Sandoris milžinas baigtas: Lietuvos skelbimų portalai – naujose rankose
Advokatų kontora „Cobalt“, šiame sandoryje konsultavusi pirkėją „Apax Partners“, apie sandorio užbaigimą ir dalyvavimą jame paskelbė savo interneto svetainėje.
Dr. Irmanas Norkus, advokatų kontoros „Cobalt“ Lietuvos biuro vadovaujantis partneris, savo socialinio tinklo „Facebook“ paskyroje šiandien rašo, kad tai buvo dar vienas „mamutinis sandoris šią vasarą“.
„Rinka kalba (šiandien VŽ), kad pirkėjas sumokėjo apie 300–400 mln. Eur. 80% nupirkto verslo yra Lietuvoje. Akivaizdu, verslų vertės auga. Ankščiau tiek mokėdavo už infrastruktūrą – telekomus, „Mažeikių naftą“ ir panašiai, dabar perka Lietuvos ir Baltijos šalių rinkų potencialą“, – rašo I. Norkus.
Jis VŽ trečiadienį patvirtino, kad sandoris užbaigtas.
VŽ šiandien rašo, kad Baltijos šalių skelbimų svetaines valdančios Estijos įmonės „Baltic Classifieds Group“ pardavimas, kuriame lietuviško verslo dalis sudaro reikšmingą dalį, gali tapti didžiausiu šių metų Baltijos šalių sandoriu. Pernai šiame sąraše pirmą vietą užėmė 1 mlrd. Eur „Luminor“ banko pardavimo amerikiečių įmonei „Blackstone“ sandoris.
VŽ anksčiau skelbė, kad šio sandorio vertė, pasak rinkos dalyvių, gali pasiekti ir 375–400 mln. Eur. Tokia šio verslo kaina grindžiama vertinimu, kad skelbimų portalų verslai Baltijos šalyse kainuoja 15–16 metinių pelnų prieš palūkanas, mokesčius, nusidėvėjimą ir amortizaciją (EBITDA), o perkamo verslo 2019 m. prognozuojamas EBITDA, neoficialiais duomenimis, siekia 25 mln. Eur.
Iš viso Baltijos šalyse buvo perleista 11 internetinių skelbimų verslų, o vien Lietuvoje savininkus pakeitė tokie skelbimų rinkos lyderiai kaip „Aruodas.lt“, „Autoplius.lt“, „Skelbiu.lt“, „Cvbankas.lt“, „Ntzemelapis.lt“, „Kainos.lt“. Estijoje ir Latvijoje savininkus pakeitė tokie portalai kaip „KV.ee“, „City24.ee“, „City24.lv“, „Osta.ee“ ir „Soov.ee“. Skaičiuojama, kad per mėnesį juose vidutiniškai apsilanko per 50 mln. vartotojų.
Lietuvos ir Estijos konkurencijos tarnybos leidimus sandoriui suteikė šiemet birželį, jį užbaigti buvo žadama iki šių metų liepos pabaigos.
Skelbimo svetainių Baltijos šalyse verslą pardavė Estijos verslininkas Margusas Linnamae, Lietuvos naujienų portalo „15min“ ir Baltijos šalių naujienų agentūrų BNS savininkas.
Pardavėjui sandoryje atstovavo Estijos advokatų kontora „Eversheds Sutherland Ots & Co“.
Baltijos šalių skelbimų portalų pirkėją surado pardavėjo nusamdytas tarptautinis investicinis bankas „GP Bullhound“, besispecializuojantis technologijų įmonių susijungimų ir įsigijimų (angl. mergers & acquisitions, M&A) sandorių srityje.
Estijos žiniasklaida anksčiau skaičiavo, kad parduodamas skelbimų verslas per metus generuoja apie 25–30 mln. Eur pajamų ir apie 20 mln. Eur veiklos pelno. Didžioji dalis pelno (apie 16 mln. Eur) esą atkeliauja iš Lietuvos, o apie 4 mln. Eur – iš Estijos.
VŽ žiniomis, įsigyti šį skelbimų verslą Baltijos šalyse norėjo bent keli potencialūs pirkėjai, vienam jų atstovavo bendrovė „Porta Finance“.
Nusipirko „monopoliją“
VERSLO TRIBŪNA
M. Linnamae įmonė „Eesti Media“ ilgus metus valdė skelbimų portalus „Autoplius.lt“, „Domoplius.lt“, o 2014 m. įsigijo bendrovę, valdžiusią portalus „Skelbiu.lt“, „Aruodas.lt“, „Autogidas.lt“.
Šarūnas Keserauskas, Konkurencijos tarybos pirmininkas, žiniasklaidai yra sakęs, kad iki 2014 m. pabaigos skelbimų paslaugas Lietuvoje teikė du pagrindiniai konkurentai.
„Pavyzdžiui, dėl automobilių tai buvo „Autoplius.lt“, o iš kitos pusės – „Autogidas.lt“. 2014 m. pabaigoje įmonės susijungė ir visos tos svetainės, kurios iki to konkuravo dėl vartotojų, dėl įmonių dėmesio, atsidūrė vienose rankose – „Eesti Meedia“. Mes tą pastebėjome“, – aplinkybes komentavo Konkurencijos tarybos pirmininkas, jį citavo portalas „lrt.lt“.
Kylant rinkos pasipiktinimui augančiomis skelbimų kainomis, įsikišo Konkurencijos taryba, tad estų bendrovė, kaip skelbta žiniasklaidoje, ėmėsi rokiruočių ir įvairiais būdais keitė portalų savininkus. Pavyzdžiui, viena įmonė perleista fondui Olandijoje. Taip pat įkurta nauja bendrovė „Vertikali medija“ ir jai perduota keletas interneto svetainių.
Bendrovė „Vertikali medija“ buvo perduota bendrovės Žurnalų leidybos grupės savininkui. Iki tol Žurnalų leidybos grupė priklausė tai pačiai „Eesti Meedia“.
Įsitvirtinti skelbimų portalų srityje Baltijos šalyse anksčiau yra bandžiusi ne viena žiniasklaidos grupė ar pasauliniai socialiniai tinklai, tačiau apčiuopiamus rezultatus pavyko pademonstruoti nedaugeliui dėl itin didelio vartotojų prisirišimo prie žinomų vardų. Paleisti naują skelbimų svetainę šiais laikais gali paleisti bet kas, bet jos išpopuliarinimui reikia milžiniško įdirbio ir didelių reklamos biudžetų, sako VŽ kalbinti šio verslo rinkos dalyviai.
Pirkėjas žinomas pasauliniu mastu
„Apax Partners“ įsigijo 100% „Baltic Classifieds Group OÜ“ akcijų.
„Apax Partners“ tai buvo pirmoji investicija Baltijos šalyse ir jau 9-oji skelbimų srityje. Bendrovės investicijų portfelyje yra tokios skelbimų platformos kaip „Idealista“ (Ispanija), „SouFun“ ir „SoYoung“ (Kinija), „TradeMe“ (Naujoji Zelandija), „Auto Trader“ (Jungtinė Karalystė).
Daugiau nei 40-ies metų investicijų įmonė turi 7 biurus trijuose žemynuose, centrinį biurą Londone, o jos specializacija – investicijos į technologijų, telekomunikacijų, mažmeninės prekybos, vartojimo prekių, sveikatos priežiūros paslaugų, finansinių ir kitų paslaugų įmones. Bendrovės turtas vertinamas daugiau nei 50 mlrd. USD.
VŽ kalbinti rinkos dalyviai nurodo, kad privataus ir rizikos kapitalo investicijų sektoriuje „Apax Partners“ yra vienas žinomiausių vardų, šią kompaniją galima lyginti vos ne su tokiais rinkos flagmanais kaip „Blackstone“. Yra manančių, kad „Apax Partners“, žengusi į Baltijos šalis, bent jau pasidomės ir investicijų į kitas regiono įmones galimybėmis, o gal pažirs ir daugiau sandorių.
Žiniasklaidą pasiliko
M. Linnamae, pardavęs skelbimų portalus, žiniasklaidos priemonių kontrolę toliau išlaiko.
Jo valdomai įmonei „Postimees Grupp“ (anksčiau veikė „Eesti Media“ vardu) Estijoje priklauso dienraštis „Postimees“ ir keli apskričių laikraščiai, „Kanal 2“ televizijų grupė, kelios radijo stotys, naujienų agentūra BNS ir portalas „15min“ Lietuvoje, Latvijos „TV Net“, kitos žiniasklaidos priemonės. Į grupę patenka ir žiniasklaidos monitoringo įmonė „Mediaskopas“.