2025-03-13 05:45

TOP 50 didmeninės prekybos įmonių pagal sumokėtus mokesčius: pokytį koreguoja akcizai

VŽ koliažas.
VŽ koliažas.
TOP 50 didmeninės prekybos bendrovių 2024 m. sumokėjo 1,31 mlrd. Eur mokesčių, t. y. 4% daugiau, palyginti su 2023 m., rodo Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) ir VŽ apdoroti duomenys.

Kaip ir kasmet, gausiausiomis įmokomis VMI sąskaitą 2024 m. papildė įmonės, kurių krepšelyje gausu akcizinių prekių: „Philip Morris Lithuania“, „Sanitex“,  „MV Group Distribution“.

Šios trys lyderės pernai mokėjo daugiau mokesčių nei TOP 50 vidurkis: „Philip Morris Lithuania“ metinis pokytis siekė 10,5%, „Sanitex“ įmokos augo 7,5%, o „MV Group Distribution“ – 8,3%.

Ketvirtoje vietoje besirikiuojančios „Amber Distribution Lithuania“ sumokėtų mokesčių suma pernai susitraukė 6,3% ir sudarė 92,1 mln. Eur.

Penketuką užbaigia „Rivona“, daugiausia prekių pateikianti mažmeninės prekybos tinklui „Norfa“. „Rivonos“ sumokėtų mokesčių suma 2024 m. didėjo 14,6% ir pasiekė 64,1 mln. Eur. 

Segmentų analizė 

Tadas Povilauskas, SEB ekonomistas, nurodo, kad tarp didmenininkų pagal sumokėtų mokesčių sumas kaip visada pirmauja prekybininkai alkoholiu ir tabaku, nes jie sumoka daugiausia akcizo mokesčių. Akcizo už alkoholinius gėrimus VMI pernai surinko 9,9% daugiau, už energetikos produktus – 12,5% daugiau, o už tabako gaminius – 0,6% daugiau negu užpernai.

„2024-ieji jau buvo palankesni telekomunikacijų įrangos pardavėjams po silpnų 2022 ir 2023 m., todėl augo tokias prekes siūlančių didmenininkų įmokos. Platintojų, kur dominuoja maisto produktai, sumokėti mokesčiai augo panašiai, kiek ir mažmeninė prekyba maistu“, – konstatuoja T. Povilauskas.

Tadas Povilauskas, SEB banko ekonomistas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Tadas Povilauskas, SEB banko ekonomistas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Matyti, kad pernai labiausiai smuko žemės ūkio produkcijos pardavėjų sumokėti mokesčiai („Lytagros“, „Dojaus Agro“). Tai, T. Povilausko teigimu, susiję su mažesnėmis žemės ūkio veikla užsiimančių asmenų investicijomis į žemės ūkio techniką po labai sudėtingų 2023 m. Panašiai buvo ir su žemės ūkio prekių pardavimais – mažėjo trąšų, augalų apsaugos priemonių paklausa, be to, dar prisidėjo ir mažesnės kainos, todėl ir šia veikla užsiimančių įmonių sumokėti mokesčiai mažėjo.

Ekonomistas prognozuoja, kad šiemet didmenininkai sumokės daugiau mokesčių, nes ir infliacija bus didesnė (vien dėl to, kad akcizai alkoholiniams gėrimams ar tabako gaminiams padidėjo dar smarkiau negu pernai), ir vartojimas bei investicijos šalyje šiais metais turėtų didėti.

„Sudėtingiau bus naftos produktų didmenininkams, nes degalų pardavimai šiemet Lietuvoje mažės“, – vertina T. Povilauskas.

Regi iššūkių

Liudo Zakarevičiaus, „Philip Morris Baltic“ išorinių reikalų direktoriaus Baltijos šalims, teigimu, bendrovės prioritetas – kad sumokami mokesčiai į valstybės biudžetą būtų kuo tvaresni. Todėl ir toliau siekiama cigaretes keisti mažiau toksiškomis alternatyvomis, vyksta diskusijos dėl fabriko Lietuvoje ateities bei veiklos tęstinumo.

„Neišvengiamai turime eiti inovacijų keliu, kad valstybė akcizus galėtų surinkti su mažesne žala rūkančiųjų sveikatai, o gamykla Klaipėdoje išliktų ir pereitų prie bedūmės produkcijos gamybos“, – teigia L. Zakarevičius.

Liudas Zakarevičius, „Philip Morris Baltic“ išorinių reikalų vadovas Baltijos šalims. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Liudas Zakarevičius, „Philip Morris Baltic“ išorinių reikalų vadovas Baltijos šalims. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Jo teigimu, bendraujant su kolegomis kitose šalyse, pastaruoju metu daugiausia akcentuojami saugumo ir konkurencingumo iššūkiai. Lietuvoje situacija šiek tiek sudėtingesnė, nes dalį investicijų stabdo abejonės dėl saugumo. Visai Europai aktualūs inovacijų taikymo ir gamybos išsaugojimo iššūkiai, diskutuojama apie tinkamą mokesčių politiką, kuri užtikrintų biudžeto pajamas, bet nestabdytų naujų investicijų.

„Žiūrint iš mūsų perspektyvos, Lietuvoje turime viską tvariam ir visuomenės interesams naudingam verslų augimui – priėjimą prie inovacijų, gabių žmonių, gamybos bazę. Lieka tikėtis, kad valstybės politika ir subalansuota mokesčių politika užtikrins, kad pasinaudosime turimomis ekonomikos ir biudžeto augimo galimybėmis“, – teigia L. Zakarevičius.

 

Akcizai kilo

2025 m. sausio 1 d. įsigaliojo nauji akcizai alkoholiui, tabako produktams bei degalams. 

„Pažymime, kad įsigaliosiantys akcizų alkoholiniams gėrimams ir tabako produktams pakeitimai apims dvi dedamąsias – bazinį didinimą, siekiant užtikrinti nemažėjančią akcizų pajamų dalį bendroje biudžeto pajamų struktūroje, ir papildomą akcizų didinimą Valstybės gynybos fondo įstatymo nurodytų tikslų finansavimui užtikrinti“, – komentuodama pakeitimus teigė Finansų ministerija (FM).

 

52795
130817
52791