Scenarijus, kurį svarbu įvertinti

Mums, kaip nepriklausomai fiskalinei institucijai, svarbu šiuo klausimu pateikti faktais grįstą paaiškinimą, kodėl, ekonomikai augant lėčiau, nei prognozuota, biudžeto pajamų vykdymo rodikliai viršija planus. Gilesnė analizė parodė, kad gerą 2015 m. pajamų planų įvykdymą didžiąja dalimi lėmė 2014 m. rudenį parengtos atsargios visuminės paklausos ir darbo rinkos rodiklių projekcijos. Šios prognozės pernai kelis kartus buvo persvarstytos didėjimo kryptimi. Lėtesnį praeitų metų BVP augimą lėmė stiprios vidaus paklausos nulemtas prekių ir paslaugų importas, kuris neigiamai veikia bendrą BVP rodiklį.
2016 m. situacija, tikėtina, bus panaši: pagal Finansų ministerijos paskelbtą 2016–2019 m. ekonominės raidos scenarijų, kurį fiskalinės institucijos funkcijas vykdanti Valstybės kontrolė jau patvirtino, šių metų darbo rinkos rodiklių projekcijos keičiamos didėjimo kryptimi. Be to, 2015 m. faktiniai darbo rinkos rodikliai augo sparčiau, nei laukta praeitais metais, tad dėl aukštesnės lyginamosios bazės efekto 2016 m. prognozuojami darbo rinkos rodikliai taip pat yra didesni, nei buvo taikyti rengiant šių metų mokesčių pajamų prognozes. Tikėtina, kad pirmųjų šių metų pajamų planų vykdymo tendencija išliks visus šiuos metus. Tai sumažina riziką nukrypti nuo užsibrėžto šių metų valdžios sektoriaus balanso rodiklio.
Neneigiame ir didesnio mokesčių administravimo poveikio pajamų vykdymui. Tačiau šį poveikį patikimai įvertinti sudėtinga, todėl iš anksto jį įtraukti į biudžeto pajamų projekcijas rizikinga. Tokio apdairaus sprendimo rezultatas – tai, kad pajamų surenkama daugiau, nei planuota, ir tai leidžia pasiekti planus viršijančius biudžeto balanso rodiklius.
Pagrįsto paaiškinimo poreikis rodo, kaip svarbu retrospektyviai analizuoti projekcijų paklaidų priežastis, tačiau dar svarbesnis yra pačių projekcijų rengimo procesas. Ekonominės raidos scenarijus ypač svarbus formuojant valdžios sektoriaus finansinius rodiklius. Jį valstybės biudžeto rengimo procese būtų galima prilyginti namo pamatams. Nuo jo tikslumo ir realistiškumo priklauso valdžios sektoriaus pajamų ir išlaidų prognozė. Tiesa, kitaip nei pagal filmo scenarijų, pagal kurį griežtai sudėliojama visų veiksmų eiga ir personažų charakteriai, ekonominės raidos scenarijumi bandoma numanyti, kaip elgsis ne tik pagrindinis aktorius BVP, bet ir antraeilius vaidmenis vaidinančios jo komponentės. Būtent dėl tokio neapibrėžtumo šį scenarijų svarbu nepriklausomai įvertinti, nuodugniai analizuoti ir tvirtinti. Po Valstybės kontrolės skėčiu veikianti nepriklausoma fiskalinė institucija savo veikla sieks ilgalaikio Lietuvos fiskalinės sistemos patikimumo.