Mokesčių mokėtojai – teisėkūros pinklėse

Publikuota: 2021-10-04
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
svg svg
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
„Verslo žinios“ Redakcijos nuomonė

Nepatikimų mokesčių mokėtojų sąrašas pučiasi – šiuo metu jame yra beveik 1.000 įmonių. Į tokį sąrašą įmonė gali patekti ne tik dėl mokestinių pažeidimų – net ir administracinis nusižengimas taip pat gali ilgam gali prikalti prie „gėdos stulpo“. Finansų ministerija žada koreguoti kai kuriuos kriterijus, bet jei pataisytas reglamentavimas būtų galiojęs anksčiau, kone pusė šiame sąraše esančių įmonių nebūtų į jį patekusios.

Pagal dabartinį reguliavimą mokesčių mokėtojas į juodąjį sąrašą greta kitų kriterijų patenka ne tik tada, kai už padarytą administracinį nusižengimą jam yra paskirta 1.500 Eur ar didesnė bauda, bet ir kai fiksuojamas pakartotinis nusižengimas – nepaisant to, kad už pažeidimus paskirtos vos kelių dešimčių ar šimtų eurų dydžio baudos.

Viešas juridinio asmens įtraukimas į juodąjį sąrašą ne tik suduoda smūgį jo reputacijai klientų bei partnerių akyse, bet ir neleidžia dalyvauti viešuosiuose pirkimuose ar tapti paramos gavėju. Ne vienai įmonei nepatikimo mokesčių mokėtojo statusas per pandemiją užkirto kelią gauti subsidijas ar pasinaudoti mokestinės pagalbos priemonėmis.

Priklausomai nuo kriterijų, mokesčių mokėtojai į sąrašą įtraukiami 1–3 metams. Kol kas galimybė būti išbrauktiems iš šio sąrašo pirma laiko įstatyme nenumatyta.

Kai kurios įmonės, pagal įvairių institucijų duomenis įtrauktos į Valstybinės mokesčių inspekcijos juodąjį sąrašą, apie tai nieko nežinojo – neįvertino, kad dėl smulkių pažeidimų jos galėjo gauti tokią sankciją.

Negana to, formuojant tokį sąrašą prieita iki visiško absurdo.

„Galima suprasti, kai į juodąjį sąrašą įtraukiamos įmonės, kurios piktybiškai nemoka mokesčių. Tačiau dabar turime situaciją, artimą tai, kad įmonė paskelbiama nepatikima mokesčių mokėtoja dėl to, kad jos vadovas buvo administracine tvarka nubaustas už greičio viršijimą“, – stebisi Andrius Romanovskis, Lietuvos verslo konfederacijos prezidentas.

Jis primena, kad minėto sąrašo teisėtumo klausimai dar pernai rudenį buvo keliami Trišalėje taryboje. Pasak verslininkų atstovo, teisės aktuose išvis nėra nepatikimo mokesčių mokėtojo sąvokos, niekur nekalbama ir apie nepatikimų mokėtojų sąrašą. Įstatyme tik nurodyti kriterijai, koks mokesčių mokėtojas traktuojamas kaip patikimas. Jame esą neparašyta, kad įmonė, kuri neatitinka kurio nors patikimo mokėtojo kriterijaus, iškart tampa nepatikima.

Į kriterijus, pagal kuriuos formuojamas juodasis sąrašas, pirštu bedė ir „Investuotojų forumas“ (IF). Pasak investuotojų, mokesčių mokėtojų skirstymas į patikimus ir nepatikimus iš esmės sveikintinas, tačiau nustatant patikimumo kriterijus turėtų būti remiamasi mokestinių prievolių, priskiriamų mokesčių administratoriaus sričiai, vykdymu.

IF pateikė ir pasiūlymą Vyriausybei, ministerijoms: „apversti“ patį institucijų požiūrį į mokesčių mokėtojų patikimumą: numatyti ne baudimo pagrindu paremtus kriterijus, o atvirkščiai – nustatyti pozityvius kriterijus, kurių galėtų siekti mokesčių mokėtojai, norėdami, kad būtų priskirti patikimiems.

Regis, Finansų ministerija (FM) pagaliau atkreipė dėmesį į spragas – ji sutinka, kad nėra normalu, kai į minėtą sąrašą patenka asmuo už formalų, neesminį, techninį nusižengimą ir pan.

„Todėl tikslinga nustatyti, kad tik už reikšmingus pakartotinai padarytus administracinius nusižengimus asmuo patektų į nepatikimų mokesčių mokėtojų sąrašą“, – situaciją VŽ komentuoja ministerija.

FM nuomone, paprasčiausias būdas išvengti tokių neadekvačių situacijų – nustatyti tam tikrą baudos dydį, kurią gavęs asmuo bus laikomas nepatikimu mokesčių mokėtoju, neatsižvelgiant į tai, ar nusižengimas padarytas pirmą kartą, ar pakartotinai.

Šiuo metu ministerija yra parengusi ir institucijoms bei visuomenei derinti pateikusi tai numatančių Mokesčių administravimo įstatymo pataisų projektą. Įvertinus gautas pastabas, projektas bus teikiamas Vyriausybei.

Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad siekiama nustatyti bendrą principą, jog asmenys pripažįstami neatitinkančiais patikimo mokesčių mokėtojo kriterijų nepriklausomai nuo to, ar jie padaro pirmą administracinį nusižengimą, ar pakartotinį – visais atvejais būtų vertinamas už padarytą nusižengimą paskirtos baudos dydis (pavyzdžiui, 1.500 Eur ar didesnio dydžio bauda).

Jeigu FM pasiūlytas reglamentavimas būtų galiojęs nuo nepatikimų mokėtojų sąrašo atsiradimo pradžios 2019 m., didžioji dalis (479) į jį patekusių įmonių jo būtų išvengusios.

VŽ nuomone, formalus požiūris į mokesčių mokėtojų (ne)patikimumą ir visiškas abejingumas jų likimui ilgam prikala įmones „prie gėdos“ stulpo ir nepelnytai prilipdo prastos reputacijos dėmę. Verta prisiminti praėjusią savaitę Lietuvos laisvosios rinkos instituto paskelbtą tyrimą apie lietuviškos teisėkūros problemas: pasirodo, beveik pusė teisės aktų priimama nepagalvojus apie jų poveikį. Užtai ir turime šūsnis problemų, kurias tenka srėbti verslui, įrodinėjant savo teisybę, kovojant už išgyvenimą ir pan. Prastai sukurpti teisės aktai neretai piliečiams pernelyg brangiai atsieina.

O IF pasiūlymas vertas dėmesio ir valdžia neturėtų numoti į jį ranka: ne baudimo pagrindu paremti kriterijai reikalingi, o atvirkščiai — pozityvūs kriterijai, kurių galėtų siekti mokesčių mokėtojai, norėdami, kad būtų priskirti patikimiems.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
D. Vitkauskas. 2022 m. pasirodys tabletės nuo COVID-19, tačiau krizę įveiksime ne jų dėka

Beveik lygiai prieš metus, siaučiant antrai COVID-19 bangos epidemijai, „Verslo žiniose“ prognozavau, kad: a)...

Kelią įveikia einantis – jei kliūčių nepaiso 2

Šeštadienį pirmąsias metines švęsiančios Vyriausybės didesnių darbų taupyklė dar tuštoka – šiuos metus lydėję...

Jei gali nedirbti – nedirbs 27

Regis, visa darbo rinka į lapkričio pabaigą sujudo busti iš užsitęsusio letargo miego. Tikriausiai jau nėra...

Verslo aplinka
2021.12.08
Sėdint ant galinės sėdynės vadelioti pražūtinga 3

Lietuvos valstiečių-žaliųjų sąjungos (LVŽS) gretos retėja toliau – „valstiečiams“ vakar ranka pamojo, ko...

Verslo aplinka
2021.12.07
Norit paramos, sužaliuokit 8

„Verslo žinios“, norėdamos suteikti kuo daugiau pridėtinės vertės savo prenumeratoriams, pasiūlė naują...

Verslo aplinka
2021.12.06
Naujas Kremliaus hibridinis karas Europoje 6

Artėjant žiemai Kremlius pradeda Europai kelti problemų. Tarp naujausių Kremliaus machinacijų yra dujų karas...

Verslo aplinka
2021.12.05
Neringa ruošiasi 2022 m. sezonui – idėjos verslui 3

Puiku, kad Lietuva pradėjo aktyviai diskutuoti apie mūsų valstybės pažangos strategiją „Lietuvos 2050“.

Verslo aplinka
2021.12.05
Išsivaduoti iš jaukaus bedarbystės glėbio 6

Neregėti darbo rinkos poreikiai paskatino Lietuvos valdžią praregėti. Bedarbių šalpos sistemą žadama...

Verslo aplinka
2021.12.03
Vėl balnosim prabangą parlamentarams? 15

Seimo valdyba sugrąžino parlamentarams teisę nuomotis automobilius iš parlamentinei veiklai skiriamų lėšų.

Verslo aplinka
2021.12.03
Kas bendro tarp valdančiųjų koalicijų Lietuvoje ir Vokietijoje 4

Naująją Vokietijos vyriausybę vadina mažai patyrusia, bet su didelėmis ambicijomis. Kritikuoja už...

Verslo aplinka
2021.12.02
Atėjo laikas investuoti į Giraitės ginkluotės gamyklą! 7

Trumpai aptariame Giraitės ginkluotės gamyklos (GGG) realijas ir ateities iššūkius, siūlome sprendimus,...

Verslo aplinka
2021.12.01
Kryptis – kokybė, kompetencijos, inovacijos

Gana ilgą laiką vienas pagrindinių Lietuvos pramonės įmonių konkurencinių kozirių buvo pigi darbo jėga.

Verslo aplinka
2021.12.01
I. Balnanosienė. Trūksta darbuotojų? Štai kur jų galima rasti 2

Darbuotojų trūkumas – dabar viena dažniausiai aptarinėjamų temų Lietuvoje. Tačiau išsivysčiusiose pasaulio...

Verslo aplinka
2021.11.30
Trumpalaikės naudos spąstai

Lietuvos apdirbamajai pramonei pandemija kojos nepakišo – gamyba ir toliau sparčiai auga. Verslas, žvelgdamas...

Verslo aplinka
2021.11.30
A pasakė, B pakibo 10

Pastarosiomis dienomis Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT) informavo visuomenę apie naujausių darbų „derlių“:...

Verslo aplinka
2021.11.29
N. Nedzinskas. Mokesčių administravimo įstatymo pakeitimai – kas svarbiausia verslui

Lietuvos Finansų ministerija su visuomene pasidalino siūlomais Mokesčių administravimo įstatymo pakeitimais...

Verslo aplinka
2021.11.28
J. Borrellis. Strateginis kompasas Europai

Kompasas padeda rasti kelią, o strateginis kompasas, kurį aš parengiau Europos Tarybos prašymu, taps Europos...

Verslo aplinka
2021.11.27
R. Vilpišauskas. Žaliojo kurso keliai ir klystkeliai

Lietuvos Vyriausybė savo programoje įsipareigojo „eiti Europos žaliojo kurso priešakyje ir palaikyti...

Verslo aplinka
2021.11.26
Nepastatyto baseino purslai 4

Apverktinoje būklėje atsidūrusi Lazdynų baseino (ne)statyba ne tik reiškia, kad sostinė dar ilgai neturės...

Verslo aplinka
2021.11.26
O. Mašalė. Ko reikia sėkmingam Lietuvos aviacijos pramonės skrydžiui? 2

Neįtikėtina, bet paskutinį kartą Lietuva savo Aviacijos strategiją tvirtino dar 2006 metais! Taip, dokumentas...

Verslo aplinka
2021.11.25

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku