eur,...

Rinkos
2019.02.14
2018 m. aviacijos statistika: incidentai, saugiausios ir nesaugiausios oro linijos  Premium

Praėjusių metų fatališkų aviacijos įvykių suvestinėje vėl žymimas 530-ies žūčių šuolis, jis fiksuojamas po...

Logistika
2019.02.14
Šiaulių ir Klaipėdos viešieji logistikos centrai valstybei nebesvarbūs Premium

Šiaulių ir Klaipėdos viešieji logistikos centrai neteks valstybei svarbių ekonominių projektų statuso. Tai iš...

Logistika
2019.02.14

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau