2017-08-13 19:00

Ko skirtingi britų verslo sektoriai tikisi iš „Brexit“

Sumažėjusi imigracija iš Europos valstybių yra viena iš pagrindinių problemų JK verslui po „Brexit“. Toby Melville („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
Sumažėjusi imigracija iš Europos valstybių yra viena iš pagrindinių problemų JK verslui po „Brexit“. Toby Melville („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
Theresa May, Jungtinės Karalystės (JK) ministrė pirmininkė po nesėkmingai susiklosčiusių parlamento rinkimų ėmėsi šiek tiek švelninti savo poziciją ir labiau atsižvelgti į verslo interesus derybose dėl šalies išstojimo iš ES.

Vis dėlto britų lobistai vis dar turi ilgą sąrašą pageidavimų dėl to, kaip turėtų atrodyti išsiskyrimas tarp JK ir Bendrijos. „Bloomberg“ kalbino įvairių šalies verslo sektorių atstovus ir aiškinosi, ko jie tikisi iš „Brexit“ proceso bei kokios svarbiausios tendencijos jų laukia.

Sveikatos apsauga

JK vaistų gamintojas „GlaxoSmithKline“ pasveikino vyriausybės sprendimą užimti labiau pragmatinę poziciją ir paragino siekti bent dviejų metų pereinamojo išstojimo laikotarpio.

Savo ruožtu „AstraZeneca“ tikino, kad prie pasikeitusios verslo aplinkos reikėtų prisitaikyti bent 3-5 metų. Įmonės vadovai pažymi, kad reikėtų sutarti dėl ES mokslininkų galimybės dirbti JK, priešingu atveju gali nukentėti šalies farmacijos tyrimų kokybė ir raida.

Šio verslo atstovai taip pat tvirtina, kad būtina išsaugoti bendradarbiavimą su Europos medicinos agentūra, kuri bus iškelta iš Londono.

Medijos

JK kūrybinėms industrijoms pasitraukimas iš vieningosios ES rinkos reikštų mažesnes investicijas į filmų kūrimą ir televiziją bei sukeltų grėsmę dabartinėms šalies lyderės pozicijoms, pritraukiant JAV kino studijas į Europą.

Transliuotojai šiuo metu naudoja JK licencijas, kad pasiektų ES auditoriją ir darbuotojus, jos gali netekti galios po „Brexit“. Todėl jie norėtų, kad JK produkcija ir toliau būti traktuojama kaip „europietiška“ tam, kad jie galėtų naudotis regioninėmis subsidijomis, kurios pritraukia investicijas. Televizijos kompanijos taip pat nerimauja dėl reklamos – pagrindinio pajamų šaltinio – po „Brexit“, įmonėms mažinant išlaidas.

Technologijos

Pagrindinis sektoriaus rūpestis – kvalifikuotos darbo jėgos netekimas. 2009-2015 m. maždaug kas šeštas naujas darbuotojas buvo pasamdytas iš kitų ES valstybių. Todėl sektoriaus įmonės ragina užtikrinti ES piliečių teisę dirbti JK po „Brexit“.

Žemės ūkis

Šalies gamintojai baiminasi netekti ES rinkos, kuri yra didžiausia JK žemės ūkio produktų eksporto rinka.

Jeigu įmonės bus priverstos prekiauti su Europa pagal Pasaulio Prekybos Organizacijos sąlygas, žemės ūkis bus vienas iš labiausiai nukentėsiančių sektorių, tarifams mėsai ar grūdams tokiu atveju padidėjus iki 40%.

Be to, maždaug pentkadalis šio sektoriaus darbo jėgos yra iš ES valstybių. Todėl šio srities verslininkai mėgina įtikinti vyriausybę derėtis dėl sezoninių vizų darbuotojams.

Žemės ūkio gamintojai taip pat nukentės praradę ES subsidijas. Jie nerimauja, kad sektorių taip pat neigiamai paveiks būsimi JK prekybos susitarimai su JAV ir kitomis šalimis. Po jų JK rinką gali užplūsti pigi amerikietiška vištiena ir kiti produktai, kurių ES neįsileidžia šiandien.

Bankai

Pagrindinis bankų noras – užsitikrinti ilgą pereinamąjį laikotarpį, kurio metu būtų išlaikyta prieiga prie vieningos rinkos. Taip verslas spėtų prisitaikyti prie pasikeitusių sąlygų. Vis dėlto jau dabar finansinės institucijos pamažu kraustosi iš Londono į kitas ES valstybes. Vokietija ir Prancūzija taip pat siekia perimti euro kleringo procedūras, o tai lemtų dar didesnį darbuotojų iš Londono persikraustymą į Senąjį žemyną.

Automobilių pramonė

Šio pramonės sektoriaus įmonės baiminasi, kad po „Brexit“ tarifai šiai produkcijai padidės 10%. Daugiau nei pusė ES pagamintų automobilių 2015-aisiais buvo parduodami Europoje. Skaičiuojama, kad vidutinė JK pagaminto automobilio kaina išaugtų apie 3,000 USD, jeigu įvyktų „kietasis“ „Brexit“. Be to, gamintojams pabrangtų kai kurių detalių įvežimas iš Europos, galimi sutrikimai tiekimo grandinėje.

JK automobilių gamintojų asociacija paragino vyriausybę siekti pasilikti ES muitų sąjungoje ir vieningoje rinkoje.

Aviacija

„Ryanair“ įspėjo dėl būtinybės kuo greičiau sužinoti veiklos sąlygas ateityje, nes vėžėjai planuoja savo maršrutus bent metams į priekį. Pagrindinis šios ir kitų įmonių galvos skausmas yra vieningos rinkos oro erdvei išsaugojimas, kuris leistų išlaikyti esamus maršrutus tarp JK ir ES. „EasyJet“ jau įkūrė padalinį Austrijoje, kuris leis įmonei be trukdžių veikti Europoje. Panašų žingsnį gali tekti padaryti ir „Ryanair“.

JK taip pat gali tekti persiderėti ir dėl kitų oro erdvės susitarimų, tarp jų ir su Amerika, nes jie praeityje buvo sudaryti ES vardu.

Logistika

Šio sektoriaus bendrovėms „Brexit“ gali būti naudingas, nes, kaip sakė Frankas Appelis, „Deutsche Post“ vadovas, protekcionizmas atneša daugiau sudėtingumo, o sudėtingumas yra palankus šiam verslui. Tiesa, penktadalis JK logistikos darbuotojų yra iš užsienio, todėl įmonės gali susidurti su darbo jėgos stoka. Be to, iš karto po „Brexit“ gali susidaryti eilės dėl sugrąžintos sienų patikros prie Lamanšo tunelio ir JK uostuose.

Prekyba

JK importuoja maždaug pusę šalyje suvartojamų maisto produktų, todėl išaugę tarifai šalyje gerokai pakeltų maisto kainas. Jos ir taip pastaruoju metu kyla dėl nukritusio svaro kurso. Britanijos pardavėjai įspėja, kad jeigu „Brexit“ įvyks be susitarimo su ES, vidutiniškai tarifai didės 22%. Tai labai padidins spaudimą prekybos sektoriuje.

VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS

Savo ruožtu mados industrija nuogąstauja, kad po išstojimo iš ES nukentės intelektinės nuosavybės teisių apsauga.

Maistas, gėrimai, viešbučiai

Britanijos restoranai, barai, kavinės ir viešbučiai jau dabar susiduria su darbo jėgos stoka. Apie trečdalis jų darbuotojų yra iš užsienio, todėl sektoriaus įmonės ragina užtikrinti darbuotojų iš užsienio teises.

Tačiau kritęs svaro kursas pastaruoju metu padidino į JK atvykstančių turistų skaičius. Jie gali sumažėti vėliau dėl atkurtų sienos patikrų.

Statybos

Maždaug 8% sektoriaus darbuotojų JK yra iš kitų ES valstybių, todėl pagrindinis klausimas yra imigracijos apribojimai. Tai ypač aktualu dabar, kai JK planuoja pradėti ne vieną didelio masto infrastruktūros projektą. Be to, didelė dalis statybinių medžiagų yra įvežama iš Europos, todėl raginama išvengti pastebimai išaugusių tarifų.

Energetika

Elektros jungčių ir vamzdynų su Europa savininkai norėtų išvengti papildomų tarifų, JK paliekant vieningą ES energetikos rinką. Manoma, kad dėl to pavyks susitarti.

Europa norėtų, kad JK liktų ES aplinkos taršos leidimų rinkoje, nes tai palengvintų įgyvendinti taršos mažinimo tikslus Europoje. Egzistuoja galimybė, kad persiderėjus dėl Euroatomo branduolinio kuro tiekimo taisyklių, JK branduolinės jėgainės turės mažinti pajėgumus, o tai šalyje padidins iškastinio kuro poreikį.

Žuvininkystė

Šio sektoriaus įmonės palaikė „Brexit“, tikintis, kad tai palengvins bendrovėms aršioje ES konkurencinėje kovoje ir panaikins britams nepalankias žvejybos kvotas. Tačiau šios srities verslas taip pat nori išlaikyti laisvą prekybą be tarifų ar biurokratijos.

52795
130817
52791