2017-01-17 11:30

Mėnesio sandoris: „Iki“ prekybos tinklo įsigijimas už 213 mln. Eur

Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Prieš Kalėdas paskelbtas didžiausias mažmeninės prekybos sektoriaus sandoris Baltijos šalyse – „ICA Gruppen“, valdanti mažmeninės prekybos tinklą „Rimi Baltic“ įsigijo tiesioginį konkurentą UAB „Palink“, valdantį „Iki“ prekybos tinklą.

Sandorio vertė – 213 mln. Eur, tiesiogiai išsiverčianti į 6,1 x EBITDA ( pelno prieš nusidėvėjimą, amortizacijos, palūkanų sąnaudas ir pelno mokestį) daugiklį.

Po įsigijimo „Rimi“ Lietuvoje pakils iš ketvirtosios į antrąją vietą mažmeninėje rinkoje.

Sandorį dar turi patvirtinti Lietuvos Konkurencijos Taryba, planuojamas uždarymas – 2017 metų IV-asis ketvirtis.

Strateginis sandoris

Įsigijimas buvo ilgai planuotas žingsnis. Įtvirtinti pozicijas ir užimti didesnę rinkos dalį Lietuvoje negalėjo būti įgyvendintas vien tik organiško augimo būdu, kadangi bet koks bandymas būtų pasitiktas priešiškai rinkos senbuvių „Maxima“ bei grėsmingųjų rinkos naujokų „Lidl“.

Įsigydami konkurentą, „Rimi Baltic“ planuoja iki 2020 metų realizuoti 15 mln. Eur vertės sinergiją, nurėždami veiklos sąnaudas, pradedant parduotuvių skaičiaus sumažinimu, baigiant tiekimo grandinės ir logistikos sąnaudų optimizavimu.

Tapdama antru didžiausiu žaidėju Lietuvoje, „Rimi Baltic“ galės rimčiau konkuruoti ir su „Maxima“, „Lidl“ bei „Norfa“, kas reikš ir didesnę naudą galutiniams tinklų klientams - tolimesnė kova dėl klientų vyks per geresnių siūlymų teikimą ir lojalumo ugdymą.

Sutampančios koncepcijos

„Iki“ tinklo Baltijos šalyse istorija – spalvinga. Pradėta Lietuvoje 1992 metais, įsteigta belgų brolių Ortizų, „Iki“ nuo pat pradžių siekė įsitvirtinti šalyje su aukštos kokybės prekių pasiūla.

2008 metais įmonė perėjo į tarptautinių strateginių investuotojų, Vokietijos „Rewe“, Šveicarijos „Coop“, Belgijos „Colruyt Group“, Prancūzijos „Unilec“, Italijos „Conad“ prekybos tinklų ir Lietuvoje veikiančios bendrovės „Baltisches Haus“ rankas.

„Iki“ bandė įsitvirtinti ir Latvijoje, tačiau nesėkmingai, tad nuostolingą veiklą dar 2013 metais pardavė Latvijos holdingui „Mego“.

Lietuvoje „Iki“ verslui sekėsi kur kas geriau – įmonė sugebėjo išlaikyti ištikimų klientų būrį bei stabiliai augti kasmet, 2015 metais pasiekdama 630 mln. Eur pardavimo apimtį.

Pastaruoju metu nusistovėjusi „Iki“ koncepcija – aukštos klasės prekybos tinklas tarytum natūralus priedas prie „Rimi Baltic“ tinklo idėjos, natūraliai sukuriantis pasidalijimą tarp žemesnių kainų segmento tinklų „Maxima“, „Norfa“ bei „Lidl“ ir naujojo „Rimi“ ir „Iki“ darinio, tampančio lyderiu aukštesnės klasės segmente.

Sandorio reikšmė Lietuvai

Šis „ICA Gruppen“ pirkinys yra puikus ženklas Lietuvai – strateginio investuotojo plėtra šalyje žada naudą daug metų po įsigijimo – šios įmonės turi ilgalaikę perspektyvą plėtrai. Turint galvoje, kad pastaraisiais metais dažniau matėme strateginius investuotojus išeinančius, nei ateinančius, tai labai reikšmingas faktas.

Lietuvoje veikę „Rimi Baltic“ vardu „ICA Gruppen“ įrodė savo ištikimybę Lietuvos rinkai toliau plėsdamiesi ir siekdami įsitvirtinti čia ilgam. Be to, Skandinavijos regiono investuotojų darbo kultūra ir atsakingas požiūris į verslą yra geras ženklas, nes toks didelis žaidėjas norom nenorom turi įtakos formuojant visos rinkos verslo kultūrą ir etiką, o geroji praktika tampa „užkrečiama“.

Dėl šių priežasčių strateginio investuotojo atėjimas į naują rinką arba tolimesnė plėtra yra pozityvus ženklas, palyginti su privataus ir rizikos kapitalo investuotojais, kurie veikla pagrįsta kitokiu modeliu – dažniausiai privataus kapitalo įmonių įsigijimai yra orientuoti į vertės sukūrimą trumpuoju laikotarpiu, siekiant realizuoti investicijos grąžą per 5-7 metus.

Žvelgiant į mažmeninės prekybos sektorių iš tolimesnės rinkos konsolidacijos perspektyvos – galimybių tam lieka vis mažiau, kadangi didysis ketvertas jau yra pasidalinęs rinką.

Mažieji žaidėjai taip pat galėtų bandyti išsikovoti daugiau vietos po saule, suvienydami jėgas ir optimizuodami savo sąnaudas (kaip ir „Rimi Baltic“ ir „Iki“ atveju) ir taip galėdami pasiūlyti konkurencingesnį pasiūlymą savo klientams.

Tai neturėtų sukelti didelių keblumų ir konkurencijos reguliuotojams, nes mažieji žaidėjai, tokie kaip „Aibė“, „Kubas“, „Šilas“ ar „Express Market“, turi labai mažas rinkos dalis, tad susijungimai tarp šių žaidėjų, tikėtina, nebūtų skrupulingai narstomi rinką prižiūrinčių tarnybų. 

Pastaba. Straipsnio autoriaus atstovaujama bendrovė „Summa Advisers“ buvo finansiniai pirkėjo patarėjai šiame sandoryje.
52795
130817
52791