2024-01-17 19:49

Muzikos gurmanams: stebukladarys Ch. Eschenbachas Vilniuje

Dirigentas ir pianistas Christophas Eschenbachas. Jono Holthauso nuotr.
Dirigentas ir pianistas Christophas Eschenbachas. Jono Holthauso nuotr.
Christopho Eschenbacho pavardė skamba ten, kur klausytojai susiduria su kvapą gniaužiančiu muzikos repertuaru ir minties gelme pažymėtomis interpretacijomis. Vokiečių pianistas ir dirigentas sausio 20 d. Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje diriguos Lietuvos nacionaliniam simfoniniam orkestrui (LNSO.

Ch. Eschenbacho biografiją puošia žymūs klasikinės muzikos pasaulio vardai – dirigavimo meno jis mokėsi iš legendinių dirigentų George’o Szello ir Herberto von Karajano. Diriguodamas ir skambindamas fortepijonu bendradarbiavo su vokalistais Dietrichu Fischeriu-Dieskau, Renee Fleming, pianistais Langu Langu, Sviatoslavu Richteriu ir daugeliu kitų. Būdamas svaiginančios pianisto karjeros viršūnėje, Ch. Eschenbachas fortepijonu skambino ir Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje. 

Jau daug metų Ch. Eschenbachas kviečiamas diriguoti svarbiausiems pasaulio muzikiniams kolektyvams, jo veikla įvertinta įvairių šalių ir organizacijų apdovanojimais, o gausioje diskografijoje – aukščiausiai įvertinti jo, kaip pianisto ir dirigento, įrašai.

Prieštaringasis maestro

83-ejų Ch. Eschenbacho asmenybę gaubia kontraversiški kolegų vertinimai: vieniems jis – neišdildomą įspūdį palikęs genijus, kitiems atrodo blankus, niekuo ypatingu nepasižymintis muzikas. Įnirtingai diskutuota, ar maestro vertas vieno didžiausių dirigento atlyginimų JAV – beveik dviejų milijonų dolerių per metus. 

Publikos nušvilptas garsiajame Zalcburgo festivalyje ir kritikų smarkiai sukritikuotas po premjeros Vienos valstybinėje operoje, Ch. Eschenbachas netrukus buvo apdovanotas „Grammy“ ir Reingau muzikos festivalio Vokietijoje prizais, Miunchene jam įteiktas Ernsto von Siemenso muzikos prizas už gyvenimo nuopelnus.

Muzikos pasaulyje būtų nelengva rasti prieštaringesnę asmenybę nei maestro Ch. Eschenbachas. Vis dėlto tie, kurie jį vertina palankiai, teigia taip stipriai paveikusias muzikines patirtis savo gyvenime patyrę tik kartą – susidūrę su Ch. Eschenbachu. 

Audronė Žigaitytė-Nekrošienė, kompozitorė, dėstytoja, muzikos kritikė, žurnalo „Muzikos barai“ redaktorė, ir po daugiau nei 20 m. ryškiai prisimena Ch. Eschenbacho diriguotą Richardo Wagnerio operos „Parsifalis“ pastatymą (rež. Wolfgangas Wagneris) Bairoito festivalyje. Ji pasakoja, kad įspūdis buvo „absoliučiai nerealus“, neprilygstantis kitoms jos muzikinėms patirtims: 

„Kartais juokauju, kad Ch. Eschenbachas man sugadino gyvenimą – tada, 2000-aisiais, dirigento kartelę jis iškėlė taip aukštai, kad grįžti į realybę buvo labai sunku. Nejučia ėmiau ieškoti analogų, mintyse iš kitų dirigentų reikalauti, kad orkestro skambesys prilygtų tam, kuris girdimas diriguojant Ch. Eschenbachui. Įsivaizduokite – aš turiu šešiolika „Parsifalio“ įrašų: vis ieškojau to jausmo, kurį tada patyriau Bairoite, bet iki šiol neradau.“ 

Ryšys su muzika

1940 m. karo draskomoje Europoje, Vroclave (tuo metu Breslau), gimusio dirigento gyvenimo kelias paženklintas tragiškais įvykiais – jo mama mirė gimdydama, o tėtis buvo paimtas į vokiečių armiją ir nužudytas rusų. Berniuku rūpinosi močiutė, po metų mirusi pabėgėlių stovykloje Meklenburge. Patyręs tiek daug artimų žmonių netekčių, Ch. Eschenbachas metus nekalbėjo. Iš ilgai trukusio stipraus liūdesio gniaužtų jį ištraukė muzika – pradėjęs mokytis groti fortepijonu, berniukas iš tylos pasaulio sugrįžo į gyvenimą. 

„Supratau, kad muzika – tai kalba, kurios man reikia. Vėl pasijutau laimingas – tai buvo kitoks pasaulis, kuriame galėjau kvėpuoti“, – prisimena maestro.

Ypatingą Ch. Eschenbacho ryšį su muzika pabrėžia muzikologė Rita Aleknaitė-Bieliauskienė: 

„Ch. Eschenbacho muzikavimui labai tinka žodis „interpretuoti“. Muzika atveria jo esybę, dvasinį būvį, kuris daro įtaką tempams, dinamikos įvairovei. Dėl to net konfliktuota su Klivlando orkestru, kuriam vadovavo. Sekdami dirigentą scenoje, atkreipkite dėmesį į jo akis, žvilgsnį. Jos tai sukaupia orkestrą polėkiui tarsi erelio, tai spinduliuoja palaima. Ch. Eschenbachas nėra vien savo patrono H. von Karajano sekėjas. Taupiais mostais, kartais vos vienu piršto judesiu jis diktuoja solistui artikuliacijos charakterį“.

Diriguoja ir antakiais

Apie tai, kad muzika Ch. Eschenbachui turi ypatingą poveikį, pasakoja ir maestro kolegos – ramų, draugišką, kasdienybėje tarsi niekuo neišsiskiriantį žmogų ji neatpažįstamai pakeičia. Anot jų, dirigentas retsykiais taip įsiaudrina, kad aplinkiniai ima nerimauti – dar ims ir nukris nuo pakylos. O kartais jis diriguoja vien tik antakiais, versdamas muzikantus įsiklausyti į muziką kiekviena savo kūno ląstele.

Sausio 20 d. koncerte Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje Ch. Eschenbachas su LNSO (meno vadovas ir vyriausiasis dirigentas Modestas Pitrėnas) susitiks ne pirmą kartą – 2007-aisiais maestro dirigavo orkestrui per gastroles Vokietijoje. 

LNSO gastrolės su Ch. Eschenbachu Vokietijoje, 2007 m. Rimanto Valančiaus nuotr.
LNSO gastrolės su Ch. Eschenbachu Vokietijoje, 2007 m. Rimanto Valančiaus nuotr. 

LNSO muzikantai susitikimą su Ch. Eschenbachu prisimena kaip ypatingą įvykį. Klarnetininkas Antanas Taločka sako per pirmąsias repeticijų akimirkas supratęs, kad Ch. Eschenbachas – ypatingas atlikėjas ir dirigentas: 

„Mums nereikėjo daug repeticijų, kad suprastume jo idėją, galėjome tiesiog pasikliauti jo ranka – rezultatas išėjo puikus. Ch. Eschenbachas yra tikras dirigavimo technikos meistras, savo raiškiais judesiais mums parodė, kokio skambesio norėtų. Didelį įspūdį paliko ir jo bendravimas su muzikantais – jis mums leido groti patiems, tačiau jo akyse, veide, judesiuose buvo matyti interpretacijos kryptis, reikiama linkme jis mus nukreipė be žodžių. Ch. Eschenbacho vadovavimas buvo kartu ir labai stiprus, ir labai švelnus. Tai buvo įspūdinga – groti laisvai ir justi tiesioginę dirigento paramą. Šis koncertas Kelne buvo įsimintiniausias per mano gyvenimą, o Ch. Eschenbachas – vienas įspūdingiausių dirigentų, su kuriuo teko bendradarbiauti“.

LNSO smuikininkė Ilona Girdžiūnaitė atsimena, kad tąkart, Ch. Eschenbachui vos įėjus į repeticijų salę, visas orkestras nuščiuvo:

„Jis nespėjo nieko pasakyti, bet jo ypatinga charizma, energija sustingdė visą orkestrą – staiga pasidarė taip tylu, kad galėjai girdėti, kaip musė skrenda. Ch. Eschenbachas yra ypatingas dirigentas – valdingas, bet labai profesionalus. Pamenu, repeticiją pradėjome su labai didele pagarba, bet kartu ir šiokia tokia baime. Dirigentas buvo labai griežtas ir lakoniškas – atsistojo prie pulto ir nieko nekomentavęs pradėjo diriguoti. Jokių šypsenų, jokių kalbų. Pamažu, repeticijai įsibėgėjus, kai visi pajutome, kad vyksta kažkas ypatingo, Ch. Eschenbachas tarsi atitirpo, stebuklingai atsileido“.

Garbės legiono ordino riteris, Meno ir literatūros ordino kavalierius, Vokietijos ordino „Kryžius už nuopelnus“ ir Leonardo Bernsteino premijos laureatas Lietuvoje lankėsi 2015 m., kai Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre dirigavo Milano teatro „La Scala“ orkestrui. 

Sugrįžęs gyventi į gimtąjį Vroclavą, kur ką tik pasirašė sutartį eiti Vroclavo filharmonijos meno vadovo pareigas, Ch. Eschenbachas vėl koncertuos Lietuvoje – šįkart su lietuvišku, jam pažįstamu kolektyvu.

Sausio 20 d. koncerte skambės J. Haydno Simfonija Nr. 49 f-moll, J. Brahmso Simfonija Nr. 1 c-moll, op. 68, ir J. Ibert’o Koncertas fleitai ir orkestrui, jo solo partiją atliks fleitininkas Stathis Karapanos (Graikija).

52795
130817
52791