Kaip padidinti logistikos įmonės pelningumą?

Mažėjančios eksporto apimtys: 2024 m. Lietuvos krovininio kelių transporto eksporto pajamos sudarė 5,69 mlrd. EUR – tai 2,6 % (154 mln. EUR) mažiau nei 2023 m., žymint pirmą kritimą per daugiau nei dešimtmetį. *(Šaltinis: Tarptautinio transporto ir logistikos aljansas)*
Akivaizdu, kad įmonės susiduria su ribotomis augimo galimybėmis tradiciniais būdais, nes daugelis jau išnaudojo turimus resursus ir žinias, o pelningumo didinimas šiais metodais tampa vis mažiau efektyvus. Mažos maržos išlieka struktūrine sektoriaus problema. 2023–2024 m. laikotarpiu fiksuotas veiklos sąnaudų augimas, ypač dėl darbo jėgos ir procesų valdymo išlaidų.
Be to, operacijų efektyvumas išlieka žemas: net 60–80 % kasdienių užduočių atliekama rankiniu būdu, kas reikalauja daug specialistų ir didina žmogiškųjų klaidų riziką.
Remiantis praktiniais pavyzdžiais, Martynas Butkus, „Cargo Stream“ vadovas, teigia, kad „sektoriuje dėl fragmentuotų procesų ir žemo automatizavimo lygio atsiveria didžiulis potencialas didinti efektyvumą per dirbtinio intelekto sprendimus – ypač automatizuojant procesus, analizuojant duomenis ir optimizuojant sprendimų priėmimą“.
Dėl šių priežasčių įmonės vis dažniau pasirenka Cargo Stream A.I. sprendimą, pagrįstą dirbtiniu intelektu. Šiuo metu virš 20 klientų, kuriems implementuotas ar adaptuojamas A.I. sprendimas. Galime išskirti naujus sėkmingus projektus su įvairaus dydžio logistikos įmonėmis: „Avansas“, „Pukėno“, „Tomegris“, „Magnum Iter“ ir kitos įmonės veikiančios Lietuvoje, Lenkijoje, Didžiojoje Britanijoje ir Prancūzijoje.
Kodėl sektorius grįžo prie mažo pelningumo?
- Sunku laiku įvertinti žmogiškųjų sprendimų tikslumą, nes jų pasekmės atsispindi finansinėse ataskaitose tik gerokai vėliau. Anksčiau, kai logistikos įmonės galėjo mėgautis aukštais įkainiais ir užsakymų gausa, šie nuostoliai buvo nepastebimi – juos užgoždavo bendras pelnas.
- Procesų fragmentacija ir komunikacijos trūkumas tarp įvairių specialistų, atsakingų už skirtingas grandis, lemia nesusipratimus ir neefektyvumą.
- Žmogaus sprendimų kokybei daro įtaką emocijos ir aplinkos trikdžiai, tokie kaip skambučiai, susirinkimai ar nuolatiniai pertraukimai.
Dažniausias būdas, kuriuo logistikos įmonės didina pajamas – stengiasi gauti daugiau transportavimo užsakymų, tačiau tai automatiškai reikalauja daugiau žmogiškųjų ir kitų resursų. Transportavimo rinkoje egzistuoja pastovūs svyravimai, kai logistikos įmonės samdo papildomą operacinį personalą (angl. – „overhead“) ir sumažėjus užsakymų kiekiui jis mažinamas. Be to, ir esami darbuotojai ieško vis didesnio atlygio. Tai yra itin brangus procesas, kurio kaštai apima specialisto suradimą, apmokymą, aprūpinimą darbo įrankiais ir motyvacijos sistemą. Vėliau atleidimų procesas taip pat turi savo kaštus, didėja krūvis liekančiam personalui, atleidimas dažniausiai būna pavėluotas ir sugeneruoja papildomus nuostolius įmonėms.
Uždirbti daugiau ir būti atspariems – pagrindinis siekis logistikos įmonėms
Įdiegus dirbtinio intelekto sprendimą, logistikos įmonės gali reikšmingai optimizuoti savo veiklą. Automatizacija leidžia vadovams rinktis tarp strategijų:
a) mažinti personalą ir taip sumažinti veiklos kaštus;
b) pertvarkyti darbuotojų roles, suteikiant galimybę įmonei augti ir didinti užsakymų kiekį bei pajamas;
c) abiejų scenarijų mišinys– dažniausiai pasirenkama strategija.
Be to, įmonės tampa atsparesnės rinkos svyravimams ir nenumatytoms išlaidoms. Kadangi automatizuotos sistemos sumažina poreikį nuolat ieškoti, apmokyti, prižiūrėti ir motyvuoti naujus darbuotojus, tai leidžia ženkliai sumažinti ilgalaikes veiklos sąnaudas.
Kitas svarbus aspektas – efektyvesnis turimų resursų valdymas. A.I. pagrindu veikiančios sistemos leidžia tiksliau ir ekonomiškai naudingiau priskirti užsakymus vilkikams, optimizuoti maršrutus bei degalų papildymą pagal geriausias kainas rinkoje. Be to, sumažėja tušti ir pertekliniai kilometrai, o nuolatinė 24/7 stebėsena užtikrina sklandžią komunikaciją su vairuotojais bei operatyvų reagavimą į iškilusias situacijas.
Be rizikos, kad nesugriūtų kas sukurta
Perėjimas prie dirbtinio intelekto sprendimų vyksta palaipsniui – žingsnis po žingsnio, užtikrinant visišką kontrolę net ir po automatizacijos įgyvendinimo. Tai leidžia įmonėms prisitaikyti prie naujų technologijų be staigių pokyčių, išlaikant sklandų veiklos procesą.
Be to, sistema pritaikoma pagal konkrečios įmonės poreikius, todėl esami procesai ne tik išlieka, bet ir tampa efektyvesni. Pasitelkiamos sukauptos gerosios praktikos bei įžvalgos iš bendradarbiavimo su įvairiomis logistikos bendrovėmis, taip užtikrinant, kad naujieji sprendimai maksimaliai atitiktų įmonės veiklos modelį ir tikslus.
Ar žmogus tampa nebereikalingas?
Žmogus turi toliau prižiūrėti ir įsiterpti į išskirtines situacijas, kurios sudaro 10-20% užsakymų ar užduočių. Taigi kompanijos priima vidinius sprendimus, kaip keisti roles darbuotojų, ką apjungti, kuriuos atleisti.
Kaupiame sėkmės istorijas
„HRX Group“ yra Suomijos kapitalo įmonė, kurios specializacija – tarptautinis smulkių siuntų bei dalinių krovinių pervežimas. „HRX“ logistikos centrai veikia Suomijoje, Švedijoje, Danijoje, Estijoje, Latvijoje, Lietuvoje ir Lenkijoje.

„Nors mūsų bendradarbiavimas su Cargo Stream trunka dar tik šešis mėnesius, jau dabar matome aiškius rezultatus – efektyviai automatizavome užsakymų valdymą ir resursų planavimo procesus, o šiuo metu diegiame pokyčius ir kitose veiklos srityse. Priimti sprendimą integruoti dirbtinio intelekto technologijas į logistikos procesus buvo tikrai nelengva, nes rinkoje vis dar trūksta sėkmingų praktinių pavyzdžių. Vis dėlto jau dabar juntama reali nauda ir darbo stabilumas leidžia mums drąsiai žvelgti į priekį bei atveria visiškai naujas verslo plėtros galimybes“ – dalinosi patirtimi Gustas Diksa, UAB „HRX“ Transporto vadovas.
Kokia finansinė grąža?
Kai kurie klientai jau dabar stebi 0.25 mln. EUR – 2 mln. EUR siekiančias finansines naudas per dvejus metus.
„Mūsų išdirbtas produktas padeda klientų darbuotojams koncentruotis į situacijų sprendimą, negaištant laiko rankiniams darbams ir sprendžiant komunikacijos trukdžius. Cargo Stream A.I. ne tik automatizuoja procesus, bet ir mokosi iš įmonės veiklos duomenų, taip nuolat tobulėdamas ir prisitaikydamas prie kintančių rinkos sąlygų“ – pabrėžia įmonės vadovas Martynas Butkus.
Daugiau informacijos apie Cargo Stream A.I. ir jo teikiamas galimybes gausite susisiekę el. paštu [email protected].
Apie Cargo Stream
Cargo Stream produkto kūrimą pradėjo 2019 metais. Buvo atrinkta „Innovative UK“ kaip modernus logistikos sprendimas ir yra inovatyvių logistikos valdymo sprendimų lyderis. Cargo Stream siūlo pažangias technologijas, padedančias optimizuoti transporto ir logistikos procesus. Įmonė specializuojasi dirbtinio intelekto technologijų pritaikyme logistikos sektoriuje, padedant verslo klientams didinti efektyvumą, mažinti kaštus – uždirbti didesnį pelną.