2019-12-17 12:32

Seime priimtas automobilių registracijos mokestis – nuo liepos 1 d.

Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Šiandien Seimas priėmė Motorinių transporto priemonių registracijos mokesčio įstatymą, kuris pirmą kartą Lietuvoje įveda su lengvųjų automobilių tarša susijusius mokesčius.

Už įstatymą balsavo 72 Seimo nariai, 53 – prieš ir 4 susilaikė.

Posėdžio pradžioje konservatorius Jurgis Razma pasiūlė išbraukti iš darbotvarkės balsavimą dėl šio įstatymo.

„Kuo ilgiau svarstome, tuo jis (įstatymo projektas – VŽ) šiek tiek artėja prie sveiko proto. Matome, kad pertrauka dar labiau privers visus pamąstyti ir dar ką nors gero sugalvoti“, – sakė Seimo narys. Tačiau šis pasiūlymas Seimo balsavimu buvo atmestas.

Vėliau J. Razma pasiūlė įstatymo įsigaliojimo datą perkelti į liepos 1 d.

„Naujiems mokesčiams turi būti duodamas bent pusės metų terminas. Bent jau mes išlaikytume atitikimą teisėkūros ir mokesčio pagrindų įstatymams“, – sakė jis.

Šiam pasiūlymui buvo pritarta bendru sutarimu.

Pabrėžė neatitikimą tikslui

Posėdžio metu Seimo nariai išsakė savo pastabas dėl Motorinių transporto priemonių registracijos mokesčio įstatymo (MTPRMĮ) neatitikimo jo pirminiam tikslui – įstatymo aiškinamajame rašte nurodyto siekio kontroliuoti transporto taršą anglies dvideginiu (CO2).

„Man atrodo, visi žinome, kad automobilio registracija nesukelia taršos. Todėl šis mokestis niekaip nesumažins taršos, – sakė TS-LKD narė Gintarė Skaistė. – Europos Komisija mūsų neprašo mokesčio, o prašo rezultato. Šis mokestis neduos tokio rezultato.“

Kitas šios frakcijos atstovas – Mykolas Majauskas tvirtino, kad mokestį galima vadinti „Karbauskio mokesčiu“, nes jis nukreiptas tik į lengvuosius automobilius, taigi, neapima žemės ūkio technikos, bet padaro išimtis istorinių automobilių kolekcionieriams.

„Net keisdamas pavardę turėsi perregistruoti automobilį – keista, kaip šeimos sukūrimas, valstiečių nuomone, padidina taršą?“, – retoriškai klausė jis.

M. Majauskas prognozavo, kad dėl šio mokesčio žmonės dabar turimais taršiais automobiliais važinės tol, kol šie taps metalo laužu.

„Kalbama, kad Europos Sąjunga mums įves sankcijas už taršą. Atkreipiu dėmesį, kad ES taršą skaičiuoja ne pagal taršių automobilių skaičių. Net ne apskritai pagal taršių automobilių skaičių, kurie stovi garaže, o pagal sunaudotą degalų kiekį“, – tvirtino Seimo narys.

Pirmasis žingsnis

Įstatymo projektą gynęs Žaliųjų ir valstiečių sąjungos pirmininko pavaduotojas Tomas Tomilinas tvirtino, kad šis įstatymas yra pirmasis žingsnis link mažiau taršaus automobilių parko formavimo.

„Negi jūs norite, kad mes iš karto eitume prie didelės naštos visuomenei, kad visi kiekvienais metais mokėtų abonentinius mokesčius?, – klausė jis. – Šį mokestį pradėkime taikyti švelniai.“

Jam pritarė ir Kęstutis Mažeika, aplinkos ministras, paskatinęs konservatorius palaikyti siūlomą iniciatyvą.

„Europoje yra 12 valstybių, kurios turi tokio pobūdžio mokestį. Būsime tarp tų šalių, kurios prisideda prie taršos mažinimo“, – sakė ministras ir pridūrė, kad ateityje bus galima tobulinti tą įstatymą.

Iki šiol Lietuva buvo viena iš paskutiniųjų ES valstybių, kuriose nebuvo jokio, su automobilių išmetama tarša susijusio, mokesčio.

Išimtys – kolekcionieriams ir perpardavėjams

VŽ rašė, kad naujas įstatymas bus taikomas lengviesiems automobiliams, jų registravimo ar perregistravimo metu.

Šiame įstatyme numatyta tik viena mokesčio taikymo išimtis – istoriniams (prieš 30 metų ar anksčiau pagamintiems) automobiliams, tačiau nėra jokių išlygų pažeidžiamoms socialinėms grupėms skirtiems, pavyzdžiui – neįgaliesiems pritaikytiems automobiliams.

Taip pat įstatyme numatyta, kad mokestis gali būti grąžinamas vidaus reikalų ministro nustatyta tvarka, pateikus dokumentus, įrodančius, kad transporto priemonė greičiau negu per 90 dienų nuo pirmojo registravimo Kelių transporto priemonių registre buvo iš jo išregistruota ir išgabenta iš Lietuvos Respublikos teritorijos. Ši nuostata nuo mokesčio atlaisvins automobilių perpardavinėtojus ir naujų automobilių reeksportu užsiimančias įmones.

Mokestis, priklausomai nuo automobilio išmetamo CO2 kiekio, sieks nuo 13,5 iki 540 Eur. BFK pirmininkas „valstietis“ Valius Ąžuolas teigė, kad naujas mokestis valstybės biudžetą papildytų apie 19–20 mln. Eur.

[infogram id="dd0c184d-f854-4a74-9b41-dea712874294" prefix="qKa" format="interactive" title="Transporto priemonių registracijos mokesčio tarifai"]

VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS
52795
130817
52791