2025-01-02 05:45

„Walmart“ provokacija – pasiūlė ikoninės „Hermes Birkin“ rankinės kopiją

Tomo Nicholsono („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
Tomo Nicholsono („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
Didžiausias JAV mažmeninės prekybos tinklas „Walmart“ 2025-uosius pasitinka provokacija – pasiūlė prabangios legendinės „Hermes Birkin“ rankinės kopiją, vartotojų dar pramintą „Walmart Wirkin“. Kopija pasirodė socialiniuose tinkluose, užtvindė „TikTok“ ir užkūrė aštrias diskusijas dėl intelektinės nuosavybės teisių, plagiato ir prabangos industrijos tendencijų.

Nenuostabu, „Walmart Wirkin“ rankinė-kopija – labai panaši į prabangią ikoninę Prancūzijos prabangos prekių gamintojos „Hermes Birkin“ rankinę, tad „Walmart“ svetainėje buvo netrukus iššluota, kai internautai „TikTok“ pasidalijo vaizdo įrašais apie rankinę, primenančią originalų „Hermes“ gaminį.

Pavyzdžiui, influencerei savo paskyroje @styledbykristi atkreipus dėmesį į nebrangią rankinę gruodžio 19 d. paskelbtame įraše, jis jau dabar yra surinkęs per 8 mln. peržiūrų, fiksuoja independent.co.uk.

Vaizdo įraše influencerė gyrėsi, kad įsigijo 79,99 USD vertės „BESTSPR Platinum Lychee“ smaragdinę rankinę, kuri atrodo labai panaši į išskirtinius „Birkin“ gaminius.

„Walmart“ pasiūlytų rankinių kaina, priklausomai nuo dydžio ir spalvos, siekė nuo 78 iki 100 USD. 

Įrašas „TikTok“.
Įrašas „TikTok“. 

Tuo metu originali „Hermes Birkin“ rankinė, sukurta dar 1984 m. ir, kaip skelbiama, vos po kelerių metų tapusi statuso ženklu, kainuoja nuo maždaug 9.000 USD. Jos kainos variacijos su deimantais pasauliniuose aukcionų namuose „Sotheby's“ yra siekusios ir bemaž 400.000 USD. 

Skaičiuojama, kad standartinis „Birkin“ modelis, kurį vienam darbuotojui pagaminti rankomis užtrunka iki 40 valandų, gali kainuoti nuo maždaug 7.200 USD.

Tad mažiau nei 100 USD kainuojanti rankinė tapo virusine sensacija socialinėje žiniasklaidoje, ypač „TikTok“, kur vartotojai dalijosi rankinės išpakavimo vaizdo įrašais ir stiliaus patarimais, naudodami grotažymę #walmartbirkin.

Atrodo, kad didžioji dalis „Wirkin“ rankinių, vos pasirodžiusios buvo išparduotos, kilus triukšmui socialinėje žiniasklaidoje, skelbia CNN.

„Walmart Birkin“ krepšys pavadintas „Wirkin“ ir jis skirtas „Wirkin“ klasei“, – cituoja „TikTok“ vartotoją CNN.

Tarp šių rankinių kopijų gamintojų, siūliusių panašias į ikonines rankines, CNN vardija „Kamugo“, BESTSPR, YMTQ, „Judy“.

Nei „Walmart“, nei „Hermes“ neatsakė į CNN prašymą pakomentuoti.

Prabangos kodas

„Hermes Birkin“ rankinės yra prabangos prekės, turinčios išskirtinumo reputaciją, pavyzdys. Daugelis įžymybių nuo dainininkės Beyonce, reperės Cardi B ar realybės šou žvaigždės Kim Kardashian nevengia dalintis nuotraukomis, kur matyti naujausi prabangūs „Birkin“ kolekcijos gaminiai.

Pirmoji „Birkin“ rankinė buvo sukurta 1984 m. specialiai britų aktorei Jane Birkin, kuriai, kaip jaunai mamai, prireikė talpaus krepšio, tad čia buvo specialių kišenių, tinkančių kūdikių buteliukams ir kitiems daiktams.

„Hermes“ yra viena didžiausių prabangos prekių gamintojų pasaulyje pagal pardavimus, kurie 2022 m. augo 32%. Skaičiuojama, kad odiniai gaminiai, pirmiausia „Birkin“ rankinės, 2022-aisiais sudarė 42,8% „Hermes“ pajamų, remiantis „Deloitte“ ataskaita, skelbia CNN.

Prabangios, aukščiausios klasės rankinės yra viena dažniausiai perkamų dėvėtų drabužių kategorijų, pažymi CNN.

Įdomu, kad „Walmart“, kaip ir dalis kitų e. parduotuvių internete, taip pat parduoda naudotas „Birkin“ rankines, kainuojančias kelis tūkstančius dolerių. Prie jų yra žymos, kad rankinė atrodo kaip nauja, ar yra geros būklės. Tai užsienio žiniasklaidoje pasėjo dar daugiau klausimų, kodėl nematyti „Hermes“ reakcijos.

Situacija liūdina, tačiau tendencija gaji 

Vilija Viešūnaitė, advokatų kontoros „Triniti Jurex“ vadovaujanti partnerė, advokatė, kalbėdama apie šią situaciją, pabrėžia, kad nenuostabu, kad reputaciją turinčius prekių ženklus kopijuoja, o tai reiškia, kad jų savininkai pasiekė savo tikslą – vartotojai apie juos svajoja ir ieško galimybių įsigyti. 

Vilija Viešūnaitė, advokatų kontoros „Triniti Jurex“ vadovaujančioji partnerė, advokatė. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vilija Viešūnaitė, advokatų kontoros „Triniti Jurex“ vadovaujančioji partnerė, advokatė. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

„Tačiau tam, kad tai atsitiktų, reputaciją turinčio prekių ženklo ar dizaino savininkas įdėjo daug pastangų ir laiko bei nuėjo ilgą kelią iki tokio rezultato. Kaip ir šiuo atveju – „Birkin“ rankinės netapo visų geidžiamos per vieną naktį, o jų reputacijos kūrimo istorija trunka ne vieną dešimtmetį“, – akcentuoja V. Viešūnaitė.

Tokioms pastangoms apsaugoti įstatymai sukuria sąlygas: tai ir prekių ženklo, dizaino ar autorinio kūrinio apsauga.

„Teisių savininkas turi teisę kreiptis į teismą ir reikalauti uždrausti bet kokį kopijų naudojimą, jų sunaikinimą ir nuostolių atlyginimą. Tiesa, šiuo atveju nuostolių atlyginimo klausimas gali būti labai įdomus – paprastai jie skaičiuojami pagal parduotų neteisėtų prekių kiekį, bet ar tikrai patys „Hermes“ būtų pardavę tokį kiekį rankinių, kaip dabar tai padarė „Walmart?“ – retoriškai klausia V. Viešūnaitė.

Inga Lukauskienė, intelektinės nuosavybės teisinių paslaugų grupės „Metida“ advokatė, antrina, kad pateikta situacija sukelia nemažai minčių.

Visų pirma, šiuo atveju yra svarbu, kad „Hermer Birkin“ rankinių dizainas yra saugomas kaip autorių teisių objektas. 

Inga Lukauskienė, teisės grupės „Metida“ patentinė patikėtinė, advokatė. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Inga Lukauskienė, teisės grupės „Metida“ patentinė patikėtinė, advokatė. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

„Rankinė buvo sukurta 1984 m., taigi, tikėtina, kad turtinės autoriaus teisės tebegalioja, nes jos yra saugomos visą autoriaus gyvenimą ir 70 m. po jo mirties. Tuo autoriaus teisės skiriasi nuo išradimų apsaugos, nes pasibaigus maksimaliam 20 m. terminui, bet kas gali patentuotą išradimą naudoti“, – lygina I. Lukauskienė.

Pasak advokatės, „Walmart“ pristatyta „Wirkin“ rankinė yra vertintina kaip „Hermes Birkin“ rankinės neteisėta kopija.

„Stiprėjant materializmo, greito vartojimo ir skaitmeninės realybės tendencijoms, vis dėlto negalime pamiršti, kad tokie autoriniai kūriniai buvo sukurti konkrečių dizainerių, o ne suprogramuoti dirbtinio intelekto, be to, kaip žinoma, tokie prabangos gaminiai kaip ir „Hermes Birkin“ rankinės, dar ir šiandien yra gaminami rankomis, tai taip pat lemia tokių prabangos prekių kainą, todėl masinės gamybos prekės tuo pačiu dar ir devalvuoja kūrybos prasmę ir vertę“, – akcentuoja I. Lukauskienė.

Pasak I. Lukauskienės, nors ir sakoma, kad kopijuojama tik tai, kas vertinga, visuomet egzistuoja klastotes perkančių vartotojų, Įmonėms, kurios prekiaujančioms tokiais gaminiais, visuomet verta įsivertinti, ar tikrai „bloga reklama vis tiek yra reklama“ ir kokią žalą tokia reklama daro tokios įmonės reputacijai.

O gal prabangos segmento pokyčiai?

Tiesa, užsienio žiniasklaidoje galima rasti ir ne vien neigiamų nuostatų šiuo klausimu.

Štai Jeetendr Sehdevas, žurnalistas, įžymybių ekspertas, knygos „The Kim Kardashian Principle: Why Shameless Sells“ autorius, teigia, kad reakcija į „Wirkin“ yra aiškus ženklas, kad supratimas apie prabangą ir prekės ženklus keičiasi. 

„Ar tai tiesioginė grėsmė „Hermes“? Abejoju. Tačiau tai skatina esmines diskusijas apie tai, kam iš tiesų skirta prabanga“, – „Forbes“ svarsto J. Sehdevas.

Pasak jo, „Wirkin“ ne tik siūlo aukščiausios klasės mados estetiką už prieinamą kainą, bet ir keičia tai, kaip atrodo siekiamybė. 

„Šia prasme, manau, „Wirkin“ peržengia tam tikrą ribą ir tampa kultūriniu judėjimu“, – nuomone dalijasi J. Sehdevas.

Nors tokie prekių ženklai kaip „Hermes“, teigia jis, ir toliau klestės dėl savo išskirtinumo, meistriškumo, prabangos sąvoka keičiasi, o tai lemia naujos vartotojų kartos.

„Pavyzdžiui, Z karta prabangą supranta ir vertina kitaip, tad tokie procesai – tai ir kultūriniai pareiškimai, atspindintys naują mados erą“, – teigia J. Sehdevas.

52795
130817
52791