10 eksporto rinkų: mažiau, bet iš esmės

Publikuota: 2015-11-08
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
„Verslo žinios“

Priemones, kuriomis valstybė skatina eksportą, siūloma koncentruoti dešimtyje prioritetinių rinkų, kurios buvo atrinktos įvertinus jų potencialą. Verslininkai pritaria, kad pasirinkimas logiškas, ir tikisi, kad valstybės pagalba eksportuotojams taps efektyvesnė.

Švedija, Norvegija, Vokietija, Jungtinė Karalystė, Prancūzija, Ukraina, JAV, Kinija, Izraelis, Japonija – šias šalis Ekonominės diplomatijos tarybos (EDT) darbo grupė atrinko iš 41 Lietuvos prioritetinės eksporto rinkos, kurios įvardytos Eksporto plėtros 2014–2020 m. gairėse.

„Išskirdami 10 prioritetinių rinkų norėjome, kad įvairios valstybės institucijų skatinimo priemonės būtų tikslingai koncentruojamos aplink tam tikrą ašį ir taip būti pasiektas didžiausias jų efektyvumas“, – aiškina Rasa Noreikienė, ūkio viceministrė, EKD darbo grupės pirmininko pavaduotoja.

Tačiau pabrėžia, kad tai kol kas tėra EDT darbo grupės siūlymas, o galutinį prioritetinių eksporto rinkų sąrašą ir jose numatytų įgyvendinti priemonių planą EDT turėtų patvirtinti lapkričio 3 d.

Dešimtukas kaip turintis didžiausią eksporto potencialą Lietuvos verslui buvo išskirtas remiantis objektyviais kriterijais – strateginių dokumentų vertinimais, ekonometrine analize ir pagal tai į eilę sustačius 41 eksporto gairėse įrašytas rinkas. EDT darbo grupė siūlo, kad būtent šiose rinkose būtų koncentruojamos eksporto skatinimo priemonės – finansinė parama, kuria gali pasinaudoti verslas, bei įvairios viešojo sektoriaus naudojamos priemonės – ekonominė diplomatija, Žemės ūkio ministerijos (ŽŪM) bei kitų ministerijų tikslinės priemonės ir kt.

infogr.am::infogram_0_grupes-0186510159

Geriau mažiau, bet geriau

Anot Aleksandro Izgorodino, Lietuvos pramonininkų konfederacijos (LPK) Užsienio ryšių departamento direktorius, 10-ies prioritetinių rinkų identifikavimas yra tinkamas žingsnis.

„LPK nuomone, prioritetinių rinkų sąrašą reikia optimizuoti, nes jis per platus. Negalime būti čempionai visose rungtyse. Geriau pasirinkti mažiau rinkų, bet į jas susitelkti ir turėti aiškią verslo bei valstybės bendradarbiavimo strategiją, kaip mes į šias rinkas einame ar čia didiname savo įtaką“, – sako p. Izgorodinas.

Jei prioritetinis dešimtukas bus patvirtintas, anot p. Noreikienės, tai nereiškia, kad keisis šiuo metu galiojančios Lietuvos eksporto gairės ir ilgasis prioritetinių šalių sąrašas.

„Šio dokumento niekas keisti neketina, jis lieka galioti. Verslui, kurį domina šalys, neįeinančios į dešimtuką, niekas nesikeistų, iš jo niekas nieko neatimtų, jis ir toliau galėtų naudotis visomis paramos priemonėmis, kaip buvo numatyta“, – tvirtina ji.

Kryptys perspektyvios

„Siūlomos kryptys – labai geros. Gal pasigesčiau Kanados, ten potencialas mūsų tekstilininkams sustiprėjęs, bet greičiausia negalima visko turėti iš karto“, – idėją giria Juozas Martikaitis, aprangos siuvimo UAB „Garlita“ vadovas.

Jo teigimu, Lietuvos tekstilininkai jau ir šiandien sėkmingai dirba siūlomose rinkose ir mato čia augimo potencialą. Sunkiau sekasi tik Kinijoje, kurios pačios lengvoji pramonė itin stipri, ji yra viena didžiausių tekstilės eksportuotojų.

„Bet su gerais gaminiais galima rasti galimybių ir Kinijoje, tad jei valstybė skatintų plėtrą į šią šalį, būtų gerai ir tekstilininkams. Ten jau yra nemažai potencialių ir pajėgių gerą produkciją įpirkti pirkėjų“, – sako p. Martikaitis.

„Viskas logiškai sudėliota, neabejoju, kad pasirinkimas paremtas apklausomis, vertinimais, analize. Manau, visos ar beveik visos iš 10-ies išskirtų šalių figūruoja daugelio apdirbamosios pramonės įmonių strategijose“, – vertina Jurgita Žilvinskaitė, švaros prekių gamybos AB „Naujoji Ringuva“ vadovė.

Anot jos, „Naujosios Ringuvos“ penkerių metų strategijoje kaip strateginės rinkos taip pat įvardytos Skandinavijos šalys – dėl vartotojų, kurie pajėgūs įpirkti aukštesnės pridėtinės vertės produktus, ir nedidelio atstumo nuo Lietuvos, o tai mažina sąnaudas logistikai.

Dalius Trumpa, AB „Rokiškio sūris“ valdybos pirmininkas, dešimtuką įvertina taip – pieno pramonei geriausios eksporto perspektyvos yra JAV, Kinijoje ir Japonijoje.

„Kitos šalys – Skandinavija, Vakarų Europa, net Ukraina – pieno produktų pagamina daugiau, nei pačios suvartoja. Čia galimas tik kokių nors išskirtinių produktų importas, bet jis nesudarytų didelių eksporto kiekių“, – aiškina jis.

Reikėtų daugiau paramos

Ponas Martikaitis sako teigiamai vertinantis valstybės institucijų teikiamas pagalbos priemones eksportuotojams, kita vertus, kai kurios jų galėtų būti efektyvesnės.

„Norėtųsi daugiau verslo misijų, kurios būtų organizuojamos ne bendrai Lietuvos verslui, o tam tikrai pramonės šakai. Tokios misijos tikslingai pritrauktų potencialių užsakovų“, – patobulinti siūlo jis.

Jo nuomone, padėtų ir intensyvesnė parama parodose dalyvaujantiems verslininkams, nes kai kuriose tikslinėse rinkose dalyvauti parodose itin brangu ir įmonės neturi galimybių dalyvauti svarbiuose renginiuose, kur galima užmegzti ryšius su partneriais.

„Pagal priemonę „Naujos galimybės“ galime tikėtis apie 10.000 Eur paramos, o, tarkime, norint dalyvauti rimtesnėje parodoje JAV, reikia apie 60.000 Eur“, – skaičiuoja p. Martikaitis.

Ponia Žilvinskaitė eksporto skatinimo priemonių, kuriomis teko naudotis „Naujajai Ringuvai“, naudą vertina taip: į parodas leidžianti išvykti „Naujų galimybių“ priemonė yra gera, nes padeda su mažesnėmis sąnaudomis eksporto rinkose pristatyti įmonės veiklą, technologijas, produktus.

„Mūsų eksporto skyriaus darbuotojai yra pasinaudoję ir „Verslios Lietuvos“ mokymais. Nepasakyčiau, kad buvo didelė tiesioginė nauda, tačiau praplėtė akiratį. Juose galėtų būti kur kas daugiau turinio ir mažiau formos‘, – sako ji.

Jos nuomone, verslui padėtų ir tai, kad ES paramos administravimas taptų mažiau biurokratiškas ir varginamas smulkmenomis.

„Naujų eksporto skatinimo priemonių nelabai įsivaizduoju. Bet turėtų būti tobulinamos šiuo metu taikomos priemonės – daug ką galima su tais pačiais žmogiškaisiais ir finansiniais resursais padaryti kur kas efektyviau“, – pabrėžia ji.

Pono Trumpos nuomone, svarbiausia, kad strateginėse eksporto rinkose valdininkų, diplomatų darbas nevyktų priešokiais, o būtų planingas.

„Organizavus vieną kitą verslo delegaciją į kurią nors šalį, didelių rezultatų nėra ko tikėtis. Žmonės, kuriuos valstybė paskiria dirbti prioritetinėse rinkose, turi užmegzti svarbius kontaktus, surinkti verslui svarbią informaciją, aktyviai veikti per valstybės institucijas. Darbas turi būti metams suplanuotas, normaliai finansuojamas – tik tada jis duos rezultatų“, – sako „Rokiškio sūrio“ vadovas.

Kita vertus, šalies maisto pramonė ligi šiol yra „pakabinta“ tarp Žemės ūkio ir Ūkio ministerijų (ŪM), tad paramos eksportui pagal ŪM taikomas priemones jai kliūva mažiau nei kitoms pramonės šakoms, tvirtina jis.

„Esame pramonė, bet nesame ŪM interesų lauke, mus šefuoja ŽŪM. Matyt, reikėtų daugiau koordinacijos tarp ministerijų. Gal ir mums patiems reikėtų daugiau iniciatyvos rodyti“, – svarsto p. Trumpa.

Virginijus Ramanauskas, biokuro įrangos gamybos UAB „Enerstena“ generalinis direktorius, vertina, kad šis pramonės sektorius didžiausių perspektyvų turi šalyse, kurios anksčiau priklausė Sovietų Sąjungai ir neturi gamtinių dujų resursų, – Ukrainoje, Baltarusijoje, Moldovoje.

„Čia mes galėtume panaudoti solidžią patirtį, kurią sukaupėme modernizuodami šilumos ūkį Lietuvoje. Skandinavijos šalyse didelių perspektyvų nematome, nes jos jau įdiegė biokuro sprendimus“, – aiškina p. Ramanauskas.

Anot jo, įsitvirtinti Ukrainoje, kur savivaldybės ar verslininkai lietuviškos biokuro įrangos neįperka dėl prastos ekonominės būklės, padėtų eksporto draudimas. Dėl tokios galimybės jau vyksta diskusijos su ŪM.

Straipsnis publikuotas dienraštyje „Verslo žinios“ ir VŽ rubrikoje „Premium“ spalio 29 d.

Komentarai prie šio straipsnio negalimi, dėl neapykantos skatinimo ar patyčių kurstymo
 

Gauk nemokamą PRAMONĖS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„PepsiCo“ už 3,2 mlrd. USD perka Izraelio sifonų gamintoją

Gėrimų milžinė „PepsiCo“ praneša baigusi derybas dėl Izraelio kompanijos „SodaStream“, gaminančios buitinius...

Pramonė
2018.08.20
Antrinis drabužių panaudojimas: permainos jau pribrendo Premium 1

Verslininkai vis aktyviau raginami užsiimti tekstilės perdirbimu – į sąvartynus patenka du trečdaliai...

Pramonė
2018.08.20
Lietuva – ketvirta pasaulyje ir pirma ES pagal pritrauktas plyno lauko investicijas Premium 15

Mažos šalies statusas Lietuvai nekliudo pritraukti daugiausiai investicijų ES. Ji pateko į daugiausiai plyno...

Finansai
2018.08.20
Apie būsimo pramonės parko kainą ir 100 ha sklypo paieškas aplink Vilnių 12

Užsienio investuotojai, pasirengę stambioms pramonės investicijoms greta Vilniaus, dar mažiausiai penkerius...

Pramonė
2018.08.20
Skaldos pardavėjus kelia aktyvios statybos Premium

Didžiųjų šalies skaldos gavybos įmonių apyvarta pastaraisiais metais ūgtelėjo. Didžiąsias sektoriaus įmones...

Pramonė
2018.08.20
Kauno „Serfas“ šiemet tikisi 1,8 mln. Eur pelno 1

Lietuvos kapitalo statybinių medžiagų gamybos ir prekybos įmonė „Serfas“ šiemet planuoja gauti apie 55 mln.

Pramonė
2018.08.17
Ruošiasi plėtrai JAV: pasitelkė prestižinį Kalifornijos universitetą Premium

Keturios Lietuvoje veikiančios bendrovės pateko į Kalifornijos universiteto Los Andžele programą verslui. Su...

Vilniaus pramonės parko nebus – suzmeko į durpes Premium 23

Lygiai prieš metus premjeras, tuometis ūkio ministras ir sostinės meras pažadėjo, kad 2019 m. pradės veikti...

Pramonė
2018.08.17
„Achemai“ už terminalą siūlo mokėti perpus mažiau 6

Energetikos ministerija ketvirtadienį pateikė SkGD terminalo ir susijusių veiklų optimizavimo pasiūlymų...

Energetika
2018.08.16
Vilniaus rajone statys pirmąją Lietuvoje polikarbonato plokščių gamyklą Premium 3

Nemenčinėlėje, Vilniaus rajone, estiško kapitalo UAB „Minsko 7“ ketina statyti pirmąją Lietuvoje...

Pramonė
2018.08.16
Metinis pramonės augimas Lietuvoje – vienas spartesnių ES

Metinis pramonės augimas Lietuvoje birželį buvo vienas didesnių tarp Europos Sąjungos (ES) šalių,...

Pramonė
2018.08.14
Alternatyva plastikui – iš „Stora Enso“ biokompozito pradedami gaminti indai

Vienai pirmaujančių pasaulyje medienos pramonės grupių „Stora Enso“ pasiūlius alternatyvą plastikui, iš...

Pramonė
2018.08.13
Atleistas Šiaulių „Statgos“ direktorius padavė į teismą švedų akcininką Premium 16

Prekybos įrangos ir ergonominių baldų gamybos UAB „Statga“ šiemet pakeitė pavadinimą, direktorių, o buvęs...

Pramonė
2018.08.13
„Rokiškio aliejinei“ dar vienas šansas: teismas nusprendė, kad moki

Lietuvos apeliacinis teismas nustatė, kad pirmosios instancijos teismas nepagrįstai iškėlė UAB „Rokiškio...

Pramonė
2018.08.13
Klientus laimi sprendimais ir darbų galerija: gamino ir „Spotify“ biurui, ir „Nordea“ valgyklai Premium

Pagaminęs produktą, naudojamą „Spotify“ biure Niujorke, jau turi, ką papasakoti potencialiems užsakovams.

Pramonė
2018.08.13
„Akmenės cementas“ mažina nuostolius  

Vienintelė Lietuvoje cemento gamybos bendrovė „Akmenės cementas“ šiais metais planuoja parduoti daugiau...

Pramonė
2018.08.10
VMG su 140 mln. Eur investicija kuriasi LEZ ir pati kuria pramonės parką 3

Šiandien Vakarų medienos grupė (VMG) oficialiai pradeda medžio drožlių plokščių fabriko statybas Akmenės LEZ...

Pramonė
2018.08.10
Vokietijos milžinė „Karcher“ kai kuriuos modelius patikėjo gaminti tik „Vilmai“ Premium 8

Naujas gaminys – grindų plovimo mašina – ir kiti valymo įrengimai praėjusiais metais elektros ir mechaninių...

Pramonė
2018.08.10
Vakarų medienos grupė perleidžia žirgyno projektą: investicijos sieks 14 mln. Eur Premium

Vilniaus rajone šį mėnesį pradedamas statyti žirginio sporto kompleksas, kurio iniciatorius buvo Sigitas...

Pramonė
2018.08.09
„Regio potencialas LT“: ES subsidijos grąžinimas priklausys nuo darbo našumo

Pagal naują ES priemonę „Regio potencialas LT“ gamybininkai galės pretenduoti į grąžinamą subsidiją pastatams...

Pramonė
2018.08.09

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau