Teismas neleido stabdyti prieigos prie „Russia Today“ portalų

Publikuota: 2022-05-23
Dado Ruviciaus („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
svg svg
Dado Ruviciaus („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.

Teismas gegužę neleido Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnybai stabdyti prieigos prie Rusijos valstybinės žiniasklaidos grupės „Russia Today“ (RT) interneto portalų, kurie buvo pripažinti kurstantys karą ir sklendžiantys propagandą.

Tai pirmadienį patvirtino Aliona Gaidarovič, Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnybos Viešosios informacijos stebėsenos ir ekspertizės skyriaus vadovė.

„Kreipėmės į teismą dėl visų RT grupės portalų prieigos apribojimo Lietuvos teritorijoje. Surašėme prašymą, ir teismas to prašymo netenkino, ir leidimo kreiptis į interneto prieglobos teikėjus neišdavė dėl prieigos ribojimo, nes neva tai nepakako įrodymų“, – kalbėjo A. Gaidarovič.

Ji šią informaciją pristatė Seimo Ekonomikos komiteto Aukštųjų technologijų, inovacijų ir skaitmeninės ekonomikos pakomitečio posėdyje.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

„Tai gerokai nustebino, nes nuo pat karo (Ukrainoje – BNS) pradžios turėjome žinių apie tai, kad Europos Sąjungos mastu tokie interneto portalai, tokios visuomenės informavimo priemonės buvo ne tai, kad uždraustos, bet prieiga prie jų buvo apribota“, – tvirtino tarnybos atstovė. 

Tarnybai teisė tiesiogiai kreiptis į interneto paslaugų ar prieglobos (serverių) tiekėjus su privalomu nurodymu stabdyti prieigą trims paroms suteikta daugiau nei prieš mėnesį, po atitinkamų Vyriausybės bei Seimo sprendimų – tam pakeistas ir Visuomenės informavimo įstatymas. 

Tai padaryta po Rusijos pradėto karo Ukrainoje, siekiant efektyviau kovoti su karo kurstymu ir propaganda. Prašyti stabdyti prieigą prie informacijos ilgesniam laikui tarnyba gali tik su teismo leidimu.

A. Gaidarovič BNS informavo, kad kalbama apie Rusijos kompanijos „Rossija segodnia“ valdomą „lt.baltnews.com“, anksčiau veikusį „baltnews.lt“ adresu.

Šįkart, po naujo tarnybos kreipimosi, teismas sprendimą turėtų priimti antradienį. 

Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnybos atstovė teigė, kad minėtas „baltnews.lt“ buvo uždraustas trims paroms daugiau nei prieš mėnesį, tačiau interneto tiekėjai patys apsisprendė palikti ribojimą, be teismo sprendimo.

Kuriami portalų klonai

A. Gaidarovič pažymi, kad tiek šiuo, tiek ir kitais atvejais sustabdžius prieigą prie portalų, netrukus atsiranda keli klonai. Tarp tokių atvejų ji paminėjo „ldiena.lt“, taip pat „spuniknews.lt“ – pastarasis šiuo metu veikia „sputnik.lt“ adresu.

„Tad kai tik slibinui vieną galvą nukerti, atsiranda kelios. Bet esmė, kol išpopuliarėja naujojo pavadinimo portalas, tam tikra auditorijos dalis yra prarandama“, – pasakojo ji.

Pasak tarnybos atstovės, specialistams sudėtinga atsekti visus tokius klonus, tad šiuo metu svarstomos galimybės bendradarbiauti su verslu ir šį procesą automatizuoti.

„Tai būtų jau dirbtinio intelekto pagrindu veikiantis įrankis, kuris, tikiu, prisidėtų ir pagelbėtų kiek įmanoma greičiau atsekti tokią dezinformaciją“, – pabrėžė ji.    

Dažniausiai tarnyba teismui pateikia bent penkias publikacijas, konstatuojant konkrečius neskelbtinos informacijos požymius.

A. Gaidarovič tvirtino, kad teismas prašo tarnybos pateikti įrodymus, ar pašalinti neskelbtiną turinį oficialiai pareikalauta interneto svetainių, kai kuriais atvejais su jomis nėra galimybės greitai susisiekti, todėl tai taip pat trukdo operatyviems sprendimams.

Per daugiau nei mėnesį – 5.000 kreipimųsi 

Anot jos, iš viso nuo pataisų įsigaliojimo tarnyba dėl informacijos prieigos stabdymo socialiniuose tinkluose ir interneto portaluose jau kreipėsi per 5.000 kartų.

„Dažniausiai tai yra feisbukas ir jutubas. Tai suvalgo nemažai darbo laiko, nes yra kreipiamasi tiek dėl atskirų paskyrų, tiek ir dėl atskirų komentarų“, –sakė A. Gaidarovič.

Ji taip pat pastebėjo, kad „Facebook“ dažniausiai informuoja apie pašalintus komentarus, tuo metu „Youtube“ socialinis tinklas tokios atgalinės informacijos neteikia.

Tarnyba, anot atstovės, taip pat dėl prieigos ribojimų bylinėjasi su portalu „laisvaslaikrastis.lt“ – iš tarnybos prašoma priteisti 300.000 Eur neturtinės ir turtinės žalos.

Tuo metu Ryšių reguliavimo tarnyba teigia per pirmąjį šių metų ketvirtį gavusi 330 pranešimų apie neskelbtiną turinį internete.

„Kas trečias jų buvo susijęs su karo propaganda, dezinformacija, nesantaikos kurstymu. Ką su pranešimais padarėme – didžiąją dalį persiuntėme Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnybai, kad įvertintų turinį, nes RRT negali vertinti turinio, neturi teisės“, – sakė Domas Janulis, RRT Saugesnio interneto skyriaus vedėjas.

Pasak jo, RRT taip pat neturi teisės blokuoti svetainių, tik gali duoti privalomą nurodymą interneto arba prieglobos paslaugų tiekėjams, kurie įsisteigę Lietuvoje.

Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo draudžiama.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Rašyti komentarą 0
Norite pasiūlyti temą, turite pastabų, pasiūlymų ar klausimų? Parašykite „Verslo žinių“ redaktoriams.

Jei norite suteikti konfidencialios informacijos, rašykite vyr. redaktoriui rolandas.barysas@verslozinios.lt

M. Skuodis: leidinių pristatymo kainas reikia didinti, kartu keisti žiniasklaidos rėmimo modelį

Lietuvos paštui pranešus apie planus nuo kitų metų maždaug du-tris kartus didinti leidinių prenumeratos...

Rinkodara
2022.06.23
Pernai Lietuvoje kas aštunta žiniasklaidos priemonė buvo valdoma politikų 2

68 politikai, valstybės tarnautojai bei jų sutuoktiniai pernai Lietuvoje valdė 129 arba kas aštuntą...

Rinkodara
2022.06.23
Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondą turėtų pakeisti naujas Medijų rėmimo fondas

Kultūros ministerijos siūlomas steigti Medijų rėmimo fondas galės skirti paramą ne tik leidiniams, bet ir...

Rinkodara
2022.06.20
Lietuvos pašto viražai: kartais augančios pristatymo kainos – šantažas leidėjams Premium

Lietuvos paštas (LP) antrus metus iš eilės kelia leidinių prenumeratos pristatymo kainas miestuose. Pernai...

Rinkodara
2022.06.20
„Google“ Rusijos padalinys pateikė teismui bankroto pareiškimą 1

JAV technologijų milžinės „Google“ antrinė įmonė Rusijoje Maskvoje arbitražo teismui pateikė bankroto...

Inovacijos
2022.06.17
Architektai darbų turi metams į priekį, bet ramybės nėra Premium

Architektų biurai užsakymų gauna tiek, kad nors vežimu vežk, o ir į vežimą ne visada telpa. Vis dėlto...

Statyba ir NT
2022.06.16
Tautinių bendrijų žiniasklaidai stiprinti skirta 500.000 Eur

Lietuvos informacinei erdvei ir tautinių bendrijų žiniasklaidai stiprinti skirta 500.000 Eur, trečiadienį...

Rinkodara
2022.06.15
Į LRT tarybą Seimas siūlo D. Jastramskį, R. Gudauską, L. Matjošaitytę ir J. Pabrėžą

Seimo Kultūros komitetas trečiadienį pritarė keturių naujų LRT tarybos narių kandidatūroms.

Rinkodara
2022.06.15
D. Radzevičius: žiniasklaida nemoka daryti verslo Premium 5

Lietuvos žurnalistų sąjungos pirmininkas Dainius Radzevičius VŽ podkaste negaili kritikos žiniasklaidos...

Rinkodara
2022.06.15
„Disney+“ įžengė į Lietuvą 10

„Walt Disney Company“ priklausantis transliuotojas „Disney+“ pradeda transliacijas Lietuvoje. Standartinė...

Rinkodara
2022.06.14
Nepriklausoma Rusijos televizija „Dožd“ transliuos iš Rygos

Latvijos nacionalinė elektroninės žiniasklaidos taryba (NEPLP) pirmadienį nutarė suteikti licenciją...

Rinkodara
2022.06.06
„Bitės“ pelnas dvigubėjo, bet „Mezon“ kol kas nuostolingas Premium

UAB „Bitė Lietuva“ vertina, kad, nepaisant tebesitęsiančios pandemijos, pavyko pasiekti gerų rezultatų –...

Inovacijos
2022.06.03
Planeta Vilnius ieško Ryšių su žiniasklaida specialisto (-ės)! Verslo tribūna

Jei puikiai supranti žiniasklaidos pasaulį, žinai, kodėl žurnalistams svarbu atsakymus gauti greitai ir...

Rinkodara
2022.06.02
„Delfi“ perka Lietuvos naujienų agentūrą „Elta“

UAB „Delfi“, kurios 100% akcijų priklauso estų žiniasklaidos bendrovei „Ekspress Grupp“, perka naujienų...

Rinkodara
2022.05.31
Rusai prarado prieigą prie „Netflix“

„Netflix“ abonentai Rusijoje prarado prieigą prie srautinės televizijos, Vakarų bendrovei pasitraukus iš...

Verslo aplinka
2022.05.30
Geriausios reputacijos influenceriai „YouTube“ tinkle Premium 4

Visuomenės vertinimu, geriausią reputaciją socialiniame tinkle „YouTube“ turinčių nuomonės formuotojų...

Rinkodara
2022.05.29
„Lietuvos ryto“ grupės finansai: metus lydėjo ir nuostoliai, ir dividendai Premium

Žiniasklaidos grupės „Lietuvos rytas“ valdomų bendrovių konsoliduotos pajamos 2021 m. simboliškai sumenko, o...

Rinkodara
2022.05.24
Teismas neleido stabdyti prieigos prie „Russia Today“ portalų

Teismas gegužę neleido Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnybai stabdyti prieigos prie Rusijos valstybinės...

Rinkodara
2022.05.23
„YouTube“ ištrynė daugiau kaip 70.000 Kremliaus pasakojimų apie karą 6

„YouTube“ pašalino daugiau kaip 70.000 vaizdo įrašų ir 9.000 kanalų, susijusių su Rusijos karu Ukrainoje, nes...

Inovacijos
2022.05.22
Ministerija: didžiųjų pasaulio įmonių apmokestinimo naudos Lietuva sulauktų 2025-aisias

Lietuva palaiko globalaus pelno mokesčio tarptautinėms kompanijoms iniciatyvą įvedant jį nuo 2024-ųjų, o jo...

Finansai
2022.05.19

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku