10 Lietuvos influencerių, kuriuos stebi priežiūros institucijos

Kaip VŽ teigia Inga Grinevičė, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) l. e. Nesąžiningos komercinės veiklos ir reklamos skyriaus vedėjos pareigas, toks sąrašas buvo patvirtintas metų pradžioje, o stebėsena bus vykdoma per visus 2019 m.
Tarnyba pabrėžia, kad šiandieninis Reklamos įstatymas nedetalizuoja tokios reklamos žymėjimo, tad atlikus 2019 m. monitoringą dėl influencerių reklamos socialiniuose tinkluose, planuojama parengti gaires dėl reklamos skleidimo, jos žymėjimo socialinėje erdvėje.
„Beje, stebime ne tik sąraše nurodytus subjektus, bet ir kitus nuomonės formuotojus. Šiuo metu vertiname ir renkame informaciją apie pasirinktų reklamos subjektų (influencerių) paskyrose pateiktos reklamos tinkamą ar netinkamą žymėjimą. Įvertinusi visą informaciją, VVTAT kreipsis į konkrečius subjektus dėl informacijos ar rekomendacijų pateikimo“, – teigia Grinevičė.
VVTAT tokį infulencerių monitoringą dėl galimai paslėptos reklamos atlieka pirmą kartą.
„Tačiau tarnyba yra teikusi rekomendacijų kitiems influenceriams dėl reklamos socialiniuose tinkluose skelbimo ir žymėjimo“, – priduria p. Grinevičė.
[infogram id="d75c7c55-4572-42e9-9ede-b9eb7d0af17e" prefix="WHG" format="interactive" title="TOP-influenceriai"]
Pasaulinė problema
VŽ ne kartą rašė, kad kaip ant mielių augant nuomonės formuotojų komunikacijos mastams, visos šalys bando ieškoti priemonių griežčiau reglamentuoti įžymybių rinkodarą.
Pavyzdžiui, Didžiosios Britanijos konkurencijos ir rinkos priežiūros tarnyba (Competition and Markets Authority, CMA) pernai stebėjusi, ar socialinių tinklų žvaigždės tinkamai ir aiškiai pažymi turinį, už kurį gauna atlygį iš prekių ženklų, šiemet išsiuntė laiškus mažiausiai dešimčiai šalies įžymybių.
JAV federalinė prekybos komisija taip pat įspėjo visą eilę garsenybių, sportininkų bei kitų įtakingų asmenų, ragindama juos elgtis sąžiningai, aiškiai nurodyti, kai jie už atlygį siūlo vieną ar kitą produktą socialiniuose tinkluose.
VŽ skelbė, kad šių metų pradžioje šešiolika Jungtinės Karalystės socialinių tinklų žvaigždžių sutiko žymėti savo skelbiamas žinutes, jei jų atsiradimą nulems komerciniai santykiai su prekių ženklais. Tarp šių įžymybių – dainininkės Ellie Goulding, Rita Ora, vlogerė Zoella, turinčios dešimtis milijonų sekėjų socialinėje erdvėje.
Po CMA atlikto tyrimo, jos paskelbė, kad nuo šiol aiškiai savo žinutėse pažymės, jei joms buvo sumokėta už reklamuojamą prekę ar produktą.
Tokios „klaidinančios“ žinutės Jungtinėje Karalystėje pažeidžia Reklamos įstatymą, o už tai gali grėsti 2 m. kalėjimas, rašo CNN.
„Pažiūrėjus į paskelbtą žinutę socialiniuose tinkluose turi būti aišku, ar už ją sumokėjo ar kažkaip kitaip atsilygino prekių ženklai, o tada jau vartotojas gali spręsti, ar verta išleisti tam savo sunkiai uždirbtus pinigus“, – teigia Andrea Coscelli, CMA vykdantysis direktorius.