2024-11-26 11:51

Teisėsauga aviakatastrofos tyrimo išvadas galės pateikti, nelaukdama aviacijos ekspertų tyrimo pabaigos

Artūras Urbelis, Generalinės prokuratūros Organizuotų nusikaltimų ir korupcijos tyrimo departamento vyriausiasis prokuroras. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Artūras Urbelis, Generalinės prokuratūros Organizuotų nusikaltimų ir korupcijos tyrimo departamento vyriausiasis prokuroras. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Prokuratūros atstovai tvirtina neturintys duomenų apie sabotažo ar teroro aktą, tikimasi, kad orlaivio apžiūrai pakaks 2-3 dienų. Vėliau orlaivio liekanas ketinama saugoti parinktame angare.

Antradienį Vyriausybėje surengtoje spaudos konferencijoje Prokuratūros atstovai nurodė, kad pirmadienio rytą Vilniuje nukritus Vokietijos siuntų tarnybos DHL užsakymu skridusiam krovininiam orlaiviui „Boeing 737-400“, sabotažo ar teroro akto elementų tyrime kol kas nenustatyta.

„Objektyvūs požymiai, kurie yra nustatyti, leidžia atlikti tyrimą ta linkme, kuria mes atliekame. Jei toje kryptyje mes nustatysime kitų objektyvių duomenų, kurie leistų tyrimą tęsti kita linkme, mes ją tęsime. Tikrai negalime kalbėti prielaidomis, – konferencijoje sakė Artūras Urbelis, Generalinės prokuratūros Organizuotų nusikaltimų ir korupcijos tyrimo departamento vyriausiasis prokuroras. – Visuomenėje buvo ir visokių politikų pasisakymų – aš tikrai, ko gero, vengčiau spekuliacijų apie teroro aktą ar kitą veiksmą, kol mes neturime jokių objektyvių aplinkybių.“

Jis patvirtino, kad dabartinė tiriama versija yra susijusi kilusia klaida nusileidimo metu – tiriama, kaip galėjo kilti tokia klaida ir kokios ji kilmės.

„Čia yra plačioji versija – tai, kad įvyko lakūno klaida, žmogiška klaida, ekipažo nario klaida, ar gali būti klaida, susijusi su techniniais duomenimis. Mes ta linkme ir tiriame“, – nurodė A. Urbelis.“

Arūnas Paulauskas, policijos generalinis komisaras, skelbė, kad toliau planuojami pradėto ikiteisminio tyrimo veiksmai.

Artūras Paulauskas,  Policijos generalinis komisaras. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Artūras Paulauskas,  Policijos generalinis komisaras. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

„Manau, kad įvykio vietos apžiūra gali būti baigta per maždaug dar ateinančias dvi–tris dienas. Tuomet lauks naujas etapas – orlaivio liekanų išgabenimas iš įvykio vietos. Šiuo metu aktyviai ieškome angaro, kur galėtume tas detales patalpinti“, – sakė jis.

Laurynas Naujokaitis, Teisingumo  ministerijos orlaivių avarijų ir incidentų tyrimų vadovas, žiniasklaidai nurodė, kad šiandienos darbai yra sutelkti į avarijos vietą, prie darbų prisijungė Vokietijos saugos tyrėjai, o Ispanijos ir JAV tyrėjai atvyks šiandien.

Artūras Urbelis, Generalinės prokuratūros Organizuotų nusikaltimų ir korupcijos tyrimo departamento vyriausiasis prokuroras, sakė kad pirmadienį apklausta ne mažiau kaip 19 nelaimės liudytojų. Jis patvirtino, kad teisėsauga galės paviešinti savo tyrimo išvadas, nesulaukusi aviacijos ekspertų tyrimo pabaigos. Manoma, kad tarptautinis aviacijos ekspertų tyrimas, dėl savo apimties, gali trukti metus ar ilgiau.

„Taip, čia yra dvi atskiros institucijos. Tyrėjai yra nepriklausomi ir jų veiklai daryti įtakos mes neturime jokios teisės pagal tarptautinius dokumentus. Jie net gali nepateikti mums dokumentų, dėl vienokių ar kitokių priežasčių. Mes dirbame lygiagrečiai, bendradarbiaudami, nekonkuruodami“, – kalbėjo jis.

Tuo metu Vilmantas Vitkauskas, Nacionalinio krizių valdymo centro vadovas sakė, kad krovininio lėktuvo katastrofos tyrimas pereina į kitą stadiją.

„Pagrindinė žinia šiandieną – kad mes perėjome į kitą etapą, kuomet iš padarinių likvidavimo ir avarijos vietos apžvalgos skenavimo tiek dronų, tiek pareigūnų pagalba, jau pereisime į kitą ritmą – ramus, nuoseklus informacijos tyrimas, duomenų rinkimas ir tada sugretinimas tų duomenų, ką mes surinkome iš įvykio vietos, orlaivio ir tų duomenų, kuriuos turėjome surinkę anksčiau, – sakė jis. – Tyrėjai, komisija ir ekspertai, kurie renkasi ir iš kitų valstybių, pradės savo darbą ir tuomet matysime rezultatus tuos, kurie atitinka faktinę informaciją ir visą tą seką įvykių, kurie lėmė šią avariją.“

V. Vitkauskas nurodė, kad lėktuvų juodosios dėžės kol kas nėra rastos, tačiau pabrėžė, kad tyrimas nėra tame etape, kad jų būtų specialiai ieškoma. Anot jo, šiuo metu skenuojama incidento teritorija.

„Kuomet tai nepadaryta, negalima eiti į kitą etapą, išiminėti, ieškoti dėžių ir tada pradėti jų dešifravimo. Palaukime, kol pasibaigs vienas etapas, tada prasidės kitas“, – sakė V. Vitkauskas.

52795
130817
52791