2025-04-13 16:02

Greičiausias civilinis orlaivis nuo „Concorde“ laikų į dangų pakils jau šiais metais

„Bombardier Global 8000“. Bendrovės vizualizacija.
„Bombardier Global 8000“. Bendrovės vizualizacija.
Kanados aeronautikos įmonė „Bombardier“ baigia pirmojo „Bombardier Global 8000“ lėktuvo surinkimą. Planuojama, kad šis 81 mln. USD kainuosiantis privatiems skrydžiams skirtas lėktuvas bus pradėtas eksploatuoti šiais metais, jis galės skristi garsui artimam greičiui.

Kompanija teigia, kad jų kūrinys bus greičiausias ir ilgiausią nuotolį pasiekiantis civilinis lėktuvas.

„Bombardier Global 8000“ gali naudotis mažesniais oro uostais, į kuriuos negali patekti kiti šios kategorijos orlaiviai. Dėl to jį gali rinktis išrankūs savininkai ir operatoriai, kuriems svarbiausia patogumas ir lankstumas“, – naujausiame kompanijos pranešime nurodė Stephenas McCulloughas „Bombardier“ vyresnysis viceprezidentas, inžinerijos ir produktų kūrimo padalinio vadovas.

Lėktuvo prototipas „Global 8000 FTV“ bandomuosius skrydžius atlieka nuo 2021 m. Nors vieno jų metu lėktuvui pavyko netgi minimaliai viršyti garso greitį (1 machas), „Bombardier“ gaminys apsiribos 0,94 macho greičiu, taip tapdamas greičiausiu kada nors pagamintu civiliniu orlaiviu po to, kai nutraukta žymiųjų keleivinių „Concorde“ lėktuvų gamyba. Šie nuo 2003 m. nebeeksploatuojami orlaiviai galėdavo pasiekti iki 2.04 macho greitį, t. y. du kartus viršyti garso greitį.

Viršgarsinis greitis yra sąlyginis pavadinimas, kadangi garso greitis erdvėje sklinda nevienodai. Štai 15 °C temperatūroje jūros lygyje Žemės atmosferoje garso greitis atitinka maždaug 1.225 km/val., jį galima išreikšti 1 machu. Tačiau esant skirtingiems aplinkos veiksniams, garso greitis taip pat kinta.

Kaip ir jo pirmtakas „Bombardier 7500“, naujasis kanadiečių modelis turės keturių zonų išplanavimą. Nurodoma, kad „Bombardier Global 8000“ salone bus įdiegta bendrovės sukura „Soleil“ apšvietimo sistema, leidžianti prisiderinti prie keleivio miego rimto, taip vėliau sumažinant aklimatizacijos poreikį skrendant į kitose laiko juostose esančias teritorijas. 

Naujasis modelis talpins iki 19 asmenų ir galės nuskristi 8.000 jūrmylių (daugiau nei 14.800 km) atstumą. Jis taip pat turės „Smooth Flĕx Wing“ sistemą, kuri yra sukurta, siekiant sušvelninti turbulenciją ir pasiekti „švelniausią skrydį visoje industrijoje“.

2022 m. bendrovė nurodė, kad vienas toks lėktuvas kainuos nuo 81 mln. USD.

Ne vieninteliai susitelkę į greitį

Siūlyti klientams itin greitus skrydžius pasiryžę ne tik „Bombardier“, bet ir kitos kompanijos. JAV kompanija „Boom Supersonic“, metų pradžioje sėkmingai įvykdžiusi lėktuvo XB-1 bandymas garso greičio bandymą, kuria 60-84 vietų komercinį keleivinį modelį „Overture“.

Kaip nurodo „Boom Supersonic“, planuojamas daugiau, nei 60 m ilgio „Overture“ galėtų pasiekti 1,7 macho kruizinį greitį ir pakilti į 18.000 metrų aukštį. Žadama, kad jis galėtų iš Londono į Niuarko oro uostą nuskristi per 3,5 val.

Kompanija teigia, kad jau pasirašyta 130 išankstinių „Overture“ užsakymų. 2022 m. rugpjūtį skelbta, kad „American Airlines“ sumokėjo negrąžinamą užstatą už 20 tokių lėktuvų, tačiau susitarimas ateityje avialinijoms suteiktų galimybę įsigyti dar bent 40 papildomų.

Kita JAV aviacijos milžinė „United Airlines“ 2021 m. birželį sutarė įsigysianti 15 „Overture“ lėktuvų, kai jie atitiks oro linijų griežtus „saugumo, techninius ir tvarumo reikalavimus“. „United Airlines“ galės įsigyti dar 35 tokius lėktuvus. Į projektą yra investavusios ir „Japan Airlines“.

Orlaivio „Overture“ vizualizacija. „Boom Supersonic“ nuotr.

Tiesa, kompanija vis dar dirba prie technologijų bandomajame XB-1 lėktuve ir kol kas daugiau naujienų apie „Overture“ lėktuvo gamybą kompanija nepateikia.  neatskleidžia. 2017 m. pabaigoje „Boom Supersonic“ oficialiai skelbė, kad šis modelis pasirodys jau 2025 m., o 2029 m. jis jau bus naudojamas komerciniams skrydžiams.

Vienas didžiausių viršgarsinių skrydžių trūkumų yra didelis triukšmas – orlaiviui viršijus garso greitį pasigirsta stiprus sprogimo garsas, girdimas ir ant žemės. Tai buvo viena priežasčių, kodėl „Concorde“ buvo leista maksimaliu greičiu skraidyti tik virš vandenynų.

Šia problemą „Boom Supersonic“ ketina spręsti skraidydama dideliame aukštyje ir derindama orlaivio greitį prie kintančių atmosferos sąlygų. Bendrovė remiasi moksliniais tyrimais, nurodančiais, jog specifinėmis atmosferos sąlygomis garso banga gali atsimušti nuo atmosferos ir nepasiekti žemės.

Tuo metu JAV aeronautikos gigantai NASA ir „Lockheed Martin“ kuria tylųjį viršgarsinį lėktuvą X-59.

Unikalia šio lėktuvo konstrukcija, įskaitant 11,5 metrų ilgio nosį, siekiama sumažinti triukšmą, atsirandantį orlaiviui viršijus garso greitį, iki švelnaus „dunkstelėjimo“.

X-59 yra NASA misijos „Quesst“, kuria siekiama iš esmės pakeisti viršgarsines keliones, kad jos būtų tylesnės ir praktiškesnės, dalis.

„NASA misijos „Quesst“ metu bus pademonstruota, kad X-59 gali skristi viršgarsiniu greičiu, nesukeldamas didelio triukšmo, – rašoma NASA tinklapyje. – Reakcija į tylesnius garsinius smūgius bus perduota nacionalinėms ir tarptautinėms reguliavimo institucijoms, kurios apsvarstys galimybę parengti naujas, triukšmingumu pagrįstas taisykles, kad būtų panaikintas senas draudimas vykdyti komercinius skrydžius virš sausumos didesniu nei garsas greičiu.“

X-59 bandomajam skrydžiui tikimasi pakelti šiais metais, šiuo metu atliekamos paskutinės saugos ir sertifikavimo procedūros.

52795
130817
52791