JK ir ES susitarimo efektas transportui: kentės visi, bet britai labiau

Publikuota: 2020-12-28
Beno Stansallo (AFP / „Scanpix“) nuotr.
svg svg
Beno Stansallo (AFP / „Scanpix“) nuotr.

Paskutinę akimirką Jungtinei Karalystei (JK) ir Europos Sąjungai (ES) pasiekus susitarimą dėl ekonominių santykių po pereinamojo „Brexit“ laikotarpio, jame numatyti pokyčiai transporto srityje praradimų atneš abiem pusėms. Tačiau, Jungtinės Karalystės praradimai bus didesni. Ypač aviacijos sektoriuje, užsivėrus laisvai prieigai prie liberalizuotos Europos Sąungos oro transporto rinkos.

Nors oro transporto srautas tarp Britanijos ir ES bus neribotas, JK oro bendrovės nebegalės vykdyti skrydžių tarp ES šalių su savo šalies licencija. Ši nuostata negalios Bendrijos šalyse veikiantiems ir su tų šalių licencijomis skrydžius vykdantiems filialams.

JK oro vežėjai taip pat nebegalės vykdyti jungiamųjų komercinių skrydžių su tarpinine stotele ES šalių oro uostuose, pavyzdžiui, skraidyti maršrutu Londonas-Amsterdamas-Bankokas. Palikta tik išlyga, kad sudarius dvišales sutartis su ES šalimis bus galima vykdyti tokio tipo krovininius skrydžius.

Susitarimas taip pat numato, kad JK nebedalyvaus ES Aviacijos saugos agentūros veikloje, tačiau šalys bendradarbiaus tiek saugos, tiek oro eismo valdymo srityse.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Be apribojimų abiem kryptimis, įskaitant tranzitą, galės judėti ir sausumos kelių transportas, tačiau JK vežėjai praranda teisę neribotai vykdyti pervežimus tarp ES šalių.

Atvykę į ES teritoriją JK vežėjai galės atlikti vieną kabotažo operaciją ir vieną pervežimą tarp skirtingų Bendrijos valstybių, ES vežėjams suteikta dviejų kabotažo operacijų teisė JK teritorijoje.

Beje, derybų dėl susitarimo įkarštyje JK vyriausybė pageidavo, kad britų vežėjai, atvykę į ES, galėtų atlikti dvi kabotažo operacijas vienoje šalyje ir tris pervežimus tarp skirtingų valstybių.

Tačiau ES derybininkai teigė, kad toks prašymas yra pernelyg artimas prieigos prie bendros rinkos lygiui. Bendrijos taisyklės leidžia per 7 dienas atlikti tris kabotažo operacijas, pervežimai tarp skirtingų šalių neribojami.

Didžiausias rūpestis – muitinė

„Transportas yra esminis ekonomikos variklis ES ir JK santykiuose. Apie 210 mln. keleivių ir 230 mln. t krovinių kasmet juda tarp šalių. Susitarimas užtikrins tolesnį oro, kelių ir jūrų susisiekimą palaikant šiuos srautus. Svarbu tai, kad į susitarimą įtrauktos nuostatos, užtikrinančios, kad konkurencija tarp ES ir JK transporto operatorių vyktų vienodomis sąlygomis“, – nurodo Europos Komisija.

Tačiau sunkiausiai išsprendžiamu rebusu šiuo metu atrodo muitinės procedūros, kurios bus taikomos kiekvienam ES ir JK sieną kertančiam vilkikui. Turint omenyje, kad visas vilkikų srautas, keltais ir eurotuneliu kertantis Lamanšo sąsiaurį, sudaro apie 10.000 per dieną, eilės abiejų pusių uostuose bus neišvengiamos, bent jau kol institucijos neprisitaikys prie naujos realybės.

Tą puikiai pademonstravo prieš mėnesį Prancūzijos muitinės pareigūnų eksperimentas. Skirdami 30 sekundžių kiekvienos iš JK atvykstančios transporto priemonės vairuotojo dokumentų patikrai jie akimirksniu sukėlė 8 km vilkikų ir lengvųjų automobilių eilę eurotunelio prieigose Kento grafystėje.

„Ruošiame klientus tam, kad kroviniai bent iš pradžių tikrai nejudės taip operatyviai kaip įprasta“, – VŽ sako Giedrius Lubas, muitinės tarpininkų bendrovės „Tranzito paslaugų centras“ vadovas.

Jam nerimo kelia ir tai, kad britai iki pat susitarimo nerodė didelio entuziazmo spręsti šiuos klausimus ir viską buvo „palikę savieigai“.

„Anglai, matyt, mano, kad visi kiti turės prisitaikyti prie pokyčių, o jų tai nepalies. Doveryje ruošiami nauji dideli mutinės terminalai, bet didelio sujudimo tikrai nėra“, – sako G. Lubas.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Logistika“
50% pajamas pernai didinusi „CityBee“ ieško naujų automobilių Premium

Didžiausia trumpalaikės nuomos platforma Baltijos šalyse pernai pasiekė istorinį pajamų rekordą, toliau...

Logistika
05:45
Į Šeštokus atvyko antrasis traukinys iš Ukrainos

Pirmadienį į Šeštokus Lietuvos ir Lenkijos pasienyje atvyko antrasis bandomasis traukinys iš Ukrainos,...

Logistika
2022.05.23
Dviratininkų ir viešojo transporto eismas nuo birželio vyks kiek kitaip: įsigalioja keli nauji KET pakeitimai

Pirmąją vasaros dieną įsigalios nauji Kelių eismo taisyklių (KET) pakeitimai, labiausiai aktualūs dviračių,...

Logistika
2022.05.23
„Orlen Lietuva“: esame sukaupę bitumo atsargų Premium 1

Remontui sustabdyta Mažeikių naftos perdirbimo AB „Orlen Lietuva“ ramina, kad dėl bitumo stygiaus nutraukti...

Pramonė
2022.05.23
J. Adomavičius: sunku uždaryti įmonę Rusijoje, kai du mūsų akcininkai sėdi Baltarusijos kalėjime Premium 1

Jurgis Adomavičius, muitinės tarpininko paslaugas teikiančios įmonės „Bunasta“ vadovas, VŽ podkaste pasakoja,...

Logistika
2022.05.23
Vis dar į Rusiją važiuojantys vežėjai užsakymų turi ir iki metų galo Premium 5

ES pritaikė sankcijas Rusijos ir Baltarusijos vežėjams, tačiau veidrodinių sankcijų Rusija neįvedė. Todėl šia...

Logistika
2022.05.23
Tiekimo problemos privertė „Harley-Davidson“ stabdyti dalį gamybos

Motociklų gamintoja „Harley-Davidson“ paskelbė dviem savaitėms Jungtinėse Amerikos Valstijose sustabdžiusi...

Pramonė
2022.05.22
Programišiai kelia grėsmę pasaulio maisto tiekimo grandinėms

Išmanūs ūkiai, kuriuose žmones vis dažniau pakeičia technologijos, gali tapti programišių taikiniu. Dėl to...

Inovacijos
2022.05.22
Už 135 mln. Eur parduotas 1955-ųjų „Mercedes“

1955-ųjų laidos „Mercedes-Benz“, viena iš vos dviejų egzistuojančių tokio modelio mašinų, šį mėnesį aukcione...

Automobiliai
2022.05.22
Į dviračių saugyklas Tauragėje investuota per 700.000 Eur 21

Tauragėje pradėjo veikti dviračių saugyklos. Panašūs darnaus judumo projektai pasaulyje – ne naujiena,...

Gazelė
2022.05.22
Kaliningrado pramonė: patiriame kolosalius sunkumus Premium 8

Kaliningrado metalo apdirbimo įmonės susiduria su „kolosaliais logistikos sunkumais“. Europos uostuose...

Pramonė
2022.05.22
„VW Taigo“: kaip detalės keičia paveikslą Premium

Ne itin reikšmingais pokyčiais nuo „VW T-Cross“ besiskiriantis krosoveris sukuria visiškai naujo automobilio...

Automobiliai
2022.05.21
VVT pateikė ieškinį dėl darbuotojų sutarčių stabdymo

„Vilniaus viešasis transportas“ (VVT) penktadienį pateikė ieškinį teismui dėl daugiau nei trečdalio...

Vadyba
2022.05.20
LTG nekeičia planų atleisti beveik 2.000 darbuotojų

Valstybės valdomų „Lietuvos geležinkelių“ (LTG) vadovas sako, kad planas atleisti beveik 2.000 darbuotojų...

Logistika
2022.05.20
„Moller auto“ pelnas pernai augo 2,5 karto 1

„Volkswagen“ automobilių prekybos ir remonto bendrovė „Moller Auto“ praėjusiais metais gavo 75,3 mln. Eur...

Finansai
2022.05.20
Ateitis su 5G pagal „Ericsson“: kas laukia žmonių ir verslo Premium

5G ryšys dažnai yra pristatomas kaip technologija, kuri daugiausia naudos atneš verslui. Tai bent iš dalies...

Inovacijos
2022.05.20
K. Kaikaris – apie „CityBee" konkurentus, naujas technologijas, duomenų vagystės pamokas Premium 10

Kristijonas Kaikaris, „Modus Group“ priklausančios mobilumo „CityBee“ platformos vadovas, VŽ podkaste sako...

Logistika
2022.05.20
Vakarai ieško kelių, kaip iš Ukrainos išvežti pasaulio rinkai skirtus grūdus Premium

Rusijos agresija prieš Ukrainą kartu su sausromis ir vis dar nepasibaigusia koronaviruso pandemija kelia...

Verslo aplinka
2022.05.20
Kai pasiūlytieji mainai sunkiai dera su morale 2

Nuo Rusijos agresijos prieš Ukrainą pradžios praėjus trims mėnesiams tarptautinė bendruomenė staiga...

VŽ požiūris
2022.05.20
M. Skuodis: ieškoma būdų Lietuvos aviacijos bendrovėms pradėti veiklą JAV

Rudenį ketinama pateikti paraišką atsakingoms institucijoms, tolimesnių žingsnių tikintis kitais metais.

Logistika
2022.05.19

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku