D. Trumpo muitai Meksikai Europos automobilių gamintojų biudžetuose atvertų smegduobes

Šie kiekvieną savaitę per JAV ir Kanados bei JAV ir Meksikos sienas gabena automobilių, variklių, pavarų dėžių bei kitų komponentų už dešimtis milijardų. Be to, daugybė detalių per šias šalis į JAV įvežama iš Kinijos.
Dalis ekspertų teigia, kad muitai padidins automobilių kainas galutiniams pirkėjams JAV, o tai atsitiktų gana nepalankiu metu, kai kainų lygis jau pasiekęs rekordines aukštumas, rašo „The New York Times“.
Savo ruožtu pirmadienį vakare Meksikos prezidentė Claudia Sheinbaum socialiniame tinkle paskelbė, kad po „gero pokalbio“ su D. Trumpu JAV mėnesiui atidės 25% muitų įvedimą prekėms iš Meksikos. Tai vėliau patvirtino ir D. Trumpas.
Labiausiai nukentėtų „General Motors“
Manoma, kad, pradėjus taikyti tokius muitus, JAV automobilių gamintojai „General Motors“ bus padaryta didžiausia neigiama įtaka.
„General Motors“ ir kelios kitos bendrovės apie 40% Šiaurės Amerikos automobilių ir sunkvežimių gamina Kanadoje ir Meksikoje.
Bendrovė Meksikoje gamina daug daugiau transporto priemonių nei bet kuris kitas gamintojas – 842.000 automobilių 2024 m.
Tai rodo automobilių pramonės duomenų teikėjo „MarkLines“ pateikta statistika. Padėtį apsunkina ir tai, kad kai kurios iš šių transporto priemonių yra svarbiausios bendrovės asortimente. Pavyzdžiui, visi „Chevrolet Equinox“ ir „Blazer“ sportiniai-komerciniai automobiliai, kuriuos įmonė parduoda JAV, yra gaminami Meksikoje.
Iš daugiau kaip milijono pernai pagamintų sunkvežimių beveik pusė buvo surinkta Kanados ir Meksikos gamyklose, rodo „MarkLines“ duomenys.
Keletas kitų automobilių gamintojų, įskaitant „Stellantis“, „Toyotą“ ir „Hondą“, Kanadoje ir Meksikoje taip pat pagamina apie 40% savo Šiaurės Amerikos automobilių ir sunkvežimių, tačiau bendrai jie pagamina mažiau transporto priemonių nei JAV automobilių gamybos milžinė.
„Akivaizdu, kad „General Motors“yra labiau pažeidžiama nei dauguma automobilių gamintojų, nes jos gamybos pėdsakas Šiaurės Amerikoje yra didžiausias“, – leidiniui sako Patrickas Andersonas, Mičigane įsikūrusios konsultacinės įmonės „Anderson Economic Group“ vadovas.
Anot jo, didžiausias tiesioginis muitų poveikis bus vėlavimai ir sumaištis pasienio postuose, nes muitinės agentai, siuntėjai ir uostai bandys išsiaiškinti, kaip elgtis su transporto priemonėmis ir dalimis, kurios jau yra sunkvežimiuose ir traukiniuose, vykstančiuose į pasienį.
Jis suskaičiavo, kad dėl tarifų sunkvežimiai ir kitos sunkiasvorės transporto priemonės, gabenamos į JAV iš Kanados ir Meksikos, gali pabrangti 10.000 USD ar daugiau. Didelę dalį šios sumos bent jau trumpuoju laikotarpiu padengs klientai ir automobilių pardavėjai.
Smuks Europos gamintojų pajamos
Nors padėtis gali atrodyti dramatiška, kol kas automobilių pramonės balsas išlieka gana santūrus ir pragmatiškas. Teigiama, kad bendrovių vadovai nenori užsitraukti dar didesnės prezidento nemalonės, siekia įvairių muitų taikymo išimčių.
Visgi trims Detroito automobilių gamintojams atstovaujanti lobistų grupė – Amerikos automobilių politikos taryba – paskelbė pareiškimą, kuriame rašoma, kad transporto priemonėms ir dalims, atitinkančioms JAV, Meksikos ir Kanados susitarime nustatytas vidaus ir regioninio turinio taisykles, muitai neturėtų būti taikomi.
„Mūsų Amerikos automobilių gamintojai, kurie investavo milijardus JAV, kad įvykdytų šiuos reikalavimus, neturėtų būti priversti mažinti savo konkurencingumo dėl tarifų, kurie didina transporto priemonių gamybos JAV sąnaudas ir stabdo investicijas į Amerikos darbo jėgą“, – cituojamas Mattas Bluntas, grupės prezidentas.
Savo ruožtu Jennifer Safavian, lobistinės grupės „Autos Drive America“, atstovaujančios užsienio kapitalo automobilių gamintojams, veikiantiems JAV, prezidentė, nurodė, kad muitų įvedimas pakenks darbo vietoms, investicijoms ir vartotojams.
Rodos, nerimo bangos greitai persirito ir už Atlanto.
Pirmadienį kai kurių didžiausių Europos automobilių gamintojų akcijos smuko, o tai lėmė susirūpinimas dėl galimų muitų ES prekėms, rašo „Reuters“
„Stellantis“ ir „Volkswagen“ (VW), kurie dalį gamybos vykdo Meksikoje ir kurie yra pažeidžiami muitų, atpigo atitinkamai 6,8% ir 5,6%.
„Volvo Cars“ atpigo 6,5%, o „Mercedes Benz“, BMW ir „Porsche“ prarado nuo 3,6% iki 4,3% vertės. Prancūzijos automobilių dalių tiekėjo „Valeo“ akcijų vertė sumažėjo 7,4%.
Analitikai baiminasi, kad muitai prekėms iš Meksikos gali padaryti didesnę žalą Europos automobilių gamintojams ir jų tiekėjams nei bet kokie tiesioginiai muitai ES prekėms.
„Manome, kad tarifai turės įtakos maždaug 8 mlrd. Eur VW pajamų ir maždaug 16 mlrd. Eur „Stellantis“ pajamų“, – pranešime nurodo investicinio banko „Stifel“ analitikai.
Jie suskaičiavo, kad visas tarifų poveikis 2025 m. sudarys apie 12% „Volkswagen“ veiklos pajamų, o „Stellantis“ – 40%.
„Wall Street Journal“ skelbia, kad nukentės ir Japonijos automobilių gamintojai, kurie, norėdami parduoti automobilius JAV, ne tik gamina juos JAV gamyklose arba importuoja iš Japonijos, bet ir surenka juos Meksikoje ir importuoja į JAV.
„Honda Motor“ akcijos pirmadienį buvo 6,7% pigesnės. „Nissan Motor“ smuko 6%, o „Toyota Motor“ – 5,3%.
Dar lapkritį, kai D. Trumpas pirmą kartą pagrasino įvesti 25% ar didesnius tarifus importui iš Meksikos, „Hondos“ vykdomasis viceprezidentas Shinji Aoyama teigė, kad tarifų poveikis būtų didžiulis, jei toks sprendimas būtų įgyvendintas. Jis sakė, kad „Honda“ Meksikoje kasmet pagamina apie 200.000 automobilių ir apie 80% jų eksportuoja į JAV.
Shinji Aoyama nurodė, kad jei naujieji muitai taptų nuolatiniai, bendrovė turėtų apsvarstyti vidutinės trukmės ir ilgalaikes galimybes, pavyzdžiui, gamybos perkėlimą į JAV arba kitas šalis, kurioms muitai netaikomi.
„Nissan“ ir „Toyota“ taip pat gamina transporto priemones Meksikoje ir dalį jų eksportuoja į JAV.
Nauji muitai pradedami taikyti netinkamu metu, ypač „Hondai“ ir „Nissan“, nes šie du automobilių gamintojai svarsto, kaip sujungti savo veiklas.
Be to, „Nissan“ šiuo metu vykdo pertvarką, siekdama išspręsti silpnų pardavimų Šiaurės Amerikoje ir Kinijoje problemą. Ji paskelbė planą visame pasaulyje panaikinti 9.000 darbo vietų ir penktadaliu sumažinti pasaulinius gamybos pajėgumus.
Žinios, vertos jūsų laiko
- Esminių naujienų santrauka kasdien
- Podkastai - patogu keliaujant, sportuojant ar tiesiog norint išnaudoti laiką produktyviau
- Manopinigai.lt - praktiški patarimai apie investavimą, realūs dienoraščiai