2015-02-27 01:01

Bylinėsis su „Fiat“ ir „Volkswagen“ dėl melagingų degalų sąnaudų

Italai iškėlė teismo ieškinius „Fiat“ ir „Volkswagen“ gamintojams dėl klientų klaidinimo nurodant pernelyg mažas degalų sąnaudas. Neatmetama, kad Lietuvoje tokių ieškinių irgi gali būti.

Italijos vartotojų teises ginanti „Altroconsumo“ organizacija, kaip skelbia visos Europos vartotojus vienijanti organizacija BEUC, atliko tyrimą su 1,2 l darbinio tūrio benzininį variklį turinčiu „Fiat Panda“ ir 1,6 l darbinio tūrio turbodyzelinį variklį turinčiu „Volkswagn Golf“.

20–50% daugiau

Reklaminiuose pranešimuose automobilių gamintojai teigė, kad šie modeliai 20–50% ekonomiškesni, nei buvo nustatyta tyrimo metu. Kitaip tariant, degalams vairuotojai turėjo išleisti daugiau, nei žadėjo gamintojas.

Anot Monique Goyens, BEUC generalinės direktorės, realybės neatspindinčius bandymus su automobiliais atliekantys gamintojai privalo vairuotojams atlyginti patirtą žalą. Ji pasakoja, kad atlikdami degalų sąnaudų testus kai kurie gamintojai užsandarina visas automobilio ertmes, kad kėbulo pasipriešinimas orui būtų kuo mažesnis, taip pat naudojamos specialios padangos, tepalai, sumažinamas automobilio svoris.

Pavyzdžiui, „Altroconsumo“ nurodo, kad „Volkswagen Golf“, anot gamintojo, 100 km turėtų naudoti 3,8 l dyzelino. Tačiau realūs testo rezultatai atskleidžia, kad degalų sąnaudos kur kas didesnės – papildomi maždaug 2 l dyzelino 100 km.

Italai skaičiuoja, kad, jei automobilio savininkas Italijoje kasmet vidutiniškai nuvažiuoja 15.000 km per metus, kasmet Italijoje jis išleidžia 509 Eur daugiau, nei žada gamintojas. Skaičiuojant Lietuvos degalų kainomis, permoka būtų mažesnė – 315 Eur.

„Altroconsumo“ nuostaba suprantama: per vidutinį 5 m automobilio eksploatavimo laikotarpį permoka už degalus siektų daugiau nei 1.500 Eur.

Laukia ir Lietuvoje

Kęstutis Kupšys, BEUC nario Lietuvos Vartotojų organizacijų aljanso tarybos narys, pabrėžia, kad Lietuvoje italų ieškinys taip pat įteisintas kaip kolektyvinė vartotojų interensų gynimo priemonė.

„Dėl to ieškinių bangos, siekiant prisiteisti žalą, patirtą dėl tikrovės neatitinkančios reklamos, galima laukti ir pas mus, – sako specialistas. – Vairuotojai Lietuvoje seniai žino, kad realios degalų sąnaudos ženkliai skiriasi nuo nurodomų reklaminiuose lankstinukuose, bet tik dabar atsiranda reali teisinė galimybė apginti savo teises pateikus grupės ieškinį.“

Nori naujo režimo

Praėjusių metų lapkritį pagerinę savo degalų sąnaudų statistiką milijoninių bausmių sulaukė „Kia“ ir „Hyundai“. JAV teisėtvarkos organai automobilių gamintojus nubaudė 300 mln. USD (265 mln. Eur) už tai, kad maždaug 1,2 mln. jų 2011–2013 m. leistų automobilių degalų sąnaudos skyrėsi nuo gamintojų nurodomų.

Savo ruožtu „Hyundai“ paskelbė papildomai patikrinsiantys 2015-2016 m. modelių laidų degalų sąnaudas. Kiek anksčiau įspėjimą dėl ne itin tikroviškų „Mini“ modelio degalų sąnaudų yra gavęs ir BMW.

Idėjai, kad tikrinant automobilių degalų sąnaudas reikėtų naudoti realaus važiavimo sąlygas, pritaria daugelis automobilių pramonės dalyvių ir vartotojų organizacijų. Kita vertus, dėl didėjančio spaudimo mažinti anglies dvideginio emisiją automobilių gamintojai įvairiais būdais stengiasi „apžaisti“ sistemą.

„Gamintojai deda daugiau pastangų, siekdami gauti gerus testų rezultatus, o ne tikrųjų priemonių taršos mažinimo ieškojimui“, – „Financial Times“ sako Chrisas Carrollas, BEUC projektų koordinatorius.

2017 m. Europos Sąjungoje norima patvirtinti naujus, griežtesnius, bandymų reikalavimus, tačiau automobilių pramonės dalyviai prašo atidėti naujo režimo įsigaliojimo terminą.

Kartu gamintojai įsitikinę, kad ant jų pečių nereikėtų užkrauti atsakomybės dėl pernelyg agresyviai ar neekonomiškai automobilius vairuojančių vairuotojų veiksmų.

52795
130817
52791