2020-10-26 19:17

Didelę dalį nuostolių dėl brangių „Equinor“ SkGD siūloma perkelti „Igničiui“

Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Energetikos ministras siūlys Vyriausybei gerokai sumažinti suskystintų gamtinių dujų (SkGD) terminalo išlaikymo kaštus – jei Seimas ir Vyriausybė pritars, vartotojams tenkantys kaštai minimaliai terminalo veiklai palaikyti sumažėtų nuo maždaug 25 mln. Eur šiemet iki 6,5–7 mln. Eur 2021 metais.
Papildyta elektros ir dujų tiekimo bendrovės „Ignitis“ vadovo D. Montvilos komentaru

Tai reiškia, kad didžioji dalis dabar patiriamų nuostolių dėl itin brangių „Equinor“ dujų bus perkelta valstybės kontroliuojamai „Ignitis grupei“.   

Žygimantas Vaičiūnas sako, kad tokiu atveju nuo kitų metų sausio keliais procentais atpigtų ir dujos visiems vartotojams. Vien papildoma dujų kainos dedamoji sumažėtų apie 30%.

Ministras siūlys Vyriausybei sumažinti „Ignitis grupės“ antrinės įmonės „Ignitis“ perkamo būtinojo SkGD kiekio krovinių skaičių nuo keturių iki dviejų per metus. Pagal 10 metų sutartį šie kroviniai perkami iš Norvegijos bendrovės „Equinor“ (buvusi „Statoil“), mokant gerokai brangiau nei rinkoje.

Be to, Seimui bus siūloma pakeisti SkGD terminalo įstatymą ir už likusius du krovinius „Igničiui“ kompensuoti iki 10% „Equinor“ dujų ir rinkoje perkamų dujų kainų skirtumo. Dabar dujų vartotojai kompensuoja visą skirtumą už keturis krovinius – šiemet ši suma sieks apie 25 mln. Eur, o kitąmet ji, prognozuojama, išaugs iki 35 mln. Eur.   

„Paketas bus iš dviejų dalių – dėl krovinių kiekio sprendžia Vyriausybė. (...) Tiek 2019, tiek 2020 metais tokių krovinių (minimaliai terminalo veiklai palaikyti – BNS) realiai nereikėjo, jų nereikės ir 2021 metais, bet pereinamuoju laikotarpiu siūlome iki dviejų krovinių sumažinti. Tuo metu dėl 10% kainos skirtumo padengimo reikalingas Seimo sprendimas, nes tai reguliuojama SkGD terminalo įstatymu“, – BNS sakė Ž. Vaičiūnas. 

Anot jo, prognozuojama, kad būtinojo tiekimo kaštai 2021 metais, priėmus abu sprendimus, siektų tik 6,5–7 mln. Eur.

„Kita dalis priklausys nuo „Igničio“ ir „Equinor“ galimybių peržiūrėti kontraktą ar ieškoti kitų sprendimų“, – teigė energetikos ministras.

„Šiais pakeitimais siekiama, kad dujų vartotojų apmokama SkGD būtinojo kiekio tiekimo ir SkGD terminalo būtinosios veiklos užtikrinimo paslauga būtų teikiama konkurencingomis rinkos kainomis, SkGD terminalo būtinasis kiekis įsigyjamas ekonomiškai naudingiausiu būdu“, – rašoma ministerijos pranešime.

Pasak Ž. Vaičiūno, su projektais pirmadienį neformaliame susitikime bus supažindinti ministrai, įskaitant ir „Ignitis grupės“ didžiausios akcininkės Finansų ministerijos vadovą Vilių Šapoką. 

Ž. Vaičiūnas tikisi, kad Seimo sprendimas bus priimtas iki šios sesijos pabaigos – gruodžio 23 dienos, tuomet nauja tvarka įsigaliotų nuo 2021 metų sausio.

„Tai turėtų įtakos ir dujų kainai, kelių procentų mažėjimas būtų“, – sakė Ž. Vaičiūnas.  

Anot jo, SkGD laivo-saugyklos išlaikymo kaštai kitais metais sumažės apie 3,6 mln. Eur iki 29 mln. Eur.  

D. Montvila: dabartinis reguliavimas neturėtų būti keičiamas

Tuo metu „Ignitis grupės“ atstovas sako, jog dabartinis reguliavimas neturėtų būti keičiamas, taip pat ilgalaikiai valstybės įsipareigojimai.

„Bet kokie pakeitimai turėtų būti įgyvendinti pasibaigus šiuo metu apibrėžtam reguliavimui – tai yra po 2024 metų, kai bus pasibaigęs paskirtojo tiekimo funkcijos vykdymas pagal Suskystintų gamtinių dujų terminalo įstatymą“, – BNS perduotame komentare sakė elektros ir dujų tiekimo bendrovės „Ignitis“ generalinis direktorius Darius Montvila.

Pasak jo, sutartis su „Equinor“ buvo pasirašyta Vyriausybės pavedimu, tuo metu buvusiomis rinkos sąlygomis. „Equinor“ (tuomet „Statoil“) laimėjo Energetikos ministerijos skelbtą konkursą ir tapo pagrindiniu dujų tiekėju per SkGD terminalą.

„Igničio“ vadovas priminė, kad paskirtojo SkGD tiekimo modelis buvo patvirtintas dar 2013 metais, o 2018 metais Energetikos ministerija notifikavo valstybės pagalbą Europos Komisijoje.

Norvegijos vyriausybės atsako nesulaukė

Pagal dar 2014 metais pasirašytą ir vėliau pakoreguotą sutartį su „Equinor“ Lietuva įsipareigojo 10 metų pirkti minimalų Klaipėdos terminalo veiklai būtiną SkGD kiekį – keturis didelius laivus per metus.

Ž. Vaičiūnas BNS praėjusią savaitę sakė, kad sutartis yra nelanksti. Ministras teigė jau pernai prašęs Norvegijos vyriausybės tarpininkauti ir pakeisti sutartį, tačiau atsako nesulaukė.

Vyriausybė pernai rudenį pavedė Energetikos ministerijai inicijuoti SkGD terminalo būtinosios veiklos modelio pokyčius. Ž. Vaičiūnas tuomet sakė, kad tai daryti verčia rekordiniai terminalui 2019 metai bei būsimas dujotiekis į Lenkiją.

Tuometinė „Litgas“ (dabar „Ignitis“) jau kartą buvo persiderėjusi su „Equinor“ dėl 2014 metų dujų tiekimo sutarties. 2016 metų pradžioje šalys pasirašė atnaujintą sutartį – buvo pakeista kainos formulė, ji priartinta prie dujotiekiais tiekiamų dujų kainų, apie trečdalį sumažintas metinis dujų kiekis – nuo maždaug 5,5 iki 3,6 TWh (arba nuo 540 mln. iki 350 mln. kubų), o sutarties trukmė pailginta iki 2024 metų pabaigos, kai baigiasi sutartis dėl laivo „Independence“ nuomos.

Tačiau pastaraisiais metais gerokai kritus SGD kainoms pasaulio rinkoje, „Equinor“ dujos tapo daug brangesnės. Pagal terminalo pajėgumų modelį, „Ignitis“ dujas rinkos dalyviams parduoda už vidutinę rinkos kainą, o skirtumas tarp rinkos ir „Equinor“ dujų kainų kompensuojamas iš terminalo dedamosios, kurią moka visi dujų vartotojai.

52795
130817
52791