A. Armonaitė: Lietuva gali padėti iš Ukrainos išvežti 1 mln. t grūdų

Papildyta V. Šileikos, E. Šimės komentatais
Taip ji teigė po antradienį Varšuvoje įvykusio susitikimo su Lenkijos ekonominės plėtros ir technologijų ministru Waldemaru Buda, pranešė ministerija.
„Klaipėdos uostas ir „Lietuvos geležinkeliai“ galėtų suvaidinti svarbų vaidmenį sukuriant impulsą padėti Lenkijai išspręsti dabartinę situaciją ir garantuoti grūdų eksportą už Europos Sąjungos ribų. Lietuva gali padėti išvežti iki 1 mln. tonų grūdų saugiai geležinkeliais iš Ukrainos. Tai būtų realus sprendimas Ukrainai ir pagalba Lenkijai“, – pranešime sakė A. Armonaitė.
Vaidotas Šileika, Lietuvos jūrų krovos kompanijų asociacijos prezidentas, BNS antradienį sakė, kad Klaipėdos uoste grūdų krovos pajėgumai yra didesni nei 1 mln. tonų per metus, tačiau dėl sudėtingos logistikos atvežti jų daugiau negalima.
„Lietuvos geležinkeliai“ nedidelius ukrainietiškų grūdų kiekius per Lenkiją į Klaipėdos uostą pradėjo gabenti pernai gegužę. Svarbiausias iššūkis čia yra skirtingos geležinkelių vėžės – Ukrainoje ir Lietuvoje tebenaudojama rusiška, o Lenkijoje – europietiška vėžė, dėl to pasienyje tenka keisti sąstatų riedmenis.
Eglė Šimė, bendrovės „LTG Cargo“ vadovė, pernai BNS yra sakiusi, kad įmonė į uostą galėtų vežti daugiausia apie 3 mln. tonų Ukrainos grūdų per metus – šešis sąstatus po maždaug 1.300 tonų per parą.
Logistikos ekspertai yra paskaičiavę, kad dabar per Lietuvą galėtų būti vežama tik apie 1 mln. tonų ukrainiečių grūdų per metus, nes šalies logistikos grandinė, pirmiausia geležinkeliai, nepasirengę pervežti didelio jų kiekio.
Balandžio 15-ąją Lenkija iki birželio 30-osios uždraudė Ukrainos žemės ūkio produkcijos importą – iš viso 18 rūšių prekių. Netrukus tokiu Lenkijos pavyzdžiu pasekė dar dvi ES valstybės narės – Vengrija ir Slovakija, o prisijungti prie jų gali ir Bulgarija.
Reaguodama į tai Europos Komisija priminė, kad prekybos politika priklauso jos kompetencijai, o ES valstybės narės negali savarankiškai priimti sprendimų šiuo klausimu.
Ukrainos eksportuojami grūdai per ES į kitas šalis gabenami nuo tada, kai invaziją į Ukrainą pradėjusi Rusija užblokavo tradicinius ukrainietiškų grūdų eksporto Juodąja jūra maršrutus. Tačiau dėl logistikos kliūčių tranzito šalyse susikaupė daug ukrainietiškų grūdų, kurie yra pigesni už ES išaugintus, ir tai smogė vietos grūdų augintojams.