VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS
2025-02-05 06:00

Strateginių transformacijų biuro „Elevator“ įkūrėjas M. Liaukonis: „Užuot dirbę Sizifais, vadovai gali išsikviesti liftą“

Strateginių transformacijų biuro „Elevator“ įkūrėjas M. Liaukonis. Bendrovės nuotr.
Strateginių transformacijų biuro „Elevator“ įkūrėjas M. Liaukonis. Bendrovės nuotr.
Mažos ir vidutinio dydžio įmonės augdamos neišvengiamai susiduria su didesnėms organizacijoms būdingais efektyvumo iššūkiais. Tačiau stokodamos patirties ir resursų šiems iššūkiams spręsti, jos dažnai ima stagnuoti. „Achemos grupė“, kitose Lietuvos bei tarptautinėse bendrovėse ilgametę vadovavimo patirtį sukaupęs verslo vystymo bei efektyvumo profesionalas, matematikos mokslų daktaras Mindaugas Liaukonis įsitikinęs – su profesionalia išorine pagalba transformuoti verslą galima greičiau, nei galvoja daugelis vadovų.

Stagnacijos simptomai 

Vadovas ima jausti, jog, komandai išsiplėtus, didžioji darbuotojų dalis nebesukuria norimos pridėtinės vertės (Price'o dėsnis). Bendrovė sėkmingai augo, kol atsimušė į pajamų lubas, kurių jau kelerius metus iš eilės „pramušti“ nesugeba. Vadovas pastebi, jog įmonės pelningumas atsilieka nuo sektoriaus vidurkio. Vadovas įsitikinęs, jog turi strateginę viziją, tačiau laukia „tinkamos progos“ jai įgyvendinti, nes kol kas yra priverstas gesinti gaisrus. 

„Visas šias situacijas traktuočiau kaip simptomus, jog verslas užstrigo ir ėmė skausmingai trankytis į lubas. Tai reiškia viena – atėjo metas kviesti liftą",- teigia prieš keletą metų įkurto strateginių transformacijų biuro „Elevator" vadovas: „Svarbiausias mūsų indėlis – skaičiais grįsti vadybos sprendimai operatyviam veiklos efektyvumo padidinimui. Tačiau pirmiausia reikia išsklaidyti sprendimus gaubiantį emocinį rūką". 

Vidinių mitų žala 

Tipinis „Elevator" klientas - gamybos ar kitos srities įmonė, fiksuojanti 1-10 mln. eur metinę apyvartą ir turinti 10-100 darbuotojų. Anot M. Liaukonio, tokio dydžio įmonėse dažnai  yra gajus emocijomis grįstas mitologinis mąstymas, kurį iliustruoja tokios ir panašios vadovų nuostatos: 

  • Mes visuomet taip dirbome. Jei pradėsime keisti, darbuotojai nesupras ir viskas sugrius.
  • Žinau šių darbuotojų ydas, bet jie vieninteliai pas mus žino, kaip vyksta procesas X.
  • Visada perkame tik iš bendrovės Y, jie mūsų bičiuliai ir bendraminčiai.
  • Jei aš pats kiekvieno proceso nesužiūrėsiu, nieko nebus.
  • Kiekvienoje šeimoje visko nutinka, turiu būti supratinga(-as) 

„Tinkamai puoselėjamos emocijos kuria didžiulę vertę kiekvienos organizacijos mikroklimatui. Tačiau iracionalių emocijų ir mitų valdomas vadovas patampa Sizifu - savotišku verslo kankiniu, herojiškai stumiančiu akmenį į įkalnę, tačiau neturinčiu šansų išsilaisvinti ir iš tikrųjų pakilti aukštyn",- patirtimi dalinasi M. Liaukonis: „Mitai racionalizuojami taip ilgai, jog galiausiai vadovo galvoje jie tampa verslo aksiomomis. Pokyčiai prasideda, kuomet vadovui visgi sugebame atskleisti nuogą, pasakomis neapipintą, dažnai brutalią verslo matematiką". 

Informacijos pertekliaus pavojai 

Tarptautinėse korporacijose ar didžiausiose Lietuvos įmonėse dirbantys vadovai žino labai daug verslo efektyvumo burtažodžių. Įvairūs konsultantai jiems yra skaitę dešimtis pranešimų apie „Lean“, „Agile“, „Scrum“, „Adizes“, „TOC“, „Toyota Gamybos Sistema“, „Lean Six Sigma“ ir kitus verslo vystymo modelius. Ar verta šią kelionę pereiti ir mažoms bei vidutinėms įmonėms? 

„Mažesnės įmonės negali sau leisti prabangos mokytis vis skirtingų verslo efektyvumo metodikų, o jei ir bandytų - greičiausiai patektų į informacijos pertekliaus ir sprendimų paralyžiaus paradoksą",- teigia M. Liaukonis: „Vietoje egzotiškų peilių parodos siūlome šveicarišką peiliuką, su kuriuo paprastai imamės vienos labai konkrečios įmonės veiklos srities. Tokiu būdu sistemoje atrandamas ir sutvarkomas svertas, kuriuo aukštyn pakeliama visa įmonė". 

Strateginių transformacijų praktikoje pasitelkiami skirtingų vadybos modelių aspektai. „Apribojimų teorijos (TOC) modelis leidžia nepamesti sveiko proto ir gerbti geležinius srauto dėsnius tiek procesuose, tiek projektuose. Lean Six Sigma primena apie disciplinos svarbą užtikrinant tvarką, matavimus, kokybę. Diversinė funkcinė analizė leidžia išnaudoti atvirkštinės psichologijos atveriamas galimybes",- įžvalgomis dalinasi verslo vystymo ir efektyvumo ekspertas. 

Naujiena konsultacijų rinkoje - atsakomybė 

„Elevator" siekia pasiūlyti naują standartą išorinių verslo konsultacijų srityje ir iš esmės pakeisti pačią rinką. 

„Šiandien sektorius yra suteptas stereotipų apie įvairius verslo guru, kurie brangiai pardavinėja abstrakčias panacėjas ir teorinius modelius, tačiau nepadeda pokyčių įgyvendinti praktikoje ir neprisiima jokios atsakomybės",- teigia M. Liaukonis. 

„Elevator" strategines verslo transformacijas įgyvendina per apsibrėžtą intensyvaus bendradarbiavimo laikotarpį, trunkantį nuo 6 iki 12 mėnesių. Dirbama sėkmės mokesčio pagrindu, sėkmę apibrėžiant per konkrečius finansinius KPI. 

Daugiau informacijos - www.elevator.lt

52795
130817
52791