„Islamo valstybė“: teroro komunikacijos sprendimai

Publikuota: 2015-11-26
„Reuters“ / „Scanpix“ nuotr.
„Reuters“ / „Scanpix“ nuotr.

Teroristų grupuotė ISIS pagal raštingumą socialiniuose tinkluose ir gebėjimą pritraukti žiniasklaidos dėmesį neturi lygių. Manipuliuodama galios ir idealios utopinės Islamo valstybės įvaizdžiais ji siekia įtikinti musulmonus iš viso pasaulio tapti Kalifato piliečiais.

Viskas labai paprasta: jeigu turi idėją, kuria nori pasidalyti, ir sieki suburti sekėjų grupę, pirmiausia atsisuki į socialinių tinklų teikiamas galimybes. Transliuojamą žinią paskelbi „Facebooke“, susikuri „Twitterio“ paskyrą. Informaciją nuolat pildai. Sumanai įpūsti savo žiniai papildomo svorio, taigi įdedi savo sukurtą vaizdo klipą į „Youtube“ ar kitą vaizdo įrašų svetainę. „Facebooką“ ir „Twitterį“ jau turi, todėl paragini savo kontaktų tinklą peržiūrėti kūrinį. Jeigu iš tiesų sukūrei ką nors reikšminga, galbūt tave pastebės ir žiniasklaida, kuri parodydama dėmesį dar labiau sustiprins siunčiamą žinią. Tokia yra šių laikų dvasia. Problema tik ta, kad skleidžiama žinia ne visada yra teigiama. Ir vis dėlto jos platinimo principai vienodi visiems.

Atrodytų keistas klausimas – kas bendra tarp kad ir to paties „Twitterio“, turinčio daugiau kaip 300 mln. aktyvių vartotojų, ir šiuo metu pasaulyje daugiausia kalbų keliančios teroristų organizacijos?

Slogi ir, regis, niekaip nepraskaidrėjanti situacija Viduriniuose Rytuose, ypač tokiose valstybėse kaip Irakas ir Sirija, – ne naujiena. Vis dėlto kalbame apie išskirtinę grupuotę, šiuo metu valdančią dideles teritorijas Sirijoje ir Irake.

Vadinamosios ISIS visas pavadinimas – Irako ir Sirijos islamo valstybė. Trumpiau – tiesiog „Islamo valstybė“. Tik nepamirškime kabučių, nes vargu ar musulmonų pasaulis arba Vakarų valstybės sutiktų, kad šis darinys labai islamiškas ar kad tai – tikra valstybė.

Grupuotę labiausiai išgarsino itin žiaurūs vaizdai, kuriuose aukoms, įskaitant užsienio žurnalistus ir paramos organizacijų atstovus, nupjaunamos galvos arba vykdomos masinės egzekucijos. Žiaurumas, net tokio masto, deja, nėra naujas reiškinys nuolatinių konfliktų draskomame regione.

ISIS nuo tokių jos pirmtakų kaip „Al Qaeda“ skiria raštingumas socialiniuose tinkluose ir gebėjimas perduoti žinią plačiam sekėjų būriui visame pasaulyje. ISIS propagandos padalinys laiduoja, kad teroristų grupuotės žinia sklistų visais įmanomais kanalais. Be daugybės paskyrų bene visuose egzistuojančiuose socialiniuose tinkluose, leidžiami atskiri laikraščiai, veikia tinklalapiai, pateikiantys patį įvairiausią turinį – nuo religinių esė iki ISIS valdomų teritorijų situacijos apžvalgų. Kuriami dokumentiniai filmai, kiekvieną dieną pristatoma daugybė visokio pobūdžio vaizdo medžiagos.

Dalis turinio – anglų kalba, jeigu tai vaizdo įrašas, jis pateikiamas su titrais. Kodėl? Todėl, kad jis skirtas mums, europiečiams, ir kitų Vakarų valstybių gyventojams. Absoliuti dauguma žmonių tų vaizdų niekada nežiūrėjo, kiti matė, bet pasigerėjimo jais anaiptol nejautė. Bet galime neabejoti, kad šiuo metu kokiame nors galbūt nelabai gerame Paryžiaus rajone degančiomis akimis ir pilna ryžto širdimi lagaminą kraunasi koks nors jaunuolis. Jis viską uoliai skaitė, žiūrėjo, jo tai nė kiek neatgrasė. Atvirkščiai – jis jaučiasi įkvėptas ir pagaliau atradęs gyvenimo prasmę. Jo tikslas yra kovoti ISIS gretose ir tapti idealios valstybės – Kalifato – gyventoju.

Naujųjų laikų dvasia

Neverta stebėtis, kad evoliucionuojančias technologijas pasitelkia ir radikalios grupuotės. „Faktas, kad ISIS naudojasi socialiniais tinklais, tikrai nekelia nuostabos, atvirkščiai – būtų labai keista, jeigu šiomis galimybėmis nebūtų pasinaudota“, – konstatuoja profesorius Egdūnas Račius, Vytauto Didžiojo universiteto Regionalistikos katedros vedėjas. Jis dar suskumba pridurti, kad ISIS puikiai supranta, jog, visiškai nepriklausomai nuo ideologijos, visuomenė yra vartotojiška.

Taigi, „Islamo valstybė“ jaučia šių laikų dvasią ir žino, kad nebeužtenka prieš kamerą monotoniškai perskaityti nuobodų tekstą ir tikėtis, jog tai gali patraukti žiniasklaidos ir potencialių sekėjų dėmesį. Reikia akiai patrauklių efektų, įtampos, svarbaus įvykio atmosferos ir, žinoma, kraujo. Visas tas paketas yra bevertis, jeigu jo niekas nepamato. Jis turi pasiekti tikslinę auditoriją – tam pasitelkiami socialiniai tinklai.

Štai kalbant apie ISIS platinamą vaizdo turinį, galima pastebėti, kad, pavyzdžiui, egzekucijos dažnai anonsuojamos iš anksto, filmuojamos ne iš vieno taško, kartais ir ne vienu kartu. Vaizdo reportažuose gali būti parodomos kitos aukos, kviečiama toliau sekti programą, imamasi kitų priemonių susidomėjimui palaikyti ir išlikti naujienų agentūrų darbotvarkėje. Gerinant techninį brutalių vaizdų apipavidalinimą siekiama sukurti profesionalumo įspūdį, padaryti programą „patrauklesnę“ žiūrovui.

Analitikai sutaria: „Islamo valstybė“ propaganda naudojasi profesionaliai. Lina Khatib, Carnegie Vidurinių Rytų centro Beirute direktorė, atkreipia dėmesį, kad ISIS komunikacijos padalinys dirba labai rafinuotai, o informacijos sklaida griežtai prižiūrima. „Kiekviena žinutė yra akylai kontroliuojama. Tuo siekiama sumažinti klaidų, kurios kompromituotų ISIS, galimybę“, – teigia L. Khatib specialioje „Vice“ laidoje, skirtoje ISIS ir žiniasklaidos santykiams. Ji suskumba pridurti, kad tai daroma ne tik propagandos, bet ir saugumo sumetimais. Konkrečios nuotraukos, vietovių įvardijimas ir panašūs neatsargūs veiksmai gali išduoti grupuotei strategiškai svarbią informaciją.

Galios komunikacija ir Kalifatas

Tie, kas anksčiau yra bent paviršutiniškai stebėję ekstremistinių grupių veiklos metodus, atkreipia dėmesį į esminį veiksnį, išskiriantį ISIS iš kitų radikalių grupių. Tradiciškai įvairaus plauko teroristai kuria savo silpnumo naratyvą. Yra sakoma: „Mus puola, mes per silpni, kad pasipriešintume tradicinėmis priemonėmis, todėl griebiamės žiaurumo siekdami apsiginti.“

O štai ISIS būdinga komunikacija, kuri pabrėžia jos jėgą ir pranašumą. ISIS kviečia „jungtis prie laimėtojų“. Palaikyti galios įvaizdį yra vienas kertinių „Islamo valstybės“ uždavinių. Tą nuolat transliuojamą žinią apie teroristų organizacijos galią sustiprina žiaurios egzekucijos ir savo karinių laimėjimų išaukštinimas. Taip parodoma, kad ISIS yra galingas darinys, galintis žeminti kitų valstybių vyriausybes.

Kam reikalinga tokia žinia apie galią? 2014 m. vasarą „Islamo valstybė“ per savo propagandos priemones nurodė, kad visiems pasaulio musulmonams privaloma emigruoti į ISIS kontroliuojamas teritorijas ir tapti idealios islamiškos valstybės – Kalifato – gyventojais. Apie šios „valstybės“ legitimumą, legalumą ar demokratinį pagrindą, be abejo, negali būti kalbos, tačiau pats reiškinys gana unikalus.

„Kalifatas yra naujas reiškinys, tai yra ponacionalinės valstybės kūrimo procesas“, – konstatuoja E. Račius. Būtent tai yra esmė – ISIS pasitelkdama propagandos priemones siekia įtikinti musulmonus iš viso pasaulio atvykti į Siriją ir Iraną ir tapti Kalifato piliečiais.

Tai paaiškina ir kodėl dalis ISIS skleidžiamų žinių yra susijusios su kasdieniu gyvenimu. Bandoma perteikti savotišką idealios visuomenės įvaizdį. Rodomi turgūs, pilni maisto, neva laimingi žmonės, pasakojama apie valdymo principus. Taip kuriama Kalifato legitimumo iliuzija. Dėl šios „idealios valstybės“ yra pateisinamas ir žiaurumas.

Toks idealo kūrimo ir žiaurumo kokteilis labai patrauklus pažeidžiamiems individams, dėl pačių įvairiausių priežasčių linkusiems į radikalizmą. Skaičiuojama, kad apie 20 tūkst. kovotojų iš kelių dešimčių užsienio valstybių prisijungė prie ISIS, iki 6 tūkst. gali sudaryti musulmonai iš ES valstybių.

Apskritai tai nedidelis skaičius, pavyzdžiui, Europoje gyvena daugiau kaip 40 mln. musulmonų. Vis dėlto tendencija akivaizdi – kovotojai iš Europos ir kitų žemynų anksčiau tokiu mastu prie teroristų grupuočių nesijungdavo.

„Informacinės technologijos suteikė galimybę žmonėms komunikuoti gretai ir patraukliai. Savo žinią galima paskleisti didesnei teritorijai, taigi ir potencialiai turėti daugiau rekrūtų“, – aktyvesnės migracijos į karštuosius taškus priežastis įvardija E. Račius.

Netapti platforma ISIS

Kalbant apie ISIS, jos verbavimo strategiją ir pastangas ją kiek įmanoma labiau neutralizuoti, savo vaidmenį turi ir vis intensyviau jį atlieka tiek tradicinė žiniasklaida, tiek socialinių tinklų operatoriai.

Technologijos ir atviri informacijos sklaidos kanalai leidžia kiekvienam mūsų tapti informacijos kūrėju ir leidėju. Tradicinė žiniasklaida nevengia naudotis buitinio pobūdžio vaizdo medžiaga. Neretai pasitelkiami įvairių šalių piliečių padaryti įrašai iš, pavyzdžiui, riaušių ar konfliktų zonų, taip pat kitų svarbių įvykių vietų, kur tuo metu nėra žurnalistų. Kalbant apie terorizmą ir konkrečiai ISIS, pasaulio žiniasklaida iš tiesų susiduria su rimtu iššūkiu – kaip objektyviai nušviesti įvykius ir kartu netapti platforma brutaliai teroristų žiniai skleisti. ISIS kontroliuojamos teritorijos sunkiai prieinamos Vakarų žiniasklaidos priemonėms – žurnalistams ten tiesiog per daug pavojinga. Tai suprasdama ISIS stengiasi kurti naujienas ir formuoti diskursą.

Santiago Lyonas, „The Associated Press“ viceprezidentas ir garsus fotografas, per savo karjerą daugybę kartų stebinęs pasaulį sukrečiamais kadrais iš konfliktų zonų, atkreipia dėmesį, kad ISIS mato žurnalistus kaip labai vertingą turtą. Dalis valstybių yra pasirengusios mokėti už juos išpirkas, taigi jie tampa finansavimo šaltiniu teroristams. O jeigu tai daryti atsisakoma, tada žurnalistų nužudymas sukelia milžinišką rezonansą žiniasklaidoje ir taip tarnauja ISIS tikslams.

2014 m. vasarą prasidėjusi ISIS viešinamų egzekucijų banga – iki šiol bene žymiausias įvykis yra pirmojo JAV žurnalisto Jameso Foley nužudymas 2014 m. rugpjūtį – pradžioje buvo plačiai nušviečiama. Rodomi ir ISIS pateikti egzekucijų vaizdai, tiesa, jie buvo cenzūruojami, žiauriausios vietos iškerpamos. Dabar tarp daugumos pasaulio žiniasklaidos priemonių jau egzistuoja tylus sutarimas – ISIS platinami įrašai neberodomi per visuomenės informavimo priemones. Informacijos ateina ir iš vietos gyventojų, kad ir per tuos pačius socialinius tinklus, kurie anaiptol nesijaučia gerai ir nenori būti Kalifato piliečiai.

Priemonių imasi ir socialiniai tinklai. „Facebook“ ir „Youtube“ įvedė procedūras, dėl kurių turinys, remiantis terorizmą, greitai pašalinamas. „Twitter“ suspendavo tūkstančių aktyviausių ISIS sekėjų paskyras ir taip itin susilpnino ISIS matomumą. Vis dėlto kiekvieną dieną socialiniuose tinkluose sukuriama šimtai naujų paskyrų, randama kitų vaizdo turinio skelbimo svetainių ir metodų, neleidžiančių taip greitai pašalinti įrašų. ISIS propagandos mašiną stengiamasi izoliuoti, tačiau kalbėti apie pergalę prieš ją dar tikrai nevalia. Nuo gebėjimo užgniaužti ISIS balsą labai priklausys ir „Islamo valstybės“ ilgaamžiškumas.

Straipsnis publikuotas žurnale „Verslo klasė“, 2015 m. birželį.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
TS-LKD pirminiuose prezidento rinkimuose – Šimonytė ir Ušackas 7

Lapkričio pradžioje rengiamuose opozicinės Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų (TS-LK)...

Ingrida Šimonytė paskelbė, kad sieks konservatorių paramos prezidento rinkimuose 21

Seimo narė, buvusi finansų ministrė Ingrida Šimonytė paskelbė, kad kandidatuos Tėvynės Sąjungos-Lietuvos...

Popiežius tylia malda pagerbė okupacijų aukas 5

Lietuvoje besilankantis popiežius Pranciškus tylia malda Vilniuje pagerbė nacių likviduoto žydų geto bei...

Laisvalaikis
2018.09.23
Popiežius aukojo mišias Kaune ir ragino kunigus būti arčiau žmonių 2

Daugiau kaip 100.000 tikinčiųjų iš Lietuvos ir gretimų valstybių dalyvavo sekmadienį Kauno Santakos parke...

Laisvalaikis
2018.09.23
Partijų reitinge konservatorius lenkia „valstiečiai“ 16

Partijų reitinge valdančioji Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjunga (LVŽS) po ilgo laiko nežymiai aplenkia...

Verslo aplinka
2018.09.22
Tarp kandidatų į prezidentus pirmauja Nausėda ir Skvernelis 14

Paprašyti įvardinti geriausius pretendentus į prezidento postą, gyventojai dažniausiai rinkosi šią savaitę...

Verslo aplinka
2018.09.22
Popiežius Lietuvoje lankėsi prieš ketvirtį amžiaus – ar išgirdome jo žodžius Premium 1

1993 m. rugsėjį šv. Jonas Paulius II išlipęs iš lėktuvo pabučiavo Lietuvos žemę prabėgus vos kelioms dienoms,...

Verslo klasė
2018.09.21
„Airbnb“ pakluso Eurokomisijai – keis kainų paskelbimo politiką 2

Apgyvendinimo paslaugų įsigijimo tarpininkavimo paslaugas teikianti interneto platforma „Airbnb“ įsipareigojo...

Verslo aplinka
2018.09.20
Seime liepsnoja diskusijos dėl kogeneracinių jėgainių ateities 3

Atliekų deginimo gamyklų negalima statyti arčiau nei už 20 km atstumu nuo gyvenamųjų vietovių. Vyriausybė...

Verslo aplinka
2018.09.20
Gerokai didėja valstybės rinkliava už oro vežėjų licenciją 1

Civilinės aviacijos administracijos (CAA) renkama oro vežėjų licencijos rinkliava padidinta tris kartus.

Verslo aplinka
2018.09.19
Interviu su Valstybinių miškų urėdijos vadovu – apie naują komandą, kirtimus Labanoro girioje Premium 2

Marius Pulkauninkas, VĮ Valstybinių miškų urėdijos (VMU) direktorius, skaičiuoja, kad naujoje vadovų...

Agroverslas
2018.09.19
2021-aisiais Lietuvoje liks vienas pagalbos numeris

Vyriausybė siūlo Seimui priimti įstatymą, kad po kelerių metų Lietuvoje liktų vienas modernizuoto Bendrojo...

Verslo aplinka
2018.09.19
MMA kitąmet turėtų padidėti iki 430 Eur 19

Nors Vyriausybės, darbdavių ir profsąjungų atstovus vienijanti Trišalė taryba fiksuoja skirtingas nuomones...

Verslo aplinka
2018.09.18
Trijų jūrų infrastruktūros sąraše – sinchronizacija, „Via Baltica“, „Rail Baltica“, GIPL

Trijų jūrų iniciatyvos viršūnių susitikime Rumunijoje Baltijos, Juodosios ir Adrijos jūrų regiono lyderiai...

Verslo aplinka
2018.09.18
Imtasi svarstyti kitąmet vyksiančių rinkimų datų paskelbimą

Savivaldybių tarybų ir merų rinkimai turėtų įvykti kitų metų kovo 3 d., prezidentas turėtų būti renkamas...

Verslo aplinka
2018.09.18
Seimo sesijos darbų programoje – keli šimtai projektų

Rugsėjo 10-ąją prasidėjusioje ir iki Kalėdų vyksiančioje Seimo rudens sesijoje planuojama apsvarstyti iki 600...

Verslo aplinka
2018.09.18
Klausimų mąžta, bet atsakymų į kai kuriuos dar teks palaukti Premium 5

Potencialių pretendentų į prezidentus sąraše kol kas yra septynios pavardės. Politologai ir sociologai...

Verslo aplinka
2018.09.18
Žygimantas Pavilionis nedalyvaus prezidento rinkimuose 14

Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų (TS-LKD) partijos ir Seimo narys Žygimantas Pavilionis...

Verslo aplinka
2018.09.17
Liberalai į Klaipėdos merus kels S. Gentvilą 1

Klaipėdos miesto liberalai kandidatu į merus iškėlė Seimo narį Simoną Gentvilą.

Verslo aplinka
2018.09.17
Gitanas Nausėda pranešė dalyvausiąs prezidento rinkimuose 52

Apklausose pirmaujantis ekonomistas Gitanas Nausėda dalyvaus kitąmet gegužę vyksiančiuose prezidento...

Verslo aplinka
2018.09.17

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau