2021-02-25 08:27

Australija patvirtino: technologijų milžinės privalo mokėti už žiniasklaidos turinį

Dado Ruvic („Reuters“/„Scanpix“) nuotr.
Dado Ruvic („Reuters“/„Scanpix“) nuotr.
Australijos parlamentas priėmė pataisytą įstatymą, įpareigojantį „Google“ ir „Facebook“ ir kitas interneto platformas mokėti žiniasklaidai už skelbiamą turinį. Įstatymas buvo patikslintas po kompromiso su „Facebook“, kai socialinis tinklas buvo savaitei užblokavęs visą Australijoje skelbiamą naujienų turinį.

Ketvirtadienį papildytas žiniasklaidos reguliavimo įstatymas nekeičia ankstesnio principo, kad interneto platformos turi mokėti žiniasklaidai už jų turinio skelbimą. Tačiau, po derybų su „Facebook“, numatytas ilgesnis laikotarpis per kurį technologijų kompanijos privalo sudaryti susitarimus su žiniasklaidos kompanijomis. Numatyta, kad jeigu šalys nesugeba susitarti – kainą nustatys nepriklausomas arbitražas. Vyriausybė gali atleisti „Facebook“, „Google“ ar kitą interneto platformą nuo arbitražo įsikišimo, jeigu technologijų kompanija įrodys, kad „reikšmingai prisidėjo“ prie Australijos naujienų kūrimo.

„Reuters“ pastebi, kad Australija tampa pirmąja šalimi, kurioje technologijų milžinės privalės susitarti su žiniasklaida ir mokėti už naujienas. Jeigu susitarti nepavyktų – kainą nustatytų vyriausybės arbitražas.

Tačiau, kai įstatymas buvo sušvelnintas po derybų su „Facebook“, Australijos leidėjai įspėjo, kad mažesnės žiniasklaidos kompanijos gali likti „už borto“.

Nors šalies vyriausybė tikina, kad net ir pataisyti įstatymai yra laimėjimas.

„Kodeksas užtikrins, kad žiniasklaidos įmonėms būtų atlyginama už jų kuriamą turinį ir tai padės išsilaikyti Australijos viešajai žiniasklaidai“, — pareiškime pabrėžia šalies iždo valdytojas Joshas Frydenbergas ir komunikacijos ministras Paulas Fletcheris.

Derybos jau vyksta

Įstatyme nėra konkrečiai įvardijamos „Facebook“ ar „Google“. Pastaroji jau sudarė keletą susitarimų su leidėjais, įskaitant leidybos kompaniją „News Corp“, kuri, įkurta Ruperto Merdocho, dabar jau yra nebe Australijos, o pasaulinė žiniasklaidos kompanija.

Kelios žiniasklaidos kompanijos, įskaitant „Seven West Media“, „Nine Entertainment“ ir „Australian Broadcasting Corp“, teigia, kad jau derasi su „Facebook“.

Nei „Google“, nei „Facebook“ kol kas nekomentavo naujausio Australijos įstatymų leidėjų sprendimo.

VŽ rašė, kad visame pasaulyje įdėmiai stebima, kaip susiklostys Australijoje technologijų milžinių ir žiniasklaidos santykiai.

Apie ketinimus sekti Australijos pavyzdžiu jau paskelbė  Kanados vyriausybės atstovai. Panašių sprendimų ketina imtis ir Jungtinė Karalystė.

52795
130817
52791