VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS
2024-02-27 08:30

Mobilumas vakar, šiandien, rytoj: kodėl ir kaip keičiasi mūsų įpročiai turėti automobilį

Visame pasaulyje, o taip pat ir Europoje, ryškėja mobilumo alternatyvų tendencijos – vis labiau populiarėja automobilių dalijimosi bei prenumeratos paslaugos trumpalaikiam ir kasdieniam naudojimui ne tik tarp privačių, bet ir tarp verslo klientų. Vairuotojai kur kas dažniau svarsto galimybę atsisakyti asmeninės transporto priemonės, nes automobilis yra įvardijamas kaip viena brangiausių namų ūkio vartojimo prekių, o jam siūlomos racionalios alternatyvos, kurias išbando vis didesnė visuomenės dalis. Tuo tarpu verslas taip pat ieško inovatyvių ir efektyvių automobilių parko valdymo modelių.

Apklausos ir tyrimai liudija, kad šiandieniniame dinamiškame pasaulyje gyvenimo sąlygos sparčiai keičiasi, o tai turi įtakos ir visuomenės judumui, mobilumo įpročiams. Kompanijos „Berryls“ įžvalgos rodo, kad privačių klientų poreikiai keičiasi ir vietoje pasirinkimo įsigyti asmeninę transporto priemonę vis dažniau jie renkasi kitas mobilumo alternatyvas, kurių naudojimas, ekspertų prognozėmis, iki 2025 m. augs 38%.

Keliauti renkasi alternatyviais būdais

Keičiantis vartotojų poreikiams mobilumo srityje vis didesnė gyventojų dalis išbando įvairias mobilumo alternatyvas ir nuo automobilių nuosavybės pereina prie naudojimu pagrįstų „transporto priemonės kaip paslaugos“ (angl. Vehicle-as-a-Service, VaaS) modelių. Tai suteikia daugiau lankstumo ir patogumo, galimybę vairuoti automobilį kasdien be būtinybės jį turėti, o taip pat padeda efektyviau planuoti finansus.

„MyBee“ vadovas Lukas Jurkšaitis.
„MyBee“ vadovas Lukas Jurkšaitis.

„Siekdami sutaupyti ir vengdami ilgalaikių finansinių įsipareigojimų žmonės vis dažniau išbando rinkoje esančias alternatyvias mobilumo paslaugas ar derina kelis judėjimo būdus tarpusavyje. Pavyzdžiui, didmiesčiuose, trumpesniems atstumams renkasi automobilių dalijimosi paslaugas ir baigia kelionę paspirtuku ar pėsčiomis, o ilgesniam laikotarpiui automobilį prenumeruoja, – mobilumo tendencijas apžvelgia prenumeratos paslaugas Baltijos šalyse teikiančios įmonės „MyBee“ vadovas Lukas Jurkšaitis. – Tiek pasauliniai automobilių prenumeratos rinkos tyrimai, tiek auganti mūsų klientų paklausa ir konkurencinė aplinka rodo, kad prenumeratos modelis neišvengiamai populiarės. Tai skatina dar labiau pasitempti ir ieškoti geriausių sprendimų, kurie atitiktų klientų poreikius ir paskatintų juos dar drąsiau keisti požiūrį į asmeninio automobilio turėjimą.“

Linkę prisitaikyti prie kintančios aplinkos

Mobilumo ekspertai pažymi, kad išsilavinę jaunesni žmonės, nuolat keliaudami ir ieškodami įvairių galimybių, gyvena daug judresnį gyvenimą nei ankstesnės kartos, be to, yra žymiai drąsesni priimti naujoves ir jas išbandyti. Dėl šių priežasčių jaunesniems visuomenės gyventojams nuosavybė neretai neatrodo privilegija, o greičiau brangus ir ilgalaikis įsipareigojimas, kuris neapibrėžtumo laikais gali tapti ne nauda, o našta. Remiantis „McKinsey & Company“ atlikto tyrimo duomenimis, prenumeratos paprastumas yra labai patrauklus. Apklausos rodo, kad Y ir Z kartos vartotojai yra atviri automobilių prenumeratai, o daugiau nei 50% jų yra pasirengę atsisakyti nuosavybės vardan patogumo.

Šiandieniniai vartotojai linkę prisitaikyti prie kintančios aplinkos, turėti galimybę priimti lanksčius sprendimus ir pirmenybę teikti fiksuotiems „viskas įskaičiuota“ mėnesio įkainiams už naudojimąsi įvairiomis paslaugomis, taip pat ir transporto priemone. Jie vis dažniau svarsto atsisakyti nuosavo transporto dėl kylančio infliacijos lygio ir palūkanų normų, brangstant nuosavo transporto išlaikymui. Vertindami technologinę pažangą ir naudodamiesi alternatyviais mobilumo sprendimais žmonės patenkina ir dar vieną poreikį – gali išbandyti ir „pasimatuoti“ naujus automobilių modelius. Anot „MyBee“ vadovo, pastebima tendencija, kad klientai nenori ilgam prisirišti prie vieno modelio, o vis dažniau renkasi lanksčius pasiūlymus, leidžiančius lengvai keisti modelius ir transporto priemones.

„Nusprendus išbandyti automobilių prenumeratos paslaugas klientams nereikia rūpintis kintamų išlaidų rūpesčiais dėl didėjančių lizingo įmokų palūkanų normų ir būtinos techninės priežiūros, nes klientas moka fiksuotą mėnesinį mokestį,“ – pasakoja L. Jurkšaitis.

Kintanti ekonominė situacija ir siekis efektyvinti verslo procesus įtaką daro ir verslų mobilumo sprendimams. Pasak L. Jurkšaičio, klientų lūkesčiams augant verslai taip pat vis labiau susitelkia į savo teikiamų paslaugų kokybės užtikrinimą, o didžiąją dalį operacinės veiklos, tarp jų ir automobilių parko valdymą, vis dažniau patiki išorės partneriams.

„Išaugus kainoms ir kintant EURIBOR palūkanų normoms visame pasaulyje automobilių pirkimas tampa iššūkiu ne tik mažesnėms ar vidutinėms organizacijoms. Stambūs verslai, kuriems reikalingas didelis automobilių kiekis, taip pat patiria kur kas didesnes išlaidas ne tik įsigydami automobilius, bet ir juos prižiūrėdami. Nepaisant to, planuojančios įsigyti automobilius įmonės neretai neįvertina ne tik automobilių priežiūrai skiriamų išlaidų, bet ir automobilio nusidėvėjimo kaštų ateityje. Automobilių prenumerata verslui leidžia turėti fiksuotas mėnesines įmokas visam sutarties laikotarpiui“, – teigia „MyBee“ vadovas.

Norimas automobilis – dar tą pačią dieną

Dar pandemijos metais įmonės ieškojo įvairių sprendimų, keitė pardavimo kanalus, todėl skaitmeninės platformos vartotojams suteikė galimybę paslaugas įsigyti internetu greitai ir itin patogiai. Išaugusi elektroninė prekyba pamažu įmonėms sudarė sąlygas pereiti ir prie prenumeratos verslo modelio. Ši tendencija pastebima ne tik technologijų bendrovėse, bet ir pramonės, medicinos bei automobilių sektoriuose. Transporto priemonių prenumerata veikia panašiai kaip ir kiti žinomi prenumeratos modeliai. Šiuo metu užsiprenumeruoti automobilį galima vos per kelias minutes, o šį vairuoti – artimiausią valandą. Automobilio prenumerata neretai patinka tiems, kurie nori išbandyti, ar jiems reikalingas nuosavas automobilis bei ieškantiems daugiau lankstumo.

„Vartotojai gali pasirinkti norimą prenumeratos laikotarpį, kuris gali būti nuo 6 mėnesių iki 5 metų, o termino pabaigoje galima sutartį pratęsti, rinktis kitą automobilį ar įsigyti jau išbandytą modelį. „MyBee“ siūlo platų automobilių pasirinkimą – nuo ekonominės iki prabangių automobilių klasės. Visgi, jei norimo automobilio šiuo metu nėra, klientas turi galimybę išsirinkti analogišką tai pačiai klasei alternatyvą arba sulaukti savo norimos transporto priemonės“, – pasakoja L. Jurkšaitis.

Kaip teigia „MyBee“ vadovas, klientai vertina ne tik galimybę greitai ir patogiai užsiprenumeruoti norimą automobilį, bet ir galimybę lengvai jį pakeisti.

„Mums svarbu klientams suteikti galimybę lengvai keisti automobilius, ypač pasikeitus įvairioms gyvenimiškoms aplinkybėms, pavyzdžiui, pagausėjus šeimai, persikėlus gyventi į užmiestį, grįžus ilgesniam laikui iš užsienio. Taip pat vis dažniau automobilius prenumeruoti renkasi ir sezoniniams verslai, kai automobilis nėra reikalingas ištisus metus. Na, ir žinoma, vartotojai vertina galimybę visuomet vairuoti naują, saugų automobilį,“ – konstatuoja L. Jurkšaitis.

52795
130817
52791