2023-01-03 13:13

Mažos taršos zonų įrengimą Lietuvoje siūloma atidėti, apsiribojant didmiesčiais ir kurortais

Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Seimui įpareigojus savivaldybėse nuo 2023 m. sausio nustatyti mažos taršos zonas, aplinkos ministras tvirtina, kad to nepadarė nė viena savivaldybė, todėl ketinama šį reikalavimą švelninti.

Dabar siūloma įpareigoti tokias zonas nustatyti iki 2024 metų, o įrengti iki 2025 m. ir tik tuose miestuose, kurie turi kurorto statusą arba daugiau nei 50.000 gyventojų.

Tai reiškia, kad šios zonos turėtų būti nustatytos Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose, Panevėžyje ir galbūt Alytuje bei Birštono, Druskininkų, Neringos ir Palangos kurortuose. 

Tokias Alternatyviųjų degalų įstatymo pataisas prieš Kalėdas priėmė svarstyti Seimas.

Pakeitimais, be kita ko, siūloma nustatyti ne mažos taršos transporto zonas, o apskritai mažos taršos zonas.

Pagal Alternatyviųjų degalų įstatymą, mažos taršos zona laikoma savivaldybės tarybos nustatyta miesto teritorija, kurioje ribojamas arba visiškai draudžiamas transporto priemonių eismas, išskyrus netaršių.

„Mažos taršos zonos ten (didmiesčiuose ir kurortuose – BNS) būtų privalomos. Kitur savivaldybės galėtų savo nuožiūra patvirtinti“, – Seime teigė vienas jų iniciatorių, Aplinkos apsaugos komitete dirbantis Laisvės frakcijos narys Kasparas Adomaitis.   

Pasak jo, įrengti mažos taršos zonas kiekvienoje savivaldybėje yra perteklinis reikalavimas.

„Dauguma Lietuvoje miestų yra gana maži ir rasti ten gatvę ar vietą, kur turėtų būti ta mažos taršos zona, yra sudėtinga“, – tvirtino K. Adomaitis.

Parlamentaras priminė, kad Susisiekimo ministerija, rengianti rekomendacijas dėl mažos taršos zonų nustatymo, numatys, jog tokios zonos būtų nustatomos orientuojantis į oro kokybės monitoringo duomenis.

Pasak K. Adomaičio, kelios savivaldos teritorijos jau yra pasitvirtinusios tokias zonas, tačiau ne visuomet tai padaryta teisingai.

„Pavyzdžiui, Subačiaus miestelyje, kiek skaičiau, prie seniūno namo nebus galima privažiuoti taršiu automobiliu. Tai truputį juokinga ir turbūt nelabai praktiška, ir nepadeda įgyvendinti taršos mažinimo tikslų“, – sakė parlamentaras.

Aplinkos ministras Simonas Gentvilas informavo, kad nustatytu laiku, tai yra iki sausio, nė viena Lietuvos savivaldybė nenusimatė taršos zonų. 

„Net Vilniaus, Kauno, Klaipėdos savivaldybės nenusistatė. Kažką turime daryti, nes tarša egzistuoja, savivaldybės to nepadarė, o jūs terminą pastumiate. Turime problemą, kad nekovojama su tarša, ir jūsų pakeitimas dar labiau išima strateginius dokumentus, datas pavėlina ir nepasako, kad, klausykite, mes turėtume pasitempti, o neatsipalaiduoti“, – priekaištavo ministras.

Konservatorius Sergėjus Jovaiša įsitikinęs, kad vietovių, kuriose būtų mažos taršos zonos, sąrašą reikia praplėsti, į jas įtraukiant kurortines teritorijas.

Dabar yra penkios kurortinės teritorijos: Anykščiai, Trakai, Zarasai, Ignalinos Strigailiškio ir Palūšės gyvenvietės bei Kulautuvos, Kačerginės ir dalies Zapyškio teritorija.

Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB BNS sutikimo draudžiama.

52795
130817
52791