2022-07-26 21:17

Klaipėdoje publikai atidaromas ypatingas inžinerinis statinys

Laivas „Sūduvis“ Klaipėdoje. Jurgitos Andriejauskaitės / BNS nuotr.
Laivas „Sūduvis“ Klaipėdoje. Jurgitos Andriejauskaitės / BNS nuotr.
Jūros šventės metu, ateinantį penktadienį, Klaipėdoje atidaromas laivas-muziejus „Sūduvis“.

Pasak Olgos Žalienės, Lietuvos jūrų muziejaus direktorės, 1956–1958 m. Vokietijoje statytas laivas yra „unikumas, medinis laivas, kuris atsparus sprogimams, minoms, nepritraukia metalo, gana retas ir ypatingas inžinerinis statinys“, ir tai yra „geriausia vieta patriotiniam ugdymui, šiuolaikinės Lietuvos istorijos pažinimui, ne tik istorijos bet ir inžinerijos, technologijų“. 

Pasak muziejaus vadovės, džiugu, kad laivas atveriamas Karinėms jūrų pajėgoms minint 30-metį ir kad „pagaliau Lietuva sužinos, kad šalis turi karinį jūrų laivyną“.

Vadina unikaliu laivu

Anot Edvino Ubio, muziejaus laivybos istoriko, šiomis dienomis laive baiginėjami paskutinieji darbai. Lankytojai išvys paruoštas erdves, iškabas su paaiškinimais, navigacinius ženklus, kaip orientuotis laive.

Laivas „Sūduvis“ Klaipėdoje. Jurgitos Andriejauskaitės / BNS nuotr.
Laivas „Sūduvis“ Klaipėdoje. Jurgitos Andriejauskaitės / BNS nuotr.

„Paruoštas lankytojų kelias, etiketės, saugumo priemonės, visa kita, daug detalių, kurios užima labai daug laiko. Lankytojai galės pamatyti didžiulę dalį visų patalpų – nuo tiltelio, pagrindinio denio iki sonaro antenos patalpos, pamatyti, kaip jis buvo valdomas, kaip gyveno įgula, kokias funkcijas šis laivas atliko“, – pasakojo E. Ubis.

Laive išlikusios autentiškos detalės – žalvarinės rankenos, raudonmedžio detalės, šešių dešimtmečių senumo įranga, interjeras. 

Laivas „Sūduvis“. Jurgitos Andriejauskaitės / BNS nuotr.
Laivas „Sūduvis“. Jurgitos Andriejauskaitės / BNS nuotr.

Pasak E. Ubio, laivas yra išskirtinis savo technologiniais požymiais, – jis yra medinis, o visos jo detalės iš nemagnetinio metalo, nes laivo paskirtis buvo po Antrojo pasaulinio karo Baltijos jūroje ieškoti paliktų minų, o pastarosios reaguoja į metalus.

Istoriko teigimu, šiuo metu panašaus tipo laivai statomi iš plastiko arba anglies pluošto.

„Tokių laivų buvo pagaminta apie dvi dešimtys, dauguma sunaikinta. Eksponuojamas vienas Vokietijoje, paverstas muziejumi, yra ir Latvijoje, tik išskirtiniais atvejais lankomas, ne visiškai muziejus. Tokio modelio bus antras Europoje“, – teigė E. Ubis.

Pasak O. Žalienės, laivo remontas atsiėjo apie 90.000 Eur, lėšas skyrė Krašto apsaugos ministerija, anksčiau jos buvo numatytos laivo supjaustymui. 

Dar 150.000 Eur muziejus skyrė Danės krantinės, prie kurios prišvartuotas laivas, pritaikymui. Paieškos, kur pastatyti šį Karinėms jūrų pajėgoms priklausiusį laivą, truko kelerius metus. Po ilgų diskusijų nuspręsta, jog tinkamiausia ir saugiausia vieta yra Danės upės krantinė.

Liepos pradžioje čia pastačius laivą, Klaipėdoje pradėti rinkti parašai po peticija, kurioje vaizdu nusivylę klaipėdiečiai nurodo, jog Danės upėje prišvartuotas karinis laivas-muziejus „Sūduvis“ turėtų būti perkeltas kitur.

Anot O. Žalienės, pagal sutartį numatyta, jog nauja vieta laivui gali būti ieškoma po dvejų metų, tačiau naujos krantinės pritaikymo išlaidas turėtų padengti Klaipėdos miesto savivaldybė. 

Apsilankymas laive suaugusiajam kainuos 4 Eur, vaikams – 2 Eur. Vasarą muziejus veiks kiekvieną dieną, išskyrus pirmadienį.

Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB BNS sutikimo draudžiama.

52795
130817
52791