2024-09-24 20:15

DI sukurta daina – „nieko asmeniško ir be diskriminacijos“

Dainos „Verknallt in einen Talahon“ dizainas. „wikipedia.org“ nuotr.
Dainos „Verknallt in einen Talahon“ dizainas. „wikipedia.org“ nuotr.
Daina apie imigrantus, kurios melodija, vokalas ir dizainas buvo sukurti naudojant dirbtinį intelektą (DI), vasarą pateko į klausomiausių dainų Vokietijoje penkiasdešimtuką. Pirmasis toks atvejis muzikos rinkoje toliau kelia bangas dėl rasiniais stereotipais paremto turinio. O Vokietijos socialiniuose tinkluose plinta daugybė panašaus stiliaus DI sukurtų dainų, kuriose saldus septintojo dešimtmečio popmuzikos skambesys maišomas su grubiai seksualizuotais tekstais.

„Verknallt in einen Talahon“ tekstas, paremti rasiniais stereotipais apie imigrantus, persipina su 7-ojo dešimtmečio šlagerių popmuzika. Vokietijoje, ketvirtoje pagal dydį pasaulio muzikos rinkoje, daina užima 48 vietą. Praėjus mėnesiui nuo išleidimo, „Spotify“ platformoje ji buvo perklausyta 3,5 mln. kartų ir užėmė 3 vietą srautinės transliacijos platformų pasauliniame reitinge.

Dainą sukūręs Josua Waghubingeris, IT specialistas ir mėgėjas muzikantas, žinomas atlikėjo Butterbro vardu, Vokietijos muzikinės laidos „Die Klangküche“ („Garsų virtuvė“) podkaste pasakojo, kad priedainį sukūrė savo žodžius įvesdamas į „Udio“, generatyvinio dirbtinio intelekto įrankį, galintį generuoti vokalą ir instrumentus iš paprastų tekstinių užduočių. Kai priedainis sulaukė palankaus atgarsio „TikTok“ platformoje, pasinaudojęs DI, jis pridėjo daugiau posmų. 

Vokietijos žiniasklaidos dėmesį daina patraukė ne tik dėl panaudotų kūrybos įrankių,  bet ir dėl turinio. Jos pavadinimas „In Love with a Talahon“ verčiamas kaip „Įsimylėjęs Talahoną“ ir yra nuoroda į arabiško posakio „taeal huna“, reiškiančio „ateik čia“, germanizuotą versiją, kuri dabar Vokietijoje dažnai vartojama apibūdinant imigrantų kilmės jaunų vyrų grupes, dažnai – su paniekinamu atspalviu.

Pasak „The Guardian“, dainos žodžiai parodijuoja klasikinį septintojo dešimtmečio dainų, pavyzdžiui, tokių, kaip „Leader of the Pack“ siužetą „gera mergina įsimyli blogą vaikiną“. (Šią dainą atliko 1963 m. įsikūrusi keturių amerikiečių merginų grupė „Shangri-Las“.) 

Dirbtinio intelekto sukurtas dainininkės troškimų objektas dėvi „Louis“ diržą, „Gucci“ rankinę, „Air Max“ sportbačius“ ir „kvepia kaip visa kvepalų parduotuvė“. Kai jos mylimasis supyksta, mergina svarsto, kad „jis saldus kaip baklava“, taip sutapatindama jį su turkų kultūra.

Anot J. Waghubingerio, jis norėjo sukurti dainą, kurioje būtų pašiepiamas atviras mačistinis elgesys „su ugnele akyse ir be diskriminacijos“, tačiau svarbiausias jo iššūkis buvo „sukurti kūrinį, kuris paplistų socialinėje žiniasklaidoje“. 

Tačiau ne viskas taip nekalta. Antai Marie-Luise Goldmann, konservatyvaus Vokietijos dienraščio „Die Welt“ kultūros redaktorė, teigia, kad daina balansuoja ant plonos ribos tarp parodijos ir diskriminacijos.

„Jau vien tai, kad migrantų jaunimo kultūra maišoma su vokišku šlagerių konservatizmu, jaudins tiek pat klausytojų, kiek ir įžeis“, – sakė ji. 

Muzikos žurnalo „Diffus“ autorė Felicija Aghaye dainos populiarumą pavadino „dvigubai problemišku“, nes „talahon“ tarp jaunų vokiečių ir austrų įsitvirtino kaip įžeidimas, nukreiptas prieš migrantus. Anot jos, „dešiniosios grupuotės naudoja šį terminą, kurstydamos islamofobiją ir ksenofobiją“, o problemiška yra tai, „kad Butterbro, atrodo, nesupranta su šiuo terminu susijusių neigiamų klausimų, ir jo kūryba tam tikra prasme prisideda prie šios sąvokos paplitimo.“

Vokietijos socialiniuose tinkluose plinta daugybė panašaus stiliaus DI sukurtų dainų, kuriose saldus septintojo dešimtmečio popmuzikos skambesys maišomas su grubiai seksualizuotais tekstais.

DI naudojimas muzikos kūryboje – jokia naujiena, apie tai liudija ir įvairiose platformose skelbiami geriausių DI sukurtų dainų, ir geriausių dainas kuriančių įrankių sąrašai.

DI vis dažniau pasitelkia ne tik „vienadienų“ dainų kūrėjai, bet ir muzikos prodiuseriai, leidžiantys gerai žinomų dainininkų stiliaus dainas. Pavyzdžiui, 2023 m. „The Beatles“ išleido kūrinį „Now and Then“, kuriame, padedant DI, buvo sukurtas Johno Lennono balsas, primena „The Guardian“.

Kanados reperio Drake'o „Instagram“ paskyroje balandį buvo įkeltas jo kūrinys, kuriame skamba ir DI sukurta amerikiečių reperio ir aktoriaus Tupaco Shakuro (1971–1996) balso versija, tačiau kai mirusio reperio advokatai pagrasino paduoti Drake'ą į teismą, kūrinys iš jo paskyros buvo pašalintas.

52795
130817
52791