2018-02-14 20:28

„Optimizmo architektūra“ – dar vienas žingsnis į UNESCO paveldo sąrašą

Kilnojamoji paroda „Optimizmo architektūra: Kauno fenomenas, 1918–1940“. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Kilnojamoji paroda „Optimizmo architektūra: Kauno fenomenas, 1918–1940“. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vilniuje, Nacionalinėje dailės galerijoje, atidaryta paroda „Optimizmo architektūra: Kauno fenomenas, 1918–1940“.

Lietuvos valstybingumo atkūrimo šimtmečiui ir Kauno modernizmo architektūros tarptautinei sklaidai skirta paroda radosi rengiant paraišką į UNESCO pasaulio paveldo sąrašą. Asta Junevičienė, parodą organizuojančios Lietuvos nacionalinės UNESCO komisijos generalinė sekretorė, VŽ priminė, jog Kauno modernizmo architektūra yra įtraukta į trumpąjį preliminarų UNESCO sąrašą, dabar teks parengti ir pateikti vadinamąją nominaciją.

„Nominacijos parengimas yra sudėtingas ir laikui imlus projektas – teks atlikti mokslinius tyrimus, suskaičiuoti, aprašyti, išanalizuoti, juo labiau, kad objektas, pretenduojantis į UNESCO pasaulio paveldo sąrašą, yra visas Kauno naujamiestis, ne vienas ir ne du pastatai. Kita vertus, reikia parengti strateginius planus, kaip teritorija bus vystoma toliau, kokie bus priimami sprendimai, kas bus už juos atsakingas, kur kils dangoraižiai, garažai ir t. t. Klausimų daug, darbų irgi laukia daug, bet pradžia tokia“, – VŽ sakė p. Junevičienė. Anot jos, parengti nominaciją planuojama 2022 metais.

Kauno proveržis

Kauno modernioji architektūra atspindi politinį, socialinį, ekonominį ir kultūrinį optimizmą, XX a. I pusėje būdingą naujųjų Europos valstybių sostinėms. 1919 m. miestui tapus Lietuvos Respublikos laikinąja sostine, jo transformacija prilygo stebuklui: per mažiau nei 20 metų mieste iškilo 12.000 naujų pastatų. Verta paminėti ir tai, jog per 60 lietuvių architektų tarpukariu baigė studijas Vakarų Europoje, o 1922 m. Kaune įkurtas universitetas (dabar – Vytauto Didžiojo) iki 1940 m. išleido apie 120 statybos inžinierių,

Viena iš parodos kuratorių dr. Marija Drėmaitė ją skiria į du lygmenis. Pirmasis kalba apie laikinumo ženklus. Jie kyla iš to, jog

Kaunui tapus Lietuvos sostine planuota, kad toks statusas truks dvejus trejus metus. Todėl didelių valstybinių statybų mieste nesiimta – Prezidentūra ir Seimas veikė carinės Rusijos pastatuose. Tačiau tas laikotarpis užsitęsė kelis dešimtmečius.

„Sprendžiant pagal statybų apimtis, 1927 m. buvo apsispręsta, kad statyti svarbius pastatus vis tik reikia Kaune, tačiau valstybė su statybomis dar delsė. Kita vertus, entuziastingai statėsi turtingi kauniečiai – iki ketvirtojo dešimtmečio pradžios mieste iškilo apie 7.000 naujų gyvenamųjų namų, bankų, įmonių pastatų. Didysis statybos proveržis įvyko 1931–1939 m., net pasaulinė ekonomikos krizė jam turėjo mažai įtakos“, – pasakojo dr. Drėmaitė.

Tiems, kurie nežino

Antrasis parodos lygmuo – edukacinis.

„Susidūrėme, kad Kaunas pasaulyje mažai žinomas kaip modernizmo architektūros miestas. Todėl ši paroda turi tikslą paversti Kauną „kažkur matytu ir girdėtu“ moderniosios architektūros miestu, kad būtų lengviau priimti sprendimus. Pavyzdžiui, aktyvi viešinimo kampanija padėjo Tel Avivui tapti modernistinės architektūros ikona“, – sako dr. Drėmaitė.

Todėl ši paroda, anot jos, yra edukacinio pobūdžio ir skirta žiūrovui, kuris „nieko nežino apie Kauno modernizmą, arba žino labai mažai“.

Paroda proginė, tačiau ji turi išliekamąją vertę – knygą „Optimizmo architektūra: Kauno fenomenas, 1918–1940“ (išleido leidykla „Lapas“). Solidų Kauno architektūros katalogą sudarė dr. Drėmaitė, tekstus rašė kiti du parodos kuratoriai – dr. Giedrė Jankevičiūtė ir dr. Vaidas Petrulis bei kiti autoriai.

Be knygos, parodą lydės kuratorių skaitomos viešos nemokamos paskaitos:

Kovo 1 d. 18 val. – dr. Vaido Petrulio paskaita „Kauno modernizmas kaip kultūrinis projektas. Tarpukariu, sovietmečiu, dabar“. Kovo 8 d. 18 val. – prof. Giedrės Jankevičiūtės paskaita „Tarp dviejų sostinių: Valstybės rūmų konkursas“. Kovo 14 d. 18 val. – dr. Marijos Drėmaitės paskaita „Migruojantys modernistai. Tarpukario Kauno architektai“.

Paroda Nacionalinėje dailės galerijoje veiks iki 2018 m. kovo 18 d. Jos lankymas nemokamas.

Šiais metais „Optimizmo architektūra“ bus eksponuojama UNESCO būstinėje Paryžiuje, festivalyje „Flux. Festival Lituano delle Arte 2018“ Romoje, Talino nacionalinėje bibliotekoje ir Vroclavo architektūros muziejuje.

52795
130817
52791