Mėnesio sandoris: kinų dviračių dalijimosi platformos „Mobike“ įsigijimas už 2,2 mlrd. Eur

Įkurta 2010 m., „Meituan-Dianping“ yra vertinama apytikriai 37 mlrd. Eurų ir reitinguojama ketvirtu didžiausiu „vienaragiu“ („vienaragis“ – startuolis, kurio vertė viršija 1 mlrd. USD) pasaulyje. Internetu užsakomų paslaugų teikėja teigia apjungianti daugiau nei 200 milijonų aktyvių vartotojų su 5 milijonais pardavėjų ir paslaugų tiekėjų visoje Kinijoje.
„Mobike“, skaičiuojanti trečius veiklos metus, jau gali pasigirti turinti didžiausią dalinimuisi skirtų dviračių skaičių pasaulyje, randamų daugiau nei 200 miestų, išsidėsčiusių 15 šalių. Sistema, veiklą pradėjusi Rytų Azijos miestuose, nuo 2017 m. atpažįstama jau ir JAV bei Europos šalyse, tokiose kaip Didžiojoje Britanija, Italija, Olandija bei Vokietija. „Mobike“ skaičiuoja, jog platformos pagalba kasdien įvykdoma daugiau nei 30 milijonų kelionių dviračiu.
Sandoris suvienija vienų didžiausių technologijų startuolių Kinijoje resursus, kurių abu yra finansuojami kiniško žaidimų ir socialinių tinklų giganto „Tancent“. Užbaigus įsigijimą, planuojama, jog dviračių dalijimosi sistema ir toliau veiks kaip nepriklausoma įmonė su vartotojams jau gerai atpažįstamu „Mobike“ prekiniu ženklu bei išsaugos pagrindinius įmonės vadovus.
Sinergijų potencialas
Oficialiame „Meituan-Dianping“ pranešime spaudai atskleidžiama, jog iš pirmo žvilgsnio nesusijusios įmonės sukurs papildomą vertę apjungdamos technologijas, bendrąsias veiklas, marketingo strategijas bei klientų aptarnavimo centrus. „Meituan-Dianping“ taip pat teigia tikinti, jog „Mobike“ padės sustiprinti pozicijas rinkoje, siekiant pasiūlyti integruotus paslaugų paketus klientams.
Rinkų ekspertai svarsto, jog suvienydama resursus su „Meituan-Dianping“, „Mobike“ sustiprins ginklus kovoje su Kinų elektroninės prekybos milžino „Alibaba“ finansuojamu „Ofo“, „Mobike“ pagrindiniu konkurentu. Abi dviračių dalinimosi sistemos jau yra skyrusios daugybę lėšų kainų karui subsidijuoti tiek vietos, tiek užsienio rinkose ir neketina keisti strategijos.
Aktyvi rinka
Praėjus vos keletui dienų po „Meituan-Dianping“ pranešimo apie įsigijimą, balandžio 9 d. tarptautinė pavėžėjimo automobiliu sistema „Uber“ paskelbė perkanti tokio paties tipo veiklą kaip „Mobike“ vykdančią „Jump“. Įkurta Kinijoje, „Jump“ savo plėtrą koncentruoja didžiuosiuose JAV miestuose. Tokiu įsigijimu „Uber“ išeina iš savo įprastos tarpininkavimo veiklos ribų bei žengia į nuolatinių investicijų fizinei plėtrai bei turimo turto priežiūrai reikalaujantį verslą. Tokį savo sprendimą „Uber“ viešai argumentuoja noru būti ne vien tarpininke tarp vairuotojų partnerių bei keleivių pavėžėjimo automobiliu segmente, bet visapusiška pagalbininke kiekvienam vartotojui ieškant patogiausio bei efektyviausio būdo nukeliauti iš taško A į tašką B.
Tarptautiniai „Uber“ konkurentai Indijoje bei Pietryčių Azijoje jau kiek anksčiau pasirinko panašią verslo strategiją, žengdami į dviračių dalinimosi rinką organiškai bei kurdami savo sistemas, arba įsigijimais, pirkdami jau išvystytus verslus. Tad konsolidacija tarp alternatyvių pavėžėjimo paslaugų teikėjų globalioje rinkoje tampa nauja tendencija.
Sandorio reikšmė Lietuvai
Nors nei „Mobike“, nei kitos panašios įmonės bent kol kas savo veiklos Lietuvoje nevykdo, sparčiai besivystanti dviračių dalinimosi kultūra mūsų šalyje neleidžia abejoti sandorio potencialiu poveikiu augimą demonstruojančiai Lietuvos rinkai.
Šiuo metu mūsų miestuose galima rasti bent tris dviračių dalinimosi paslaugos teikėjus. Lauko reklamos lyderės pasaulyje „JCDecaux“ valdoma tarptautinė dviračių dalinimosi sistema „Cyclocity“, užsitikrinusi pozicijas ir tokiuose miestuose kaip Dublinas, Briuselis, Marselis ar Viena, sėkmingai skaičiuoja jau šeštąjį sezoną Vilniaus gatvėse. Neseniai tokią paslaugą Kaune bei pajūrio miestuose pasiūlė ir lietuviškas automobilių dalijimosi rinkos lyderis šalyje „Citybee“. Tiek minėtas, tiek kitas dviračių dalinimosi sistemas pamažu įsileidžia ir mažesnieji Lietuvos miestai.
Esant sąlyginai dideliam įvairių tipų investuotojų susidomėjimui dviračių dalinimosi verslais bei vykstant aktyviai didžiųjų žaidėjų plėtrai visame pasaulyje, galime tikėtis atgarsių ir mūsų šalyje. Galbūt vienas iš esamų rinkos žaidėjų atsidurs investuotojų taikiklyje, taip pritraukdamas papildomas investicijas; galbūt Lietuva pateks į tarptautinių rinkos gigantų akiratį kaip potenciali šalis plėtrai; o gal mūsų šalyje jau veikiančios pasaulinės bendrovės tokios kaip „Uber“ pasiūlys savo vartotojams dviračių dalinimąsi kaip papildomą jų teikiamą paslaugą. Bet kokiu atveju, tokios situacijos didintų pasiūlą Lietuvoje, taip potencialiai spausdamos rinkos žaidėjus konkuruoti, gerinant paslaugų kokybę ir mažinant jų kainas.
Ieva Zabielskaitė yra Lietuvos finansų patarėjų įmonės „Summa Advisers“ analitikė