Didelę dalį nuostolių dėl brangių „Equinor“ SkGD siūloma perkelti „Igničiui“

Publikuota: 2020-10-26
Atnaujinta 2020-10-26 19:15
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
svg svg
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Energetikos ministras siūlys Vyriausybei gerokai sumažinti suskystintų gamtinių dujų (SkGD) terminalo išlaikymo kaštus – jei Seimas ir Vyriausybė pritars, vartotojams tenkantys kaštai minimaliai terminalo veiklai palaikyti sumažėtų nuo maždaug 25 mln. Eur šiemet iki 6,5–7 mln. Eur 2021 metais.

Papildyta elektros ir dujų tiekimo bendrovės „Ignitis“ vadovo D. Montvilos komentaru

Tai reiškia, kad didžioji dalis dabar patiriamų nuostolių dėl itin brangių „Equinor“ dujų bus perkelta valstybės kontroliuojamai „Ignitis grupei“.   

Žygimantas Vaičiūnas sako, kad tokiu atveju nuo kitų metų sausio keliais procentais atpigtų ir dujos visiems vartotojams. Vien papildoma dujų kainos dedamoji sumažėtų apie 30%.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Ministras siūlys Vyriausybei sumažinti „Ignitis grupės“ antrinės įmonės „Ignitis“ perkamo būtinojo SkGD kiekio krovinių skaičių nuo keturių iki dviejų per metus. Pagal 10 metų sutartį šie kroviniai perkami iš Norvegijos bendrovės „Equinor“ (buvusi „Statoil“), mokant gerokai brangiau nei rinkoje.

Be to, Seimui bus siūloma pakeisti SkGD terminalo įstatymą ir už likusius du krovinius „Igničiui“ kompensuoti iki 10% „Equinor“ dujų ir rinkoje perkamų dujų kainų skirtumo. Dabar dujų vartotojai kompensuoja visą skirtumą už keturis krovinius – šiemet ši suma sieks apie 25 mln. Eur, o kitąmet ji, prognozuojama, išaugs iki 35 mln. Eur.   

„Paketas bus iš dviejų dalių – dėl krovinių kiekio sprendžia Vyriausybė. (...) Tiek 2019, tiek 2020 metais tokių krovinių (minimaliai terminalo veiklai palaikyti – BNS) realiai nereikėjo, jų nereikės ir 2021 metais, bet pereinamuoju laikotarpiu siūlome iki dviejų krovinių sumažinti. Tuo metu dėl 10% kainos skirtumo padengimo reikalingas Seimo sprendimas, nes tai reguliuojama SkGD terminalo įstatymu“, – BNS sakė Ž. Vaičiūnas. 

Anot jo, prognozuojama, kad būtinojo tiekimo kaštai 2021 metais, priėmus abu sprendimus, siektų tik 6,5–7 mln. Eur.

„Kita dalis priklausys nuo „Igničio“ ir „Equinor“ galimybių peržiūrėti kontraktą ar ieškoti kitų sprendimų“, – teigė energetikos ministras.

„Šiais pakeitimais siekiama, kad dujų vartotojų apmokama SkGD būtinojo kiekio tiekimo ir SkGD terminalo būtinosios veiklos užtikrinimo paslauga būtų teikiama konkurencingomis rinkos kainomis, SkGD terminalo būtinasis kiekis įsigyjamas ekonomiškai naudingiausiu būdu“, – rašoma ministerijos pranešime.

Pasak Ž. Vaičiūno, su projektais pirmadienį neformaliame susitikime bus supažindinti ministrai, įskaitant ir „Ignitis grupės“ didžiausios akcininkės Finansų ministerijos vadovą Vilių Šapoką. 

Ž. Vaičiūnas tikisi, kad Seimo sprendimas bus priimtas iki šios sesijos pabaigos – gruodžio 23 dienos, tuomet nauja tvarka įsigaliotų nuo 2021 metų sausio.

„Tai turėtų įtakos ir dujų kainai, kelių procentų mažėjimas būtų“, – sakė Ž. Vaičiūnas.  

Anot jo, SkGD laivo-saugyklos išlaikymo kaštai kitais metais sumažės apie 3,6 mln. Eur iki 29 mln. Eur.  

D. Montvila: dabartinis reguliavimas neturėtų būti keičiamas

Tuo metu „Ignitis grupės“ atstovas sako, jog dabartinis reguliavimas neturėtų būti keičiamas, taip pat ilgalaikiai valstybės įsipareigojimai.

„Bet kokie pakeitimai turėtų būti įgyvendinti pasibaigus šiuo metu apibrėžtam reguliavimui – tai yra po 2024 metų, kai bus pasibaigęs paskirtojo tiekimo funkcijos vykdymas pagal Suskystintų gamtinių dujų terminalo įstatymą“, – BNS perduotame komentare sakė elektros ir dujų tiekimo bendrovės „Ignitis“ generalinis direktorius Darius Montvila.

Pasak jo, sutartis su „Equinor“ buvo pasirašyta Vyriausybės pavedimu, tuo metu buvusiomis rinkos sąlygomis. „Equinor“ (tuomet „Statoil“) laimėjo Energetikos ministerijos skelbtą konkursą ir tapo pagrindiniu dujų tiekėju per SkGD terminalą.

„Igničio“ vadovas priminė, kad paskirtojo SkGD tiekimo modelis buvo patvirtintas dar 2013 metais, o 2018 metais Energetikos ministerija notifikavo valstybės pagalbą Europos Komisijoje.

Norvegijos vyriausybės atsako nesulaukė

Pagal dar 2014 metais pasirašytą ir vėliau pakoreguotą sutartį su „Equinor“ Lietuva įsipareigojo 10 metų pirkti minimalų Klaipėdos terminalo veiklai būtiną SkGD kiekį – keturis didelius laivus per metus.

Ž. Vaičiūnas BNS praėjusią savaitę sakė, kad sutartis yra nelanksti. Ministras teigė jau pernai prašęs Norvegijos vyriausybės tarpininkauti ir pakeisti sutartį, tačiau atsako nesulaukė.

Vyriausybė pernai rudenį pavedė Energetikos ministerijai inicijuoti SkGD terminalo būtinosios veiklos modelio pokyčius. Ž. Vaičiūnas tuomet sakė, kad tai daryti verčia rekordiniai terminalui 2019 metai bei būsimas dujotiekis į Lenkiją.

Tuometinė „Litgas“ (dabar „Ignitis“) jau kartą buvo persiderėjusi su „Equinor“ dėl 2014 metų dujų tiekimo sutarties. 2016 metų pradžioje šalys pasirašė atnaujintą sutartį – buvo pakeista kainos formulė, ji priartinta prie dujotiekiais tiekiamų dujų kainų, apie trečdalį sumažintas metinis dujų kiekis – nuo maždaug 5,5 iki 3,6 TWh (arba nuo 540 mln. iki 350 mln. kubų), o sutarties trukmė pailginta iki 2024 metų pabaigos, kai baigiasi sutartis dėl laivo „Independence“ nuomos.

Tačiau pastaraisiais metais gerokai kritus SGD kainoms pasaulio rinkoje, „Equinor“ dujos tapo daug brangesnės. Pagal terminalo pajėgumų modelį, „Ignitis“ dujas rinkos dalyviams parduoda už vidutinę rinkos kainą, o skirtumas tarp rinkos ir „Equinor“ dujų kainų kompensuojamas iš terminalo dedamosios, kurią moka visi dujų vartotojai.

Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo draudžiama.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Vokietija: žaliosios elektros lenktynės su dujomis ir atomu Premium

Vokietijoje nėra tiek saulėtų dienų kiek Pietų Europoje, tačiau vasarą saulės elektrinės lenkia dujomis...

Pramonė
2022.06.28
Seimas lengvina vėjo ir saulės jėgainių statybą 3

Seimas antradienį pritarė spartesnę atsinaujinančios energetikos plėtrą numatančiam įstatymų pataisų –...

Pramonė
2022.06.28
Teismas vėl atmetė 240 mln. Eur vertės Lietuvos ieškinį „Veolia“

Lietuvos apeliacinis teismas antradienį dar kartą atmetė daugiau nei 240 mln. Eur vertės valstybės ieškinį...

Pramonė
2022.06.28
VVĮ grynasis pelnas pernai smuko 19%, už 2021 m. išmokėta 183,7 mln. Eur dividendų

47 valstybės valdomų įmonių (VVĮ) grynasis pelnas pernai susitraukė 19%, iki 280 mln. Eur, kai 2020 metais...

Finansai
2022.06.28
Seimas uždraudė rusiškų dujų importą į Lietuvą, išskyrus tranzitą į Kaliningradą

Lietuva įstatymu uždraudė į šalį importuoti rusiškas gamtines dujas, išskyrus jų tranzitą į Kaliningrado...

Pramonė
2022.06.28
Europos Komisija ragina ES šalis ruoštis tolesniems dujų tiekimo iš Rusijos sutrikimams

Europos Sąjungos valstybės narės, ruošdamosi artėjančiai žiemai, turėtų atsižvelgti į galimus tolesnius...

Pramonė
2022.06.28
JAV: G7 juda į priekį derybose dėl rusiškos naftos kainų „lubų“

Didžiojo septyneto (G7) šalys pirmadienį tariasi dėl ekonominio spaudimo Maskvai didinimo, siekdamos...

Pramonė
2022.06.27
Rusiškų dujų tiekimas apribotas arba nutrauktas 12 iš 27 ES narių 1

Europos Sąjungos energetikos komisarė Kadri Simson pranešė, jog rusiškų gamtinių dujų tiekimas šiuo metu yra...

Pramonė
2022.06.27
Krizės apimta Šri Lanka siunčia į Rusiją du ministrus derybų dėl naftos

Šri Lanka siunčia į Rusiją du ministrus derėtis dėl degalų – vienos iš būtiniausių prekių, kurių ši Indijos...

Verslo aplinka
2022.06.27
Postą palieka ESO vadovas M. Keizeris 7

Bendrovės „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) vadovas ir valdybos pirmininkas Mindaugas Keizeris nuo...

Vadyba
2022.06.27
Degalams išbrangus lietuviai keičia įpročius

Brangstantys degalai beveik kas antrą suaugusį Lietuvos gyventoją verčia keisti įpročius ir iš automobilio...

Pramonė
2022.06.27
Sekmadienį baigiasi laikas pasirinkti nepriklausomą tiekėją 3

Sekmadienį baigiasi terminas, kai antrojo elektros rinkos liberalizavimo etapo vartotojai turi pasirinkti...

Verslo aplinka
2022.06.26
Atšaukiamas Kaliningrado elektros sistemos izoliuoto darbo bandymas 1

Šeštadienį numatytas Kaliningrado elektros sistemos izoliuoto darbo bandymas neįvyks. Apie tai Lietuvos...

Pramonė
2022.06.23
D. Kreivys: Lietuvos tikslas – kuo greičiau sinchronizuoti elektros tinklus su Europa

Kaip atsaką į sustabdytą kai kurių Rusijos prekių tranzitą į Kaliningradą Maskvai grasinant atjungti Lietuvą...

Pramonė
2022.06.23
Vokietija aktyvavo pavojaus režimą dėl sumažėjusio dujų tiekimo

Vokietijos valdžios institucijos nusprendė aktyvuoti vadinamąjį pavojaus režimą, kuris yra antrasis avarinio...

Rinkos
2022.06.23
G. Nausėda: Lietuva pasirengusi būti atjungta nuo BRELL, karinės konfrontacijos su Rusija nesitiki

Lietuva pasirengusi tam, kad Rusija, keršydama už ES sankcionuotų prekių tranzito į Kaliningradą sustabdymą,...

Verslo aplinka
2022.06.22
„Gazprom“ išėjo į karą su Europa, dujų kainos muša rekordus Premium 40

Rusijos „Gazprom“ politiniais sumetimais mažinant tiekimą Europai, gamtinių dujų kainos matuojasi ilgiausio...

Rinkos
2022.06.22
Briuselis nuogąstauja dėl didėjančio kai kurių ES šalių anglių naudojimo 2

Briuselis ir nevyriausybinės organizacijos antradienį išreiškė susirūpinimą dėl to, kad kelios ES šalys,...

Verslo aplinka
2022.06.22
„Elektrum Lietuva“ siekia vienašališkai nutraukti sutartį su „Vydmantai wind park“

Latvijos energetikos milžinės „Latvenergo“ antrinei bendrovei Lietuvoje „Elektrum Lietuva“ su Vakarų sankcijų...

Pramonė
2022.06.22
Konkurencijos tarybos pirmininkas: dar anksti kalbėti apie elektros rinkos liberalizavimo naudą

Šarūnas Keserauskas, Konkurencijos tarybos pirmininkas, sako, kad dar per anksti pasakyti, ar vartotojai...

Pramonė
2022.06.21

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku