JK ir ES susitarimo efektas transportui: kentės visi, bet britai labiau

Publikuota: 2020-12-28
Beno Stansallo (AFP / „Scanpix“) nuotr.
svg svg
Beno Stansallo (AFP / „Scanpix“) nuotr.

Paskutinę akimirką Jungtinei Karalystei (JK) ir Europos Sąjungai (ES) pasiekus susitarimą dėl ekonominių santykių po pereinamojo „Brexit“ laikotarpio, jame numatyti pokyčiai transporto srityje praradimų atneš abiem pusėms. Tačiau, Jungtinės Karalystės praradimai bus didesni. Ypač aviacijos sektoriuje, užsivėrus laisvai prieigai prie liberalizuotos Europos Sąungos oro transporto rinkos.

Nors oro transporto srautas tarp Britanijos ir ES bus neribotas, JK oro bendrovės nebegalės vykdyti skrydžių tarp ES šalių su savo šalies licencija. Ši nuostata negalios Bendrijos šalyse veikiantiems ir su tų šalių licencijomis skrydžius vykdantiems filialams.

JK oro vežėjai taip pat nebegalės vykdyti jungiamųjų komercinių skrydžių su tarpinine stotele ES šalių oro uostuose, pavyzdžiui, skraidyti maršrutu Londonas-Amsterdamas-Bankokas. Palikta tik išlyga, kad sudarius dvišales sutartis su ES šalimis bus galima vykdyti tokio tipo krovininius skrydžius.

Susitarimas taip pat numato, kad JK nebedalyvaus ES Aviacijos saugos agentūros veikloje, tačiau šalys bendradarbiaus tiek saugos, tiek oro eismo valdymo srityse.

Be apribojimų abiem kryptimis, įskaitant tranzitą, galės judėti ir sausumos kelių transportas, tačiau JK vežėjai praranda teisę neribotai vykdyti pervežimus tarp ES šalių.

Atvykę į ES teritoriją JK vežėjai galės atlikti vieną kabotažo operaciją ir vieną pervežimą tarp skirtingų Bendrijos valstybių, ES vežėjams suteikta dviejų kabotažo operacijų teisė JK teritorijoje.

Beje, derybų dėl susitarimo įkarštyje JK vyriausybė pageidavo, kad britų vežėjai, atvykę į ES, galėtų atlikti dvi kabotažo operacijas vienoje šalyje ir tris pervežimus tarp skirtingų valstybių.

Tačiau ES derybininkai teigė, kad toks prašymas yra pernelyg artimas prieigos prie bendros rinkos lygiui. Bendrijos taisyklės leidžia per 7 dienas atlikti tris kabotažo operacijas, pervežimai tarp skirtingų šalių neribojami.

Didžiausias rūpestis – muitinė

„Transportas yra esminis ekonomikos variklis ES ir JK santykiuose. Apie 210 mln. keleivių ir 230 mln. t krovinių kasmet juda tarp šalių. Susitarimas užtikrins tolesnį oro, kelių ir jūrų susisiekimą palaikant šiuos srautus. Svarbu tai, kad į susitarimą įtrauktos nuostatos, užtikrinančios, kad konkurencija tarp ES ir JK transporto operatorių vyktų vienodomis sąlygomis“, – nurodo Europos Komisija.

Tačiau sunkiausiai išsprendžiamu rebusu šiuo metu atrodo muitinės procedūros, kurios bus taikomos kiekvienam ES ir JK sieną kertančiam vilkikui. Turint omenyje, kad visas vilkikų srautas, keltais ir eurotuneliu kertantis Lamanšo sąsiaurį, sudaro apie 10.000 per dieną, eilės abiejų pusių uostuose bus neišvengiamos, bent jau kol institucijos neprisitaikys prie naujos realybės.

Tą puikiai pademonstravo prieš mėnesį Prancūzijos muitinės pareigūnų eksperimentas. Skirdami 30 sekundžių kiekvienos iš JK atvykstančios transporto priemonės vairuotojo dokumentų patikrai jie akimirksniu sukėlė 8 km vilkikų ir lengvųjų automobilių eilę eurotunelio prieigose Kento grafystėje.

„Ruošiame klientus tam, kad kroviniai bent iš pradžių tikrai nejudės taip operatyviai kaip įprasta“, – VŽ sako Giedrius Lubas, muitinės tarpininkų bendrovės „Tranzito paslaugų centras“ vadovas.

Jam nerimo kelia ir tai, kad britai iki pat susitarimo nerodė didelio entuziazmo spręsti šiuos klausimus ir viską buvo „palikę savieigai“.

„Anglai, matyt, mano, kad visi kiti turės prisitaikyti prie pokyčių, o jų tai nepalies. Doveryje ruošiami nauji dideli mutinės terminalai, bet didelio sujudimo tikrai nėra“, – sako G. Lubas.

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Per plauką kolegomis netapę VW ir „Teslos“ vadovai stoja į žūtbūtines lenktynes Premium

„Volkswagen“ elektrifikacijos keliu sparčiai vedantis generalinis direktorius Herbertas Diessas, prieš keletą...

Automobiliai
07:06
VŽ bando: siurprizų nepateikiantis ir tuo stiprus „Hyundai i20“ Premium

Senasis „i20“ buvo nepastebimas, bet įvertintas modelis: Lietuvoje – vienas populiariausių „Hyundai“...

Automobiliai
2021.04.17
Verslininkai laužo galvas dėl naujų rebusų „Regitroje“  Premium 5

Nuo gegužės 1-osios įvedama nauja automobilių registracijos tvarka kelia prekybininkų sąmyšį – verslininkai...

Automobiliai
2021.04.16
VSAT ir muitinė neigia, kad pasienyje su Baltarusija vėl formuojasi vilkikų eilės

Nacionalinei vežėjų automobiliais asociacijai „Linava“ skelbiant, kad Lietuvos ir Baltarusijos pasienyje vėl...

Logistika
2021.04.16
„Lietuvos geležinkelių“ pajamos – 8% mažesnės nei prieš metus

„Lietuvos geležinkelių“ (LTG) grupė pirmąjį šių metų ketvirtį preliminariais duomenimis gavo 98,8 mln. Eur...

Logistika
2021.04.16
Energetikos ministerija „Klaipėdos naftai“ siūlo dividendais išmokėti 7,5 mln. Eur

AB „Klaipėdos nafta“ praneša gavusi alternatyvų, Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos pateiktą pelno...

Rinkos
2021.04.16
Kelių direkcija dalį paslaugų perkels į elektroninę erdvę

VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija dalį teikiamų paslaugų perkels į elektroninę erdvę. Tam kuriamas...

Logistika
2021.04.15
Nuo gegužės keičiasi automobilių registravimo tvarka 8

Pradėjus naudoti naują apskaitos sistema, automobiliams bus priskiriami kodai. Tokiais registravimo pokyčiais...

Logistika
2021.04.15
M. Skuodis: svarbu įvertinti automobilių taršos mokesčio socialines pasekmes 6

Svarstant apie automobilių taršos mokesčio peržiūrą sutariama, kad reikia ieškoti paskatų gyventojams...

Automobiliai
2021.04.15
Naujasis „Tuvlitos“ vadovas: dėl eilių iš dalies kalti ir patys vairuotojai Premium 15

Domas Sidaravičius, naujasis technines automobilių apžiūras Vilniaus regione atliekančios bendrovės „Tuvlita“...

Logistika
2021.04.15
Oro uoste užsidegusi „Vivo“ telefonų siunta gali koreguoti saugos reikalavimus 

Po savaitgalį Honkongo oro uoste užsidegusios Kinijos gamintojo telefonų siuntos vietinis krovinių vežėjas...

Logistika
2021.04.14
Tiltu į elektrinę ateitį netapę „plug-in“ hibridai pasmerkti greitam išnykimui Premium

Pastaruoju metu sparčiai populiarėję iš tinklo įkraunami (plug-in) hibridiniai automobiliai turėjo tapti...

Automobiliai
2021.04.14
Sujudimas dėl vairuotojų: svarstoma atimti galimybę atsiskaityti grynaisiais 55

Lietuvos logistikos įmonėse egzistuoja nelegalūs vairuotojų iš trečiųjų šalių apmokestinimai, vadinami...

Logistika
2021.04.14
Teismas JAV „W. P. Carey“ fondo įmonei iš „Kesko Senukų“ priteisė 0,54 mln. Eur Premium 2

Statybinių ir apdailos medžiagų bendrovė „Kesko Senukai Lithuania“ nepagrįstai nemokėjo nuomos JAV...

Statyba ir NT
2021.04.14
Pramonė
2021.04.14
Nuo vandens – ant bėgių: pokyčio vaisius raško ir „Lietuvos geležinkeliai“ Premium

Aukštumose tebesilaikančios krovininio jūrų transporto kainos ir Sueco kanalo blokados vis dar išderintos...

Logistika
2021.04.14
Sueco kanalą blokavęs laivas areštuotas, kol nebus sumokėta 900 mln. USD kompensacija 11

Konteinerius gabenęs laivas, kuris beveik savaitę buvo užblokavęs Egipto Sueco kanalą, teismo sprendimu liks...

Logistika
2021.04.13
„Air France-KLM“ per naują akcijų emisiją tikisi pritraukti beveik 1 mlrd. Eur

Prancūzijos ir Nyderlandų aviakompanija „Air France-KLM“ pradeda planuotą papildomos akcijų emisijos...

Rinkos
2021.04.13
Konteinerių pavasaris neišaušo – atšilimo tikisi vasarą  Premium

Prognozės, kad pavasarį normalizuosis pasaulinė jūrinių konteinerių logistikos grandinė, nepasiteisino:...

Logistika
2021.04.13
Transporto inovacijų asociacija turi naują direktorę 

Šią savaitę Transporto inovacijų asociacijos (TIA) direktorės pareigas pradėjo eiti Rugilė...

Logistika
2021.04.13

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku