2024-06-08 20:02

Pakruojo dvaras pristato senų žaidimų kolekciją

Žaidimų Pakruojo dvare ekspozicija. Pakruojo dvaro nuotr.
Žaidimų Pakruojo dvare ekspozicija. Pakruojo dvaro nuotr.
Kai milijonai žiūrovų visame pasaulyje prilipę prie televizoriaus ekranų stebėjo 2016 m. pradėtą rodyti serialą „Keisti dalykai“ („Stranger Things”), jie buvo nukelti į alternatyvią dimensiją, kuri ir užbūrė, ir šokiravo. Tačiau dėmesio verta dar viena detalė – kelias į šią dimensiją prasidėjo žaidimų aparatų salone. Dabar tokius žaidimų aparatus vadiname senoviniais, tačiau XX a. jie buvo svarbi laisvalaikio leidimo forma.

Mūsų laikais, kai daugumą žaidimų randame telefonų, kompiuterių ar televizorių ekranuose, tokių senovinių žaidimų aparatų galima pamatyti Pakruojo dvare, žinomame dėl istorinių kolekcijų, kultūrinių iniciatyvų ir Pakruojo dvaro bravoro bei spirito varyklos. Čia pristatyta dešimtmetį rinkta bene vienintelė Šiaurės Europos šalyse legendinių žaidimų aparatų ekspozicija, leidžianti išbandyti XIX a. pabaigos–XX a. pradžios žaidimus iš Europos, JAV ir kitų šalių.

„Galima sakyti, kad dvare atidarytas istorinis žaidimų salonas, kuriame nuo šiol bus galima patirti, kaip linksminosi mūsų proseneliai ir proproseneliai“, – „dvariškių“ pranešime cituojamas Giedrius Klimkevičius, Pakruojo dvaro valdytojas. 

Žaidimų Pakruojo dvare ekspozicija. Pakruojo dvaro nuotr.
Žaidimų Pakruojo dvare ekspozicija. Pakruojo dvaro nuotr.

Šiuolaikinė pramogų statistika negailestinga: įvairūs tyrimai rodo, kad tiek nepilnamečiai, tiek suaugusieji prie ekranų praleidžia sveikatai kenksmingą laiko kiekį. Nepilnamečiai pramogaudami prie ekranų vidutiniškai gali praleisti po 7,5 valandas per dieną. Jei paklaustumėte „Google”, kokie yra mėgstamiausi vaikų žaidimai, gautumėte ilgiausią sąrašą vien tik kompiuterinių žaidimų. 

Suaugusieji vidutiniškai per dieną prie ekranų praleidžia beveik 7 valandas, o jų pramogos neretai apsiriboja kompiuteriniais žaidimais, filmais, tinklalaidėmis ar muzika. 

Žaidimų ištakos – viduramžiai

Be kitų dalykų, dvare galima išbandyti iki XX a. vidurio pasaulyje itin populiarų pinbolo žaidimą, kurio ištakos siekia XVIII a. Prancūziją. Šio žaidimo esmė – rankenomis suvaldyti ant žaidimo lentos iššaunantį kamuoliuką. Kai 1930 m. JAV atsirado pirmieji elektromechaniniai šio žaidimai aparatai, pinbolas išgyveno aukso amžių. 6-ąjį dešimtmetį jis buvo vienas geidžiamiausių žaidimų laisvalaikio leidimo vietose, skaičiuota, kad vien JAV buvo apie 15.000 pinbolo aparatų. 

Pasak ekspozicijos kūrėjų, pinbolo populiarumas išblėso po poros dešimtmečių, kai jo vietą užėmė arkadiniai vaizdo žaidimai, rodyti minėtajame „Stranger Things” seriale. 

Žaidimų Pakruojo dvare ekspozicija. Pakruojo dvaro nuotr.
Žaidimų Pakruojo dvare ekspozicija. Pakruojo dvaro nuotr.

Lankytojai kviečiami išbandyti ir būrimo žaidimą „Fortune Teller”, išpopuliarėjusį XX a. pradžioje. Šis žaidimas dažniausiai būdavo mechaninis įrenginys, į kurį įmetus monetą, žmogus gaudavo kortelę su pranašyste. Būrimo žaidimų ištakos siekia viduramžių Europą, kai aukštesnės klasės ir karališkųjų rūmų atstovai ateitį spėdavo pasitelkę astrologiją, Taro kortas ir panašius metodus.

Kai kurie žaidimai gali būti pritaikyti prie šių dienų aktualijų. Pavyzdžiui, Antrojo pasaulinio karo metais žaidimas „Kill the Hitler” buvo naudojamas patriotizmui skatinti. Ant Pakruojo dvare esančios šio žaidimo versijos uždėtas karą Ukrainoje sukėlusio Vladimiro Putino veidas.

„Nors tokie ir panašūs žaidimai šiandien gali būti vertinami kaip kontroversiški, tačiau jų egzistavimas atspindi to meto kultūrą ir visuomenės nuotaikas. Dabar tai – įdomūs artefaktai, parodantys Antrojo pasaulinio karo laikotarpio amerikiečių požiūrį. Jų tikslas buvo skatinti visuomenės paramą karo pastangoms ir demoralizuoti priešą”, – rašoma pranešime. 

Beje, žaidimų ekspozicija skirta ne tik vaikams, joje galima rasti ir žaidimų, pažymėtų N–18 ženklu. 

52795
130817
52791