Vaikai ir prabanga

Tiesa ta, kad kas savaitę augant mamos pilvui atsiveria visai kitas suvokimo, poreikių bei vartosenos pasaulis, kurio tyrinėti vis noriau leidžiasi ir prabangūs prekių ženklai — žinoma, ne vien iš meilės jūsų vaikui.
Pirmą kartą apsilankiusi Vilniaus IKEA parduotuvėje pagalvojau: štai kur renkasi visos Lietuvos nėščiosios! Dailūs pilvai lingavo tarp kvapnių žvakių eilių, kyšojo iš už stiklainių lentynos ir linko virš vaikiškos patalynės dėžių. Tačiau IKEA‘oje nerasi žydro kašmyro megztinio pusės metų pypliui ar aukso ir šilko apyrankės ilgai lauktai pirmagimei (pavyzdžiui, italų juvelyrės Carolinos Bucci 18 karatų apyrankės „Baby Girl Lucky“, 740 Eur).
Kaip tik tokiais suaugusiojo ausiai pažįstamais pavadinimais, žinomais prabangos prekių ženklais pažymėtas smulkmenas pareigingoms ir pasiturinčioms mamoms rekomenduoja tinklaraštis „Romy & the Bunnies“. Jį kuruoja Julia Restoin Roitfield, kurios motina — garsioji Carine Roitfeld, buvusi prancūziškojo „Vogue“, o dabar — visų „Harper‘s Bazaar“ leidinių grupės vyriausioji redaktorė. Julios dukters Romy garbei pavadintame tinklaraštyje būsimoms ir naujoms mamoms siūloma, kaip tausoti save, kuo lepinti naujagimį, kaip atgauti jėgas, grožį ir kūno formas.
„Daug laiko praleidžiu mūsų namuose Hamptonuose, kur dažnai plaukioju uždarame baseine“, – laime švyti aukštuomenės dama Fabiola Beracasa. Ji pasakoja, į turtingųjų kurortą Atlanto vandenyno pakrantėje išsiruošusi tam, kad atsikratytų per nėštumą priaugtų papildomų kilogramų, ir kiekvienai rekomenduoja tokį režimą.
Seksas, miestas ir vežimėlis
Sveikas verslininko protas visada susipranta, kad pasiūla turi būti ten, kur yra paklausa, todėl ironijai čia ne vieta. „Romy & the Bunnies“ pirmtakų, o ir sekėjų, netrūksta, net jeigu ne visi jie gyvena Hamptonuose. Ar galite įsivaizduoti, kad „Burberry“ dar 2002 metais pristatė ir vaikams tinkamus kvepalus „Baby Touch“. Tuomet vartotojai į produktą žvelgė kiek įtariai, daugelis su šypsniu lūpose klausinėjo, ar nuo šiol visi vaikai turės kvepėti citrusinių vaisių, vanilės, salstelėjusio rabarbaro ir gaivios mėtos kokteiliu.
Galėtume teigti, kad Londono prabangos ženklas vos išaušus XXI amžiui ėmėsi invazijos į dar neišnaudotą rinką – juk prisiminus pasaulinę bitlomaniją ir Twiggy kultą nesunku patikėti, kad britai turi puikią uoslę naujovėms. Tačiau Alanas Fieldsas, vienas iš knygos „Baby Bargains“ autorių, išsklaido pernelyg ankstyvas ir nepagrįstas prielaidas.
„Prabangos prekių kūdikiams ir vaikams rinka JAV, o ir visame pasaulyje, atsirado maždaug 1990-aisiais, kai finansiškai prakutę vartotojai ėmė niurzgėti, jog vaikams skirtų prekių parduotuvių lentynos nukrautos tomis pačiomis, atsibodusiomis ir nuobodžiomis prekėmis. Jie neskaičiuodami pinigų vos pasirodžiusias čiupdavo 500 USD kainavusias loveles ar 200 USD klodavo už „mobiliąsias aukles“. Kiek vėliau pagreitį įgavo prekyba internetu, ir tokie prekių ženklai kaip italų „Peg Perego“ išdrįso pasiūlyti vežimėlių po 800 USD“, – „Bloomberg Business“ tinklalapiui pasakoja autorius.
Ar pamenate tą „Sekso ir miesto“ seriją, kai Kerė, vilkėdama rožinę „Oscar De La Renta“ suknią, įžingsniavo į „McDonalds“ ir visiems laikams ištrynė ribas tarp aukštosios mados ir kičo? Tas pats serialas pasitarnavo prabangių vaikiškų prekių rinkai.
„2002 m. rugpjūtį TV ekranuose su „Sekso ir miesto“ ketvertuku debiutavo olandų dizainerio ir gydytojo tandemo sukurtas „Bugaboo Frog“ vežimėlis, dėl kurio galvą pametė visos mažylius sūpuojančios niujorkietės. Staiga ėmė atrodyti, kad 700 USD atseikėti už vežimėlį – vieni juokai“, – prisimena finansų ekspertė Helaine Olen.
Specialistai neslepia, kad tiek JAV, tiek visame pasaulyje prabangių vaikiškų prekių rinka 2008 metais patyrė smūgį, tačiau šiuo metu vėl sparčiai atsigauna ir kyla į neregėtas aukštumas.
„Žinoma, kalta ir ekonomika, tačiau augimą lemia kiti veiksniai, pavyzdžiui, mamų amžius. Vis dažniau gimdyti ryžtasi vyresnės, keturiasdešimtmečio sulaukusios ir jį perkopusios moterys, kurios finansiškai gali sau daugiau leisti ir turi išlavintą skonį, – kiek netikėtai pakomentuoja H. Olen. – Lyginant su 1990-aisiais, vien JAV šiuo metu keturiasdešimtmetės gimdo tris kartus dažniau.“
Nejaugi tai reiškia, kad jos pasiduoda impulsui ir perka pusę tūkstančio kainuojančius drabužius, kuriuos sparčiai stypstantys pypliai išauga per dvi savaites? A. Fieldsas atvirauja: „Šiais laikais esame tarytum apsėsti minties, kad vaikus reikia auklėti ir auginti „teisingai“, ir tai mums kainuoja papildomai. Sakykime, norite, kad gamintojas garantuotų, jog vaikiški baldai, kėdutės ar vežimėliai nebuvo apdirbti jokiais kenksmingais chemikalais? Puiku, vežimėlis su tokia garantija jums kainuos trečdaliu daugiau“.
Mamos kopija
Vaikiškų prekių rinkoje vyksta išties keistų poslinkių. Pavyzdžiui, vienas stambiausių Didžiosios Britanijos šio sektoriaus prekybos tinklų „Mothercare“ uždarė apie trečdalį savo parduotuvių, o vaikams kuriančių dizainerių butikai klesti kaip niekad anksčiau – tiek ūkanotoje saloje, tiek Lietuvoje. Vienkartines ar serijines kolekcijas kūdikiams ir vaikams sėkmingai kuria „Gucci“, „Versace“, Stella McCartney ar „Lanvin“. Netrūksta burnojančių, kad dizainerių drabužiais rengiami vaikai virsta mažosiomis tėvų kopijomis ir patys dar nieko nesuvokdami įsitraukia į tuštybių mugę. Tačiau su tokiu požiūriu sutinka ne visi.
„Visada yra pavojus, kad prabangą akcentuojantys prekių ženklai užgoš vaikišką žaismingumą. Bet mums svarbiausia, kad vaikų drabužiai patiktų vaikams. Manau, kad šiuo metu prabangos prekių vaikams rinka stiebiasi organiškai. Užaugo moterų karta, kuri išmano madą ir nori ja dalytis su atžalomis, o dizaino namai tenkina jų poreikius ir, aišku, naudojasi galimybe gerai uždirbti“, – sako dizainerių drabužiais vaikams prekiaujančios interneto parduotuvės alexandalexa.com vadovas Alexas Theophanousas.
Asmeninė asistentė
Žavi britė Rosie Pope Niujorke gyvena nuo aštuoniolikos, augina keturis vaikus, skaito paskaitas apie tai, kaip pasirengti vaikelio auginimui, prižiūri vaikams bei būsimoms mamoms skirtų prekių butiką Upper East Side. Be to, prieš keletą metų ji pristatė pasauliui ir panikuojančioms būsimoms motinoms naują paslaugą, kurią vadina paprastai: asmeninė asistentė motinystės klausimais. Už valandą tokių konsultacijų pasiturinčios niujorkietės pasiruošusios jai mokėti 500 USD. Prieš keletą metų R. Pope net vedė laidą „Nėščia ir su kulniukais“ („Pregnant in Heels“) kuri visiems leido akies krašteliu žvilgtelėti, kokių konsultacijų nori R. Pope klientės. Moteris neslepia, kad dvejus metus gyvavusioje laidoje netrūko šou elementų ir ji toli gražu neatspindi R. Pope veiklos esmės. Pavyzdžiui, laidoje amerikietės R. Pope samdė tam, kad ši nepriekaištingai įrengtame lofte rastų kampelį būsimajam kūdikiui ir įrengtų jį taip, jog vaiko daiktai neardytų interjero dizainerių sukurtos harmonijos. Arba padėtų išrinkti berniukui tokį vardą, kuris užprogramuotų jį tapti politiku. Jei po keturiasdešimties metų išgirsite apie senatorių Boweną Asherį Jacobsą, žinosite, kad tai – motinystės ekspertės Rosie Pope nuopelnas.
„Aš manau, kad visos moterys yra truputį pamišusios. Kai jos laukiasi, pamišimui nėra ribų, bet žinios ir pagalba visada praverčia“, – tikina verslininkė.
Moteris nesiginčija, jog panašios televizijos laidos, kaip ir įvairūs realybės šou, straipsniai apie žinomų žmonių šeimas ar netgi kasmetinės Niujorko, Londono ar Paryžiaus mados savaitės, kurių metu vykstančių šou pirmose eilėse aktoriai ir dainininkai įsitaiso su atžalomis, skatina vartotojus sekti bei mėgdžioti turtingųjų gyvenimo būdą.
George‘o fenomenas
Esame linkę kopijuoti garsiuosius ir sėkminguosius. Kažin ar švedų pora, naujagimį pavadinusi Oliveriu Google‘u tikisi, jog iš jo išaugs naujasis Sergey‘us Brinas? Oliverio Google‘o pasiekimų po dvidešimties metų teks paieškoti „google“, o 2015-aisiais nereikia ilgai sukti galvos, kad suprastum, kas labiausiai įkvepia prabangių vaikiškų prekių bumą ir šios rinkos pokyčius. 2013 m. liepos 22 dieną gimęs Kembridžo princas George‘as vos parodytas pasauliui tapo prabangaus vaikiško gyvenimo būdo simboliu, o sulaukęs metų imtas vadinti įtakingiausiu pasaulio mažyliu ir stiliaus ikona.
„Princas George‘as mūsų prekių ženklui tapo tikra palaima, – džiūgauja Londone kurianti dizainerė Rachel Riley, kurios neįmantrių, tačiau kokybiškų drabužėlių netrūksta princo Williamo ir Kembridžo hercogienės Catherine pirmagimio spintoje. – Esu britė, ir mano kurtiems gaminiams nėra geresnės reklamos.“
Maždaug prieš metus išruoštas į pirmąjį oficialų vizitą, Naujojoje Zelandijoje sosto įpėdinis pasirodė vilkėdamas Rachel Riley kurtus jūreiviškus šortus su petnešomis – juos pirkėjai iš parduotuvių Londone bei Niujorke iššlavė per dvi valandas, o per vėlai susigriebusieji keletą savaičių kantriai laukė papildymo.
Tačiau išnaudoti netikėtą sėkmę sugeba ne visi. Londono „Early Days“ manufaktūra, gaminanti avalynę tik pradedantiems vaikščioti vaikams, George‘ui patrepsenus su jos gamintais bateliais sulaukė tokio pirkėjų antplūdžio, kad iš nuostabos trumpam visai nustojo prekiauti internetu.
VERSLO TRIBŪNA
„Dabar jau vėl prekiaujame. Princas keletą kartų avėjo mūsų gaminamais bateliais. Be galo džiaugiamės tokia reklama. Užklausų sulaukiame iš viso pasaulio, ypač domisi amerikiečiai ir japonai“, – socialiniuose tinkluose giriasi įmonės vadovas Paulas Boltonas.
O specialistai džiaugiasi, kad mažasis įpėdinis keičia visos vaikų rūbų rinkos veidą ir greta visų vaivorykštės spalvų balerinų sijonėlių į vitrinas traukia berniukams skirtus drabužius.
Lepina savaip
Jei nusišypsojo laimė gimti prabangos prekių magnato šeimoje, dizainerių kurti drabužiai gali pasirodyti it vaikų žaidimas. Pavyzdžiui, Francois Henri Pinault‘o, „Kering“ korporacijos, valdančios prekių ženklus „Yves St. Laurent“, „Bottega Veneta“ ir „Gucci“, vadovo, ir aktorės Salmos Hayek atžalai Valentinai priklauso ne tik specialiai jai kuriama drabužių kolekcija, bet ir 12 mln. USD vertės nekilnojamojo turto Los Andžele. Be to, į aštuonmetei kaupiamą fondą kas mėnesį įmetama po 50 000 USD.
„Google“ įkūrėjas Sergey’us Brinas į turtą žiūri filosofiškiau – 2009 metais gimusiam sūnui Benji jis nupirko teises į interneto svetainės adresą Benjibrin.com.
Pamiršę turtuolių pajamas ir nusileidę ant žemės amerikiečių ekonomistai suskaičiavo, kad 2012 metais gimęs kūdikis vidutiniškai per gyvenimą tėvams kainuos 241 080 USD, o šeima, kurios pajamos per metus sudaro daugiau kaip 105 000 USD, vaikui vidutiniškai išleis 399 780 USD. Galime lažintis, kad kašmyro megztinis į sumą neįskaičiuotas.