Verslas buksuoja, kai žmonės dirba ne savo darbą

Publikuota: 2018-11-03
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
„Telia Lietuva“ verslo klientų vadovas

Ryte atėjęs į darbą direktorius visiems darbuotojams padaro kavos. Tuomet išnešioja korespondenciją, sutaiso girgždančias spintelės duris, sumaketuoja naują reklaminį plakatą, o pietų pertrauką skiria C kategorijos vairavimo kursams – jau po mėnesio sunkvežimio vairuotojas išeis atostogų, o jį juk reikės kažkam pakeisti. Popietę jis praveda darbuotojų saugos mokymus, atsako į klientų laiškus bei „Facebook“ žinutes ir darbo dieną užbaigia skaičiuodamas įmonės buhalteriją. Kaip manote, ar tai buvo efektyvi vadovo darbo diena? Ir kokias augimo perspektyvas turi tokia įmonė?

Apie darbuotojų darbo našumą Lietuvoje kalbama daug ir dažnai, jis įvardijamas vienu svarbiausių šalies ekonomikos augimo faktorių. Kuo efektyviau dirbsime, tuo daugiau uždirbsime, sukursime didesnį bendrąjį vidaus produktą, atlyginimai ir pragyvenimo lygis augs, pensijos didės... Trumpai sakant, gyvensime geriau. Eskaluojant šią temą didžiausias dėmesys skiriamas plikai statistikai: koks yra šalies vidurkis, kaip skiriasi darbo našumas skirtingose sferose, kokios grandies darbuotojai dirba našiausiai ir panašiai. Bet dažnai užmirštamas vienas esminių našumą lemiančių veiksnių: kokį darbą žmonės dirba?

Ne, kalbu ne apie tai, kokios srities specialistų Lietuva turi ir kur galėtume labiau pasitempti. Nors šiandien IT sektorius įvardijamas kaip tikra aukso kasykla, kiekviena rinka ir verslo šaka turi savo potencialą, kurį tinkamai išnaudojus galima pasiekti įspūdingų rezultatų. Tikrasis klausimas yra, ar verslininkai supranta, kaip tai padaryti ir ar jie bei jų samdomi darbuotojai išties atlieka tą darbą, kurį išmano ir sugeba atlikti geriausiai?

Įžangoje įvardinta utopinės įmonės vadovo „darbo diena“ – tik išgalvotas pavyzdys, bet nė neabejoju, kad Lietuvoje nesunkiai surastume vadovų, kurie vieną ar kitą paminėtą užduotį išties yra atlikę. O gal net atlieka nuolat. Sakysite, kas čia tokio, jei vadovas ar kitas darbuotojas kelioms minutėms atsitraukia nuo savo tiesioginių pareigų? Visiškai nieko, jei tai trumpalaikė, pavienė užduotis, pavyzdžiui, reikia pakeisti perdegusią lemputę, papildyti spausdintuvo popieriaus atsargas ar užsakyti kanceliarines prekes. Tačiau kai pašaliniai darbai atima valandą, dvi ar dar daugiau laiko kasdien, reikėtų užduoti sau klausimą: ar tai efektyvu? Neskubėkite į jį atsakyti, nes yra dar vienas, svarbesnis klausimas. Jį užduosiu kiek vėliau.

Efektyviai išnaudoti darbuotojo laiką ir jo gebėjimus svarbu kiekvienam verslui. Vidutinėms ir stambioms įmonėms tai sekasi atlikti neblogai, bet smulkusis verslas susiduria su iššūkiais. Jei įmonėje dirba penki, dešimt ar dvidešimt žmonių, didelė tikimybė, kad tam tikrų užduočių paprasčiausiai nėra kam pavesti – dėl lemputės pakeitimo ūkvedžio ar elektriko juk nesamdysi. Jei yra bent vienas žmogus, kuris sugeba darbą atlikti, jam tai ir patikima. Dažnai – nekreipiant dėmesio į tai, kad jis apleidžia savo tiesiogines pareigas ir dėl to gali strigti ar sulėtėti visa įmonės veikla. Tačiau kur brėžti ribą? Jei varva kranas biuro tualete, taisyti pačiam ar kviesti santechniką? Jei sugedo įmonės automobilis, jo remontą patikėti vairuotojui, ar važiuoti į autoservisą? Jei sugedo biuro signalizacija, ar atsiras drąsuolių, kurie bandys kišti prie jos nagus?

Didžiausią nerimą kelia tai, kad smulkios Lietuvos įmonės savais ištekliais bando spręsti ne tik buitinius, administracinius klausimus, bet ir jautrius, didelę svarbą įmonės veiklai turinčius uždavinius. Vienas jų – IT ir kompiuterinės įrangos priežiūra. Paklauskite smulkios įmonės vadovo, kas jo įmonėje yra atsakingas už IT ūkį, ir didelė tikimybė, kad sulauksite tik gūžtelėjimo pečiais. Tokius nuogąstavimus patvirtino „Telia“ atliktas tyrimas: net 82% atvejų IT ir kompiuterinės įrangos gedimais smulkiose įmonėse rūpinasi ne IT specialistas, bet nei tokios patirties, nei įgūdžių neturintis žmogus – įmonės vadovas, administratorius ar kitas darbuotojas. Esminis skirtumas tas, kad šiuo atveju darbuotojai ne tik gaišta savo darbo laiką pašaliniams darbams, bet ir atlieka darbą, kuriam neturi reikiamų kompetencijų.

Čia kyla antras svarbus klausimas: ar šį darbą jie atlieka kokybiškai? Tas pats tyrimas atskleidė, kad 62% įmonių su IT srities nesklandumais susiduria bent vieną-du kartus per mėnesį ir dar dažniau; dalis jų tokius nepatogumus patiria kone kasdien. Taigi peršasi mintis, kad atsakymas į antrąjį klausimą yra neigiamas: gedimas tam kartui galbūt ir pataisomas, problema išsprendžiama, bet jos atsiradimo priežastis nepanaikinama ir gedimai kartojasi.

Sunku suvokti, kaip vyksta darbas tose 10% smulkių įmonių, kurios IT nesklandumus patiria kasdien. Jų darbuotojai, ko gero, jaučiasi it Sizifas: kasdien stumia, ridena akmenį, įveikia kupstus ir kliūtis, o viršūnė kaip tolsta, taip tolsta. Tačiau nėra jokios priežasties taip kankintis – neegzistuoja toks IT gedimas, kurio neįmanoma išspręsti, kad jis nepasikartotų bent jau artimiausioje ateityje. Vis dėlto, vietoje to, kad deleguotų specifines užduotis tos srities specialistams, smulkieji verslai šias problemas bando spręsti patys, manydami, kad taupo. Ne taupymas tai, o sprendimų atidėliojimas, kuris nesudaro sąlygų verslo augimui. Jei automobilis įstrigo dumble, buksuodami tik klimpsite giliau ir tuščiai deginsite degalus – atitraukite koją nuo greičio pedalo ir pasikvieskite pagalbą, kol išvažiuoti dar galite.

Didesni verslai jau suprato, kad specializacija pasiteisina, beliko tai įsisąmoninti smulkioms įmonėms.

Komentaro autorius - Mindaugas Ubartas, „Telia Lietuva“ verslo klientų vadovas

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO VALDYMO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Kaip samdomam vadovui užsitarnauti sprendimų laisvę Premium

Verslo įkūrėjui atsitraukti nuo tiesioginio vadovavimo – rizikinga, bet naujas vadovas dažnai ateina su...

Vadyba
2019.01.17
Kurios Lietuvos įmonės pernai sukūrė daugiausia naujų darbo vietų Premium 19

„Verslo žinių“ sudarytame daugiausia pernai naujų darbo vietų sukūrusių bendrovių sąraše dominuoja logistikos...

Vadyba
2019.01.16
Rinkodaros ir pardavimų jungtuvės „Deeper“ - galimybė augti ar eksperimentas Premium 1

Išmaniųjų echolotų žvejybai gamintoja „Deeper“, pernai nepasiekusi tikslų ir ieškodama galimybių augti, be...

Rinkodara
2019.01.16
Vadovų viliojimo pamokos: regionų bendrovės ne ten deda akcentus Premium 1

Regionuose veikiančios bendrovės neslepia, kad pasamdyti norimos kvalifikacijos vadovą, kuris sutiktų dirbti...

Vadyba
2019.01.16
Registrų centras dėl pertvarkos apie atleidimą įspėjo 241 darbuotoją 5

Valstybės įmonė Registrų centras gruodį apie galimą atleidimą įspėjo 241 darbuotoją, rodo Užimtumo tarnybos...

Vadyba
2019.01.14
3 iliuzijos, kurios klaidina darbuotojų ieškantį verslą 17

Konkurencinę kovą norinčios laimėti bendrovės nekalba apie darbuotojų pritraukimą, jos galvoja, kaip...

Rinkodara
2019.01.13
Kodėl bent pusvalandis, rastas pabendrauti su jaunimu, atsiperka

Kai patyręs verslininkas pradedančiajam pataria, ką daryti, o kokių klaidų vengti, pastarojo verslas...

Vadyba
2019.01.13
Siūlo darbą švyturio prižiūrėtojams Kalifornijoje už 130.000 USD 1

Jeigu norisi kardinalių pokyčių, galbūt vertėtų pakeisti darbą. Pavyzdžiui, tapti istorinio švyturio...

Vadyba
2019.01.12
„Ford“ ir „Jaguar Land Rover“ atleidžia tūkstančius darbuotojų 2

Automobilių gamintojos „Ford“ ir „Jaguar Land Rover“ vienu metu pranešė apie planus naikinti po kelis...

Vadyba
2019.01.11
Pertvarkomas Raudonasis Kryžius atleidžia dalį darbuotojų

Tvaresne organizacija užsimojęs tapti Lietuvos Raudonasis Kryžius (LRK) ėmė atleidinėti darbuotojus,...

Vadyba
2019.01.11
Kaip išmatuoti atsakingumą? 7

Įsivažiavus ekonomikai, verslo įmonių produktyvumui ir investicijoms, jau keleri metai didžiausias darbdavių...

Vadyba
2019.01.11
Nedarbo lygis gruodį paaugo iki 8,9% 14

Nedarbas sausio pradžioje buvo 8,9% – 0,7 proc. punkto daugiau nei ankstesnį mėnesį. Sausio 1 dieną Lietuvoje...

Vadyba
2019.01.10
„Lietuvos geležinkeliai“ turi naują vidaus audito vadovą 7

AB „Lietuvos geležinkeliai“ vidaus audito skyriaus vadovu paskyrė Tomą Radėną, kuris bus tiesiogiai...

Vadyba
2019.01.10
Nedarbo lygis ES šalyse: nuo 1,9 iki 18,6% 18

Lapkričio mėnesį nedarbo lygis Europos Sąjungoje (ES) sudarė 6,7%, tačiau tarp šalių išlieka milžiniški...

Vadyba
2019.01.09
Rytų Europa desperatiškai vilioja darbuotojus, Lietuva neatsilieka Premium 3

Skrydžių bilietai emigrantams, auklės ir darbo vietos sutuoktiniams – tai vienos iš daugelio Rytų ir Vidurio...

Vadyba
2019.01.09
„RB Rail“ darbuotojų atrankai planuoja skirti 82.000 Eur

Baltijos šalių europinės vėžės geležinkelio projekto „Rail Baltica“ įgyvendinimą koordinuojanti bendra trijų...

Vadyba
2019.01.09
Raumenų prisiauginusios „YIT Lietuvos“ vadovas – apie planus ir iššūkius Premium 2

Suomijos statybos korporacijai YIT sujungus savo įmones Lietuvoje, į ypač aštrios konkurencijos rinką...

Statyba ir NT
2019.01.09
Drąsieji skolinasi nebūtinai banke: kokiems klausimams pasirengti Premium 4

Kuo sparčiau įmonė auga, tuo labiau jai reikia pinigų tiek investicijoms, tiek apyvartinėms lėšoms. Anksčiau...

Vadyba
2019.01.08
Sąvoka „laikinai paskirtas eiti vadovo pareigas“ gali turėti skirtingas teisines reikšmes Rėmėjo turinys 4

Praėjusių metų pabaigoje Lietuvos Aukščiausiasis Teismas priėmė nutartį[1] dėl civilinės atsakomybės taikymo...

Vadyba
2019.01.07
Pasikeitė K2 LT vadovas

Krematoriumą Kėdainiuose bei ritualinių laidojimo paslaugų teikėją UAB „Rekviem LT“ valdanti AB K2 LT turi...

Vadyba
2019.01.07

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau