M. Endzinas. Duomenys tiekėjo kvalifikacijai pagrįsti: jų perteklius gali tapti problema

Pastaruoju metu pastebima tendencija, jog tiekėjai, teikdami kvalifikaciją pagrindžiančius duomenis, su pasiūlymu pateikia ženkliai daugiau duomenų nei pirkimo sąlygose nurodyta minimali kvalifikacijos kartelė. Dar daugiau, net ir pačiose viešųjų pirkimų sąlygose prie kvalifikacinių reikalavimų tenka matyti perkančiąsias organizacijas tiekėjams rekomenduojant, jei tik įmanoma, teikti daugiau kvalifikacijos atitiktį patvirtinančių duomenų, nei reikalaujama.
Pavyzdžiui, atliktų darbų sąraše laukiama nurodant daugiau nei būtina sutarčių, pateikti daugiau nei būtina užsakovų pažymų ar nurodyti daugiau nei būtina reikalaujamos kvalifikacijos specialistų, kurie bus atsakingi už sutarties vykdymą ir panašiai. Toks siūlymas yra grindžiamas Lietuvos Aukščiausiojo Teismo nutartimi, kurioje buvo išaiškinta, jog tiekėjo teisė tikslinti kvalifikacijos duomenis apima tik pirminę kartu su pasiūlymu nurodytą informaciją. Šis išaiškinimas reiškia, jog tiekėjas, tikslindamas kvalifikacijos duomenis, nebeturi teisės teikti naujų su pirminiu pasiūlymu neišviešintų sutarčių ar kitų kvalifikaciją pagrindžiančių duomenų.
Rizikuojama pralaimėti ir susigadinti reputaciją
Tam, kad apeitų minėtą pasiūlymų tikslinimo ribojimą bei užsitikrintų, jog, esant reikalui, turės daugiau galimybių pagrįsti atitiktį pirkimo sąlygose nurodytiems kvalifikaciniams reikalavimams, tiekėjai kartu su pasiūlymu dažnai teikia perteklinius ar alternatyvius kvalifikaciją pagrindžiančius duomenis. Logika kaip ir aiški – kuo daugiau sutarčių pateiki, tuo didesnė tikimybė, kad bent dalis jų išpildys pirkimo sąlygose keliamus reikalavimus. Pagal šį lūkestį – „tinkamą“ sutartį lai išsirenka pati perkančioji organizacija.
Visgi panašiais atvejais tiekėjams reikėtų būti itin atidiems ir, visų pirma, patiems atsakingai įvertinti teikiamų duomenų teisingumą ir atitikimą pirkimo sąlygų reikalavimams. Tai svarbu dėl to, kad netikslius ar klaidinančius duomenis pateikęs tiekėjas gali ne tik pralaimėti, bet ir būti įtrauktas į Melagingą informaciją pateikusių tiekėjų sąrašą.
Šiuo aspektu yra itin aktualus šių metų sausį pateiktas Lietuvos Aukščiausiojo Teismo išaiškinimas, jog „tiekėjas, teikdamas daugiau duomenų, nei prašyta pagal pirkimo sąlygas, turėtų prisiimti ir su tuo susijusią riziką dėl tokių duomenų teisingumo – net ir pateikiami reikalaujamą kvalifikaciją viršijantys duomenys turi būti teisingi ir atitikti to konkretaus kvalifikacijos reikalavimo kriterijus. Taigi, net ir tuo atveju, jei dėl tiekėjo tinkamumo galima nuspręsti ir nevertinant jo pateiktos tikrovės neatitinkančios (melagingos) informacijos, tai nekeičia fakto, kad tiekėjas pateikė pirkime klaidinančią, faktus iškraipančią (melagingą) informaciją“ (2024 m. sausio 4 d. nutartis Nr. e3K-3-65-381/2024). Kitaip tariant, Aukščiausiasis Teismas nurodė, jog tiekėjas laikomas pateikusiu melagingą informaciją, net jei neteisingi duomenys buvo pertekliniai, t.y. net jei ir be jų tiekėjo kvalifikacija būtų pakankama.
Taigi, teismas dar labiau sugriežtino tiekėjų kvalifikaciją pagrindžiančių duomenų teikimą ir vertinimą ir iš esmės apribojo galimybę ieškoti „atsarginių išeičių“, teikiant papildomus įrodymus, pagrindžiančius atitiktį kvalifikaciniams reikalavimams.
Mūsų patarimai tiekėjams
* Atidžiai skaitykite pirkimo sąlygas. Nemaža dalis pasiūlymų yra atmetami ne dėl to, jog tiekėjas objektyviai negalėjo pateikti pirkimo sąlygas atitinkančio pasiūlymo, o todėl, kad buvo suklysta neįsigilinus į pirkimo sąlygų reikalavimus.
* Klauskite. Jei pirkimo sąlygos neaiškios, tiekėjui trūksta informacijos ar kyla abejonių dėl reikalavimų reikšmės, tiekėjui derėtų kreiptis į perkančiąją organizaciją dėl patikslinimo ir / ar paaiškinimo.
* Būkite tikslūs. Teikiant pasiūlymą nurodykite būtent tuos duomenis, kurių buvo reikalaujama pirkimo sąlygose bei pateikite visus prašomus dokumentus. Pavyzdžiui, jeigu reikalaujama nurodyti savo paties jėgomis atliktų darbų ar suteiktų paslaugų vertę, tai tokią ir reikia nurodyti – o ne, pvz., bendrą įvykdytos sutarties vertę.
* Kreipkitės pagalbos. Į teisininkus pagalbos tiekėjai neretai kreipiasi tik tuomet, kai po pasiūlymo pateikimo kyla klausimų dėl jo atitikimo pirkimo sąlygų reikalavimams. Deja, tokiais atvejais jau ne visada yra įmanoma padėti, nes pasiūlymo tikslinimas ne visuomet yra leidžiamas. Didžiosios dalies problemų pavyktų išvengti, jei patarimo ar paprasčiausio pasitikslinimo dėl teisinių žinių reikalaujančių prikimo sąlygų būtų kreiptasi dar iki teikiant pasiūlymą.
Būkite tikri: tinkamai atlikęs namų darbus tiekėjas galės būti užtikrintas dėl savo pasiūlymo duomenų teisingumo ir tinkamumo, todėl jam nebekils poreikio teikti perteklinius, atsarginius kvalifikacijos duomenis ir dėl to papildomai rizikuoti.
Komentaro autorius – Marius Endzinas, „Magnusson Lietuva“ partneris