2014-04-30 00:01

„Lean“ diegimo patirtis: problemos yra gėris

Algimantas Markauskas, biotechnologijų UAB "Thermo Fisher Scientific" Baltijos regiono viceprezidentas ir generalinis direktorius.
Algimantas Markauskas, biotechnologijų UAB "Thermo Fisher Scientific" Baltijos regiono viceprezidentas ir generalinis direktorius.
Jei „Lean“ netaps gyvenimo būdu, ji virs muda, arba gyvu nuostoliu, – toks įspėjimas nuskambėjo „Verslo žinių“ konferencijoje „Lean 2014: kelias į rinkos lyderius.“

Pasak Huberto Petružio, „Lean", arba kitaip lieknosios gamybos eksperto, jei po sėkmingo starto įmonė sustoja – po kurio laiko iš „Lean" telieka tik muda, t.y. pridėtinės vertės nesukuriančios sąnaudos.

„Statistikos nėra, bet iš patirties matyti kad įtvirtinti „Lean" pokyčius sugeba gal tik viena kompanija iš dešimties. Tai rodo, kad „Lean" netampa gyvenimo būdu“, - atkreipia dėmesį p. Petružis.

Tie, kam pasiseka, po 3 – 5 metų tampa stiprūs žaidėjai tarptautinėse rinkose ir sėkmės istorijos, kalbant apie „Lean", nebestebina.

Bet, pasak „Lean" eksperto, dažniausiai konferencijose kalba tie, kuriems pasisekė. Konferencijų, kuriose būtų dalinamasi nesėkmėmis, nerengiama, nors tai būtų itin įdomu – matyt, joms vargiai būtų surasta pranešėjų.

Ponas Petružis išskiria keletą nesėkmės priežasčių. Viena jų, kai įmonėse pradedama kalbėti, kad „mes „Lean" jau įsidiegėme“. Tokiais atvejais turėtų užsidegti raudona lemputė - tai nėra baigtinis procesas. Antra klaida – kad į procesą įtraukiami ne visi darbuotojai. Trečia klaida – tapatinti „Lean" su magija. Niekas savaime, be pastangų  nesikeičia, sunkumų bus ir  būtina išmokti juos įveikti.

Jis pasakoja vieną iš sėkmės istorijų, kai nuostolingai dirbusi bendrovė, pradėjusi nuo elementarių „Lean" principų diegimo, po pusmečio padarė stulbinančią pažangą į kurią negalėjo neatkreipti dėmesio užsakovai – užsakymų įvykdymą  jai pavyko sutrumpinti 4 kartus. Bendrovė pradėjo dirbti pelningai.

„Atrodo mažas stebuklas. Tačiau su pokyčiais dirbo  ribotas skaičius žmonių, kiti darbuotojai nebuvo įtraukti.  Ir kai apsilankiau įmonėje  po 1,5 metų, iš „Lean" buvo likę tik griuvėsiai“, - pasakoja p. Petružis.

Sprogstamasis mišinys

Lietuviai, jo įsitikinimu,  gali didžiuotis tuo, kad viską nori daryti greit, o rezultato nori sulaukti jau rytoj. Sujungus polinkį greitai veikti su  kantrybe, sistemiškumu, perspektyvos matymu -   galima gauti „sprogstamąjį mišinį“.

"Lean" keičia ir bendrovės kultūrą, pažymi Irmantas Rajunčius, UAB „Boen Lietuva“ generalinis direktorius ir  tokį teiginį iliustruoja anekdotu - į NASA atvykęs europietis reikalo prispirtas užsuka į tualetą. Netrukus į tualetą ateina valytoja.

„Ką jūs čia veikiate“, - nustebęs klausia užsienietis.

„Tai mes čia žmones į kosmosą siunčiam“, - aiškina valytoja.

Pasak p, Rajunčiaus, svarbu, kad eilinis įmonės darbuotojas suprastų, kad jis kuria produktą:  parketą, vaistą, mašinas.

Bet kaip įtikinti darbuotojus, kad jie turėtų dirbti  geriau?. Kaip įtikinti žmones, kad pokyčiai svarbūs asmeniškai jam?. Kaip pasakyti, kad jis turi kažką tobulinti, jei apyvarta ir pelnas auga? Kaip aukoti darbo laiką kasdieniniams  susirinkimams?

„Absoliučiai esminis ir kritinis momentas yra rezultatų vizualizavimas lentose“, - pabrėžia Algimantas  Markauskas, UAB „Thermo Fischer Scientific Baltic“ generalinis direktorius.

Tik tuomet, kai pats darbuotojas ranka ant lentos užrašo vakarykščius rezultatus, galima pradėti galvoti apie darbuotojų įtraukimą  Kasdien. Ir be kasdienių susirinkimų, aptariant šiuos rezultatus, tikėtis pažangos yra beprasmiška.

„Problemos yra gėris“, - stebina p. Rajunčius. Kai darbuotojai nebeturi siūlyti, ką tobulinti, tai turi neraminti. Ir visiškai nestebina, kada  darbuotojas pateikia prezentaciją, kurioje yra paskaičiavęs  įrengimo darbo  laiką, prastovas ir siūlantis, ką reikia keisti.

Bet pačioje „Lean" diegimo pradžioje, jis pamena, kad  darbo vietas teko tvarkyti vadovams  ir jos vistiek nebūdavo tvarkingos. O sudėjus įrankius į vietą net buvo sprendžiama ar juos reikia rakinti, ar juosti grandine? Daug diskusijų kėlė ir pradėti priimti žodiniai užsakymai, tiesiog telefonu, be jokio parašo ir išsyk perduodami į gamybą.

Šiandien bendrovė užima  9% Europos parketo rinkos, o  2014 m. planuojam  450 mln. Lt apyvarta (2012 m buvo -285 mln. Lt)

Vincas Augaitis, UAB „Mars Lietuva“ gamybos vadovas, ragina nepamiršti ir darbuotojų skatinimo. Tarptautinėje įmonėje veikia daugiapakopė skatinimo sistema,  apimanti įvairias formas, pradedant paprasta padėka, metinių rezultatų įvertinimu bei Geriausio  darbuotojo rinkimais,  kurio nugalėtojas gauna  nuo 1 iki 5% metinio atlyginimo dydžio premiją.

       
52795
130817
52791